زمانی که فاجعه رقم خورد

طوماری از دروغ برای لغو برجام

۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۷۹۸۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
توبین در پایان گفت که دو سال زمان لازم بود که افرادی که در آن برهه بحرانی در ارتباط نزدیک با نتانیاهو کار می کردند یعنی رئیس سابق موساد، وزیر دفاع و ژنرال ارشد علناً  پذیرفتند که همه یک دروغ بزرگ گفته اند. وی امیدوار است که این امر تأثیری در تصمیمات اسرائیل داشته بود. لیکن این یک ابراز امیدواری ساده ای بیش نیست زیرا همه چیز مخالف بازگشت به برجام پیش می رود.
طوماری از دروغ برای لغو برجام

دیپلماسی ایرانی: لغو توافق هسته ای ایران یک فاجعه بود. هواداران اوباما یا ایرانی ها این موضوع را عنوان نکردند بلکه دولتی این موضوع را مطرح کرد که زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده این تصمیم را گرفت ارتش و اطلاعات اسرائیل را در زمان حاکمیت دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل اداره می کرد. وی امیر تیبون است که در مقاله ای در هاآرتص  به ذکر این موضوع پرداخت. وی یادآوری می کند که این تصمیم ترامپ به واسطه یک تیم موساد اتخاذ شد که در ایران نفوذ یافته و موفق شده بود به تعدادی از اسناد محرمانه که نخست وزیر اسرائیل از آن برای اعلام این موضوع استفاده کرد که ادعا می کرد تهران به طور مخفیانه روی ساخت بمب اتمی کار می کند، دسترسی پیدا کند. اعلامی که ترامپ نمی توانست نادیده بگیرد زیرا از طرف نومحافظه کاران نیز تحت فشار بود. در ضمن آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که ایران در حال غنی سازی اورانیوم نیست. تیبون یادآور شد که نتانیاهو این تصمیم ترامپ را یک پیروزی بزرگ برای اسرائیل و خود رئیس جمهوری آمریکا خواند و رسانه های اسرائیلی از آن استقبال کردند. وی اشاره کرد که در یک کنفرانس اخیر یوسی کوهن، رئیس وقت موساد علناً اذعان کرده بود که پاره کردن توافق هسته ای نه تنها مانع غنی سازی اورانیوم از سوی ایران نشد بلکه تأثیر عکس نیز داشته است. مردی که ارتش اسرائیل را اداره می کرد معتقد است که خروج آمریکا از برجام برای اسرائیل تأثیر منفی داشت و ایران را از تمامی محدودیت ها رها ساخت و برنامه هسته ای اش را به یک مرحله بسیار پیشرفته رساند. 

این در حالی بود که خروج آمریکا از برجام به منزله یک پیروزی تاریخی برای اسرائیل و تضمینی برای امنیتش قلمداد می شد. حتی در آن زمان تعدادی از مقامات اسرائیلی بر این اعتقاد بودند که این شادی معنایی نداشت. 

توبین در پایان گفت که دو سال زمان لازم بود که افرادی که در آن برهه بحرانی در ارتباط نزدیک با نتانیاهو کار می کردند یعنی رئیس سابق موساد، وزیر دفاع و ژنرال ارشد علناً  پذیرفتند که همه یک دروغ بزرگ گفته اند. 

وی امیدوار است که این امر تأثیری در تصمیمات اسرائیل داشته بود. لیکن این یک ابراز امیدواری ساده ای بیش نیست زیرا همه چیز مخالف بازگشت به برجام پیش می رود.

روز 29 نوامبر در وین گفت وگوهای میان ایران و آمریکا برای بازگشت احتمالی به وضعیت قبل از ترامپ از سر گرفته می شود. قبلاً نیز اشاره کردیم که تاکنون واشنگتن با ابهامی شدید به مسأله گفت وگو نگاه کرده و حتی از اعطای حداقل تضمین ها به طرف های مقابلش امتناع ورزیده و هر گونه امکان دستیابی به توافق را نقش بر آب کرده است. در هرصورت باید دید.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و امریکا ایران و اروپا خروج امریکا از برجام دونالد ترامپ جو بایدن بنیامین نتانیاهو مذاکرات ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل بازگشت به برجام چالش های احیای برجام


( ۹ )

نظر شما :