تغییر اولویت های اردوغان

چین به داد ترکیه می رسد؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۱۴۵۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در حال حاضر، چین دومین شریک بزرگ تجاری ترکیه است. ورود سرمایه از چین سهم عمده ای در تثبیت ارزش لیر ترکیه داشته است که شدیدا تحت فشار قرار داشت. پکن در سال ۲۰۱۸ به ترکیه ۶/۳ میلیارد دلار وام اعطا کرد و در سال ۲۰۱۹، بانک مرکزی چین برای حمایت از لیر، وام کوتاه مدت یک میلیارد دلاری به ترکیه داد. ورود چنین حجمی از سرمایه به ترکیه، این کشور را از مراجعت به صندوق بین المللی پول که اعطای کمک را مشروط به انجام اصلاحات مربوطه می کند بی نیاز کرد. چین اکثرا در زیرساخت های استراتژیک ترکیه سرمایه گذاری می کند که تأمین مالی چنین پروژه های بزرگی در بازارهای بین المللی سرمایه به طور فزاینده ای برای آنکارا دشوار شده است. در همین رابطه، پکن سومین بندر بزرگ کانتینر در ترکیه را، یعنی بندر کومپورت در نزدیکی استانبول را خریداری کرده است.
چین به داد ترکیه می رسد؟

نویسندگان: فردریک بوگ، راینر هرمان

دیپلماسی ایرانی: برای مدت طولانی آنکارا در کنار اویغورهای چین ایستاده بود. امروز اما همکاری با پکن در کانون توجهات قرار گرفته است و همین نکته در سفر وزیر امور خارجه چین نیز به خوبی مشهود بود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار روز پنجشنبه با وانگ یی در صفحه توییتر خود نوشت که دولت این کشور «حساسیت ها و اندیشه های» خود را نسبت به وضعیت اویغورها به وانگ یی، وزیر امور خارجه چین منتقل کرده است. با این حال، این موضوع تنها آخرین موضوع از سه مبحث مورد گفت و گو بین دو وزیر بود. ابتدا همکاری اقتصادی بین دو کشور، سپس همکاری ها در زمینه واکسن، و بعد از آن تنها به صورت بسیار ملایم، اشاره ای گذرا به نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ چین بود. این توییت منعکس کننده اولویت های تغییر یافته رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان است که زمانی خود را حافظ حقوق اویغورها معرفی می کرد.

وابستگی به واکسن چینی

ترکیه در زمینه واکسن به چین وابسته است. تاکنون فقط واکسن های چینی سینوواک در این کشور مورد استفاده قرار گرفته اند. یک محموله کوچک از واکسن شرکت بیوان تک (ساخت آلمان) هم این هفته به ترکیه تحویل داده شده است. با این حال، همکاری واکسنی با چین کاملاً هم روان و بدون مشکل نبوده چرا که از ۵۰ میلیون دوز وعده داده شده در ماه نوامبر فقط ۱۵ میلیون آن تاکنون به دست ترکیه رسیده است. به علاوه، همین محموله واکسن هم با تقریبا سه هفته تاخیر در دسامبر سال گذشته وارد ترکیه شده است. 

چند روز قبل در پکن، کنگره ملی خلق موافقت نامه استرداد مجرمین با ترکیه که در سال ۲۰۰۷ امضا شده بود را به تصویب رساند و از پارلمان ترکیه نیز درخواست کرد که همین کار را انجام دهد. به گمان منتقدین، چین سعی کرده از واکسن کرونا به عنوان اهرم فشار در این موضوع استفاده کند، هرچند که باید گفت هیچ مدرکی دال بر این موضوع تاکنون یافت نشده است. 

باید یادآور شد که بیش از ۰۰۰, ۴۰  اویغور در ترکیه زندگی می کنند و بسیاری از این افراد نسل دوم یا سوم مهاجرین را تشکیل می دهند. والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ این اویغورها پس از به قدرت رسیدن حزب کمونیست در سال ۱۹۴۹ از چین فرار کرده اند. جامعه اویغور ترکیه بزرگترین جامعه دور از وطن مردم ترک زبان در جهان است و برای مدتی طولانی این افراد در ترکیه احساس پذیرفته شدن و امنیت می کردند اما اکنون نگرانی ها در حال افزایش است.

توافق نامه استرداد مجرمین که هنوز توسط پارلمان ترکیه تصویب نشده، در بالا بردن این نگرانی ها سهیم بوده است. چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در تلاش است تا نگرانی ها در این زمینه را برطرف کند. وزیر امور خارجه ترکیه در ماه های پایانی سال گذشته گفت که این توافق دوجانبه به معنای استرداد اویغورها به چین نخواهد بود اگرچه تاکنون درخواست های ملموسی در این رابطه وجود داشته است. آنکارا به این موضوع اشاره کرد که اگر جرمی با انگیزه سیاسی انجام شده باشد، ترکیه این اجازه را دارد که از استرداد آن مجرم به چین امتناع ورزد.

پکن، عامل ثبات دهنده به لیر ترکیه

با این حال، فشارها بر جامعه اویغور ترکیه در حال افزایش است. پس از تظاهرات فعالان اویغور در مقابل سفارت چین در آنکارا در ماه فوریه، پلیس ترکیه چندین فعال اویغور را طی حملاتی دستگیر کرد. به گزارش آژانس خبری آسوشیتد پرس، طی چند ماه گذشته حدود ۵۰ اویغور به اردوگاه های اختصاص یافته برای استرداد انتقال داده شده اند.

بد نیست بدانیم که اردوغان در سال ۲۰۰۹ و زمانی که هنوز نخست وزیر بود چین را به نسل کشی متهم کرد. در سال ۲۰۱۶ اما ترکیه تغییری بزرگ در سیاست خود در رابطه با این موضوع انجام داد. در همین سال بود که عبدالقادر یاپچان، سخنگوی اویغورهای در تبعید، دستگیر شد اما تحویل چین داده نشد. باید گفت که دلیل تغییر سیاست از طرف اردوغان این بود که سرمایه گذاران بین المللی در این دوره شروع به خارج شدن از ترکیه کرده بودند و در این مقطع بود که چین با کمک های اقتصادی و مالی گسترده به داد ترکیه رسید.

حمایت سیاسی از اویغورها در ترکیه اما به حدی زیاد است که دولت تنها کسی در جهان اسلام است که نمی تواند جلوی ابراز نگرانی ها را بگیرد. در سال ۲۰۱۹، وزارت امور خارجه ترکیه اردوگاه های آموزش اجباری در سین کیانگ را امری «شرم آور برای بشریت» توصیف کرده بود.

در حال حاضر، چین دومین شریک بزرگ تجاری ترکیه است. ورود سرمایه از چین سهم عمده ای در تثبیت ارزش لیر ترکیه داشته است که شدیدا تحت فشار قرار داشت. پکن در سال ۲۰۱۸ به ترکیه ۶/۳ میلیارد دلار وام اعطا کرد و در سال ۲۰۱۹، بانک مرکزی چین برای حمایت از لیر، وام کوتاه مدت یک میلیارد دلاری به ترکیه داد. ورود چنین حجمی از سرمایه به ترکیه، این کشور را از مراجعت به صندوق بین المللی پول که اعطای کمک را مشروط به انجام اصلاحات مربوطه می کند بی نیاز کرد. چین اکثرا در زیرساخت های استراتژیک ترکیه سرمایه گذاری می کند که تأمین مالی چنین پروژه های بزرگی در بازارهای بین المللی سرمایه به طور فزاینده ای برای آنکارا دشوار شده است. در همین رابطه، پکن سومین بندر بزرگ کانتینر در ترکیه را، یعنی بندر کومپورت در نزدیکی استانبول را خریداری کرده است.

برای وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، ترکیه دومین توقفگاه از شش مقصد وی در منطقه پس از بازدید از عربستان بود. برای پکن، تمرکز بر مقابله با تلاش آمریکایی ها برای مهار چین مهم است. مطبوعات دولتی به نقل از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اظهار داشتند که وی از «موضع قانونی چین در موضوعاتی مانند سین کیانگ و هنگ کنگ» حمایت می کند.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه / ترجمه: علی مفتح

کلید واژه ها: ترکیه چین چین و ترکیه مولود چاووش اوغلو وانگ ئی رجب طیب اردوغان


( ۲۸ )

نظر شما :

آبتین ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۰
و ترکها هم به اصطلاح هم نژادان خیالی خودشان در غرب چین را به همین راحتی فروختند و دهانشان را بستند! این است دلال بازی و خیانتکاری ترکیه. تمام گروه ها و اقوامی که ترکها با جعلیات پانترکی به خودشان می‌چسبانند به همین راحتی معامله خواهند شد.
مجتبی ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰
ادعای حمایت و نگرانی از اوضاع قومی اویغورها در چین توسط ترکیه طبل توخالی برای گرفتن امتیاز و فشار و تطهیر وجه ترکیه است مانند حمایت از فلسطین و اخوانیها و درخواست همکاری زیاد اقتصادی و سیاسی با اسراییل .اخر ترکیه که سرزمین که حکم ناموس دارد را به غرب و امریکا بفروشد (پایگاه اینجرلیک ) نگران قومگراهای و پانترکا ایرانی است یا اسلام اخوانی حنفی واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟
رحمان ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۲
ایرانیها هم در زمان احمدی نزاد با فرستادن 18چرخ شمش طلا به ترکیه اقتصاد ترکیه نجات دادن که اردوغان ان را هدیه خدا نامید امروزه هم با سرازیر ارز و توریست به داد ترکیه رسیدند اما ضرب المثلی میگوید ترکها نمک گیر نمی شوند و تشکر هم نمی کند
ایرانی ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰
به نظرم انتقادی به انکارا وارد نیست چون اشتباه در ذات انسانه اما کار درست تصیح اشتباه هست ، البته شخصا حمایت از انسانها رو اشتباه نمیدونم چه ایغور چه هر کس دیگه ایی ، امیدوارم تهران هم در مذاکرات وین در مورد منطقه نرمش نشون بده و حالا که عربستان تحت فشاره بعد از ده ها یک نظام درست امنیتی برای خلیج فارس عزیز پایه گذاری کنه همین عربستان و امارات میتونن به اندازه چین با ما مراوده داشته باشند ، البته منظورم این نیست که ایران در منطقه اشتباه کرده فقط یه جاهایی تند رفته که باید دیگران رو هم لحاظ میکرد با تحقیر نگاه کردن به همسایگان عرب و غیر عرب به استثنا روسیه متاسفانه کاملا در سیاست خارجی کشورمون مشهود بوده که باید اصلاح بشه
milad ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۵
یک نمونه واضح از مواضع فرصت طلبانه کشور ترکیه ، دولتمردان ترکیه با پیش کشیدن مسائل قومی و افسانه خودبزرگ بینی ترکها فقط و فقط به دنبال منافع کشور خودشون هستن و دلشون برای هیچ ترک زبانی در جهان نسوخته البته پر واصح هست که خریدار شعارهای مسئولان کشور ترکیه در جوامع ترک زبان دیگر کشورها فقط جوانان هیجان زده و افراد کم سواد هست
ایرانی ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۲
مقاله بسیار عالی وپر بار و قابل استفاده ای بود بسیار مطلب آموختنی و قابل تحلیل ودارای نکات قابل تامل و مهمی است با تشکر از دیپلماسی ایرانی بات درج این مطلب
ایرانی ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵
مطلب بسیار پر بار وقابل تامل وتحلیل می باشد بسیار استفاده بردیم با تشکر از دیپلماسی ایرانی بابت درج مطلب
خسرو ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۵
اول باید آمارهای طرح شده مالی تایید شود ، چین واقعا دومین شریک تجاری ترکیه است ؟اجاره یک بندر توسط چین در ترکیه ای که شبه جزیره است چقدر مهم است؟ و بالاخره رعایت منافع ملی از طرف هر دولتی اولویت اول است و دولت ما هم باید منافع ملت را تامین کند
شاهرخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۸
ترکیه بندر میفروشد به چین ،بورس و صنایع نظامی میفروشد به قطر ،با مونتاژ صنایع نظامی با اروپا و غرب سرشاخ میشود ،با ادعای مسلمانی و قومی پناهگاه میدهداما از آنها سر فرصت از طرف مقابل امتیاز میگیرد ،امید آنها همان قومگرا ها داخلی هستند و تبلیغات کر کننده و دهن پر کننده
امید ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۴
همین طرز فکری که دوستان کامنت گزار در مورد ترکیه دارند افغانستانی ها نسبت به ایران دارند آیا یک افغانی تاجیک با این استناد دست از زبان فارسی دری بریده چون ایران حامی نیست برین خودتون را مسخره کنید پان فاشیستها
كامران ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۶
طرز تفکر برخی از سیاست واقعا خنده دار است،حمایت از یک ملت ستم دیده دلیل بر این نیست که شما تا ابد به تنهایی در مقابل ابرقدرتها بایستی و تاوان بدهی بلکه همزمان با مراودات اقتصادی و سیاسی میتوانی در مورد سرنوشت انها لابی کنی و در جهت منافع انها چانه زنی کنی.
ایرانی ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۱
به کامران ، احسنت جناب احسنت احسنت احسنت دقیقا مهم منافع یک کشور هرگز نبتید با چین ایران بخاطر ایغورها سرشاخ بشه در مورد فلسطین هم باید حتما تجدید نظر صورت بگیره ، به امید : عزیز من برو ترکیه نمون ایران به خسرو : برادر مهم تعداد بندر نیست کما اینکه بنادر ایران بسبار مهمترند مهم اینکه مردم ایران حتی به یک ریگ دادند به این و اون حساسیت فوق العاده نشون میدند تفاوت در اینه
در جواب خسرو ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۰
مهم بندر نیست مهم اهداف و وزنه ژیوپلتیکی است که ترکها قصد ابراز و عرض اندام دارند ،ان اطلاعات هم در محافل ترکیه است و نویسنده آن را نوشته است و شاید قله بیرون آمده زیر آب بوده و بسیاری هم ننوشته زمینهای اطراف کانال هم فروختند به همسر امیر قطر (شیخ موزه ) که ارزش حال آن بسیار بالا رفته ،صنایع نظامی هم به قطر فروختند ( مثل کارخانه اتو کار سازنده تانگ آلتای و کارخانه سازنده پهباد بیرقدار و...نمونه های دیگر )
ترکمن ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۱
اینجا خیلی ها دلشون از ترک ها پره ظاهرا! عزیزان اینکه شما در حال در جا زدن هستین و مملکت رو به مفت میفروشین و بر خلاف شعارهای دهان پر کن اسلامی در طی این سالها هیچ کمک و حمایتی از چچن و اویغور و آذربایجان و روهینگا و... نکردین ربطی به ترک ها نداره ،فقط نشانگر ذات خیانتکار و خباثت شما در طول تاریخ داره، اندکی تفکر و بکار انداختن عقل آرزومندم
امید ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۲
جناب ایرانی بیسواد تو جمله را نخونده فقط از سر تکلیف میخواهی به همه جوابی داده باشی گور پدر ترکیه اگر جمله منو سواد ودرک داشته باشی میفهمیدی که ما به هیچ کشوری امید و تکیه نمیکنیم برا دفاع از زبان مادری و فرهنگ و هویت مون ترکیه حمایت بکنه نکنه چندان مهم نیست شما ما را پانترک و عازری خطاب کنی نکنی مهم نیست ماترکها از زبان و سرزمینمان دست نمیکشیم کما اینکه همین ایران امروزی که شما اسمشو رو عنوان کامنتت گذاشتی یادگار ترکان این مرز وبوم هست
در جواب ترکمن و امید ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۰:۴۱
وقتی از سنی های حنفی حماس در مقابل اسراییل دفاع کردیم و تحریم و تهدید شدیم و اتفاقا همانها مزد حمایت ایران را در سوریه گذاشتن کف دست ایران با هم‌پیمان شدن با داعش و ترکیه دیگر و شهادت تعداد کثیری از مدافعان حرم توسط این نمک به حرام پرورده ها ،ایران فهمید حنفی اخوانی آدم نمی‌شوند و سر دلار و مشربه فکری دین ناموس و شرف خود را به حراج میگذراند و اگر قدرت بگیرند از اسراییل بدتر میکند از روهینگیا حمایت کردند اما درک کرد ایران حمایت از گروههای غیر شیعی صرف زمان و هزینه زیاد و بی مورد است ،از حزب الله و شیعیان مظلوم پاراچنار و نیجریه با کمترین حمایت و بیشترین دستاورد به همراه دارد ،اما امید این زبان شما در ازای تاریخ تغییر کرده است بدلیل تجاوز و اسکان اقوام ترک زبان آسیای مرکزی و مهمتر اسکان دو قوم آق قویلیوها و قوقیوایها به ترکی آذری تغییر کرده و اکثر پایتخت شاهان ترک بودن که در سایر قسمت‌های کشور این چنین نیست بعلت مراتع برای چرای چارپایان ایلها و طایفه های ترک زبان ،چرا در جنوب و جنوب شرق کمترین اثر یافت میشود، ایران یادگار تنها شما نیست در جنوب و مقابل انگلیسی ها لرها و بختیاریها جنگیدند و شما در شمال با روسها
زنجان ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۴
یک سری دوستان هی تاکید دارند که زبان آذربایجان ترکی نبوده و بعداً ترکی شده، خب بالفرض قبول، نسل امروز آذربایجان از همان ترکهایی است که به منطقه وارد شدند و زبان ترکی را رواج دادند، باز هم ما ترک محسوب می شویم، خب حالا حرف دیگری هم دارید؟ ان سیاست استالینی انگلیسی آذری سازی آذربایجان دیگر جواب نمی دهد.
بابک خرمدین ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۱
در تایید کامنت زنجان ۱۳،۵۴ زبان اذربایجان طبق نوشته تاریخ بلعمی ،طبری که در صفه ۱۲۷ الی ۱۲۹ قید کرده سپاهیان عمر که وارد اذربایجان شدند با سپاهیان ترکزبان اذربایجان جنگیدند والی اخر... یعنی ۱۴۰۰ سال پیش زبان ما ترکی بوده،بگذریم که دها دانشمند زبانشناس ومورخ ثابت کرده اند زبان سومریان ترکی اذربایجانی بوده و۹۰ در صد لغات با ترکی امروز یکی است (یعنی ۸۰۰۰ سال پیش) بگذریم که ترکی اذربایجان در دنیا توسط ۶۵ میلیون نفر تکلم میشود ومتکلمین این زبان را با کل زبانهای دنیا عوض نمیکنند،(بفرض اینکه به قول ایرانی بیسود در کامنت ۰۰،۴۱ توسط اق قویونلوها به ما اموزش داده شده.) ایا ما به نژادپرستان پانفارس میگوییم زبان قدیمی شما هندی سانسکریت،فهلوی،بوده که حالا تبدیل به زبان دری وری افغانی شده، لذا این استدلالات بدرد رضا خان بیسواد میخورد که اشخاص بیسوادو خاینی مثل خودش چنین اراجیف را به خورد ملت بدبخت میدادند تا از اب گل الود ماهی بگیرند وچند صباحی سلطنت کنند،والا امروز اکثریت مردم ترک اذربایجان به ترفندهای فاشیستهای رضا خانی پشیزی ارزش قایل نیستند،واین گونه صحبتهای عوامفریب بدرد قهوه خانه های بین راهی که مملو از شیره کش هستند میخورد،نه مردم ۹۰ در باسواد ودانشگاه دیده اذربایجان.
در جواب بابک خرمدین ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۱
درباره زبان آذربایجان تاریخ بلعمی و تحریف پانترکا به سایت azargoshnasp.net برو تا از سیر تا پیاز تحریف پانترکا آورده است من بیشتر نمی توانم بنویسم چون به مذاق مسول سایت خوش نیست و نمایش نمی دهد مانند تمام آنهایی که نوشتم اما بار گذاری نکرد ،- ((بر اساس منابع معتبر تاریخی و همچنین تحقیقات زبان شناسی، و مردم ایران در عهده باستان به زبان‌ها یا لهجه‌های مختلفی سخن می‌گفته‌اند که ریشه همه آنها یکی است. یکی از کامل‌ترین این تحقیقات در این زمینه، ‌منسوب است به عبدالله بن مقفع (روزبه) که ابن ندیم در کتاب معروف «الفهرست» خود به آن اشاره کرده و می‌نویسد: «زبان‌های ایرانی عبارتند از پهلوی، دری، ‌فارسی، ‌خوزی و سریانی، ‌ پهلوی منسوب است به پهله (فله) که خود شامل پنج ناحیه است، ‌اصفهان و ری و همدان و ماه نهاوند و آذربایجان.» ابوعبدالله محمدبن خوارزمی که در قرن چهارم هجری می‌زیسته، در کتاب «مفاتیح العلوم» نظری شبیه ابن مقفع دارد و می‌نویسد: «پهلوی (فهلویه) یکی از زبان‌های ایرانی است که پاداشان در مجالس خود با آن سخن گفته‌اند. این زبان به پهله منسوب است و پهله نامی است که بر پنج شهر اطلاق می‌شده: اصفهان، ری، ‌همدان، ‌ ماه نهاوند و آذربایجان.» «ابن حوقل» از دیگر محققانی است که در نیمه نخست قرن چهارم زندگی کرده و در کتاب «المسالک و الممالک» خود، ‌درباره زبان مردم آذربایجان می‌نویسد: «فاما لسان اهل آذربایجان و اکثر اهل ارمنیه فالفارسیه تجمعهم.» بنابراین زبان مردم آذربایجان آذری(نه ترکی) است و آذری از گویش‌های اصلی زبان مادری، یعنی زبان فارسی است. بسیاری از اسامی روستاها، ‌ کوه‌ها، دشت‌ها و... فارس است و اگر هم تغییراتی در تلفظ دارد، به دلیل لهجه‌های محلی است. ۵- اما در پایان، ‌اشعار استاد محمدحسین شهریار، این شاعر معاصر، ‌تاریخ را و پیوستگی آذربایجان و دیگر مناطق ایران را باید یادآور شد. شهریار در شهریور ۱۳۲۰ وقتی ایران را زیر باران بلا می‌بیند، چنین می‌سراید: روز جانبازیست ای بیچاره آذربایجان سرتو باشی در میان هرجا که آمد پای جان ای بلاگردان ایران سینه زخمی به پیش تیر باران بلا باز از تو می‌جوید نشان کاخ استقلال ایران را بلا بارد به سر پای دار ای روز باران حوادث ناودان تو همایون مهد زرتشتی و فرزندان تو. پور ایرانند و پاک آئین نژاد آریان اختلاف لهجه ملیت نزاید بهر کس ملتی با یک زبان کمتر به یاد آرد زمان هر زیانی کو قضا باشد به ایران عزیز چون تو ایران را سری، بیشت رسد سهم زیان مادر ایران ندارد چون تو فرزندی دلیر روز سختی چشم امید از تو دارد همچنان))زمان سومری هم ترک نیست اکثر باستانشناسان غربی تایید کردند در وب با دلایل مطقن بیان کردند در سایت azargoshnasp.net ،امید شما فقط التصافی زبان بودن آن است ،که فقط زبان ترکی التصافی نیست و اکثر زبانهای دنیا التصافی است
ایرانی غریب ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۳
آفرین به پاسخ دهنده بابک خرمدین چنان دلایل واقعی و محکمی آورده اید،که کوچکترین شبه ای نیست و تبلیغات پروپاگاندا پانترکا را نقش به آب کردید ، این حرکت و نهضت راستین باید گسترش یابد تا واکسینه ای در برابر هجمه و گزاف گویی ها عده ای معلوم الحال که نشخوار رسانه های انور آبی را میکند که خود فاقد پیشینه و تمدن و اصالت هستند و در اثر مهاجرت و تهاجم سکنا گزیدند در منطقه ما و دستبرد به هر تمدنی میزند برای توجیه دیگران و تاریخ سازی مردمانشان ،تشکر از سایت وزین دیپلماسی برای نمایش نقدهای کاربران
حقیقت خواه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۳:۴۰
در جواب ۱۴،۳۱ چند سال پیش مرحوم بختیار وهابزاده شاعر ملی ج.اذربایجان خاطراتش را در تلویزیون باکو ،مبنی بر اینکه چگونه رژیم کومونیستی تلاش میکرد ملتهای جمهوریهای مختلف شوروی سابق را اسمیله واستحاله کند وهمه را تبدیل به قوم واحد روس کند! که در مورد اذربایجان چنین تبلیغ میکردند که گویا اهالی ج.اذربایجان قبل از قبول اسلام مسیحی وخودشان هم روسی زبان بودند،که اسلام باعث شد این جدایی زبانی بوجود امد ،وحالا وقتش است که اسلام را انکار وزبان روسی را مجددا فرا گیرند وبه اصالت خویش باز گردند! عینا رضا خان بیسواد هم مشابه این داستان را بر اهالی جنوب اذربایجان القا میکرد که گویا اهالی استانهای اذربایجان ایران قبلا فارسی زبان بوده اند،که موغولها زبان انها را به ترکی عوض کرده اند ،که اگر دوباره زبان ترکی را انکار کنند وبه زبان فارسی سخن گویند ،به اصالت نژادی خود باز خواهند گشت واریایی خواهند شد! وحالاهم هرکس از هویت خود وزبان خود حرف میزند فورا با انگ پانترکی مواجه میشود،(( چنانکه در چین کومونیست هم هر کس بر ترک بودنش اشاره کند وخود را ترک بداند با انگ پانترکی مواجه میشود وبه کمپهای اجباری تغییر زبان برده میشود!)) معلوم نیست چه گناهی مرتکب شدهایم که باید اصل ونژاد وزبان ،ودین خود را انکار کنیم تا مقبول واقع شویم، وحتی خارجیانی که به خاطر کشفیات علمی ثابت کرده اند که زبان سومریان جزو زبانهای ترکیست وتشابهات لغوی وگرامری ۹۰ در صدی با زبان ترکی دارد،انها هم به پانترکی محکوم شده وتمام کشفیاتشان از نظر همین اقایان سوپر پان شوونیست،محکوم به بیسوادی واشتباه میشوند! جدا دنیای عجیبیست ،شهریار در اوایل چه شعرهای وطندوستانه سروده ولی بعد ها که اینقدر تبعیض،اجحاف وبدهنی ها دید درست برعکس، شعرهای اعتراضی زیادی گفته مخصوصا در اشعار ترکیش(سهندیه،حیدربابا،...) پس چرا به ان ها اشاره نمیکنید؟ چرا با کشفیات دانشمندان جهان در مورد زبان سومری مخالفت میکنید؟. چرا با واقعیت موجود امروزی زبان مردم اذربایجان مخالفت میکنید،ودرد دلتان چیست؟ چرا از گفتن واقعیت وحقیقت واهمه دارید؟ ولی اینرا بدانید که نهایت به هدف شوم خود نخواهید رسید.
در جواب حقیقت خواه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۲
من تمام مدارک و ادله کامل و درست خود را در خصوص ترک نبودن سومری‌ها ارایه دادم ( سایت آذر گشپست ) اما شما چرا اینقدر برافروخته شده این ؟؟؟؟؟؟ آنقدر این حقیقت و تاریخ سوزناک بود برای شما ؟؟؟؟ در سین کیانگ چین غیر ایغورها چندین قوم و نژاد و زبان وجود دارند ( قرقیز ازبک تاجیک قزاق و...) چرا آنها را بدلیل ترک بودن دستگیر و مجازات و به کمپ تغییر زبان نمی روند ؟؟؟؟؟ چرا ؟؟؟؟ چرا ارباب و قبله آمال شما ترکیه قصد برجسته کردن قومیت و نژاد آنهاست و عربستان قصد نفوذ مذهبی در آنهاست ؟؟؟؟؟؟ چرا آنها باید برای گرفتن حق حقوق خود در چین باید با حمایت ترکیه در سوریه بر علیه مردم و حکومت بشار بجنگند ؟؟؟ چرا ؟؟؟؟ چرا شما در حال وارانه نشان دادن واقعیت و انکار آنها هستید ؟؟؟؟؟ چرا اقدامات و کشتار ترکیه را با برچسب مذهب قومیت و نژاد و زبان توجیه میکنید ؟؟؟؟؟ اشعار شهریار چرا در غم جدایی دو سر رود ارس و مخالفت با تجزیه و تجزیه طلبی نمی خوانید ؟؟؟چرا ؟؟؟ اصالت شما ایرانی و زبان آذری و شیعه مذهب است غیر این باشد باید سنی حنفی باشید مانند کشور قبله آمال تان ،اما نمی توان از تجاوزات مکرر عثمانی‌ها و آثار آن چشم پوشی کرد سایت دیپلماسی این بار اگر ایران و سرنوشت آن مهم است نمایش دهید
امید ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۶
یکزمانی میگند زبانشما را مغولها عوض کردند بعد نقشه شون نمیگیره میگن قراقویونلوها یا اق قویونلوها بعد یک دیگه میگه صفوی و عثمانی عوض کردن یکروز میگند شما ترکزبان هستید نه ترک تبار و عازری هستید روز دیگر میگند بر اثر مهاجرت ترکهای اسیای میانه شما ترک شده ایدتکلیف خودتون را مشخص کنید در مورد سومر های پروتورک هم تنها قوم التصاقی زبان منطقه فقط ترکها هستند که از قضا لغات مورد استفاده سومرها هم شباهت زیادی با تورکی دارد
امید ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۲
جناب ایرانی قلابی افاضه فرمودین اکثر اسامی کوهها و رودها و شخرها و مناطق فارسی هست فقط با لهجه نحوه اداش فرق میکنه خدمتت عرض کنم اکثرا نامهای ازربایجان تورکیست که رضاپالانی تا جاییکه توانسته نام مناطق را عوض کرده مثل گون دوغان (کندوان)سویوق بولاق(مهاباد)اراز(ارس)رودخانه های جیغاتو و تاتایو(سمینه رود و زرینه رودقلابی)اجی چای(تلخه رود)و هزاران اسم دیگر البته برا اهل تفکر نه کر وکور و نژاد پرست
به ایرانی نمای قلابی ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵
از این ادرس سایتهای درپیت و بی اصل ونسب که منابعس اکثرا بادهوا و یهودی و جعلی هست زیاد هست مثل سایت بی ارزش خردگان و هزاران سایت پان فاشیستی و حتی ویکی پدیا اکثرا در انحصار مدیای پانفارس سلطنت طلب و ضد اسلام هست
در جواب امید و سایر قومگرا ها ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۴
هر چقدر با منطق و ادله تاریخی و باستانی با قومگرا ها صحبت می‌کنی ، بهانه بنی اسراییلی می‌آورند ،این منابع غربیها نوشتند نه آنها دلسوز ایرانیها باشند ،انگار سوزش درناکی دارد ،دو قوم قراقویونلوها یا اق قویونلوها تیره همان ترکها مهاجر آسیای مرکزی بودند از جای دیگر نیامده بودند ،غیر زبان ترکی زبانهای دیگر هم التصافی هستند بیش از ۱۰۰ عدد ،چرا تمدن سومریان که در غرب ایران بودند دست درازی کردید ?????چرا تمدن‌های پیشین دیگر مانند تمدن سیلک کاشان تمدن جیرفت تمدن شهر سوخته ????? تحریف و جعل نمی کنید و چرا زبان التصافی سومری‌ها ؟؟؟؟؟؟ایا هر سایت و آثار باستانی و تمدنی گذشته خلاف نظر و فکر و حرف شما میشود پان فاشیستی و پانفارسی و ضد اسلام ؟؟؟؟؟ حرفهای کلیشه ای نزنید که مورد استهزا دیگران شوید ،اسلام که شما مد نظر دارید حتما سنی حنفی با چاشنی قومگرا مانند ترکیه و عثمانی‌ها ست که با نام اسلام هر گونه تجاوز و کشتار و کشور گشایی را مجاز و و خون غیر مسلمانان مباح و ناموس و مال آنها صاحب مانند لشکر ینی چری در قضیه تجاوز به تبریز و آذربایجان تاریخ روشنی عثمانی‌ها دارند