توافق واقعا نزدیک است

مذاکرات وین در دور نهایی

۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۰۲۰۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
روز شانزدهم ماه فوریه ایران و آمریکا اعلام کردند که به توافق نزدیک شدند. چنانچه میان ایران و آمریکا توافق حاصل شود، این امر نه تنها به منع گسترش تسلیحات اتمی در جهان کمک خواهد کرد، بلکه ممکن است بازار بین المللی نفت خام را هم تحت تاثیر قرار دهد. 
مذاکرات وین در دور نهایی

نویسنده:‌ رینتارو هوسو کاوا 

دیپلماسی ایرانی: مذاکره نهایی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ایران که بر اثر خروج دولت سابق دونالد ترامپ در آستانه شکست قرار داشت، به پایان رسیده است. هم اکنون از اینکه آیا آمریکا با لغو تحریم ها علیه ایران در ازای محدودیت این کشور در توسعه برنامه های هسته ای توافق خواهد کرد، توجه ها را به سوی خود جلب کرده است. روز شانزدهم ماه فوریه ایران و آمریکا اعلام کردند که به توافق نزدیک شدند. چنانچه میان ایران و آمریکا توافق حاصل شود، این امر نه تنها به منع گسترش تسلیحات اتمی در جهان کمک خواهد کرد، بلکه ممکن است بازار بین المللی نفت خام را هم تحت تاثیر قرار دهد. 

مذاکره برای احیای توافق هسته ای ایران از آوریل سال 2021 آغاز شده و به طور متناوب ادامه یافته است. مذاکره این بار روز هشتم ماه فوریه در وین آغاز شده است. در این دور از مذاکره، ایران، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه که در توافق هسته ای باقی مانده اند، حضور داشتند و آمریکا به طور غیر مستقیم در این مذاکره شرکت کرده بود. ند پرایس ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز شانزدهم ماه فوریه در مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به اینکه: «مذاکره در مرحله پایانی قرار دارد»‌ تصریح کرد: «ما به مرحله مهمی که همه طرف ها وعده سیاسی خواهند داد، وارد شده ایم.» علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در توییتی اعلام کرد: «‌بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده ایم.» 

در گفت وگوهایی که تاکنون انجام شده است، از یک سو ایران از آمریکا خواست که همه تحریم ها را لغو و در عین حال تضمین کند که هرگز از توافق هسته ای خارج نخواهد شد و از سوی دیگر، آمریکا از ایران خواست که توسعه برنامه های هسته ای را محدود کند. آمریکا اوایل ماه فوریه تصمیم گرفت که برخی از تحریم ها را علیه ایران اعمال نکند و به این ترتیب نشانه های مثبت برای پیشبرد مذاکره ارسال کرد. این در حالی است که در کنگره آمریکا تندروهای زیادی علیه ایران وجود دارند. بسیاری نمایندگان در کنگره آمریکا بر این باورند که تحقق همه خواسته های ایران بسیار دشوار است و به همین علت هنوز نمی توان پیش بینی کرد که دو کشور به توافق نهایی دست خواهند یافت یا نه. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در همین زمینه اعلام کرد، چنانچه توافق حاصل نشود، یک بحران بزرگ به وقوع خواهد پیوست. 

توافق هسته ای میان آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و ایران سال 2015 امضا شده است. دولت سابق دونالد ترامپ که رویکرد ضد ایرانی داشت، سال 2018 به طور یک جانبه ار توافق هسته ای خارج شد و تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کرد. ایران در پاسخ به اقدام دولت سابق دونالد ترامپ به توسعه برنامه های هسته ای سرعت بخشید و به این ترتیب توافق هسته ای در عمل شکست خورد. کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز نهم ماه فوریه با رئیسی، رئیس جمهوری ایران تلفنی مذاکره کرد و در این گفت وگو خواستار بازگشت هر چه سریع تر ایران به توافق هسته ای شد. همچنین سران ایران و ژاپن در این مذاکره با برقراری روابط نزدیک میان دو کشور توافق کردند.

منبع: نیکی/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مذاکرات وین ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران مذاکرات ایران و 1+5 علی باقری کنی


( ۵ )

نظر شما :