سفری در راستای فشارهای امریکا

آمدن لودریان سرنوشت سفر مکرون به تهران را مشخص می کند

۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۷۵۳۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نتیجه سفر لودریان به تهران سرنوشت سفر امانوئل مکرون به ایران را که چند ماه پیش اعلام کرده بود قصد انجام آن را دارد، مشخص خواهد کرد.
آمدن لودریان سرنوشت سفر مکرون به تهران را مشخص می کند

دیپلماسی ایرانی: جان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در حالی به تهران آمده است که پاریس تلاش دارد نقطه توازنی در روابط منطقه ای ایجاد کند و ایران را راضی کند که به خواسته های جامعه بین الملل تن دهد و نقش خود را در خاورمیانه که باب میل جامعه جهانی نیست، تعدیل کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، منابع نزدیک به وزارت امور خارجه فرانسه می گویند که لودریان با تکیه به مواضع فرانسه که در ماه های گذشته درباره برنامه موشکی ایران و رفتار منطقه ای آن بارها بیان کرده راهی تهران شده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه سپتامبر گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که «توافق هسته ای میان ایران با مجموعه 1+5 کافی نیست» و این موضع را در سفر خود به امارات متحده عربی در نوامبر گذشته نیز بار دیگر تکرار کرده بود.

منابع رسانه ای در پاریس اعلام کردند که دیپلمات های امریکایی هفته گذشته از پایتخت فرانسه دیدن کردند و به لودریان توصیه کردند که «فشارهای بیشتری به ایرانی ها بیاورید تا به معیارهای بین المللی در مبارزه با سلاح های کشتار جمعی و مبارزه با تروریسم و حقوق بشر احترام بگذارند.»

نتیجه سفر لودریان به تهران سرنوشت سفر امانوئل مکرون به ایران را که چند ماه پیش اعلام کرده بود قصد انجام آن را دارد، مشخص خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا باید در 12 مه آینده تصمیم بگیرد که می خواهد توافق هسته ای امضا شده با ایران در سال 2015 را تمدید کند یا خیر، وی شرایطی را برای تمدید این توافق تعیین کرده از جمله گفته است که «باید شرایط جدیدی برای برنامه موشکی ایران» و «فعالیت های» به زعم او «تروریستی آن» در نظر گرفته شود. واشنگتن همچنین به رفع محدودیت ها از برنامه اتمی ایران در سال 2026 انتقاد دارد.

با وجود این که ایالات متحده یکی از اعضای مجموعه 1+5 است که توافق هسته ای با ایران را امضا کرده اما ناظران بر این اعتقادند که عقب نشینی واشنگتن از توافق هسته ای باعث فروپاشی آن خواهد شد و حتی اگر چهار کشور دیگر هم بخواهند آن را حفظ کنند در صورت نبود امریکا به سختی می توان آن را حفظ کرد.

لودریان در سفر خود به مسکو که سه شنبه هفته گذشته انجام داد، گفته بود: «فرانسه سیاست برتری یابی ایران را نمی پذیرد و مخالف برنامه موشک های بالستیک آن است.»

وزیر امور خارجه فرانسه در نشست مطبوعاتی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت: «جاه طلبی های ایران برای دستیابی به ساخت توانایی موشک های بالستیک مایه نگرانی است و مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت محسوب می شود.»

وی تاکید کرد که این موضوع را در سفرش به تهران با مقامات ایرانی در میان می گذارد.

برخی منابع آگاه سیاسی فرانسوی می گویند که نتایج سفر لودریان مشخص خواهد کرد که آیا امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه سفر خود را با ایران در سال جاری انجام خواهد داد یا خیر.

منابع دیپلماتیک فرانسوی گفتند: «به ایرانی ها می گوییم که نگرانی های امنیتی شما را درک می کنیم اما موشک بالستیکی که می تواند برد آن به 5 هزار کیلومتر برسد ضرورتی بر تولید آن نمی بینیم. در ایران پیشرفت های موشکی ای صورت می گیرد که با ضرورت های تدافعی تطابق ندارد.»

این منابع همچنین مدعی هستند که «فرانسوی ها تصمیم دارند که گفت وگوهای خود را با ایرانی ها پیش ببرند اما دیپلماسی نظامی که باعث بی ثباتی در منطقه شده و همچنین تدوام برنامه موشک های بالستیک ایران سبب می شود که کار به تحریم های بیشتر بینجامد.»

ناظران بر این اعتقادند که تحرکات فرانسه با تکیه بر مواضع اروپاست که از یک سو می خواهد توافق هسته ای با ایران را که در جلسه وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی با وزیر امور خارجه ایران در بروکسل در ژانویه گذشته بر آن تاکید شد، حفظ کند، و از سوی دیگر از برنامه موشکی ایران و سیاست های تهران در کشورهای منطقه انتقاد می کند.

با وجود این که بسیاری از ناظران امور ایران بعید می دانند که تهران نرمشی در برابر فشارهای بین المللی در این رابطه از خود نشن بدهد اما بعضی دیگر از کارشناسان می گویند که تحرکات فرانسه می تواند فرصت عادی سازی روابط ایران با جامعه جهانی را فراهم کند به ویژه که با بحران هاق اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی و نگرانی های داخلی مواجه است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ژان ایو لودریان فرانسه ایران برنامه موشکی ایران


نظر شما :