مشی ضد ایرانی باکو

رفتار خصمانه علی اف علیه تهران قطعا به ضررش تمام خواهد شد

۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۱۵۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
تاکید بیش از حد بر بُعد پان ترکیسم در مبارزه با تهران پیامدهای معکوسی برای باکو به همراه دارد. تاکید بر ریشه های ترکی در برخی از سلسله های تاریخی ایران مانند صفویه و قاجار، استدلالی به نفع جدایی از ایران نیست، بلکه تحکیم روابط آذری های ایرانی با ایران را به همراه دارد.
رفتار خصمانه علی اف علیه تهران قطعا به ضررش تمام خواهد شد

نویسنده: الکساندر بلوف

دیپلماسی ایرانی: پس از گفتگوی تلفنی میان وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان، امیدها برای تنش زدایی در روابط میان این دو کشور کوتاه مدت بوده است. چند روز پس از این تماس تلفنی، در زمان برگزاری نشست کشورهای مشترک المنافع، الهام علی اف ایران را به استفاده از قره باغ برای قاچاق مواد مخدر به روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا متهم کرد، البته بدون ارائه کمترین سندی. وزارت امور خارجه ایران نیز علیه سخنان تکان دهنده رهبر آذربایجان سخن گفت.

رژیم باکو تصمیم گرفت، برای تشدید مبارزات ضد ایرانی خود، برخی از روحانیون شیعه آذری که طرفدار ایران هستند و از جمله، ایلگار ابراهیم اوغلو، امام جمعه باکو، و سردار بابایوا، سردبیر یکی از سایت های مذهبی، را بازداشت کند. ابراهیم اوغلو و بابایوا در ایران تحصیل کرده اند. ابراهیم اوغلو آزاد شد، اما بابایوا به خیانت علیه دولت آذربایجان متهم شده است. باکو با کمک این پرونده، به اعتبار خود در برابر امریکا و اتحادیه اروپا تحکیم می بخشد.

رویدادهای اخیر نشان می دهد که علی اف تمایلی برای کاهش تنش ها در روابط با تهران ندارد. موفقیت نظامی باکو علیه ارمنستان، همسایه جنوبی را نیز به چالش کشید. سایت های حامی دولت در آذربایجان نوشته اند که زرادخانه جمهوری اسلامی با تجهیزات بسیار مدرن و پیشرفته آذربایجان که از اسرائیل و ترکیه خریداری شده اند، قابل قیاس نیست. علی اف معتقد است که حمایت نظامی و دیپلماتیک آنکارا و تل آویو، بازدارنده محکمی در برابر تهران است.

با گرم شدن تدریجی روابط ایران با عربستان سعودی و امارات متحده عربی، آذربایجان در حال تبدیل شدن به میدان جایگزین برای اقدامات ضد ایرانی است. در حقیقت، پس از ازسرگیری اقدامات نظامی میان آذربایجان و ارمنستان، برخی از مراکز تحلیلی در واشنگتن تلاش کردند، این جنگ را به ایران نیز بکشانند و امید داشتند که آذری های ایرانی ضد دولت مرکزی قیام کنند.

به اعتقاد علی اف، مزایای دوستی با اسرائیل و امریکا بسیار بیشتر از خطرات ناشی از عصبانیت ایران است. اما، این اعتماد علی اف نادرست به نظر می رسد. رزمایش های نظامی ایران در مرز با آذربایجان نشانگر نارضایتی تهران از سیاست غیردوستانه کشور همسایه اش بود و نه، آمادگی برای اعلام جنگ. این در حالی است که ایران سال های گذشته را به چالش های موجود در خلیج فارس صرف کرده و توجه نسبتا اندکی به قفقاز نشان داده است. با این وجود، جمهوری اسلامی ثابت کرده که می تواند، با شرایط جدید سازگار شود. پیامد غیرقابل انکار جسارت های علی اف این است که در حال حاضر، تهران روی تقویت مقابله با آذربایجان تمرکز خواهد کرد.

تاکید بیش از حد بر بُعد پان ترکیسم در مبارزه با تهران نیز پیامدهای معکوسی برای باکو به همراه دارد. تاکید بر ریشه های ترکی در برخی از سلسله های تاریخی ایران مانند صفویه و قاجار، استدلالی به نفع جدایی از ایران نیست، بلکه تحکیم روابط آذری های ایرانی با ایران را به همراه دارد. رشد ناسیونالیسم ایرانی در دو قالب دینی و سکولار نیز یکی دیگر از پیامدهای بلند مدتی است که علی اف و حامیانش نمی توانند آن را پیش بینی کنند.

یکی از پیامدها این است که ایران به ایروان روی آورده است. ایران تصمیم گرفته است از ارمنستان به عنوان کانال خود برای تجارت شمال – جنوب استفاده کند و نه از آذربایجان. در گذشته نیز رهبران ایران نشان داده اند که اگر در گوشه ای گیر بیفتند، آنان قطعا به دشمن حمله خواهند کرد. از این رو تجاوزگری و اقدامات مفسده جویانه علی اف در قبال ایران می تواند، امنیت آذربایجان را در دراز مدت به خطر اندازد.

منبع: رگنیوم (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان جمهوری اسلامی ایران جمهوری آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان و ارمنستان الهام علیف پان ترکیسم


( ۴۵ )

نظر شما :

فدوی ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۱
باید دید که علیف و مشاورانش دقیقا از این وضعیت ایجاد کرده ، دنبال چه هستند . اینکه آذربایجان در مقابل ایران قابل قیاس نیست واضح است . اینکه در تنش نظامی بین ایران و آذربایجان قطعا ترکیه و اسراییل تماشاچی خواهند بود و یا حداکثر پشتیبانی محدود از آذربایجان به عمل خواهند آورد هم واضح است . اینکه در تنش احتمالی بین ایران و آذربایجان رقیب منطقه ای آذربایجان یعنی ارمنستان حداکثر نفع را خواهد برد و حتی فهم برخی سخنان فریبکارانه ی ارامنه که نشان از وادادگی است نیز اینگونه بر می آید که می خواهند ایران را در برابر آذربایجان تحریک و تهییج کنند هم واضح است . اینکه آذریهای ایران حداکثر تنیدگی را با بافت جغرافیایی ، فرهنگی و سیاسی ایران دارند و اصلا برای آنها جدایی از ایران متصور نیست هم واضح است . چیزی که برای من شفاف نیست این تاخت و تاز و گرد و غبار راه انداحتن های علیف و همقطارانش در باکو است . آیا عنصر دیده شدن و مهم جلوه دادن خود مطرح است ؟ آیا موضوع سرکوب داخلی و سرپوش گذاشتن بر معضلات داخلی مطرح است ؟ آیا هدفشان شیتیل گرفتن از غرب و دریافت شکولاتِ شیرین کاریست ؟ من تصورم آنست که اینها همزمان دنبال همه ی اینها هستند . شاید تصورشان اینست که با دشمنی با ایران ، غرب را مجاب کنند یک دبی جدید در سواحل خزر به نام باکو خلق کند که مثلا پایگاه ضربه زدن به ایران یا حتی روسیه شود . من نمی دانم سوالات بالا جواب دقیقشان چیست ؟ اما این را می دانم که سه کشور محصور اطراف خزر یعنی قزاقستان ، ترکمنستان و آذربایجان در اولویتهای کشورهای ذینفوذ دنیا چون آمریکا ، چین و اتحادیه ی اروپا ، قرار ندارند و این را نیز می دانم که روسیه از کشیده شدن پای ترکیه به خزر بسیار ناحشنود است و به موقع زهرش را به محور الهام - رجب خواهد ریخت و اما این آخری را اصلا نمی دانم که چرا تا این اندزه جمهوری اسلامی در برابر برخی همسایگان خود متانت و خویشتن داری نشان می دهد . یادمان باشد گاهی اوقات کُشندگی یک تشَر به هنگام بیشتر از گلوله باران دیر هنگام است . شخص علیف به شدت تشَر لازم شده . تا این دندان کرم خورده به دندان لق تبدیل نشده باید کاری کرد .
توران کبیر ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۵
الکساندر بلوف زیادی بلوف زده
خسرو ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۶
الهام علیف را نمی پسندیم هم به خاطر روابط با اسراییل و هم اتحاد با اردوغان - ولی توجه داشته باشید که ملت آذربایجان به جهت مذهبی و اجتماعی و فرهنگی و جغرافیایی ، نزدیکترین مردم به ما هستند تا صدو چند سال پیش هموطن بودیم و هنوز هم علقه های زیادی داریم - دشمنی با آذربایجان اشتباه بزرگی خواهد بود کارت بازی روسها و ارامنه نشویم
مهرداد ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۶
ما برای مهار فشارهای مثلث جمهوری باکو . ترکیه و اسراییل در وهله اول باید به سرعت تکلیف برجام رو بشکلی قابل قبول حل و فصل کرده و پس از اون بلافاصله اقدام به تجهیز و مدرنیزه سازی قوای نظامی و همچنین بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی عمومی کنیم و در گام بعدی باکو و آنکارا رو تهدید به اقدام متقابل تحریک تعصبات قومی دیگر مردمان غیر ترک کشورهای آنها کنیم چون با توجه به مطالبی که در فضای مجازی و رسانه های دیگراز پان ترکها منتشر میشه این افراد یا مشخصا نیروهای سایبری واطلاعاتی این دو کشور هستند که زبان فارسی رو آموزش دیده اند و یا افرادی هستند که متاسفانه بدلیل ضعف دانش سیاسی و تاریخی که مهمترین علت اون هم سرانه بسیار پایین مطالعه ما مردم ایران هست, فریب این عوامل و تبلیغات نژادپرستانه دولت ترکیه خورده اند.ترک های ناخشنود ایرانی به موضوعاتی معترضند که کما بیش مردم در خود تهران هم با بعضی از این مشکلات دست به گریبان هستند.این دوستان خشک شدن دریاچه ارومیه رو اقدامی در جهت نابودی ترک های ایران میدونند و این تفکر به ایشان القا شده که غیر ترک ها بطور مداوم در تلاش برای نابودی زبان و فرهنگ ترکی هستند که واقعا حقیقت ندارد ولی بسیار این امر رو برای آنها واقعی جلوه کرده اند که بنظر من موفقیت بالای پروژه تحریک تعصبات قومگرایانه به منظور ضربه یا حتی تجزیه ایران هست که ترکیه و اسراییل از سال ها پیش هر کدام بطور جداگانه و یا شاید هماهنگ با هم به اجرا گذاشته اند
آتیلا ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۶
ایلهام علیف نشان داده که سیاستمدار رئالیست و واقعگرایی است بر خلاف تبلیغات دشمنان و کسانی که همواره با کوچکترین بهانه ای خواهان بر هم زدن روابط بین دو کشور دوست و مسلمان و شیعه هستند همواره جانب احتیاط را گرفته و احساسی نشده و از طرف دیگر هم دولتمداران کشورمان هم بخوبی نیت و اهداف دشمنان و بر هم زنندگان را تشخیص و در دام آنها نیافتاده است ایرانشهریها و سلطنت طلبان به همراه باستانگرایان با هیاهوی تبلیغاتی و رسانه ای سعی دارند تشنج و التهاب مصنوعی ایجاد کنند. در صورتی که داشتن روبط دوستانه سه کشور ایران آذربایجان و ترکیه به نفع صلح و ثبات در منطقه و آینده روشن برای ملتهای سه کشور را بدنبال خواهد داشت.
ابراهیم قدیمی ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۷
علی اف ماهیت فرهنگی دانش اجتماعی ندارد۔بین سوسیالیسم و ناسیونالیسم وسرمایه داری و سلطنتی وارتشائ ومردم فریبی با تحریک ناسیونالیسم وخود خواهی دست وپا میزند۔یا درست اورا تنبیه کنید که روش مناسبی نیست یا کاری به او نداشته باشید۔اجازه بدهید مردم اذربایجان پاسخ او را بدهند واورا تنببه کنند۔
Unity ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۷
Iran must annex Baku to motherland Iran, if east Germany could unite with west Germany why not Azerbaijan?
حامد ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۱
واقعیت این است که علیف آنقدر غرق در جعلیاتی شده است که خودشان در تاریخ و جغرافیا ایجاد کرده اند که دیگر ارتباط شان با واقعیت را از دست داده اند. سالها حتی در آموزش مدارس تاریخ را عوض کرده اند و طوری وانمود کرده اند که استقلال باکو نتیجه مبارزه همزمان با شوروی و ایران بوده است! و جغرافیای شمال غرب ایران هم متعلق به باکو است. در مورد قره باغ هم همینطور بود درحالیکه هیچ اشاره ای به پناه اوردن مردم شان به ایران، ورود داوطلبان ایرانی به جنگ و پس زده شدن توسط علیف پدر و نقش ایران در راضی کردن ارمنیها به عدم پیشروی بیشتر در جنگ اول نمیکنند. در نتیجه بسیاری از مردم این کشور هم با واقعیات تاریخی آشنا نیستند یا نسخه تحریف شده آن را جذابتر میدانند. در هر حال با وجود این افکار در رییس جمهور باکو، وقوع جنگ و تجاوز به مرز ایران و ارمنستان محتمل است که میتواند پای ما را هم به معرکه باز کند. برای نرسیدن به چنین مرحله ای باید توازن قوا بین باکو و ارمنستان که از بین رفته است تقویت شود و حتی مخالفین علیف در داخل این کشور تقویت شوند.
رضا ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۴
اتفاقا روابط ایران و جمهوری آذربایجان همیشه خوب بوده و برخی تنشهای اخیر نمی‌تواند به معنای تقابل دو کشور قلمداد شود. بهتر است از بالا بردن این تنشها دوری کرده و به دنبال دوستی بیشتر بود.
علی ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰
جمهوری اذربایجان با پیروزی در جنگ خیلیها رو ناراحت و عصبانی کرده که حتی از بردن اسم اذربایجان و ترک ترس برشون داشته ، اسم نویسنده مقاله روسی هست اما محتوا مثل اینکه از طرف یک ایرانشهری نوشته شده . هر روز از تجارت شمال جنوب صحبت میشه اما مسیری غیر اقتصادی و نا امن وصعب العبور که تنها یک درصد صادرات ایران به روسیه از این مسیر است و این مسیر یا به روسیه است یا اروپا که مسیر اذربایجان بهترین مسیر برای روسیه و مسیر ترکیه بهترین مسیر برای اروپا هست .
احمد محمود ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۴
رگنیوم منبع درپیتی!!!!!!!!!!!!
علی ۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۹
الانه که فدوی ، فوق متخصص و کارشناس قفقاز و ورای قفقاز پیداش بشه
عبدالرضا ۰۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۰
ما چیزی به نام اذری نداریم و این حرف کاربردی ندارد ما ترک هستیم و این انکار هویت, ما را متعصب تر می کند و حتما در پشت این انکار نقشه های دشمنانه ای قایم شده است
امیر ۰۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۳
با آشنایی از نگرش پانترکا دارم ،انها دنبال منشأ خود در دشت قبچاق میگردند و خدای آنها آتیلا ،تیمور ،چنگیز و اردوغانه ،حتی شده با استفاده از حربه اسلام ،شیعه و.....به دنبال فریب ایران و سپس زدن خنجر از پشت هستند نگاهی به کامنت های این خبر بندازید ،کاملا همین رویه با زیرکی خاصی دنبال شده
ناشناس ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۹
بدترین جعلیات باکو اینه که ادعا میکنه آذرباییجان زمان قاجار خودمختار بود و شمال ایران و عراق خاک آذرباییجان بودن ، درحالیکه زمان قاجار هیچ ایالتی خودمختار نبود از شمال ایران گیلان تا انزلی رو ایالت آذربایبجان معرفی میکنن درحالیکه تا قبل از دوره قاجار هم ایالت گیلان بود و مستقل از آذرباییجان بود دوره قاجار که طمع قاجاریان به گیلان زیاد شد بخش بخشش کردن نام ایالت و به گیلان و طوالش تغییر دادن که باز هم مستقل از آذرباییجان بود همینطور ادعا میکنن موصل و کرکوک و سلیمانیه بخشی از خاک ایالت آذرباییجان بودن در حالیکه موصل و کرکوک و سلیمانیه از دوره صفوی از ایران جدا شده بودن و دوره صفوی هم کردنشین بودن نه ترک نشین البته جعلیاتشون فراتر از ایناست ولی این دوتا دیگه دروغ ترین تبلیغاتشونه که از بس تکرار کردن خودشون باورشون شده جالبتر اینکه ترکیه هم چون زمان عثمانی موصل و کرکوک و اشغال کرده بود ادعای ارضی داره رو این شهرهای کردنشین !
مهدی ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸
آیه چها سوره مبارکه منافقون: وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِنْ یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ ۖ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ یُؤْفَکُونَ یکی از نشانه های منافقین در قرآن آن است که خیال می کنند هر صدایی علیه آنهاست. کسانی که با شیعیان دشمنی می کنند منافقند.