لاوروف بار دیگر خروج آمریکا از برجام را زیر سوال برد

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۶ کد : ۱۹۸۱۹۳۹ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تداوم رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا و بی توجه ای مقامات این کشور به تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل، از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران انتقاد کرد و آن را اقدامی در جهت بی توجه ای به قوانین بین المللی خواند.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تاس، سرگئی لاوروف که راهی ویتنام شده است، در کنفرانس همکاری های بین المللی در جهان ناآرام با بیان این مطلب افزود: آمریکا تلاش دارد در حل برخی از مشکلات، اصول (خواسته های) خود را جایگزین معیارهای بین المللی کند.
وی با بیان اینکه امروز کمتر جمله ای در حمایت از قوانین بین المللی از سوی مقامات واشنگتن شنیده می شود، اظهار داشت: آنها می گویند باید از نظمی دفاع کرد که بر اصول استوار شده باشد.
به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، آنها (آمریکایی ها) در خصوص توافق هسته ای با ایران و نحوه حل و فصل مسائل خاورمیانه چنین رویکردی را در پیش گرفته اند و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد را کنار گذاشته اند.
وی گفت: آنها نه تنها تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل را کنار می گذارند بلکه طرح جایگزین نیز پیشنهاد می دهند به طور مثال برای حل و فصل مناقشه فلسطین «معامله قرن» را پیشنهاد داده اند و در خصوص اوکراین نیز همین راه را طی می کنند.
گفتنی است، لاوروف هفته گذشته نیز در همایشی برای گرامیداشت ویتالی چورکین نماینده فقید روسیه در سازمان ملل گفت که آمریکا با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایه های نظام منع انتشار (سلاح هسته ای) را متزلزل کرده است. 
برجام در سال 2015 بین ایران و گروه 1+5 امضا شد و ایران مفاد این توافق بین المللی در مورد برنامه هسته ای خود را به اجرا درآورد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بارها آن را تایید کرد.
«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند. 

کلید واژه ها: سرگئی لاوروف ایالات متحده امریکا برجام


( ۱ )

نظر شما :