چالش امنیتی، مانع واردات گاز از ایران

پاکستان به شدت به انرژی نیاز دارد

۰۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۴۱۴۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
پاکستان از کمبود منابع انرژی رنج می‌برد و در زمستان سال گذشته با بحرانی شدید به علت کمبود گاز روبرو بود. پاکستان به عنوان یک کشور در حال توسعه به منابع متنوع انرژی نیاز دارد و از این رو ایران با توجه به منابع متنوع خود و به ویژه گاز گزینه خوبی به شمار می‌رود.
پاکستان به شدت به انرژی نیاز دارد

نویسنده: محمد العقاد
دیپلماسی ایرانی:
در راستای تحولی جدید مفتاح اسماعیل، وزیر امور مالی پاکستان اظهار داشت ایران توانایی برطرف کردن نیاز کشورش به گاز و انرژی را دارد. او در مصاحبه با خبرگزاری رسمی ایران گفت وزیر نفت پاکستان درصدد وارد کردن گاز است و گزینه ایران همچنان روی میز است. وی افزود دولت مستعد تقویت روابط با ایران در تمامی بخش‌ها به ویژه تجارت دو جانبه است.

پاکستان از کمبود منابع انرژی رنج می‌برد و در زمستان سال گذشته با بحرانی شدید به علت کمبود گاز روبرو بود. پاکستان به عنوان یک کشور در حال توسعه به منابع متنوع انرژی نیاز دارد و از این رو ایران با توجه به منابع متنوع خود و به ویژه گاز گزینه خوبی به شمار می‌رود.

 در سال 2010 توافق طرح صلح برای رساندن گاز ایران به پاکستان امضا شد و علی رغم فایده این طرح برای دو طرف اما اسلام آباد این طرح را تکمیل نکرد. چه بسا برجسته‌ترین علل آن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و نیز وخامت اوضاع امنیتی در اقلیم بلوچستان در امتداد مرزهای ایران بود.

آصف علی دورانی، سفیر سابق پاکستان در ایران به سایت الجزیره گفت همکاری در زمینه انرژی به نیاز کشورش بستگی دارد که در حال حاضر شدید است. به گفته وی همچنین به موافقت ایران با سیستم پرداخت معوق مربوط است.

در پاسخ به پرسشی درخصوص تاثیرگذاری این مسئله بر روابط پاکستان و عربستان سفیر دورانی گفت مسئله انرژی نیاز ضروری ما است و نباید این روابط از همکاری پاکستان و ایران در زمینه انرژی تاثیر بپذیرد. وی همچنین افزود عربستان با کشورهای زیادی در جهان از جمله هند در این زمینه همکاری می‌کند.

آیا دولت شهباز شریف سیاست گشایش روابط با ایران از سوی عمران خان نخست وزیر سابق را ادامه می‌هد؟ سفیر دورانی باور دارد این مسئله به دستورکار هیچ دولتی در پاکستان ارتباطی ندارد بلکه در درجه اول به منافع ملی کشور مرتبط است و تصمیم‌گیری درباره آن در دست نهادهای ملی است که روند روابط خارجی پاکستان را تعیین می‌کنند.

از سوی دیگر تعدادی اختلاف به شرح زیر وجود دارد که مانع از تقویت روابط میان پاکستان و ایران می‌شود:روابط خارجی دو کشور:پاکستان و ایران روابط خارجی مستقلی با کشورهای متعدد دارند. در این راستا پاکستان با آمریکا و عربستان ارتباط دارد. در مقابل ایران با هند روابط قوی‌ای دارد. این مسئله در بسیاری از موارد بر روابط دو کشور تاثیر می‌گذارد.

موضوع افغانستان: اختلافی قدیمی و نیز جدید میان اسلام آباد و تهران درخصوص سیاست‌های طالبان در دوران حکومت نخست آن‌ها وجود دارد.علی رغم بهبود کنونی روابط میان طالبان و ایران اما اختلاف میان ایران و پاکستان همچنان ادامه دارد. به طوری که دو طرف سعی در تقویت نفوذ خود در افغانستان دارند. خالد رحمن،کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید دشوارترین دوره در تاریخ روابط دو کشور در دهه نود قرن گذشته در زمان جنگ داخلی افغانستان بود که پاکستان و ایران از طرف های متفاوت در درگیری حمایت می‌کردند. 

درگیری‌های مذهبی:شیعیان 15 الی 20 درصد ساکنان پاکستان را تشکیل می‌دهند و مراکز فرهنگی ایران به میزان زیادی در این کشور منتشر است. همچنین برخی به پاکستان به عنوان عرصه رقابت عربستان و ایران نگاه می‌کنند.

منبع: الجزیره
 

کلید واژه ها: ایران پاکستان شهباز شریف گاز ایران عربستان افغانستان


( ۳ )

نظر شما :