تهران سرسخت تر خواهد شد

رئیسی اصولگراست اما تندرو نیست

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۳۳۶۸ اخبار اصلی اخبار داخلی
در رابطه با دیدگاه های رئیسی باید گفت که او اصولگراست، اما تندرو نیست. او در پست ریاست جمهوری باید موازنه را میان اصولگرایان و عمل گرایان برقرار کند.
رئیسی اصولگراست اما تندرو نیست

نویسنده: کنستانتین وولکوف

نویسنده: در ایران، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. رقابت میان چهار نامزد در جریان بود. اما، مدعی اصلی، ابراهیم رئیسی است. برخی او را جانشین معتمد برای آیت الله خامنه ای می دانند. رئیسی به خاطر نقض حقوق بشر، تحت اعمال تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

در رابطه با برنامه های رئیسی باید گفت که او تحریم های اعمالی علیه ایران را امکان فراهم شده برای توسعه تولید داخلی در عرصه های گوناگون (اقتصاد مقاومتی) می داند. او حامی اسلام گرایی در بسیاری از عرصه ها و برای نمونه، در عرصه آموزش عالی است و حامی اصلی سانسور اینترنت بشمار می رود. رئیسی همچنین، از نیتش برای سه برابر کردن مزایا برای طبقه کم درآمد و ایجاد شش میلیون فرصت شغلی سخن گفته است. در عرصه سیاست خارجی، او قصد برقراری ارتباط با تمام کشورها به غیر از اسرائیل را دارد. به گفته عباس عراقچی، سخنان رئیسی رئالیستی است و او خواهان همکاری با جامعه بین الملل است.

نکته قابل توجه این است که محمود احمدی نژاد در روز برگزاری انتخابات، اعلام کرد که رای نمی دهد، زیرا نتیجه انتخابات روشن است. به گزارش ISPA، یک روز قبل از برگزاری انتخابات، 63.7 درصد از افراد از رئیسی حمایت کردند. و این در حالی است که 42 درصد از مردم قصد مشارکت در انتخابات را داشتند.

مردم ایران نگران وضعیت اقتصادی دشوار، بیکاری، تورم، فساد، مشکلات در عرصه کشاورزی و خشکسالی هستند. از این رو، پرسش اصلی این است که آیا دولت جدید قادر خواهد بود، برنامه اقتصادی مناسبی را برای خروج از این بحران ها در پیش بگیرد؟ به احتمال زیاد، برنامه با تضعیف تحریم ها مرتبط خواهد بود، زیرا بدون آن، تغییر وضعیت داخلی کشور بسیار دشوار خواهد بود.

الکساندر ماریاسوف، سفیر روسیه در ایران در سال های 2001 الی 2005 میلادی و کارشناس کلوپ والدای، معتقد است: «تمامی مقامات رسمی از آیت الله خامنه ای گرفته تا روحانی از مردم خواستند تا در انتخابات شرکت کنند. از این رو، این احتمال مطرح است که رئیسی در دور اول انتخابات پیروز شود. رقیبان رئیسی چندان معروف نیستند. اکثر زبدگان سیاسی ایران و از جمله اصولگرایان حامی رئیسی هستند. شکست دولت روحانی در توافق هسته ای به تحکیم مواضع اصولگرایان منجر شده است».

رئیسی از روحانی به خاطر شکستش در سیاست و اقتصاد انتقاد می کند، اما آیا خود رئیسی می تواند، این مشکلات را حل و فصل کند؟ بدون حل و فصل برنامه هسته ای، حاصل شدن پیشرفت های جدی در اقتصاد غیرممکن است. بدون تزریق سرمایه گذاری های خارجی و ورود تکنولوژی های نوین به کشور، کمترین تحولی در عرصه اقتصادی ایران ایجاد نخواهد شد. از این رو، رئیسی باید به مذاکرات وین ادامه دهد. افزون بر این که شخص آیت الله خامنه ای نیز حامی ادامه مذاکرات وین است.

محافل مشخصی از تندورها همواره، مخالف مذاکرات پیرامون توافق هسته ای بوده اند و می گویند که نباید در برابر امریکا نرمشی نشان داد. اما، رئیسی با وجود آن که اصولگراست، اما باید عمل گرایانه رفتار کند. در مجموع، احتمال دارد که موضع ایران در مذاکرات وین سخت تر شود. روحانی در مقایسه با رئیسی سازش پذیرتر است.

در رابطه با دیدگاه های رئیسی باید گفت که او اصولگراست، اما تندرو نیست. او در پست ریاست جمهوری باید موازنه را میان اصولگرایان و عمل گرایان برقرار کند. اما، باید خاطر نشان کرد که او به اراده رهبری رفتار خواهد کرد. در حال حاضر، همه چیز به این منوط است که رئیسی خود را در پست ریاست جمهوری چگونه نشان خواهد داد.

منبع: راسیسکایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری ایران اصولگرایان


( ۱۱ )

نظر شما :