طرح 1 + 3 + 6 چیست؟

جاده ابریشم چین در آمریکای لاتین

۱۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۷۵۲۷۷ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: پپه اسکوبار
طرح بزرگ چین در امریکای لاتین تجارت و سرمایه‌گذاری بر اساس طرح 1+3+6 است که در سال 2014 از سوی رئیس جمهور شی جین پینگ در جولای 2014 در اجلاس برازیلیا معرفی شد.
جاده ابریشم چین در آمریکای لاتین

دیپلماسی ایرانی: تغییر تندوتیز ژئواکونومیک این ماه در سانتیاگو، شیلی رخ داد. دومین اجلاس وزرای گروه چین و 33 عضو جامعه آمریکای لاتین و کارائیب برگزار شد. وزیر امور خارجه چین، وانگ یی به مخاطبان خود در دومین اجلاس بزرگ اقتصادی جهان گفت که باید از تجارت آزاد در منطقه آمریکای لاتین حمایت کرد. این عملی در مخالفت با تولیدات داخلی و تلاش برای اقتصاد جهانی باز بود. پس از تشویق کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب برای همکاری بیشتر با چین، وانگ از آنها خواست که نقش پررنگ تر در جاده جدید ابریشم معروف به کمربند و جاده ابتکار ایفا کنند. رسانه های چینی این دعوت را به شکلی پررنگ به تصویر کشیدند.

کشش و علاقه آمریکای لاتین برای حضور در برنامه های منطقه اوراسیا ممکن است هنوز چندان بالا نباشد. اما از روند موجود اینطور بر می آید که پکن در سراسر منطقه کارائیب و آمریکای لاتین به دنبال قراردادهای بیشتری است و قراردادهای بیشتری نیز در راه است. الزام استراتژیک آنها این طور است که در سرتاسر خط ساحلی اقیانوس آرام اتصالات و پیوندهایی برقرار کنند تا خطوط تداراکاتی دریایی را تامین کنند. این کار را می توانید راه آبی ابریشم بخوانید. بانک های چینی و موسسات سرمایه گذاری 23میلیارد دلار آمریکا در آمریکای لاتین سرمایه گذاری کرده اند و این بزرگ ترین عددی است که از سال 2010 مشاهده شده است. آنها برای رسیدن به چنین عددی مسافتی طولانی را طی کرده اند. به شکلی قابل پیش بینی، برزیل یکی از اعضای همکاری بریکس بیشترین سرمایه را از سوی چینی ها در 10سال اخیر معادل عددی برابر با 46,1 میلیارد دلار جذب کرده است. به این عدد باید 10میلیارد دلار دیگر اضافه کرد که قرار است در سال جاری اخد شود. روسیه، هند و آفریقای جنوبی کشورهای دیگری هستند که اعضای بلوک بریکس را می سازند.

مارکوس ترویجو مدیر بریکلب در دانشگاه کلمبیا درباره این اعداد می گوید تا سال 2010، سرمایه گذاری در برزیل گران بود. سپس ناگهان هزینه ها به دلیل نرخ ارز و کاهش ارزش شرکت ها پایین آمد. گروه های اقتصادی بزرگی در برزیل به دلیل مسائل پیچیده ای که در جریان فساد این کشور که عملیات کارواش نام گرفت، به شدت ضربه خوردند. صنایع زیرساختی کشور که وابسته به بودجه دولتی بود ناگهان با مشکل مواجه شدند و سرمایه گذاران چینی، آمریکایی و اروپایی از این اوضاع به خوبی بهره بردند. چین در حال جاضر بزرگ ترین شریک تجاری برزیل، آرژانتین، شیلی و پرو است. سایر کشورهای امریکای لاتین نیز در راه طی کردن راهی مشابه هستند.

طرح بزرگ چین در امریکای لاتین تجارت و سرمایه گذاری بر اساس طرح 1+3+6 است که در سال 2014 از سوی رئیس جمهور شی جین پینگ در جولای 2014 در اجلاس برازیلیا معرفی شد. عدد یک به خود برنامه همکاری برمی گردد، پروژه هایی خاص با اهداف والا که از سال 2015 تا 2019 در پکن هدف گذاری شد تا 250 به میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم و 500 میلیارد دلار تجارت برسد. عدد سه به سه همکاری کلیدی یعنی تجارت، سرمایه گذاری و مالی بازمی گردد. عدد 6 نیز به حوزه های همکاری از جمله منابع، ساخت و ساز، انرژی، کشاورزی، نوآوری علمی و فناوری اطلاعات برمی گردد.

سه قدرت بزرگ آمریکای لاتین برزیل، آرژانتین و مکزیک که عضو اعضای گروه G20 هستند که در توسعه زیرساخت های خود با پکن همکاری خواهند کرد. بازی های اقتصادی در این منطقه از روابط قدیمی پاناما و چین و طرح بزرگ راه آهن بین برزیل و پرو نشان دهنده راهی طولانی است که طی شده است. هرچند وزیر امور خارجه چین در توضیح کمربند لاتین بسیار محتاط عمل کرد. او گفت: «که به رقابت ها ژئوپلیتیک منطقه کاری ندارد. ما به دنبال دستیابی به رشد مشترک بر اساس بحث و گفت وگو و همکاری هستیم. این یک بازی با مجموع صفر نیست.» در پایان این بازی ژئوپلیتیک، پیروزی برای چین این خواهد بود که به نتایج و راهکارهای مثبتی در حیاط خلوت دولت ترامپ دست خواهند یافت. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سعی کرد به نوعی از این ماجرا بهره بردای کند و تاکید داشت: «آشکارا این یک موفقیت محسوب می شود. هرچه که ما در ارزش های دموکراتیک به هم متصل کند یک موفقیت است.»

منبع: آسیا تایمز/ مترجم: روزبه آرش

پپه اسکوبار

نویسنده خبر

روزنامه نگار برزیلی است که در همین حرفه در شهرهای لندن، پاریس، میلان، لوس آنجلس، واشنگتن، بانگ کوک و هنگ کنگ زندگی کرده است. حوزه تخصصی وی بیشتر آسیای ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آمریکای لاتین برزیل چین جاده ابریشم


( ۴ )

نظر شما :