باید به مسیر منطقه عاری از نیروهای فرامنطقه ای ورود کنیم

ایران، و الگوی امنیت خلیج‌فارس!

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۸۵۴۸۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
مصطفی قهرمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به پیشینه بیش از پانصدساله هیمنه در ابتدا غیرقانونی و در حال حاضر به‌ظاهر قانونی بیگانگان استعمارگر در خلیج فارس (پرتغال: ۱۵۰۵–۱۶۲۲ میلادی، بریتانیا: ۱۶۲۲ – ۱۹۷۱ و در حال حاضر امریگا) بیان این نکته به‌هیچ‌وجه دیگر جهت‌دار و چالش‌برانگیز نیست و می‌رود که به درک عمومی مردم منطقه تبدیل شود که استقرار صلح و امنیت پایدار و مآلاً رفاه عمومی مردمان در هر دو سوی خلیج‌فارس تنها از طریق همکاری و تعامل نزدیک و صادقانه همه کشورهای منطقه جهت ارائه راه‌حل‌های برخاسته از توان و امکانات بومی خود منطقه امکان‌پذیر است.
ایران، و الگوی امنیت خلیج‌فارس!

مصطفی قهرمانی - فرانکفورت

دیپلماسی ایرانی: خلیج‌فارس با مساحتی در حدود ۲۳۷،۴۷۳ کیلومتر مربع به مثابه "مخزن نفت و گاز جهان"، حدود ۷۳۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت اثبات شده و بیش از ۷۰ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی را در دل خود ذخیره کرده است. این واقعیات خود به تنهایی در گذشته و حال همواره بهانه و دست‌آویزی جهت حضور فریب‌کارانه، مداخله‌گری نظامی و تثبیت و گسترش هیمنه نظامی و سیاسی بیگانگان در این آب‌راه تحت عنوان پرطمطراق تأمین صلح و امنیت خلیج‌فارس بوده است. 

در حالی‌که از زمان ورود اولین گروه از استعمارگران پرتغالی در ۱۵۰۷ میلادی به فرماندهی دریادار آلبوکرک با حمله به مردم بومی خلیج فارس و کشتار وسیع آنها، و اشغال مسقط، هرمز و سایر مناطق و جزایر خلیج فارس این نیروهای بیگانه و فرامنطقه‌ای بوده‌اند که نظم و آرامش طبیعی منطقه را برهم زده‌اند. ایران و دیگر کشورهای منطقه اما همواره از این مناسبات سلطه‌گرانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم متضرر شده‌اند. به همین خاطر نمی‌توانند بیش از پیش با سهل‌انگاری با این امر مهم که به حیات‌خلوت آنها مربوط می شود برخورد کنند و ریش‌و‌قیچی را کاملاًبه دست بیگانگان و نیروهای فرامنطقه‌ای که خود اما بخش عمده کانون‌های تنش‌آفرین هستند محول کنند.

با توجه به پیشینه بیش از پانصدساله هیمنه در ابتدا غیرقانونی و در حال حاضر به‌ظاهر قانونی بیگانگان استعمارگر در خلیج فارس (پرتغال: ۱۵۰۵–۱۶۲۲ میلادی، بریتانیا: ۱۶۲۲ – ۱۹۷۱ و در حال حاضر امریگا) بیان این نکته به‌هیچ‌وجه دیگر جهت‌دار و چالش‌برانگیز نیست و می‌رود که به درک عمومی مردم منطقه تبدیل شود که استقرار صلح و امنیت پایدار و مآلاً رفاه عمومی مردمان در هر دو سوی خلیج‌فارس تنها از طریق همکاری و تعامل نزدیک و صادقانه همه کشورهای منطقه جهت ارائه راه‌حل‌های برخاسته از توان و امکانات بومی خود منطقه امکان‌پذیر است. زیرا که مدل‌های پیشنهادی (سند مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس3 ارائه شده به شورای امنیت توسط روسیه در زوئیه ۲۰۱۹) و حتی بعضاً عینیت یافته توسط نیروهای فرامنطقه‌ای (شورای همکاری خلیج‌فارس4 تأسیس ۱۹۸۱) از آنجا که همکاری فعالانه و یا حتی به عنوان عضو ناظر این قدرت‌های قاهر را در نظر می‌گیرند از همان ابتدا جهت‌گیری منطقه‌محور نداشته و بیشتر درصدد توجیه حقوقی ابقاء حضور و هیمنه سیاسی این نیروها در منطقه هستند.

در مقابل یکی از راه‌حل‌های مؤثر و اعتمادساز در این خصوص می‌تواند برقراری "پیمان منع اقدام نظامی نخست" بین تمامی کشورهای هم‌جوار با این آب‌راه باشد. 

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سفر به عراق در تاریخ ۵ خرداد ۹۸ پیشنهاد مشابهی تحت عنوان "پیمان عدم تعرض/تجاوز" 2 مطرح کرد. البته ظریف خود معتقد است که او بلافاصله پس از انتخابش به عنوان وزیر امور خارجه در مقاله‌ای در روزنامه الشرق‌الاوسط به زبان عربی پیشنهاد گفت‌وگو با کشورهای منطقه را مطرح کرده بود زیرا که به محض پایان مذاکرات هسته‌ای در زمانی که کشورهای همسایه ما از نزدیکی آمریکا به ایران نگران بودند و رسماً در صحبت‌های خودشان شکایت می‌کردند از اینکه آمریکا ایران را انتخاب کرده و آنها را کنار گذاشته، ما از هرگونه مذاکره با آمریکا در مورد منطقه امتناع کردیم و گفتیم که باید مذاکره ما در مورد منطقه با کشورهای منطقه باشد و همان زمان ما اعلام کردیم که آماده گفت‌وگو با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستیم. 

"پیمان عدم تعرض/تجاوز" یک معاهده بین‌المللی بین دو یا چند دولت است که مشترکاً یا تک‌تک، به حل و فصل اختلافات خود در زمان صلح و بدون استفاده از نیروی اسلحه متعهد می‌شوند. این پیمان در شرایطی به‌عنوان ابتکار عمل میان کشورها پیشنهاد می‌شود که احتمال ورود کشورها به فاز نظامی علیه یکدیگر به‌شدت افزایش یافته باشد. البته تا کنون هیچ تعریف جهانی الزام آور از پیمان عدم تعرض تحت قوانین بین المللی وجود ندارد. با توجه به مشاهدات نمونه‌های تاریخی اما جایگاه و ارزش واقعی این پیمان در میان مورخان مورد مناقشه است.

اما "پیمان منع اقدام نخست"1 در مخاصمات و منازعات بین کشورهای صاحب سلاح‌های هسته‌ای معمولاً تعهد یک‌جانبه، رسمی و داوطلبانه یک دولت در عدم‌ استفاده و صرف‌نظر کردن از این تسلیحات را به عنوان اقدام نخست و تهاجمی بیان می‌کند، مادامی‌که قلمرو فیزیکی و جمعیتی سرزمینش با جنگ‌افزارهای هسته‌ای طرف مقابل مورد تعرض قرار نگرفته باشد. در بین کشورهای صاحب سلاح‌های هسته‌ای تنها چین و هند داوطلبانه خود را به این پیمان متعهد می‌دانند. 

با پیروی از این ایده "تنش‌زدایانه" و با تعمیم آن به درگیری‌های نظامی با سلاح‌های متعارف، به‌ویژه آنکه دکترین نظامی – امنیتی ایران ابتدا بر راهبرد دفاع و بازدارندگی بنا نهاده شده است، مدیریت کلان کشور و تیم مجرب کنونی دستگاه سیاست خارجی ایران می‌توانند با به دست‌گرفتن ابتکارعمل فعّالانه نه‌فقط از یک‌سو با "ایران‌هراسی" دروغین و حمل‌شده توسط امریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ایش در بین کشورهای عربی کرانه جنوبی خلیج‌فارس و دیگر همسایگان مقابله کنند بلکه از جانب دیگر خواهند توانست از تبدیل‌شدن هرچه بیشتر منطقه به انبار باروت و مهمات و ادامه و تشدید سیر تسلیحاتی خانمان‌برانداز و نابودکننده حرث‌ونسل جلوگیری کنند. 

این اقدام و ابتکار در صورت اجرا و مدیریت صحیح، توانایی و ظرفیت آن‌را دارد به عنوان گام نخست، با خلع سلاح استدلالی جنگ‌افروزان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، نه ‌فقط آرامش و حسن‌نیت را به منطقه بازگرداند بلکه می‌تواند نشان‌‌دهنده توانایی "سیاست‌سازی" ایران به عنوان یک بازیگر جدی و قابل‌اعتماد و عامل "ثبات منطقه‌ای" باشد.

گام بعدی امّا حتماً باید معطوف به تشکیل نیرویی ائتلافی و چندملیّتی توسط تمامی کشورهای مجاور به این آب‌راه ‌باشد که بدین ترتیب کشورهای منطقه قادر خواهند بود بدون نیاز به حضور نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای و امپریالیستی خود پاس‌دارنده صلح منطقه‌ای و تأمین‌کننده امنیت نفت‌کش‌ها و کشتی‌رانی آزاد تجاری باشند.

حاصل این دو اقدام در راستای هم و مبتنی بر تفاهم‌ و توافق‌ حداکثری میان‌ بازیگران‌ منطقه‌ای می تواند هسته تشکیل‌دهنده از یک الگوی‌ امنیت‌ دسته‌ جمعی‌ منطقه‌ای‌ مبتنی بر همکاری‌ پایدار، همگرایی‌ و همسویی‌ مواضع‌ بشود که قادر خواهد بود از نظامی‌تر شدن منطقه از طریق منع‌ مسابقه‌ تسلیحاتی‌ و انجام‌ اقدامات‌ هماهنگ‌ در خصوص‌ عاری‌سازی‌ منطقه‌ از سلاح های‌ هسته‌ای‌ و متعارف‌ جلوگیری کند. مجموعه این اقدامات - خلع‌ سلاح‌، کنترل‌ تسلیحات‌ و تنش‌زدایی‌ و غیرنظامی کردن منطقه در نهایت خواهد توانست امنیت‌ کل‌ کشورهای‌ منطقه‌ را فراهم‌ بگرداند، تجربه‌ای که اروپا پس از نزدیک به پانصد سال جنگ‌های بی‌وقفه و دو جنگ بزرگ جهانی در نهایت به آن دست یافت. دستاوردی که هم‌اکنون بیش از هفتاد سال وضعیتی نادر و عاری از درگیری‌های نظامی را برای بخش بزرگی از اروپا به ارمغان داشته است.

ایران و دستگاه دیپلماسی آن البته به ‌دلیل اهمیت نظامی – راهبردی، اقتصادی و زیست‌محیطی خلیج فارس برای حال و آینده کل منظقه و مردمان آن، تا دست‌یابی به هدف نهایی و استراتژیک خود - تبدیل کردن خلیج فارس به دریای صلح و دوستی و عاری از نیروهای فرامنطقه‌ای - مسلماً راهی طولانی و ناهموار را پیش روی خود دارد. موفقیت در این مسیر پرچالش اما تنها از طریق اعتمادسازی و همکاری و تعامل نزدیک و صادقانه تمامی کشورهای منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.

 

1)    No first use policy

 

2)    Non-aggression pact
3)    The concept of collective security in Persian Gulf
4)    Gulf Cooperation Council

 

کلید واژه ها: منطقه خلیج فارس امنیت خلیج فارس جمهوری اسلامی ایران کشورهای عربی خلیج فارس


( ۴ )

نظر شما :

سیمین تقوی راد ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۹
به جای پذیرش خواسته های نامشروع برخی کشورهای کوچک جنوب خلیج فارس بهتر است ام المصایب سیاست خارجی را حل کنند. لزومی ندارد بخواهیم با دشمنی بیش از حد لزوم و دخالت نظامی بر علیه اسراییل، کشور خود را به تحریم و درگیری با امریکا بکشانیم و موقعیت خود را تا حدی پایین بیاوریم که مجبور به دادن امتیازات غیر منطقی به چنین کشورهایی شویم.
محرم قهرمانی درویش ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۵
به نظر می رسد برای تحقق این مهم ابتدا باید تکلیف مشروعیت حکومتهای مستبد مانند عربستان و امارات و.... مشخص شود تا این حکومتها مشروعیت خود را از ملتهای خود بگیرند نه از قدرتهای استکباری. و بعد بتوانند برای استقلال رای از بیگانگان در مقابل آنها بایستند و مجبور نباشند امنیت خود را بخرند در این صورت است که خود واقعی آنان در معادلات منطقه ای میتواند بازیگری کند و منافع ملی شان را در منطقه دنبال خواهند کرد. وقتی منافع ملی کشورهای منطقه فارغ از دخالت قدرتها مطرح باشد به هر حال حل موضوع با تنش کمتر و دخالت گزینه های کمتر و در وضعیتی با پیچیدگی کمتر میتواند اتفاق بیفتد.
مسی منشوری ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۹
آقای قهرمانی بهتر نیست به جای پیگیری آرزوها و آمال غیر منطیق با واقعیت های کنونی منطقه ، یکبار برای همیشه سیاست خارجی را در خدمت محض منافع ملی قرار دهیم و از تنش بیهوده با ابرقدرتها پرهیز کنیم؟ در صورت پی گیری چنین روشی ، خواهید دید که چطور سران بدون مشروعیت کشورهای جنوب خلیج فارس دست از زیاده خواهی بردارند و اگر بخواهید حتی در مقابل شما زانو بزنند.
بابازیدی ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۱
آقای تقوی و آقای منشوری، برداران عزیز چرا مسائل را واقع بینانه تحلیل نمی کنید، آیا ما بودیم که از برجام بیرون آمدیم؟ آیا حضور نظامی ما در منطقه تنش زاست یا حضور قدرت های بزرگ که هزاران مایل فاصله دارند؟ آیا اگر با اسرائیل هم به فرض محال کنار بیائیم شما اطمینان دارید، بهانه ای دیگر نمی آوردند؟ چند سال تلاش کردیم که برجام امضا شد اما چرا رئیس جمهور امریکه ب لگد او را پرت کرد؟ ما باید چکار کنیم که تحریم نشویم؟ استقلال بدیم، سرزمین مان بدیم، موشک نسازیم که راحت بهمان حمله کنند؟ سوخت 20درصدی غنی نکنیم کخ 800 هزار بیمار وابسته به نیروگاه تهران از بین بروند؟ جاسوسانی که می آیند که پنجره هایی برای دور زدن تحریم باز کنیم ببندند تا مردم دچار قحطی شوند؟ بالاخره چی بدیم؟ چه کسی موافق ترحیم است؟ مگر همین دولت به مخالفین خود نمی گفت کاسبان تحریم الان کاسب تحریم کیه؟ دشمن با ما مشکل ساختاری و موجودیتی دارد؟ لطفا با تحلیل غلط خود ادرس غلط به افکارعمومی ندهید.