تشدید تنش تا سطح جنگ

ماشه ای که در سفارت آذربایجان چکانده شد!

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۷۴۰۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
صلاح الدین خدیو در یادداشتی می نویسد: هم‌زمانی تعطیلی سفارت این کشور در تهران با افتتاح سفارت در تل‌آویو معنادار است. ایران در شرایط جنگ مستقیم و غیر مستقیم با اسرائیل، حضور امنیتی و نظامی آن در جوار مرزهای شمالی خود را تهدیدی آشکار می بیند.
ماشه ای که در سفارت آذربایجان چکانده شد!

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا روابط متشنج تهران و باکو، منتظر جرقه ای برای وخامت بیشتر بود. جرقه ای چون ترور آرشیدوک فردیناند در ژوئن 1914 در سارایوو که آتش جنگ جهانی اول را بر افروخت. در شرایطی که رقابت های ژئوپولتیک میان قدرت های اروپایی بر سر قدرت، نفوذ، عمق استراتژیک و متصرفات استعماری در اوج خود بود، یک ملی گرای صرب ماشه را چکاند. 

مردی که با انگیزه شخصی به سفارت آذربایجان در تهران هجوم برده، بدترین عمل ممکن را در بدترین زمان قابل تصور انجام داده است. 

اختلافات تهران و باکو بر سر ایجاد دالان زنگزور به اوج خود رسیده است. تهران برای همسایه کوچک تر خود روشن کرده که قطع اتصال ایران با ارمنستان به منزله بستن پنجره ایران به روی اروپاست. تحولی به غایت منفی که ایران را از یک مزیت مهم ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک محروم می کند. به گونه ای که با برگزاری رزمایش نظامی و تهدیدات اعلامی به این امر پاسخ داده است. 

آذربایجان که در این راه از پشتیبانی ترکیه و اسرائیل برخوردار است، به پافشاری برای اشغال استان سیونیک ارمنستان ادامه می دهد. این کشور با قطع تنها مسیر ارتباطی قره باغ با ایروان و محاصره ارمنی های ساکن آن می کوشد ارمنستان را به زانو در آورد.

در شرایطی که روسیه به علت درگیری در اوکراین، با  زوال نفوذش در قفقاز مواجه شده و ترکیه می کوشد جای آن را پر کند، این ایران است که مانع تسلیم ارمنستان شده است.

مساله اختلاف انگیز دیگر، روابط نزدیک باکو با اسرائیل است. هم‌زمانی تعطیلی سفارت این کشور در تهران با افتتاح سفارت در تل‌آویو معنادار است. ایران در شرایط جنگ مستقیم و غیر مستقیم با اسرائیل، حضور امنیتی و نظامی آن در جوار مرزهای شمالی خود را تهدیدی آشکار می بیند. از طرف دیگر اتحاد با با تل آویو، بخشی از راهبرد بدون جایگزین باکو است و اصولا علیف بدیلی برای آن ندارد. با این وصف این مساله هم مانند دالان تورانی پیشگفته، فاقد راه حلی مشخص است.

تهران و باکو بر سر مسائل عدیده دیگری چون مسیرهای ترانزیت انرژی، تقسیم دریای خزر و جهت گیری های سیاسی و عقیدتی نیز با هم اختلاف نظر دارند. 

دو طرف تا چند ماه قبل می کوشیدند پرده روی این اختلافات بکشند و از تخریب بیشتر روابط جلوگیری کنند. ایران در جریان جنگ دو سال پیش قره باغ کوشید با تفکیک میان انفعال عملی و مواضع اعمالی اش، از کشاندن این پرونده ها به عرصه عمومی جلوگیری کند. نمایش اعلام حمایت امامان جمعه شهرهای ترک نشین از آذربایجان با این هدف صورت گرفت، اما اکنون شرایط به‌قدری متفاوت است که عملا جایی برای این‌گونه مانورها نمانده و تهران لزومی برای انکار نقش  خود به عنوان تنها حامی ایروان نمی بیند.

وقتی اختلافات کشورها به بالاترین میزان خود می رسد، معمولا جنگ هم در افق پیدا می شود. هرچند در شرایط کنونی هنوز گزینه بعیدی به نظر می رسد.

احتمالا تهران با افزایش حمایت از ارمنستان و کمک به بازیابی توان نظامی آن، مهار وضعیت را در دستور کار قرار می دهد. امری که کمک می کند توازن نظامی به‌هم خورده با آذربایجان دویاره برقرار شود. 

ارمنستان به نوعی قربانی تحولات ژئوپولتیک در منطقه شده: با تضعیف نقش روسیه، ترکیه دشمن تاریخی ارمنی ها وارد حیات خلوت روس ها شده است. ترکیه قدرتمند که به چشم پسرخوانده به باکو می نگرد. دشمنی ایران و اسرائیل هم مزید بر علت شده که باکو عزیز دردانه تل آویو شود.

این تحول تا حد زیادی باعث افول توان لابیگری و رایزنی دیاسپورای قدرتمند ارمنی در جهان غربی شده است. این مساله بدین معناست که تنگنای ژئوپولتیک ارمنستان با تنهایی استراتژیک ایران گره خورده است. امری که به بلندپروازی های بی محابای علیف دامن می زند. 

در محاسبه نهایی البته داستان به سود جمهوری آذربایجان نخواهد بود. کشورهایی که به ماجراجویی های ژئوپولتیک دست می زنند، مانند قماربازانی هستند که فاصله اندکی میان برد و باختشان وجود دارد.

اگر در بدبینانه ترین حالت، جنگی میان ایران و آذربایجان درگیرد، شبیه الگوی جنگ اوکراین خواهد بود. کشورهای غربی، اسرائیل و ترکیه احتمالا اجازه نمی دهند، این کشور شکست بخورد، اما با توجه به کوچکی جمعیت و مساحت آن، مانند اوکراین عملا ویران می شود. 

این روزنه امیدی است که اجازه می دهد واقع گرایی به میدان بیاید. "موقت بودن" تنهایی ارمنستان هم متغیر دیگری است که نباید آن را از نظر دور داشت. ترکیه به تنهایی نمی تواند کدخدای قفقاز شود و ایران و بویژه روسیه را نادیده بگیرد.

دمکراسی ارمنستان به عنوان تنها دمکراسی منطقه در کنار گرجستان، قدرت نرمی است که آن را در برابر دیکتاتوری حاکم بر آذربایجان صاحب اعتبار می سازد.

همچنین انگاره به دام افتادن کشوری مسیحی در میان همسایگان مسلمان و وجود کلیشه ای تاریخی مشابه، می تواند به اهرمی برای جلب ترحم بین المللی تبدیل شود.

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان و اسرائیل ایران و اسرائیل آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان و ارمنستان ایران و ارمنستان و آذربایجان الهام علیف آذربایجان و اسرائیل قره باغ


( ۵۵۶ )

نظر شما :

ناشناس ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۹
عزیزانی که اینجا در حمایت از ارمنستان قلم فرسایی مینمایند اصلا متوجه نیستند ایران بیش از 40 میلیون نفر جمعیت ترک زبان دارد آقای خدیو برخلاف مقالات خویش در قبال سایر موضوعات ، در مواجهه با موضوع ترکها علنا قوه تعقل را به کنار می نهند و از باب عصبیت قومی کردی آرزوی جنگ بین فارس و ترک را دارند غافل از اینکه شعله ور شدن آتش ، تر و خشک را باهم می سوزاند
دانش ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۰
در پاسخ به نظر بالایی مبنی بر حضور ۴۰ میلیون ترک زبان در ایران، این احساس به انسان دست می‌دهد که گویا جمعیت ساکن در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی واقعا اهل جمهوری آذربایجان هستند! انگار نه انگار که همین حاکم ناخلف باکو، بر روی زمینی زندگی می‌کند که روزگاری نه چندان دور بخشی از حوزه تمدنی و سرزمینی ایران زمین بوده است و دست بر قضا هیچ دلیلی هم برای ادامه‌ی حیات سیاسی آقا الهام وجود ندارد! از قدیم گفتند با کسی که ذره‌ای اختیارات دارد وارد بحث و جدل نشوید؛ چراکه آن شخص [مراد همان حاکم باکوست] فکر می‌کند با حمایت و پشتیبانی واحدهای سیاسی دیگر که خودشان در بحران‌های متعدد اقتصادی، امنیتی و اجتماعی چندلایه درگیر هستند، می‌تواند در جای بزرگان بنشیند و بازی کند.اگر کشورهای آلمان و فرانسه و اربابانشان، نقش و کنشگری ایران را به بازیگری دست چندم [به زعم خودشان] می‌خواهند حساب کنند، پس دیوانه بازی‌های این مرد کوتوله سیاسی محلی از اعراب نخواهد داشت!
ناشناس ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۱
از ناشناس به ناشناستر . 40 میلیون ؟ چون روند است گفتی چهل یا عدد دیگه ای بلد نیستی ؟ بیشتر فکر کن ؟ در منو انتخابهای دیگر هم هست . مثلا 30 میلیون چطوره ؟ یا 50 میلیون ؟بارها گفتم بازم می گم علی آقا پانترکه ، وقتی عصبی هستی چیزی ننویس . مطمئن باش اگر مدتی سکوت کنی ، کسی نمی گوید لالی . اگر عدد 40 تو درست باشه با یک تناسب ساده ، جمعیت ایران حدود 190 میلیون خواهد شد . راستی تناسب بلدی ؟ مال ابتدایی است . یادت می دهم . یه کاغذ بردار بنویس . 40 ضربدر 85 تقسیم بر 18 . آفرین عموجون ( یا خاله ) . راستی عزیزم بهت بگم مردم جنوب ارس اوضاع شمال ارس به ...شان هم نیست . اینو بفهم . آی قربون اون قدت بره عمو ( یا خاله ) .
ناشناس اشنا ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۲
جناب ناشناس اصل! ما از روی فرمول شمامحاسبه کردیم : همانطور که ۲۰ در صد دری زبانهای افغانی از دید شما ۹۵ در صد مردم افغان محسوب میشود، ویا از بنگلادش تا آلبانی جزو تمدن ایران بزرگ است و در زمان کوروش بزرگ جزو خاک عجمستان محسوب میشدند هر چند جزو قوم مجوس و دین مجوسان محسوب میشدند، باز خدا پدر اعراب را بیامرزد که شما را از مجوسیت نجات دادند ،ولی افکار عجمیت همچنان باقی است.!
بابک خرمدین ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۴
در جواب ۱۶،۴۱. طبق دهها سند و آثار مدارک از یک قرن پیش که بیشتر مربوط به مورخین و جهانگردان خارجی است،و هنوز شاهدان زنده و فیلم وعکسها و مستنداتشان باقیست، در دوره قاجار و اواخر حکومت احمد شاه ۸۰ در صد مردم ایران به ترکی صحبت می‌کرده‌اند و خود را ترک میگفتند ،ولی بعد از یک قرن ترکستیزی این رقم تا ۴۰ در صد مردم ایران هم سقوط کرده، واز دید پان ایرانشهریهای سلطنت طلب تا ۲۰ در صد هم ذکر میشود،. منتهی طبق مصاحبه زنده وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد که در انترنت قابل مشاهده است « ۷۶ در صد محصلین آموزش پرورش زبان مادریشان غیر از زبان شیرین فارسی( دری) است! که مطمینا نصف این رقم مربوط به ترکان ایران است. و طبق مصاحبه وزیر خارجه وقت آقای صالحی که آنهم در انترنت موجود است ۴۰ در صد مردم ایران ترک هستند. حال از کدام فرمول استفاده کنیم ؟. تا شما راضی باشید؟
علی ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۸
از نویسنده نام آشنا حتی انتظاری بیشتر از این می رفت که تورکها را بکوبد وبکوبد. ولی جملات تازه تری مانند " دمکراسی ارمنستان به عنوان تنها دمکراسی منطقه در کنار گرجستان" واقعاٌ جلوه می کند. خدیو وبرخی از نظر دهندگان با وجود اطلاع از اینکه هزار سال درایران کنونی و مناطقی بیشتر ازوسعت ایران کنونی امپراطوریهای مختلف تورک حاکم بوده اندوفقط با کمک دستهای بیگانه در حدودصد سال پیش اقوامی غیر بومی بر این سرزمینها جهت سلطه بیشتراستکباربرتخت سلطنت نشستند، باز سخنانی ضدونقیض هم می زنند. از نویسنده به خاطر اعتراف به کمک کشورمان به ارمنستان باجمله ی "احتمالا تهران با افزایش حمایت از ارمنستان و کمک به بازیابی توان نظامی آن" تشکر می کنم. .یک نکته را هم یاد آور می شوم که دوره کدخدایی دیگر تمام شده است منطقه قفقاز نیاز به کدخدا ندارد ولی برای ایجاد صلح وثبات در منطقه نیاز به همگرایی مخصوصاٌ میان فرهنگهای نزدیک وجوددارد. موضوع دیگرجنگ میان ایران وآذربایجان است که فکر آن تنها کافی است که منطقه را به آشوب بکشد چه برسد به اینکه ..... من توجه نویسنده را به کارهای دستگاه دیپلماسی ایران که می خواهد گند کاری انجام شده را به نحوی مدیریت کند که دل طرف آذربایجانی را بدست آوردجلب می کنم و باز نظراتی که پوچند مانند نظرات همیشگی ناشناس. مناقشه در مورد نفوس تورکها یا هر اتنیک دیگری مستلزم داشتن اطلاعات کافی طرف مقابل است که تو نداری بنابراین کمی مطالعه کن ضرر نمیکنی حداقلش این است دیگر بحث بی مورد نمی کنی.
ناشناس ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۲
به علی پانترکه ساکن عثمانی . من که می دونم امثال تو وظیفه دارید بین اقوام ایرانی در فضای مجازی نفرت پراکنی کنید . اما کور خوندی . هفت نسل بعدت هم باید قدیمی ترین کشور دنیا را روی نقشه تحمل کنند . درصد و تعداد مهم نیست . مهم اینه که با تمام گرانیها و صفها و سوء مدیریتها ، باز هم تمام اقوام ایرانی سربزنگاه در ابراز عشقشان به ایران با هم مسابقه خواهند داد . اینها رو در حالیکه از غضب به مرز جنون رسیدی ، بخوان و بدان .
اذربایجان ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۱
اذربایجان عزیزترین است
دلسوز ایران ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۰
کل ترکها ایران تبار ( اسیمولینه شده مهاجر دشت قبچاق ) ۴۰ میلیون نیست ،صااحی هم برای خود شیرنی در مصاحبه با شبکه ترکیه ای و مسولان ترکیه ادعا کرده تو به دل نگیر ،اینحا مسولان در همه زمینه ها نظر میدهند حتی خارج از مسولیت بدون درک یا علم به آن ،سند و مدرک از ترکی صحبت کردن ۸۰ درصد مردم ایران پیدا نکردم ،چون در همان حکومت ترک تبار زبان مردم و دربار فارسی بوده و کتیبه ها و نوشته های فارسی وجود داشته ،و اتفاقا عثمانیهای از واژه ترکی و ترک خطاب شدن نفرت داشتند ( رجوع به مستندات تاریخی ترکیه )،اما آن بنده خدا ناشناس آشنا فقط بیش از ۲۰ درصد جمعیت افغانستان هزاره فارسی زبان شیعه هستند و جمعیت تاجیکها و....به بیش از ۷۰ درصد فارسی زبان می‌رسد
حسین ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۲:۱۴
این صلاح الدین خدیو با این کارشناسی ترکهای ایران را نادیده گرفته نیمی از جمعیت ایران قلبشان برای آدربایجان می تبد نه ارمنستان این رو درجنگ دوم قره باغ نشون دادند امامان جمعه و دولت را مجبور به حمایت از آذربایجان هر چند تلویحی کردند با هر پیروزی ارتش آذربایجان شاد و سرمست شدند و این التیام بخش ۳۰ سال قتل و نسل کشی همخون و همکیششان توسط ارمنی های اشغالگر شد
رضا زنجانی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۲:۲۲
کوچکی کشور و جمعیت کم مثل اینکه خیر نداری تو ایران نزدیک سی میلیون آذربایجانی زندگی می کنند
ا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۲:۴۵
بابک خرمدین شما بگویید ترک ستیز اما بهتر است یک سفر به باکو بروید و در آنجا به فارسی صحبت کنید رفتار هایی انجام میدهند متوجه میشوید ستیز چیست
خیلی هم شناس ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۴:۰۱
بابک جان یا شناس یا نا شناس جان یا هر کی اصلا هشتاد میلیون جمعیت ایران ترک ما ترکهای ایران اجازه نخواهیم داد راه ما از طریق ارمنستان به اروپا قطع بشه خلاص
سعید ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۴:۴۰
امنیت سفارت خانه های خارجی در کشور میزبان برعهده کیست؟ که ماشه ای در یک سفارت خانه خارجی چکانده نشود؟ ارمنستان به مدت سی سال بیست درصد خاک جمهوری آذربایجان را اشغال کرده بود امروز هم حدود شش درصد خاک جمهوری آذربایجان تحت اشغال ارمنستان قرار دارد. هزاران انسان توسط ارمنستان قتل عام شدند و میلیون ها انسان از خانه و سرزمین خود آواره شدند ، چرا آن زمان ساکت بودید ولی امروز بسته شدن دالان لاچین برای جلوگیری از غارت معادن و ارسال تجهیزات نظامی شما را نگران کرده‌ است در حالی که راه برای افراد عادی ، غذا و بهداشت باز است. ارمنستان هم در تل آویو سفارت دارد چرا فقط سفارت آذربایجان را می گویید؟ اگر اسرائیل برای ایران دشمن است، ارمنستان هم برای جمهوری آذربایجان دشمن محسوب می‌شود، پس آیا ایران، قبول می کند با ارمنستان قطع رابطه کند ؟اگر از آذربایجان می خواهد روابط با اسرائیل را قطع کند؟
عباس رشیدی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۵:۳۳
من خودم ترکم این دلیل نمی شود که از دولت خودفروخته آذربایجان حمایت کند برای ایرانیان زبان مهم نیست مهم حق وناحق بودن است آذربایجان تنش می خواره درست مثل صدام آن زمان داره از طرف کشورهای دیگه کوک میشه با این شرناحق تا آنجایی که امکان داره باید مماشات کرد اما این مماشات هم حدی داره فقط خدا کنه کار به جاهای خیلی بد وجنگ نکشه این کله خر حالیش نیست با کی طرف است کشور خودش رامی خواهد با دست خودش ویران کند فرهنگ ما شهادت طلبی است شکست برای ما معنا ندارد چه کشته بشیم چه بزنیم در هر دو صورت پیروز هستیم اما به نظر من بهترین راه تجهیز هر چه زودتر ارمنستان است ارمنستان خوب بلد است حال آذربایجان را چطور بگیرد
زنجانی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۳
عده‌ای آرزو دارند که سپاه را درگیر جنگ با جمهوری آذربایجان بکنند و به تماشا بنشینند اما ایران حتی با شکست و اشغال آذربایجان هم نمی‌تواند بر مردم آن حکومت کند. چرا باید قدم در راهی گذاشت که به ترکستان می‌رود؟ اولین نتیجه آغاز چنین جنگی، شکاف در جبهه ملی مبتنی بر تشیع است.
سعید ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۷
این مملکت مردش دلی ب هم وصلند ن زبونی . خودتونو جر ندید و تو زمین دشمن بازی نکنید . ترک و فارس عین دوکاجند . یادتونه کتاب کلاس دوم شعر دو کاج . یبار بخونیدش با دقت .
احمد ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۱
تحلیل ابکی است...بودن سفارت در یک کشور خودش نوعی امتیاز واستفاده از ان است ..کشوری که سفارتش را بسته این امتیاز مثل نفوذ ،جاسوسی ،ارتباط را از دست میدهد وکشورها هرگز این را نمیخواهند...این تحلیل ابکی است
ناشناس ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۲
در صورت ریاده خواهی آذربایجان بایستی ایران کوتاه نیاید وهمراه ارمنستا ودیگر حامیانش حتی با ترکیه وارد جنگ شود چون تنها را ه خفه کردن این ابلهان فقط همین است
مهدی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۴
متن خوبی بود. دقت باید کرد که منافع ایران چه چیزی است. اگر منافع ۸۵ میلیون ایرانی ایجاب می‌کند که باید درگیر شویم قطعا باید اینکار را بکنیم، اما تا پیش از آن باید از شیعیان جمهوری آذربایجان، مردم تالشی و حسینیون حمایت کنیم تا این که از وقوع یک جنگ جلوگیری شود. در نهایت اگر که دیگر هیچ چاره‌ای نبود هم خواهیم جنگید. والا علیف و این ها که در ایران هی تبلیغش را می‌کنند می‌گفتند که او قصد دارد قره باغ که خاک اسلام است را پس بگیرید! خوب اگر هدف اسلام بود که بازکردن سفارت در رژیم صهیونیستی چه معنا دارد؟ سرزمین مادری آذری‌ها اینجاست و اکثریت آن‌ها هم در اینجا هستند، لذا اگر بنا بر بازگشت باشد، باید سرزمین شمالی به ایران بازگردد تا این فاصله، مرز و جدایی که میان آذری‌ها افتاده از بین برود.
فرزاد ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۷
به بابک خرمدین:کسی که مرجع علمی و آماریش احمدی نژاد و وزرای احمدی نژاد باشه تکلیفش مشخصه.به قول شاعر: تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
فرزاد ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۷
به ناشناس ۱۵:۰۹:شما فرض کن تمام ایران ترک و ترک زبان.باز هم این ره که تو میروی به ترکستان است.
عطا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۷
من یه ترک هستم و میخوام بگم زبان ملاک تعیین قومیت و تغییر هیچ کشوری نیست شما فکر کنید یکی از اجداد ترک من سالها پیش از کشور ترکیه و آذرباییجان آمده و در ایران ساکن شده و ما ادامه نسل آنها هستیم حالا من میخواهم ایران راتغییر نام بدهم و خودم را ایرانی ندانم نه نمک خورده و نمک دان نمیشکنم و پدارانم حرام خوری و حرام زادگی را به ما یاد نداده اند هرکسی غیر از این میگه از روی تعصب کورکورانه است و باید در مورد افکارش و ارزشهای فکری خودش بیشتر تعقل کنه ولله اعلم.
آتیلا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۳
اینکه نویسنده از احتمال جنگ بین جمهوری آذربایجان با ایران و تشبیه این جنگ به اوکراین و از نابودی کل جمهوری آذربایجان را مطرح می کند نشان دهنده این هست نویسنده خیلی سطحی نگر هست که برای جنگی در این سطح فقط یک پارامتر را در نظر گرفته و از پارامترهای دخیل گوناگون در این قضیه غافل می باشد و فقط بزرگی مساحت ایران نسبت به آذربایجان را جانمایه تحلیلش قرار می دهد. نفس کمک و جانبداری دولت ایران که داعیه دار اسلام و گسترش آن می باشد از ارمنستان اشغالگر که یکی از اهرمها و ابزارهای کلوپ مسیحی در میان مسلمانان می باشد. به گفته خود نویسنده که اکنون از پشت پرده به روی پرده می آید تبعات و فشار های روانی مضاعفی را برای ایران در بین کشورهای اسلامی به همراه خواهد داشت. ایران اکنون که در میانه بحرانهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و تحریمهای کمر شکن هست آیا توان جنگی به ابعاد گفته شده را دارد؟ تبعات داخلی این نوع جنگ چگونه خواهد بود؟ آیا مردم مسلمان ایران( به جز معدودی از افراطیون پان ایرانیست باستانگرایان سلطنت خواهان )که از مسلمانان و شیعیان معتقدی هستند راضی به جنگ با یک کشور شیعه که با بخشی بزرگی از مردم ایران دارای فرهنگ و زبان مشترک هم هستند به نفع ارامنه متجاوز به مسلمانها خواهند شد؟ در آخر امیدوارم صلح و آرامش در بین همه ملتها برقرار باشه و این اطمینان را دارم ایران هرگز اشتباه حمایت از ارمنستان متجاوز را بر خلاف نظر بدخواهان نخواهد کرد
سعید ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۹
منتظریم جنگ بشه تا اذربایجان را به خاک مادری خود ایران بزرگ ملحق کنیم.
حسام ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۵
ظاهراً هواداران طیف پانتورک و حامیان ورشکسته جمهوری جعلی بادکوبه تحمل نظرات امثال ما ایرانیان وطنپرست رو ندارن که از چاپ نظرات هم خودداری میکنن. در مقابل، دیدگاههای شاد! عوثمانچیها و علیف پرستان به وفور و همواره چاپ میشه. در کشور خودت غریبه باشی، خیلی زور داره... . درود بر آذربایجان ایران. درود بر ارمنستان قهرمان.
والا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۹
ظاهرن بیشتر مردم آذربایجان شیعه مذهب و مسلمان هستند ،قرآن در مورد یهود دستور اکید داده که آنها هیچوقت با شما صادق و همدل نخواهند شد البته قریب به مضمون وامثال این عبارات درچندین ایه تکرار شده واقعن هم همینه ودستور داده شده که با آنها بجنگید واز خودتان دفاع کنید ،لذا الان صحبت مردم آذربایجان نیست یک حاکم احمق هست به دیوار سست ودروغ اسرائیل تکیه زده وبا عرض پوزش بسان خری که پوست شیر روی خودش کشیده بود ادای شیر رو درمیاره،بعضی از هموطنان آذریمون اینجا مطالبی که گزاشته بودند واقعن انسان حالت غرور پیدا می‌کند آفرین به این غیرت و این چشم باز و این واقع نگری ،دولت باکو باید سیلی بخورد آن هم سیلی محکم شاید از خواب احمقانه بیدار شود .
ایرانی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۶
بهتره به جنگ فکر نکیم 40سال پیش یک جنگ تحمیلی با کشور کوچک عراق داشتیم هنوز تشیع جنازه ها ادامه دارد تغییر دیدگاه و دیپلماسی درست بهتر وکم هذینه است وقتی ما در مرز اسراییل حضورداریم باید انتظار حضور انها در مرزمان باشیم
مهدی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۰
تکرار داستان گریبایدوف از زاویه ای دیگر.
ایران ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۴
بسیار ساده لوحانه هست اگر ندانیم . ایران روسیه نیست و ترکیه اسرائیل نیست و در نهایت آذربایجان اوکراین نخواهد بود
بانوی اریایی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۵
سلام من خودم ترکم و طنم ایران ولاغیر .همراه برادر خواهرهای فارس مقابل هر کسی ک چشم طمع ب وطنمان ایران داشته باشه می ایستیم.قابل توجه اونهایی ک خودشونو هم وطن جا زدن و سنگه دشمنای ایران و ب سینه می زنن.
امیر ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۰
به ایرانی با جنگ موافق نیستم ولی ایران الان با ایران 40 سال پیش زمین تا آسمون فرق داره مقایسه اشتباهی هست. ضمنا اون اسرائیل اول در مرزهای ایران حضور پیدا کرد
F.m ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۵
جناب ایرانی مگر اسرائیل مرز دارد مگر اسرائیل کشور است!! دوما ما در مرزهای همسایگانی هستیم که برای متحد شدن در برابر دشمنان اجازه ی ورود داده اند .. سوما ایران هیچگاه آغازگر جنگ نیست و برای دفاع از کشور تلاش می‌کند مثل این زلنسکی دیوانه که به پشت گرمی آمریکا و اروپا به جنگ با روسیه پرداخته .و هزاران آدم از دو طرف را نابود کرده
علی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰
ماخیلی وقته باهمه درگیریم داخل وخارج.ولی مطلب ارمنی گرانه است .شما میخواهید برای ارامنه قاتل با ۵۰ میلیون جمعیت شیعه آذری درگیر شوید.
علی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۸
یک چیزی هم تازه مد شده است برخی ها در نظرات مطالب ضد تورک ها می نویسند ومی گویند من خودم تورکم . دوستان عزیز وصله های این جوری به تورک ها نمی چسبد. تورکها وهیچ یک از اقوام ایرانی آریایی نیستندنژاد پرستی نکنید.
ایرانی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۳
سلام قابل توجه همه غیرانیها و ایران دوست ها فارسی زبان یک‌قوم نیست زبان مشترک اقوام گوناگون ایرانیست. شاید بعضی بگویند یزدیها، کرمانیها، اصفهانیها و شیرازیها فارسی صحبت میکنند اما نه اگر همین گویش های متطقه ای نیز با فارسی متفاوت است، چون فارسی یک نسخه زبانی اداری و علمی و یک رابط کاربری بین همه مردم ایران و همه دیگر مردمان کشورها برای گفتگو با یک ایرانیست، این زبان همانند نخ تسبیحی است که اگر نباشد تمامی دانه‌های تسبیح به سوی غلطاندو سرگردان میشوند. پس ترک، کرد، و لر، بلوچ و سیستانی ، ترکمن ، یزدی و بندری و گیلکی و مازنی و تالشی ، اراکی و عراقی و اهوازی و میبدی و ... همه همه باید زبان فارسی را یک زبان پایه و پایور بشناسیم . اگر ما هریک از ایرانیها به یک زبان مادر خود صحبت میکنیم ، فارسی یک زبان پایه و در حکم زبان پدری است و با آن فرزندان مام میهن احساس یگانگی خواهندکرد.
تورج ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۹
عملا یک ائتلاف بین المللی علیه ایران شکل گرفته، ائتلافی بقدری قدرتمند که حاکمان ارمنستان را متقاعد یا مجبور کرد شکست نظامی را بپذیرد ولی دست کمک بسوی ایران دراز نکند ! این فاکتور را هم در نظر بگیرید !
سالار ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۳
آقای ناشناس لطف کن و چرند نگو . اولا تعدادی از ترک زبانان نژادپرست جدای از بقیه ی ترک زبان ها هستند دوما همه خودشون رو با شماها یکی نمیدونند . و سومااااا ایران فقط ۱۰ ملیون نفر ترک زبان داره نه چهل ملیون. از خودتون حرب جللی و بی سند و دروغ نبافید. ایران ۶۰ ملیون نفر فارس داره و بقیه اقوام هستند ‌.
حمیدرضا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۷
اینقدر ترک و فارس نگید ،من بعنوان یک ترک ایرانی میگم که من سرزمینم ایران رو هیچوقت به یک احمق مزدور ترکیه و اسراییل نمی فروشم و اینجا سرزمین قومهای مختلف ترک و کرد و بلوچ و فارس ایرانی است و جای هیچ شغالی نیست .وزیران مکالمه ما فارسی است مثل تمام کشورهای دنیا که چند زبانه هستن و یک زبان رو برای مکالمه عمومی برگزیده آمد ،ولی قومیت خودشونو حفظ کرده آمد .ایرانی باشید و بازیچه دسیسه ها نشید
احمد ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۸
ازین کامنت نویس های پانترک و پانفارس و پانکرد و...حالم بهم میخوره...معلومه این زبون درازای محترم! فقط عامل تفرقه ونفرت پراکنی و باعث وقوع جنگ و خونریزی هستن و به وقت معرکه هم سوراخ موش مال ایناس...
ایرانی ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۸
کامنتهارو بخانید پانترکیزم در کشور بیداد میکند و این جمع هیچ قوه و نیروی تفکری ندارند !!!! چهل ملیون ترک؟ حتی خاستگاه ترکان شمال‌شرق چین تا مغولستان هیچگاه این قدر ترک نداشته جمعیت جمهوری باکو به ده ملیون نمیرسه با کلی اقوام تالش لزگی اوار گرجی کاش حاکمیت ملی گرایی ایرانی را بکار بگیرد چون با نبود این مورد باکو انکارا استارت ملی گرایی بر اصل زبان تحمیلی آغوزی ترکمنی و قومی را زده اند در حالی که ایران یک واقعیت تاریخی هویتی با اقوام رنگارنگ است نه یک عقیده فاشیستی
اکبر فیجانی ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۳
بنام خدا تبادل اندیشه ها برای درک واقعیات و تصمیم گیری و اقدام مناسب ضروری می باشد اما در همه حال هوشیار و مواظب باشیم تعصب زبانی و دینی و نژادی موجب تفرقه و تضعیف ما نشود. این درست همان نقطه ضعف و حربه ای است که از دیر باز مورد استفاده استعمارگران بوده است.
فرشید ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۳
جنگ صفویان با عتمانیها 400 سال طول کشید و نتیجه آن دور ماندن ایران از انقلاب صنعتی بود. و امروزه جهان صنعتی ثبات و آرامش را از کشورهای در حال توسعه نفت خیز دور میکنند . حالا چه ایران باشد چه آذربایجان.
جانم فدای ایران ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۷
به چه زبانی صحبت کنیم مهم نیست چون تو خود آذربایجان وترکیه هستندمردمی که هنوز به زبان مادری خودشون یعنی فارسی صحبت میکنندمهم اینه که بیشتر مردم خودآذربایجان هم باکارهای الهام مخالف هستندچون بااسرائیل ظالم کودک کش همکاری میکنه و نوچه اسرائیل شده