چانه زنی های روسیه برای فروش سلاح به عربستان

چگونه پوتین برای فروش S-۴۰۰ به عربستان سعودی لابی می کند

۲۸ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۸۶۹۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
سلاح های روسی معمولاً ارزان تر از مدل های غربی آنهاست و تقریباً همیشه بدون پشتیبانی فنی گسترده تحویل داده می شوند. S-۴۰۰ بسیار بهتر از پاتریوت به نظر می رسد. با این حال، انتخاب عربستان سعودی به این بستگی دارد که ریاض تحت فشار دیپلماتیک در کدام سمت خواهد ایستاد. رقابت روسیه و ایالات متحده برای فروش اسلحه از زمان جنگ سرد وجود داشته است.
چگونه پوتین برای فروش S-۴۰۰ به عربستان سعودی لابی می کند

نویسنده: سرگئی ماتوف

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، احتمالاً با تبلیغ برای سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه، سفر خود را به عربستان سعودی آغاز خواهد کرد.

به گفته politros.com ، این مطلب در مقاله نشریه آسیایی Asia Times بیان شده است که ترجمه آن توسط PolitRussia منحصراً برای خوانندگانش ارائه می شود.

این نشریه می نویسد: "رهبر روسیه پس از حملات جسورانه هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های کروز به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، از سیستم دفاع موشکی خود لابی خواهد کرد."

خاطرنشان می کنیم که اخیراً تاسیسات نفتی کشور عربستان مورد حمله موشک های کروز و پهپادهایی قرار گرفت که ظاهرا در ایران تولید شده اند. شایان ذکر است که این تجهیزات موشکی توانستند سیستم دفاعی عربستان سعودی را که شامل شش گردان از سیستم های دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکاست، دور بزنند.

ماه گذشته پوتین در دیدار با رهبران ترکیه و ایران در آنکارا، اظهار داشت که اگر عربستان سعودی سیستم های دفاع موشکی ساخت روسیه را در اختیار داشت، از این حملات جان سالم به در می برد.

مفسر این نشریه آسیایی خاطرنشان می کند که سیستم دفاع موشکی پاتریوت معمولاً برای مقابله با موشک های بالستیک و هواپیماهایی طراحی شده است که می توان از دور آنها را مشاهده کرد. موشک های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین می توانند نزدیک به سطح زمین پرواز کنند، انحنای زمین باعث می شود که تشخیص آنها با رادار دشوار شود.

در این مقاله آمده است: "برخی از تحلیلگران می گویند سیستم های روسی قادر به استفاده از دکل های راداری قابل حمل برای مقابله با این مشکل هستند."

مزایای ویژه S-300 و S-400 قابلیت دسترسی گسترده  و توانایی انعطاف پذیری آنها در حمله به اهداف مختلف: هواپیماها، موشک های کروز و موشک های بالستیک است.

در این مقاله آمده است: تری اومف ها (اس 400 ها) همچنین به گونه ای طراحی شده اند که به هر سمتی کار کنند، در حالی که سیستم های پاتریوت نمی توانند از چنین خصوصیاتی برخوردار باشند. برخی از تحلیلگران گفته اند که بسیاری از آتشبارهای پاتریوت های مستقر در نزدیکی تاسیسات نفتی که مورد حمله واقع شدند، به احتمال زیاد، روی جستجوی حملات از سمت های دیگر تنظیم شده بودند.

کاپیل کاک، معاون مارشال بازنشسته هواپیمایی ترکیه معتقد است که سیستم S-400 از نقطه نظر ردیابی و اسکن رادارها، پارامترهای ارتفاع و مساحتی که می تواند پوشش دهد در جهان بهترین است.  به گفته وی، پیشنهاد ایالات متحده برای تحویل سیستم دفاع موشکی پاتریوت آمریکایی به آنکارا یک جایگزین مناسب به شمار نمی رود.

این نشریه آسیایی در مقاله خود خاطرنشان می شود که سلاح های روسی معمولاً ارزان تر از مدل های غربی آنهاست و تقریباً همیشه بدون پشتیبانی فنی گسترده تحویل داده می شوند. S-400 بسیار بهتر از پاتریوت به نظر می رسد. با این حال، انتخاب عربستان سعودی به این بستگی دارد که ریاض تحت فشار دیپلماتیک در کدام سمت خواهد ایستاد. رقابت روسیه و ایالات متحده برای فروش اسلحه از زمان جنگ سرد وجود داشته است.

براساس اعلام موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، در دوره بین سال های 2014 تا 2018، مسکو و واشنگتن دو صادر کننده بزرگ اسلحه در جهان بودند. آنها در کنار هم، 57 درصد از کل صادرات اسلحه را طی این سال ها به خود اختصاص دادند. در خاورمیانه، که تنش ها و جنگ باعث افزایش فروش اسلحه شده است، واشنگتن و مسکو اغلب برای همان مشتریان رقابت می کنند.

امروزه، کشورهای بیشتری علاقه مندند که به جای سیستم های دفاع موشکی که در ایالات متحده تولید می شوند، S-400  را از روسیه بخرند و خطر اعمال تحریم های آمریکایی را به جان بخرند. به گفته وزیر دفاع فدراسیون روسیه، سامانه های S-400 بهترین سیستم های پدافند هوایی هستند که از ویژگی های بی نظیری برخوردارند. سرگئی شایگو همچنین معتقد است که خرید سیستم های تری اومف روسیه توسط جمهوری ترکیه، که عضو پیمان آتلانتیک شمالی است، تاییدی بر پارامترهای عالی جنگی سلاح های فدراسیون روسیه است.

پیش از این، PolitRussia در این باره گفته بود که، به گفته جانس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، سیستم های Triumph اس -400 روسیه یک تهدید بالقوه برای نیروی هوایی ناتو است.

کلید واژه ها: روسیه سلاح روسی عربستان و روسیه اس - 300 اس - 400 ولادیمیر پوتین سفر پوتین به ریاض


( ۷۵ )

نظر شما :

نا شناس ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۵
در حملات متعدد اسرائیل به سوریه پدافند هوایی روسی سوریه چند بار موفق به دفع حملات شد؟ ازبین حملات جنگنده های اسرائیلی تنها موفق به هدف قرار دادن یک هواپیما شد، اونهم هواپیماهایی مثل اف16 و اف15 نه جنگنده هایی مثل اف35 یا پهپادهای پیشرفته.
حیدر کرار ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۸
پوتین از آب گل آلود ماهی میگیره .ایران مینداز جلو خودش سلاح میفروش .
حسینی ۰۱ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۷
روسیه شریک قابل اطمینانی برای ایران نبوده و نیست اس-300 را با کلی ناز و کرشمه و تأخیر به ایران تحویل داد و لی مدل پیشرفته آنرا که اس-400 باشد براحتی در اختیار دشمن ایران قرار داد
علی ۰۶ آبان ۱۳۹۸ | ۲۳:۳۹
روسیه بزرگترین دشمنه ایرانه.نباید یادمون بره روسیه تو زمان قاجار باعث شد چقد از سرزمینامونو بدیم جنگیدیم چقد شهید دادیم علاوه بر روسیه کلا عربا مثل عراقم قابل اعتماد نیستن اونا بدتر از روسیه هستن.