رفتارهای خصمانه فراموش نشدنی ابوظبی

ایران فریب امارات را نمی خورد!

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۵۶۶۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
شاید بتوان رفتارهای امارات را با نقش شغال ها در انیمیشین "شیر شاه" مقایسه کرد. هنگامی که اُسکار، شیر شَر (که بی شباهت به دونالد ترامپ نیست) توسط جمعی شغالِ فرصت طلب احاطه شده بود و آنها اوامر او را اجرا می کردند و حتی به اسکار خط می دادند که چگونه علیه شیر سیمبا (قهرمان داستان) عمل کند. نقش امارات بی شباهت به آن شغال ها نبوده است. در این انیمیشین می بینیم که چگونه شغال ها بعد از کشته شدن اسکار می ترسند و به صرافت می افتادند و به دست و پای سیمبا می افتند تو آنها را ببخشد.
ایران فریب امارات را نمی خورد!

دیپلماسی ایرانی: امارات متحده عربی جدیدا نسبت به ایران تغییر موضع داده است. اماراتی ها بعد از حمله به نفتکش ها و تشدید تنش میان ایران و امریکا احساس خطر کرده اند و به صرافت افتاده اند که دست از رفتارهای سابق خود بردارند. 

سال ها خصومت و تشدید ایران هراسی و تحریک ایالات متحده علیه ایران تنها بخشی از رفتارهای خصمانه امارات متحده عربی علیه ایران بوده است. 

اماراتی ها در حالی تغییر رویه داده اند که گمان نمی رود راهبرد ایران ستیزی آنها تغییر کرده باشد. راهبرد آنها همچنان ضدیت با ایران و دشمنی با کشورمان در هر جا و مکان و در هر لحظه ممکن است. آنها تنها با توجه به شرایط تغییر تاکتیک داده اند.

اماراتی ها در طول سالیان گذشته، به ویژه بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید همه تلاش خود را به کار بردند تا رویکرد او و دولتش را علیه ایران به شدت خصمانه کنند، و حتی محمد بن زاید، یکی از سردمداران ایران ستیزی در جهان عرب، چنان در گوش ترامپ علیه ایران خواند که رویکرد ضد عربستانی او به رویکرد ضد ایرانی تبدیل شد. تردیدی نیست که او از چهره های موثر در تحریک ترامپ در خروج از برجام بود. 

امارات متحده عربی حتی زودتر از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی رویکرد تخریبی خود را علیه ایران آغاز کرد، بستن حساب ایرانی ها در بانک های امارات، تلاش برای جلوگیری از مراودات مالی با ایران، دستگیری بی دلیل ایرانی ها، بدرفتاری با شهروندان ایرانی در فرودگاه های امارات و آزار تجار ایرانی همگی در زمانی انجام می شدند که ایالات متحده هنوز از برجام خارج نشده بود و هنوز تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران اعمال نشده بودند. 

می توان گفت امارات بیش از هر کشور دیگری در جهان برای پیشبرد سیاست ضدایرانی و ایران سیتزی خود برای امریکایی ها خودشیرینی کرده است. این رفتارها بعد از خروج امریکا از برجام تا همین سه ماه پیش بسیار تشدید شدند تا آن جا که به قول یکی از مقامات عالی کشورمان امارات حتی خبیث تر از اسرائیل علیه ایران رفتار کرده است. 

بنابراین ایران چگونه می تواند باور کند که امارات واقعا دست از خباثت و رفتارهای خصمانه علیه ایران کشیده است؟! 

شاید بتوان رفتارهای امارات را با نقش شغال ها در انیمیشین "شیر شاه" مقایسه کرد. هنگامی که اُسکار، شیر شَر (که بی شباهت به دونالد ترامپ نیست) توسط جمعی شغالِ فرصت طلب احاطه شده بود و آنها اوامر او را اجرا می کردند و حتی به اسکار خط می دادند که چگونه علیه شیر سیمبا (قهرمان داستان) عمل کند. نقش امارات بی شباهت به آن شغال ها نبوده است. در این انیمیشین می بینیم که چگونه شغال ها بعد از کشته شدن اسکار می ترسند و به صرافت می افتادند و به دست و پای سیمبا می افتند تو آنها را ببخشد.

ایران هیچ گاه نمی تواند رفتارهای خصمانه امارات را فراموش کند. اماراتی ها چگونه انتظار دارند ایران به راحتی از کنار میلیاردها دلار خسارتی که علیهش در طول این سال ها وارد شده است، بگذرد؟ آن رفتارهای خصمانه و به دور از انصاف و دلیل با شهروندان ایرانی و بستن راه های اقتصادی کشور چگونه می تواند از ذهن و خاطر ایرانی ها فراموش شود؟

می توان گفت بعد از سقوط پهپاد امریکایی و قصه نفتکش ها اماراتی ها دریافتند که دل خوش بودن به ایالات متحده و دونالد ترامپ سودی برای آنها ندارد. برای همین ترسیدند در تشدید بحران میان ایران و امریکا، در صورتی که جنگی پیش بینی نشده در بگیرد که ابعاد آن می تواند کل منطقه خاورمیانه را درگیر کند، آنها نیز هدف قرار بگیرند و بی شک با توجه به شدت خصومت و میزبانی از دشمن امریکایی در خاک خود، خسارت هایی پیش بینی نشده متوجه آنها شود. برخی ها برآورد می کنند که در صورت بروز جنگ امارات یکی از کشورهایی باشد که بیشترین میزان خسارت را متحمل شود، شاید در حدود هزار میلیارد دلار در تمامی ابعاد اقتصادی.

نکته عجیب این که کسانی که خود در کاخ های شیشه ای نشسته اند چگونه بی محابا دل به طوفان می سپارند و بدون اندیشیدن به عواقب کارهایشان چنان تند خصمانه رفتار می کنند؟! 

بنابراین بر خلاف آن چه تصور می شود و عده ای تصور می کنند، ایران نه فریب امارات را می خورد و نه ضربات سنگینی که به ویژه بر پیکره اقتصادی کشور در سال های اخیر وارد شده است را فراموش می کند. رفتار ایران با امارات کاملا حساب شده و به دور از هیجان و احساسات است و هر گام را متناسب با گام طرف مقابل بر می دارد.

در آینده درباره انتظارات امارات از ایران در وهله کنونی و همچنین به وعده دروغی که به ایران در پرونده یمن داد و تهران به خوبی از ابعاد آن آگاه است، و همچنین به دلایل نرم شدن امارات در برخی مراودات اقتصادی خواهیم پرداخت.   

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و امارات محمد بن زاید ایران و امریکا امارات متحده عربی جمهوری اسلامی ایران تجار ایرانی تهران و ابوظبی


( ۳۴ )

نظر شما :

رضا ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۳
درود بر شما. همانطور که نوشتید ریشه مشکلات کنونی را باید در آتش افروزی و شیطنت های این اعراب تازه به دوران رسیده دانست که متاسفانه سیساتمداران ما هم چندین سال از آن غافل بودند. یادمان باشد آنها رقیب ما برای فروش نفت هستند و تمام توطئه های آنها برای حذف ایران، افزایش قیمت نفت و فروش بیشتر توسط آنهاست ولی وقتی احساس خطر کردند کمی فیتیله دشمنی را پایین کشیدند
احسان ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۲
جدا از مسائل عدیده و نقاط ضعف عمیق امارات سیستم حکومتی امارات پتانسیل بالایی برای برداشت دارد بهرحال این امیر نشین علاوه بر جمعیت کم و عمق استراتژیک اندک فاقد یکپارچگی عمیق ملی است و می توان با حرکت در شکاف های موجود در جریان قدرت این کشور موجبات تغییر رویه اساسی را در راهبرد آن فراهم کرد دراین زمینه میتوان گفت تعبیر خانه عنکبوت در مورد حکومت امارات مناسب ترین تعبیر است
پویا علامه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۸
همین الان نوشتم که مقاله "حمیدرضا جلائی‌پور" را نخوانده بستم. اما مقالات "سید علی موسوی خلخالی" را به دقت می خوانم. در هیئت تحریریه خود از افراد با سواد و سیاست نزده استفاده کنید.
سجاد ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۷
ظاهرا یک نفر میشینه جای همه کامنت میذاره تعریف و تمجید میکنه
ابراهیم قدیمی ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۶
انتقاد بر سیاست های منطقهای خودمان وتصحیح ان امکان پذیر تر و نتیجه بخش تر است.مطمئنا ما نباید به تغییرات در سیاست های کشورهای منطقه با فشار خود که بیشتر هم تبلیغاتی است تاعملی بگونه اساسی امید داشته باشیم وبایستی مطابق منافع اقتصادی واجتماعی خودمان با انها رفتار کنیم. این ایران بود که امارات را شریک اول تجاری خود کرد ویا امارات بود که شریک اول تجاری ایران شد.ما همواره بجای انتقاد از خود وتاثیر پذیری موثرتر ان از دیگران انتقاد میکنیم.اینکه امارات وشیخ نشینها خلیج فارس وعربستان سیاست همسوئی با ایران ندارند شکی نیست.بافشار انها بیشتر وبیشتر سوئی میروند که مطابق نظر نیست.ایران با توانائی بیشتر اقتصادی و.... نتوانست جنوب ایران را امارات کند.مشتری اعظم امارات شد. یک تومان به چند تومان کاسب کار علاقمند است ارامش باشد ومغازه اش باز.امارات یک کاسب ارشد منطقه است.سود امارات از ارامش منطقه از تمام کشورهای منطقه بیشتر وهزینه اش کمتر است.
پروین ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۴
فعالبت بانک‌های اماراتی در ایران یعنی نفوذ در سیستم بانکی و ‌‌ شاید ردگیری حساب‌های وزارت نفت دیدار با نظامیان محافظ تنگه هرمز هم شاید پی بردن به توان نیروهای مسلح در خلیج فارس رفتاره های امارات مشکوک است، گرگ در لباس بره یا عامل نفوذی
مرتضی توکلی ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۴
امارات تغییر تاکتیک داده ، نه تغییر استراتژی یعنی بغض ، کینه ،حسادتشان و حماقتشان که استراتژی آنهاست سر جایش است ولی تغییر موضع داده اند چرا؟ آیا ترسیده اند؟ من اینطور فکر نمیکنم زیرا بدون اراده آمریکا هیچی نیستند پس سیاستشان از جای دیگر خط می گیرد ، پس چرا تغییر تاکتیک داده اند؟ به نظر من نزدیک شدن آنها به ایران برای آرام کردن فضا برای رد کردن سالم ترامپ از انتخابات 2020 است
هادی ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۵
شغال را امارات گفتید. اسکار ( شیر شر ) را ترامپ نام نهادید. ولی فراموس کردید بگویید سیمبا ( قهرمان داستان ) در دنیای واقعی کیست ؟
سیدکاظم موسوی ۰۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۷
امیدوارم که مقامات ما به دور از خیال بافی های امت گرایانه به اندازه نویسنده زیرک و عاقل بوده و سیاست را در حد کلیله و دمنه فهمیده باشند.