احتمال توافق در نقطه حساس

نگرانی تازه اسرائیل: برجام نمی میرد

۰۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۳۵۴۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
آیا اسرائیل، اکنون می تواند (مرگ برجام را) جشن بگیرد و بر دستیابی به توافقی با آمریکا بر سر یک طرح مشترک تمرکز کند که فشار بر ایران را افزایش دهد و جنگ فشرده فرسایشی اش علیه ایرانی ها را هم به پیش ببرد؟ احتمالا نه.
نگرانی تازه اسرائیل: برجام نمی میرد

نویسنده: بن کاسپیت Ben Caspit

دیپلماسی ایرانی: ذهنیتِ کاری ای که اکنون موساد بر پایه آن در ایران عمل می کند، این است که قدرت های جهانی سرانجام به توافقی با ایران خواهند رسید چرا که آمریکا، اروپا و ایران هر سه به این توافق نیاز دارند.

عنوان مقاله سه روز پیش جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در فایننشال تایمز، این بود که "اکنون زمان نجات توافق هسته ای ایران است." مقام های اسرائیلی، با این ارزیابی بورل موافق هستند. یک منبع ارشد دیپلماتیک اسرائیل در اورشلیم به المانیتور گفت: "بورل تلاش کرد تا این لحظه را تا جایی که می توانست، به تاخیر اندازد. اما او هیچ چاره دیگری نداشت. توافق روی میز است. به نظر می رسد که هر دو طرف از این تماس ها خسته اند و ظاهرا به نقطه پایان رسیده اند."

این منبع ارشد اسرائیلی یادآور شد که "آمریکایی ها هم از این وضعیت سرخورده شده اند." این منبع افزود: "رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا، اخیرا پیامی را به اسرائیل منتقل کرد که او باور ندارد که ایرانی ها، متن پیشنهادی بورل را بپذیرند." از نظر مالی، این توافق، مرده است.

مقام های رسمی در اورشلیم از این وضعیت راضی اند. چشم انداز اسرائیل برای تاخیر انداختن یک توافق تازه یا اصلاح شده با ایران، در ابتدا چندان مورد توجه نبود اما اکنون به نظر می رسد که کارزار اسرائیل به یک پیروزی تاریخی قطعی رسیده است. یک منبع ارشد دیپلماتیک در خاورمیانه هم به المانیتور گفت: "در ایران هم مخالفت محکمی با توافق وجود دارد. مقامات ارشد ایران توافق تازه را به عنوان سند تسلیم می بینند."

آیا اسرائیل، اکنون می تواند (مرگ برجام را) جشن بگیرد و بر دستیابی به توافقی با آمریکا بر سر یک طرح مشترک تمرکز کند که فشار بر ایران را افزایش دهد و جنگ فشرده فرسایشی اش علیه ایرانی ها را هم به پیش ببرد؟ احتمالا نه.

یک منبع دیگر دیپلماتیک اسرائیلی که سال هاست تماس با ایران را پیگیری می کند، می گوید: "توافق هسته ای با ایران همچون گربه ای است که گمان می رفت نُه جان دارد. اکنون جان نهم او هم گرفته شده اما به زودی در خواهیم یافت که این گربه، جان های بی شماری داشته است. چیزی نمرده است. دست آخر، دو طرف منافع روشنی در رسیدن به توافق دارند."

به باور این منبع، بیانیه جوزپ بورل، پایان این مسیر نیست. مهلت واقعی در نوامبر سر می رسد اگر هیچ پیشرفتی تا انتخابات میاندوره ای کنگره به دست نیامده باشد. این منبع می گوید: "آن زمان، وقتی است که اسرائیل واقعا می تواند جشن بگیرد. اما اکنون، کارها گره خورده است همانطور که بارها در گذشته گره خورده بود..."

یک منبع ارشد اطلاعاتی اسرائیل به المانیتور گفت: "رد پول را بگیر، سپاه پاسداران هم یک امپراطوری مالی است. آنها چندان نگران جنبه های نمادین نیستند. آنها مشکلی با ماندن نام سپاه در فهرست تروریستی ندارند مشروط بر آنکه به فعالیت های اقتصادی و مالی شان امکان تداوم داده شود. درباره تضمین ها هم، ایرانی ها می دانند که با توجه به سیستم سیاسی آمریکا، این کار شدنی نیست."

خلاصه آنکه، تلاش های بی پایان برای رسیدن به توافقی با ایران به پایان رسیده است و به یک مهلت حساس نزدیک می شود. اما چه چیزی در آن سوی این مهلت نهفته است؟ احتمالا یک مهلت تازه و باز به همین ترتیب.

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل مذاکرات هسته ای مذاکرات ایران و امریکا رابرت مالی احتمال شکست برجام توافق هسته ای


( ۲۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۷
برجام مصوب شورای امنیت است وهیچوقت نمی میرد۔مصوبات شوری امنیت را نمی توان لغو کرد۔الحاقیه میتوان اضافه کرد۔این صحیح بنظر نمی رسد شما مصوبه ای خارج از برجام امضاکنید وباعث مرگ ان شوید ۔هر مصوبه ای باید الحاقیه ای به برجام در شورای امنیت ومصوب ان باشد۔از خسارات بی دلیل تا امروز خود غافل نباشید۔ به نوعی باید جبران شود۔اروپائیان شعار دهندگان پشت سر خارج شده غیر قانونی از برجام بدون محکومیت هستند۔