لاپید عقب نشینی کرد

اعتراف نتانیاهو به ضعف اسرائیل در برابر ایران، آشفتگی در تل آویو

۱۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۸۷۶۳ پرونده هسته ای نگاه ایرانی
محسن پاک آیین در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با عقب نشینی از مواضع ضد برجامی خود، گفت: «اسرائیل از دیپلماسی به عنوان گزینه ارجح در برخورد با ایران حمایت می‌کند. ما با هر توافقی مخالف نیستیم ما با توافق خوب موافقیم.» لاپید قبلا گفته بود اسرائیل ترجیح می‌دهد آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی، به جای اینکه با ایران به توافق، برسند، مذاکرات را ترک کنند.در اعتراض به عقب نشینی لاپید، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس، کنار آمدن این رژیم با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بر سر توافق هسته‌ای را نشانگر ضعف اسرائیل دانست و گفت: «ایران و جامعه بین‌المللی، دولت ضعیف اسرائیل را جدی نمی‌گیرند و به رایزنی تل‌آویو علیه احیای توافق هسته‌ای، بی اعتنا هستند.»
اعتراف نتانیاهو به ضعف اسرائیل در برابر ایران، آشفتگی در تل آویو

نویسنده: محسن پاک آیین، رئیس اسبق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه، سفیر سابق ایران در آذربایجان، ازبکستان، تایلند، زامبیا و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی: به دنبال نمایش اقتدار ایران در رزمایش پیامبر اعظم (ص) و همزمان با آغاز دور هشتم مذاکرات لغو تحریم ها در وین، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با عقب نشینی از مواضع ضد برجامی خود، گفت: «اسرائیل از دیپلماسی به عنوان گزینه ارجح در برخورد با ایران حمایت می‌کند. ما با هر توافقی مخالف نیستیم ما با توافق خوب موافقیم.» لاپید قبلا گفته بود اسرائیل ترجیح می‌دهد آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی، به جای اینکه با ایران به توافق، برسند، مذاکرات را ترک کنند.

در اعتراض به عقب نشینی لاپید، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس، کنار آمدن این رژیم با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بر سر توافق هسته‌ای را نشانگر ضعف اسرائیل دانست و گفت: «ایران و جامعه بین‌المللی، دولت ضعیف اسرائیل را جدی نمی‌گیرند و به رایزنی تل‌آویو علیه احیای توافق هسته‌ای، بی اعتنا هستند.»

نتانیاهو در نشست حزب لیکود گفت: «رژیم ایران ضعف دولت اسرائیل را می‌بیند، و جامعه بین‌المللی نیز که می‌خواهد به توافق خطرناک هسته‌ای بازگردد، به دلیل همین ضعف، دولت اسرائیل را نادیده می‌گیرد.»

اشاره نتانیاهو به بی اعتنایی کشورها به مواضع رژیم صهیونیستی، در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس گزارش کانال 13 تلویزیون اسرائیل، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از سه هفته گذشته به درخواست تماس‌ تلفنی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل پاسخ نداده است. به گفته این منبع، دفتر بنت در تلاش برای هماهنگی یک تماس تلفنی بین نخست‌وزیر این رژیم و رئیس‌جمهوری آمریکا بوده اما کاخ سفید از گفت‌وگو درباره پرونده ایران با نخست‌وزیر اسرائیل خودداری کرده و به این درخواست پاسخ نداده است.
 
پس از این برخورد تحقیرآمیز، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز به منظور نشان دادن عدم رضایت از تلاش‌های آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای، حاضر به ملاقات با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، که برای رایزنی به تل آویو سفر کرده بود، نشد.

چندی قبل نیز رژیم صهیونیستی با شعار حمله نظامی به ایران، خرید هشت فروند هواپیماهای تانکر «کی سی ۴۶» از شرکت بوئینگ آمریکا را در دستورکار قرار داده بود. اما هفته گذشته، دولت بایدن اعلام کرد که تامین این سفارش ۲.۴ میلیارد دلاری فعلا ممکن نیست و اولین فروند از این نوع هواپیماها احتمالا در اواخر سال ۲۰۲۴ تحویل خواهد شد.

این تحولات نشان می دهد که اعتراف نتانیاهو به ضعف دولت رژیم صهیونیستی، بی دلیل هم نبوده و رژیم جعلی در ضعیف ترین دوران حیات نکبت بار خود به سر می برد. شاید به همین دلیل است که نظامیان صهیونیست با حمله کور به لاذقیه در سوریه، قصد سرپوش گذاشتن بر نقاط ضعف خود دارند. حمله ای که بی پاسخ نخواهد ماند.

در مجموع بنظر می رسد حضور قوی و و مواضع مستدل و عزتمندانه ایران در مذاکرات لغو تحریم ها در وین و نمایش اقتدار سپاه پاسداران ایران در رزمایش پنج‌روزه پیامبر اعظم(ص) در خلیج فارس، باعث آشفتگی در میان مقامات رژیم جعلی اسراییل شده و نقاط ضعف سیاسی و نظامی این رژیم را آشکار کرده است.

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل یائیر لاپید بنیامین نتانیاهو پرونده هسته ای ایران مذاکرات وین محسن پاک آیین


( ۹ )

نظر شما :