برداشت های متفاوت از یک انتخاب

پیروزی ابراهیم رئیسی چه معنا و مفهومی دارد؟

۰۲ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۳۴۴۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اگر رئیس جمهور جو بایدن انتظار رئیس جمهوری اصلاح طلبی را می کشید که به آسانی در برابر فشارهای اقتصادی تسلیم شده و از درخواست لغو تمام تحریم ها کوتاه می آمد، او این بار اشتباه کرده است، زیرا رئیسی وفادار به ولی فقیه است و هرگز از تصمیم آیت الله خامنه ای به اندازه سرانگشتی عقب نشینی نخواهد کرد.
پیروزی ابراهیم رئیسی چه معنا و مفهومی دارد؟

نویسنده: ایلیا ج. مغنایر 

دیپلماسی ایرانی: پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، غافلگیرکننده نبود، ولی این انتخابات و نتایج آن پیام هایی را در سطح داخل و خارج در یکی از مراحل سرنوشت سازی که ایران با آن روبه رو است، ارسال کرد.

آمار با زبان گویایی سخن گفته است، رئیسی بیش از 17 میلیون و 926 هزار رای از مجموع 28 میلیون رای را در انتخابات در سایه اپیدمی کرونا به دست آورد، نکته قابل توجه، رتبه دوم محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران با کسب 3/3 میلیون رای است و پس از وی، عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی قرار دارد که وزن اصلاح طلبان بود و دو میلیون و 400 هزار رای کسب کرد.

این آمار نشان می دهد که ملت ایران که به پای صندوق های رای رفتند، رسیدن یک فرد اصلاح طلب دیگر به ریاست جمهوری را پس از حسن روحانی ترجیح ندادند و بیش از 21 میلیون و 100 هزار رای، مجموع آرای رئیسی و رضایی، خط انقلاب اسلامی و خط ولایت فقیه را برگزیدند.

محمد خاتمی، رهبر اصلاح طلبان و رئیس جمهوری اسبق اعلام کرد که ایرانی ها باید برای جلوگیری از تحمیل حکومت یک جریان خاص در انتخابات مشارکت کنند، منظور وی جلوگیری از رسیدن جریان تندرو به ریاست جمهوری است که در پشت سر رئیسی قرار دارد بدون اینکه حمایت از آقای همتی را به صراحت اعلام کند.

اصلاح طلبان تا آخرین ساعات برای شناخت رویکرد انتخابات پیش از سوق دادن رای دهندگان و کسانی که خواهان مشارکت در رای گیری نبودند، برای اینکه از همتی حمایت کنند، انتظار کشیدند.

محمد جواد ظریف تا پیش از افشای مصاحبه‌ای که از سرلشگر (شهید) قاسم سلیمانی و تصمیم ولی فقیه در حمایت از سپاه پاسداران در برابر تصمیم وزیر امور خارجه انتقاد کرده بود، از محبوبیت بالایی برخوردار بود، ظریف گفت که پذیرفتن سمت وزارت امور خارجه آینده در دولت همتی را پذیرفته است، مساله ای که بهزاد نبوی، رئیس ائتلاف اصلاح طلبان هم بر آن تاکید کرده بود.

بنابراین، هر چند فضاها در تمام محافل اصلاح طلبان برای حمایت از همتی با هدف رسیدن به مقام ریاست جمهوری آماده شد، ولی این اردوگاه، شکست خود را حتی در برابر محسن رضایی هم اثبات کرد که آرای وی بیشتر از همتی بود.

نکته دیگر اینکه، آمار رای دهندگانی که در خط امام خمینی (ره) و خط انقلاب در جانشینش، آقای آیت الله خامنه ای ایستادند و با آن همراه شدند، گزینه خود را برای چهار سال آینده مورد تاکید قرار دادند به ویژه پس از شکست جریان اصلاح طلب با نمایندگی روحانی و ظریف در جذب تعداد رای دهندگان برای اینکه آبروی خود را حفظ کند.

رئیسی با چالش های متعددی در سطح داخلی و خارجی روبه رو است، وضعیت اقتصادی از سخت ترین تحریم هایی رنج می برد که آمریکا از چهل سال پیش بر ایران تحمیل کرده است و دونالد ترامپ آن را تشدید کرد تا به بیش از 1500 مورد تحریم برسد.

اما با انتخاب رئیسی، پیام صریح و با لحن جدی به آمریکا و همپیمانانش ارسال شد مبنی بر اینکه :

اول اینکه، اگر رئیس جمهور جو بایدن انتظار رئیس جمهوری اصلاح طلبی را می کشید که به آسانی در برابر فشارهای اقتصادی تسلیم شده و از درخواست لغو تمام تحریم ها کوتاه می آمد، او این بار اشتباه کرده است، زیرا رئیسی وفادار به ولی فقیه است و هرگز از تصمیم آیت الله خامنه ای به اندازه سرانگشتی عقب نشینی نخواهد کرد.

دوم اینکه، حمایت سپاه پاسداران از رئیسی برای همه شناخته شده است، در نتیجه همپیمانان ایران از حمایت لازمی که روحانی به بهانه کمبود بودجه از آنها به عمل نمی آورد، بهره مند خواهند شد.

خلاصه این انتخابات یک نتیجه واحد دارد: یا آمریکا تمام تحریم ها را لغو می کند و به توافق هسته ای پایبند خواهد بود یا تهران به سمت رویارویی فراگیر با آن پیش می رود به طوری که تمام گزینه ها روی میز مطرح بوده و ایران به تمام معنا یک کشور هسته ای خواهد شد.

اما همپیمانان ایران، امروز از انرژی و حمایت بهره مند شدند، به طوری که برای مقابله با باقی ماندن آمریکا در منطقه یعنی در لبنان، سوریه و عراق آماده خواهند شد.

منبع: الرای (کویت) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران برجام ابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 ایران و امریکا جو بایدن اصلاح طلبان عبدالناصر همتی محسن رضایی اصولگرایان


( ۱۰ )

نظر شما :