نماینده ایران: حفظ امنیت خلیج فارس وظیفه کشورهای ساحلی است؛ دیگران دخالت نکنند

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۱ کد : ۱۹۸۵۶۷۷ سرخط اخبار

نماینده دائم ایران در سازمان ملل می گوید کشورهای ساحلی مسئولیت امنیت خلیج فارس را بر عهده دارند و دخالت نیروهای خارجی دراین آبراه راهبردی، به هر بهانه‌ای که باشد، بی‌ثبات کننده، غیرقابل قبول و محکوم به شکست است.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نماینده دائم کشورمان در جلسه شورای امنیت گفت کشورهای ساحلی مسئولیت امنیت خلیج فارس را بر عهده دارند و دخالت نیروهای خارجی دراین آبراه راهبردی، به هر بهانه‌ای که باشد، بی‌ثبات کننده، غیرقابل قبول و محکوم به شکست است.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در شورای امنیت این سازمان افزود: به عنوان کشور دارای طولانی‌ترین سواحل درخلیج فارس و دریای عمان، ایران مصمم است تا ایمنی و امنیت ناوبری دریایی در این منطقه، بویژه در تنگه هرمز را تضمین کند. 

در این نشست که برای بررسی چالش‌های فراروی صلح و امنیت در خاورمیانه برگزار شده بود، وی ضمن برشمردن برخی دخالت‌های آمریکا در منطقه، از جمله در ایران، گفت: ما به دنبال رویارویی نیستیم ولی در برابر نقض حاکمیت خود بی‌تفاوت نخواهیم بود و برای حفظ امنیت مرزها و تأمین منافع خویش، با قوت تمام از خود دفاع خواهیم کرد.

متن کامل سخنرانی نماینده دائم کشورمان به شرح زیر است:

جناب آقای رئیس؛

اصلی‌ترین و طولانی‌ترین منازعه خاورمیانه مسأله فلسطین است. تا زمانی که این بحران حل نشود، صلح و امنیت در خاورمیانه برقرار نخواهد شد. اشغال غیرقانونی فلسطین عامل اصلی این مشکل بوده و بنابراین حل آن نیز فقط از طریق پایانِ اشغال میسر است و هیچ راه حل جادویی هم برای آن وجود ندارد.

تاکنون همه ابتکارات این اصل مهم را نادیده گرفته و شکست خورده اند. طرح به اصطلاح «معامله قرن» نیز به همین دلیل قطعاً محکوم به شکست است. سرزمین فلسطین فروشی نیست و آرمان، عزت و کرامت، و حقوق مسلم یک ملت را نمی‌توان خرید.
آمریکا از طریق حمایت از اشغالگری، مسئول طولانی شدن این درگیری بوده است. دخالت این کشور تقریباً در همه منازعات دیگر منطقه نیز آشکار است. 

نشانه‌های دخالت آمریکا را به راحتی می‌توان در افغانستان، عراق، سوریه و یمن، حمایت از برخی گروه های تروریستی و خیلی اقدامات غیرقانونی از جمله حملات سایبری در خاورمیانه،ردیابی کرد.

روز گذشته شصت و ششمین سالگرد کودتای آمریکایی ـ انگلیسیعلیه دولت مردمی ایران بود. دخالت‌های آمریکا در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از جمله شامل این موارد است: حمایت از صدام در تجاوز  علیه ایران، سرنگونی یک هواپیمای مسافربری ایران و به شهادت رساندن کلیه 290 سرنشین آن، شامل 66 کودک، حمایت از چندین تلاش برای کودتا، و تروریسم اقتصادی برای هدف قرار دادن مردم عادی و آسیب‌پذیر ایران مانند بیماران، از طریق استفاده از غذا و دارو به عنوان سلاح.

یکی از ریشه‌های اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه حساس ما حضور نظامی آمریکا از طریق استقرار بیش از هفتاد هزار نیرو در سراسر خاورمیانه، شامل حضور نظامی فعال در همه کشورهای حاشیه خلیج فارس، جز ایران است.

تعداد تأسیسات نظامی خارجی در خاورمیانه نیز از 4 مورد در سال 1990 به 41 مورد در سال 2018 افزایش یافته که تقریباً همه آنها متعلق به آمریکا است. این بالاترین تمرکز تأسیسات نظامی خارجی در جهان است. 

علاوه بر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، یکی دیگر از دلایل بی ثباتی خاورمیانه، سرازیر شدن بی رویه سلاح های آمریکایی به این منطقه است که آن را به یک بشکه باروت تبدیل کرده است. تنها ذینفع انباشت این تسلیحات در منطقه، صنایع دفاعی کشورهای صادرکننده می‌باشند.

همچنین ما نباید ماهیت و آثار بی‌ثبات کننده راهبرد «تفرقهبیانداز و حکومت کن» آمریکا از طریق اختلاف افکنی دائمی بینکشورهای منطقه را نادیده بگیریم. اظهارات ایران هراسانه توسط مقامات آمریکائی نیز با همین هدف صورت می‌گیرد.

آنها برای توجیه سیاست‌های خود در منطقه، اتهامات ساختگی علیه ایران منتشر می‌کنند تا ایران را از ایفای نقش خود در منطقهباز دارند. ایران هزاران سال در این منطقه بوده و هزارن سال دیگر نیز در آن باقی خواهد ماند. بنابراین، هر تلاشی برای محروم کردن یا نادیده گرفتن ایران در منطقه، توهمی بیش نبوده و محکوم به شکست است.

ما به دنبال رویارویی نیستیم ولی نمی‌توانیم در برابر نقض حاکمیت خود بی‌تفاوت باشیم و بی تفاوت نخواهیم بود. بنابراین، برای حفظ امنیت مرزها و تأمین منافع خویش، با قوت تمام از حق ذاتی دفاع از خود استفاده خواهیم کرد.

به عنوان کشور دارای طولانی‌ترین سواحل در خلیج فارس و دریای عمان، ایران مصمم است تا ایمنی و امنیت ناوبری دریایی در این منطقه، بویژه در تنگه هرمز را تضمین کند. 

دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، به هر بهانه‌ای که باشد، بی‌ثبات کننده و در نتیجه غیرقابل قبول است. هر تلاشیبرای ایجاد ائتلاف‌های تصنعی برای امنیت ناوبری در این منطقه با شکست روبرو خواهد شد.

ما معتقدیم کشورهای ساحلی مسئولیت امنیت خلیج فارس را بر عهده دارند. این پایه ابتکار ما برای ایجاد مجمع گفتگوهای منطقه‌ای است که در راستای بند 8 قطعنامه 598 می باشد. برای تحقق چنین هدف بزرگی، ما به رایزنی با برادران‌مان در منطقه ادامه خواهیم داد.

متشکرم جناب آقای رئیس.

کلید واژه ها: ایران خلیج فارس مجید تخت روانچی


نظر شما :