نگرانی اسرائیل از توانایی های بالقوه جبهه مقاومت

نتانیاهو به راحتی با ترامپ برای حمله نظامی همراه نمی شود

۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۷۲۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی باور دارند که بنیامین نتانیاهو در این فعالیت های تجاوزکارانه او شریک خواهد شد یا این که خود به تنهایی و با حمایت ترامپ به ایران، سوریه یا مقاومت در لبنان یا فلسطین حمله خواهد کرد. بسیاری از ناظران این احتمال را بعید می دانند و باور دارند که اتخاذ تصمیم جنگ از سوی ترامپ منوط به در نظر گرفتن سه مسئله است.
نتانیاهو به راحتی با ترامپ برای حمله نظامی همراه نمی شود

نویسنده: عصام نعان

دیپلماسی ایرانی: عدم اعتراف به شکست از سوی دونالد ترامپ و مخالفت او با اعطای اطلاعات محرمانه امنیتی و اطلاعاتی به تیم رئیس جمهوری منتخب که معمولا طبق سنت های مرحله انتقالی صورت می گیرد و نیز تحریک طرفداران برای برگزاری تظاهرات اعتراضی و غیره باعث شده این باور تقویت شود که او در اتخاذ تصمیمات خطرناکی تردید نمی کند که احتمالا به جنگ در خارومیانه یا چین و یا آمریکای جنوبی می انجامد.

برخی باور دارند که بنیامین نتانیاهو در این فعالیت های تجاوزکارانه او شریک خواهد شد یا این که خود به تنهایی و با حمایت ترامپ به ایران، سوریه یا مقاومت در لبنان یا فلسطین حمله خواهد کرد. بسیاری از ناظران این احتمال را بعید می دانند و باور دارند که اتخاذ تصمیم جنگ از سوی ترامپ منوط به در نظر گرفتن سه مسئله زیر است:

- نخست: واکنش منفی در داخل آمریکا علیه او نداشته باشد.
-
دوم: قدرت و فرصت خروج از جنگ به عنوان برنده را داشته باشد.
-سوم: این جنگ به نفع اسرائیل باشد و ضرری برای متحدان آمریکا نداشته باشد.

در سایه مسائل گفته شده می توان احتمال داد عرصه وسوسه کننده این جنگ لبنان و سوریه باشد؛ زیرا رهبران آمریکا و اسرائیل باور دارند حزب الله قدرت منطقه ای تاثیرگذاری است که امنیت اسرائیل و منافع دو طرف به ویژه منافع نفتی و گازی در شرق فرات و شرق مدیترانه را تهدید می کند و شرایط برای حمله به علت مشکلات اقتصادی لبنان و سوریه و نیز ایران فراهم است.

در سپتامبر گذشته ترامپ از سلاح ناشناخته و موثری صحبت کرد که برخی کارشناسان احتمال دادند بمب هسته ای تاکتیکی باشد. اکنون پرسش این است که آیا ترامپ از این بمب در منطقه به ویژه برای هدف قرار دادن مراکز حضور رهبران مقاومت استفاده خواهد کرد؟

احتمال چنین سناریویی بعید است و احتمال موفقیت این حمله نه از نظر زمان نه از نظر توانایی آنها برای تعیین منطقه حضور رهبران مقاومت و نه از نظر کارایی سلاح استفاده شده تضمین شده نیست.

کارشناسان راهبردی در یک نشست مجازی درباره پاسخ مقاومت به این نتیجه رسیدند که باید این پاسخ با حجم حمله برابر و همسان نباشد. با وجود عدم تناسب قدرت مقاومت و دو قدرت متجاوز اما مقاومت می تواند منطقه غوش دان را هدف قرار دهد که حداقل یک سوم توانمندی های جمعیتی، عمرانی، صنعتی و کشاورزی، بنادر و تاسیسات حیاتی اسرائیل را در خود جای داده است. به علاوه این که تاسیساتی راهبردی از جمله تاسیسات استخراج نفت و گاز نزدیک این منطقه است.

درست است که اسرائیل توانایی وارد کردن خسارت هایی بیشتر به مقاومت را دارد اما چنانچه متوجه شود مقاومت قادر و مصمم به اتخاذ پاسخی نابرابر و فراتر به حمله این رژیم است، باعث می شود از انتخاب گزینه بسیار  زیان آور دست بردارد و در نتیجه به اتخاذ رویکرد سیاسی و نظامی کم هزینه تر برای رسیدن به هدف وادار می شود.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا حمله به ایران حمله به حزب الله اسرائیل و حزب الله ایران و اسرائیل ایران و اسرائیل و امریکا


( ۷ )

نظر شما :