ویروس کرونا با دنیا چه کرد؟

از نزدیک شدن روابط کشورهای عربی تا اشک تمساح امریکا برای ایران

۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۹۹۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
طنز تلخی که این روزها در شبکه های اجتماعی در غزه منتشر شده جلوگیری از ورود و گسترش این ویروس به این منطقه را از فواید محاصره بر می شمارد.
از نزدیک شدن روابط کشورهای عربی تا اشک تمساح امریکا برای ایران

دیپلماسی ایرانی: چگونه ویروس کرونای جدید منجر به فروپاشی بازارهای مالی جهان و کاهش قیمت نفت شد؟ چرا واکنش کشورهای عربی این بار مسئولانه تر بود؟ آیا عادت بوسیدن و احوالپرسی سنتی یعنی قرار دادن بینی روی بینی کاملا لغو خواهد شد؟ چرا اهالی غزه در برابر این بیماری واگیردار در جهان مصونیت بیشتری دارند؟

گسترش ویروس کرونای جدید نگرانی در سراسر جهان را باعث شده و تاثیری منفی بر بیشتر ملت ها و بازارهای مالی داشته است.

ترس حاکم بر بیشتر دولت ها در اثر گسترش دایره انتشار این ویروس در پی فروپاشی بورس های جهانی شدت یافته است. به این ترتیب که بازار بورس کشورها در سطح بین المللی ده درصد ارزش خود را از دست داده اند و قیمت های نفت 5 درصد کاهش قیمت داشته است. کاهش قیمت نفت میانگین کسری بودجه در کشورهای تولید کننده به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس را افزایش داده است.

در همین رابطه عربستان سعودی تصمیم جسورانه ای درباره کاهش شمار زائران خانه خدا اتخاذ کرده است و گزارش هایی درباره احتمال لغو موسم حج امسال به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا وجود دارد.

ایران نیز برگزاری نمازهای جمعه را در بیش از هفت استان خود لغو کرده است.

وزرای بهداشت عرب اختلافات خود را کنار گذاشته اند و در قاهره، مقر اتحادیه عرب نشستی را برای توافق درباره راهبردی هماهنگ و مشترک در میان کشورهای خود برگزار کردند و تصمیم گرفتند نشست اضطراری کارشناسان روز 15 مارس برگزار شود. حتی برخی کشورهای عربی خواستار برگزاری زودتر این نشست شدند.

آگاهی مردمی در اردن به اندازه ای رسید که یک عشیره اردنی عادت بوسیدن را در میان افراد خود به منظور اقدامی پیشگیرانه لغو کرد. این اقدام مورد پسند افراد زیادی در شبکه های اجتماعی واقع شد. حتی برخی خواستار لغو همیشگی آن شدند.

این در حالی است که عده ای خواستار لغو احوال پرسی سنتی یعنی گذاشتن بینی روی بینی [طرف مقابل] شدند که عادتی رایج در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است چرا که ممکن است باعث انتقال کرونا و سایر بیماری های واگیردار شود.

دولت های عربی که به سرعت پروازهای خود از مبدا کشورهایی متوقف کردند که این ویروس در آن بسیار گسترش یافته مسئولیت بالایی از طرف خود در قبال شهروندان نشان داده اند.

طنز تلخی که این روزها در شبکه های اجتماعی در غزه منتشر شده جلوگیری از ورود و گسترش این ویروس به این منطقه را از فواید محاصره بر می شمارد.

از سوی دیگر پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای کمک به تهران که از زبان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور بیان شد را باید اشک تمساح قلمداد کرد چرا که اگر آمریکا واقعا به ایران و ملت این کشور اهمیت می داد تحریم های ظالمانه را علیه آنها اعمال نمی کرد یا حداقل تعدیل می کرد یا ولو موقت تا رفع تهدید کرونا متوقف می کرد. تحریم هایی که نقش مستقیمی در فروپاشی اقتصادی و در نتیجه تضعیف ارائه خدمات بهداشتی و وخامت اوضاع معیشتی مردم ایران داشته و به نوبه خود به انتشار این بیماری واگیردار دراین کشور کمک کرده است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا شیوع کرونا در ایران کشورهای عربی کشورهای منطقه کشورهای عربی خلیج فارس تحریم ایران ایران و امریکا


( ۹ )

نظر شما :

امیر ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۲:۱۶
تا دیروز از نیوزویک مقاله میزدید که آمریکا نه تنها برای مبارزه با کرونا به ایران کمکی نمیکند بلکه جلوی کمک های جهانی به ایران را میگیرد. حالا از رای الیوم مقاله میزنید که کمک آمریکا اشک تمساح است!
حسین ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۳۱
با اجازه مدیر سایت، در پاسخ به امیر: اشک تمساح را برای وانمود کردن به کار میبرند و آمریکا وانمود میکند که میخواهد کمک کند. مطالبی که امثال نیوزویک نوشتند همچنان درستند. ما تحریمیم.