نتایج نامطلوب خروج از برجام

حالا اسرائیلی ها نتانیاهو را متهم به پیشرفت هسته ای ایران می کنند

۲۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۸۳۶۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
مقام‌های امنیتی پیشین اسرائیل، به شکل فزاینده، از نقش نتانیاهو در مخالفت با توافق اصلی و تشویق ترامپ به خروج از آن انتقاد می‌کنند. این مقام‌ها می‌گویند برجام ناقص بود اما رویکرد جایگزین آن بدتر بوده است.
حالا اسرائیلی ها نتانیاهو را متهم به پیشرفت هسته ای ایران می کنند

نویسنده: شیرا روبین  (Shira Rubin) 

دیپلماسی ایرانی: مقام‌های امنیتی پیشین اسرائیل آشکارا دولتشان را به خاطر مخالفت با برجام مقصر می‌دانند و هشدار می‌دهند که تحریم‌های اقتصادی ایران را از دستیابی به بمب باز نمی‌دارد. به رغم خرسندی اسرائیل از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده از برجام در سال 2018، اکنون مقام‌های پیشین اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست «فشار حداکثری» نتوانسته ایران را از افزایش کیفیت و کمیت اورانیوم غنی‌شده‌اش بازدارد.

در حالی که گفت وگوهای احیای توافق هسته‌ای اکنون در وین با مشکل مواجه شده، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با تکرار لفاظی‌های شوم سلف خود، بنیامین نتانیاهو، ایران را متهم می‌کند که با افزایش غنی‌سازی در پی «باج گیری هسته ای» به عنوان یک تاکتیک چانه‌زنی است.

اما مقام‌های امنیتی پیشین اسرائیل، به شکل فزاینده، از نقش نتانیاهو در مخالفت با توافق اصلی و تشویق ترامپ به خروج از آن انتقاد می‌کنند. این مقام‌ها می‌گویند برجام ناقص بود اما رویکرد جایگزین آن بدتر بوده است.

یوئل گازانسکی  (Yoel Guzansky)، رئیس پیشین امور ایران در شورای امنیت ملی اسرائیل و عضو ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی، می‌گوید این رویکرد «ایران را قادر ساخت تا اورانیوم غنی‌شده بسیار بیشتری را ذخیره کند، روی سانتریفیوژهای پیشرفته کار کند و شاید اقدامات دیگری که ما درباره آنها چیزی نمی دانیم، و تمام اینها ایران را بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به بمب هسته‌ای نزدیکتر کرد». وی می افزاید: «توافق هسته‌ای اشتباه بود اما دستکم از پیشرفت ایران که اکنون ما مخالفش هستیم، پیشگیری می‌کرد.»

مقام‌های پیشین اسرائیل می‌گویند که توافق 2015، ایران را در معرض محدودیت‌ها و بازرسی‌های بین‌المللی‌ای قرار داده بود که عناصر مهم برنامه هسته‌ای تهران را کنترل می‌کرد، در حالی که دستاوردهای تحریم‌های همه‌جانبه به مراتب کمتر از دستاوردهای برجام بوده است.

راز زیمت (Raz Zimmt)، مشاور پیشین ارتش اسرائیل در امور ایران نیز می‌گوید: «امروز آشکار شده است که فشار حداکثری نتوانست اهداف سیاسی مورد نظر این کارزار را محقق کند». به باور وی، «این سیاست، عملا پیشرفت هسته‌ای ایران را شتاب بخشید و ایران اکنون ظرفیت آن را دارد که  ماده‌ شکافت‌پذیر مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای را در طول چهار هفته تولید کند». وی می گوید: «مهم نیست که چقدر به آنها فشار می‌آورید، ایرانی‌ها اکنون برنامه هسته‌ای‌شان را تضمینی برای حکومت خود می‌دانند».

تلاش‌های گوناگون اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، از جمله تشدید اقدامات خرابکارانه و ترور دانشمندان هسته‌ای این کشور، تولید بی‌سابقه‌ اورانیوم غنی‌شده‌ با درجات بالا توسط ایران را به همراه داشته است.

در همین ارتباط سرلشکر عاموس یادلین (Amos Yadlin)، رئیس پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل، هفته گذشته در کانال 12 با اشاره به تکنیک‌های ساخت بمب هسته‌ای گفت: «مسئله‌ (دسترسی ایران به) اورانیوم غنی شده چه‌بسا مساله‌ ناخوشایندی است که اکنون آن را پشت سر گذاشته‌ایم. اسرائیل در حال حاضر باید روی فاز تسلیحاتی تمرکز کند». 

همچنین دنی سیترینوویچ (Danny Citrinowicz)، رئیس پیشین شعبه ایران در واحد اطلاعات ارتش می گوید حملات علیه اهداف هسته‌ای ایران به نفع تندروهایی در این کشور تمام شده است که خواهان گسترش برنامه هسته‌ای و مخالف توافق  2015 هستند. سیترینوویچ می افزاید: «تاریخ ثابت کرده است که این حملات شاید معجزه‌ای تاکتیکی، مشابه فیلم‌های جیمز باند، بوده باشند، اما در حقیقت شکست‌های راهبردی به شمار می‌روند. فرض کنیم این حملات برنامه هسته‌ای ایران را به مدت یک هفته یا یک ماه هم به تعویق انداخته باشند، پس از آن چه خواهد شد؟» این پژوهشگر ارشد موسسه‌ سیاست و راهبرد در هرتزلیا همچنین می گوید که کناره‌گیری غرب از ایران همچنین به تضعیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری عمل‌گرای ایران و متحدانش و پیروزی ابراهیم رئیسی، روحانی تندروی محافظه‌کار در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن، کمک کرد.»

منبع: واشنگتن پست / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران هسته ای پرونده هسته ای ایران ایران و اسرائیل مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل خروج امریکا از برجام بنیامین نتانیاهو دونالد ترامپ جو بایدن


( ۱۰ )

نظر شما :