چرا تهران این روزها به دنبال مذاکره است؟

بازی به اسم مذاکره

۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۶۱۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
این روزها که واشنگتن بارها و به صراحت از عدم تمایل مذاکره با تهران بر سر احیای برجام می گوید، دولت سیزدهم بر طبل مذاکره می کوبد. این اصرار ایران و انکار آمریکا در بحبوحه تحولاتی چون تداوم اعتراضات داخلی و نیز حساس تر شدن موضوع به کارگیری پهپادهای ایران در جنگ اوکراین به نفع روسیه تنها این گزاره را به ذهن متبادر می کند که تهران سعی دارد با یک ژست سیاسی ذیل ازسرگیری مذاکرات احیای برجام فضای تحریمی و اجماع جهانی طی دو ماه اخیر علیه خود را بشکند.
بازی به اسم مذاکره

دیپلماسی ایرانی: این روزها که واشنگتن بارها و به صراحت از عدم تمایل مذاکره با تهران بر سر احیای برجام می گوید، دولت سیزدهم بر طبل مذاکره می کوبد. این اصرار ایران و انکار آمریکا در بحبوحه تحولاتی چون تداوم اعتراضات داخلی و نیز حساس تر شدن موضوع به کارگیری پهپادهای ایران در جنگ اوکراین به نفع روسیه تنها این گزاره را به ذهن متبادر می کند که تهران سعی دارد با یک ژست سیاسی ذیل ازسرگیری مذاکرات احیای برجام فضای تحریمی و اجماع جهانی طی دو ماه اخیر علیه خود را بشکند.

افزون بر آن با در نظر گرفتن وضعیت بحرانی اقتصادی در کشور، اوج گیری بی سابقه قیمت ها در بازار ارز و رکورد شکنی مجدد دولت رئیسی با عبور دلار از کانال 35 هزارتومانی گویای آن است که تهران چاره ای جز توسل به اهرم مذاکره برای شکستن فضای کنونی ندارد. خاصه آنکه طی روزهای اخیر خروج کلان نقدینگی از بورس و سرازیر شدن به بارازهایی چون ارز، سکه و طلا گویای آن است که  افکار عمومی نیز نبست به ناتوانی و ناکارآمدی دولت سیزدهم، هم در حوزه سیاست خارجی و هم حوزه اقتصای و معیشتی واقف است. لذا برای جلوگیری از آب شدن سرمایه های خود، بازارهای ثانویه را برگذیده اند. 

البته می توان گفت که دولت برای جلوگیری از تبدیل بحران ارزی فعلی به ابربحران سعی دارد به مانند ادوار پیشین در یک سال گذشته با خبر درمانی و به شکلی موقت دلار و بازار ارز را کنترل نماید. هر چند که برخی از اقتصاددانان معتقدند دولت بی میل به افزاش نرخ ارز برای جبران کسری بوجه نیست؛ رویه ای که همه دولت های پیشین هم کما بیش به آن تکیه کرده اند.    

ناگفته نماند شاید دولت رئیسی نیم نگاهی هم به تعدیل تنش ها و تحولات این روزهای کشور با افزایش امید سیاسی و اجتماعی از مسیر آغاز گفت و گوهای وین دارد تا با اهرمی شبیه به تاثیرات متبت روانی فضای سیاست خارجی به این مهم نایل آید. هر چند که به نظر می رسد عملا مسیر اتفاقات 50 روز گذشته در ایران کاملا جدا از هر روند و رویدادی پیش رفته است. لذا بسیازبعید به نظر می رسد که حتی آغاز مذاکرات تاثیری مثبت، ولو حداقلی بر تحولات داخلی دو ماه گذشته داشته باشد و یا مسیر آن را تغییر دهد. اتفاقا در این بین برخی تحلیلگران همواره تاکید داشته و دارند که تداوم و تشدید بحران داخلی بر تضعیف توان چانه زنی کشور در پای میز مذاکره تاثیرات خود را خواهد داشت. 

بدترین توافق در بدترین شرایط 

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه دولت رئیسی و مذاکره کننده ارشد ایرانی در نشست مشترک چهارشنبه هفته گذشته با سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت. 

باقری کنی درباره مذاکرات احیای برجام عنوان داشت: «در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات وین به هماهنگ کننده مذاکرات(بورل) ارسال کرده و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.» معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین در مورد تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رسیدگی به موضوعات ادعایی مربوط به تعهدات پادمانی ایران افزود: «پیرو توافق صورت گرفته، هیات فنی جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آینده به وین اعزام خواهد شد تا در این خصوص با مسئولین آژانس گفت وگو کند.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز چهارشنبه به صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. در این گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم‌ها و مناسبات اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران و جنگ اوکراین تبادل نظر به عمل آمد. امیرعبداللهیان با اشاره به ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.» وزیر امور خارجه درخصوص همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: «توافق بر سر همکاری‌های خوب و نیرومند میان آژانس و ایران در حال انجام است.»

در پی این تماس تلفنی، حسین امیر عبداللهیان در رشته توییتی  نوشت: «در مکالمه سازنده با جوزف بورل، پیام‌های تبادل شده در مورد مذاکرات وین را بررسی کرده و مجددا بر آمادگی ایران برای جمع بندی مذاکرات در اسرع وقت تاکید نمودم‌. » اگر چه «شرق» همواره و در هر شرایطی از گفت وگو و مذاکره استقبال می کند، اما ادعای باقری کنی و حسین امیرعبداللهیان و دست و پا زدن این روزهای دولت رئیسی برای آغاز گفت وگوها که صرفا بازی سیاسی با هدف شکستن فضای اجماع جهانی و فضای تحریمی کنونی است، بی نتیجه خواهد بود. چرا که از یک سو تهران مذاکره را صرفا برای مذاکره پیش کشیده است و از آن سو اروپایی ها و ایالات متحده نیز با اشراف بر این مهم، فعلا به فکر مذاکره نیستند و با موج سواری روی موضوعاتی چون حقوق بشر، پهپاد و ... به دنبال تحریم، فشار و اجماع سازی هستند تا به وقت خود و در جای خود، ایران از موضع ضعف و با پیش شرط های طرف مقابل، توافق را بپذیرد. به خصوص آن که برگزاری دو نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع پهپادها در 27 مهر و نشست 11 آبان با موضوع اعتراضات داخلی و حقوق بشر، آن هم در فاصله زمانی 17 روز مبین آن است که فضا برای اجماع سازی جهانی علیه ایران کاملا مهیا است. 

با در نظر داشتن نکات یادشده دولت رئیسی بدترین زمان را برای پیش کشیدن ازسرگیری مذاکرات انتخاب کرده است. چرا که طرف مقابل با آگاهی به وضعیت سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک ایران حاضر به مذاکره نیست و در ثانی دیگر با شروط هم قبلی مذاکره نخواهد کرد. از این منظر اصرار هفته های اخیر تهران بر مذاکره تنها مویدی بر نیازمند بودن بر دولت رئیسی در جهت برون از بحران های متعدد کنونی از مسیر مذاکرات وین است.

 ادعایی که بر باد رفت!
 
در اثنای امیدواری های جامعه برای ازسرگیری مذاکرات وین، حصول توافق و احیای برجام در مردادماه، دلواپسان و سوپراصولگرایان با تکیه بر توهم و افسانه ای به نام پاییز و زمستان سرد اروپا به دنبال فشار بر دولت برای تاخیر دو ماهه گفت وگوها بودند تا قاره سبز با تشدید بحران انرژی از موضع ضعف پیش شرط های ایران برای توافق را بپذیرد.

حال که تحلیل روزنامه هایی چون کیهان و توییت زنی محمد مرندی که اصطلاحا عنوان مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای را یدک می کشد به نتیجه نرسید و با پایان یافتن مهلت دو ماهه اکنون  «فصل سرد» در روابط ایران و قاره سبز جای «پاییز و زمستان سرد اروپا» را گرفته است، این طیف باید پاسخ گوی وضعیت کنونی باشند، هر چند که تاریخ به خوبی نشان داده است این رسانه ها، جریانات سیاسی و افراد بدون پذیرش مسئولت گفته ها، موضع گیری ها و اشتباهاتشان، زمین و زمان را مقصر چالش و بحران های کشور می دانند، جز خود. 

البته در این میان برخی هم اعتقاد دارند تئوریسین پاییز و زمستان سرد با هدف بر هم زدن مذاکرات و عدم احیای برجام به جبهه پایداری و مشخصا سعید جلیلی باز می گردد. در همین رابطه یک فعال رسانه‌ای طی گفت وگویی در شهریور ماه با انصاف نیوز، ضمن اشاره به برخی خبرها مبنی بر در پیش گرفتن سیاست انتظار برای رسیدن به «زمستان سخت اروپا» از سوی تیم مذاکره کننده در مذاکرات احیای برجام، سعید جلیلی و تیم همراه او را طراح چنین سیاست‌هایی دانست.

هادی موسوی، تحلیلگر و فعال رسانه‌ای به این پایگاه خبری و تحلیلی می‌گوید: «آقای جلیلی و حلقه‌ی نزدیک به او همین طرح‌های عجیب و غریبی مثل همین حرف‌ها درباره‌ی زمستان سخت اروپا را تهیه می‌کنند، بدون اینکه کوچک ترین اطلاعاتی از بحث‌های فنی مربوط به آن داشته باشند. این ایده‌ها را در سطوح بالای حاکمیت مطرح می‌کنند و با توجه به اینکه به آنها اعتماد وجود دارد بر اساس همین طرح‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.»

فارغ از اینکه چه فرد یا جریان سیاسی پشت این توهم و افسانه به نام پاییز و زمستان سرد بوده است و به تبعش دولت را از ادامه مذاکرات واداشت، اکنون این تهران است که به جای اروپا برای ازسرگیری گفت وگوهای احیای برجام تقلا می کند و در آن سو کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا نیز فعلا به دنبال اعمال تحریم و اجماع سازی علیه ایران هستند، کما اینکه علاوه بر پرداختن وزرای امور خارجه گروه 7 ( آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن و ایتالیا) در نشست پنج شنبه به میزبانی آلمان، وزارت خزانه‌داری آمریکا همان روز (پنج‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه اشخاص مرتبط با حزب‌الله و نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و همچنین شماری از شرکت‌های نفتی و باربری خبر داد. این وزارت‌خانه همچنین تحریم‌هایی را علیه شماری از شناورها اعمال کرد. ویکتور آرتموف، ادمان نفریه، روزبه زاهدی و محمد ال زین از جمله اشخاص ادعایی تحریم شده در ارتباط با حزب‌الله و نیروی قدس سپاه پاسداران هستند.

 بازگشت بی بی و بستن شدن روزنه های باقی مانده 

   
در این شرایط پیچیده، حساس و بغرنج بازگشت جریان راست رادیکال و بینامین نتانیاهو به عرصه قدرت با پیروزی در انتخابات سه شنبه هفته گذشته در سرزمین های اشغالی تنها روزنه های باقی مانده دیپلماسی هم بسته خواهد شد. در حالی که تهران با فرصت های قبلی و پیش از قدرت گیری بی بی می توانست در سایه حصوص توافق وی را در یک فضای انفعالی قرار دهد، ولی اکنون نتانیاهو با موج سواری روی این شرایط ایده آل می تواند به فضای ضدایرانی کنونی دامن بزند. 

در همین راستا قاسم محب علی در گفت وگویی که با «شرق» داشت به این نکته اشاره کرد که شرایط برای بنیامین نتانیاهو یا هر فردی که در اسرائیل به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب شود بسیار ایده آل است، چرا که آمریکا و دولت بایدن بارها طی یک ماه گذشته عنوان داشته اند که فعلاً تمایلی به مذاکره با ایران برای احیای برجام ندارند و حتی آن را از اولویت‌های دستور کار سیاست خارجی خود هم خارج کرده اند. مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه اعتقاد دارد با این اوضاع با قدرت گیری نتانیاه فضا به سمتی پیش رفت برد که حتی اگر بایدن بخواهد در چند ماه آینده مذاکرات را مجددا آغاز کند با بیشترین فشار، کارشکنی و هجمه مواجه شود.

کارشناس ارشد خاورمیانه عربی با بیان اینکه جریان های افراطی از هم دیگر تغذیه می کنند بر این نکته تاکید دارد که حضور احتمالی نتانیاهو در سمت نخست وزیری و به موازات آن قدرت گیری حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره‌ای کنگره عملاً بستر را به سمت انسداد کامل در مسیر احای برجام پیش خواهد برد و چون در آن سو هم شاهد یکدست سازی قدرت در داخل کشور هستیم و جریان های افراطی در دو طرف روی برجام خواهند تاخت، بسیار بعید به نظر می‌رسد که دیگر مذاکرات از سر گرفته شود؛ حتی در صورت آغاز مذاکرات بسیار درو از ذهن است که شاهد به نتیجه رسیدن گفت وگوها و حصول توافق باشیم./شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران آمریکا برجام تحریم اتحادیه اروپا پاییز و زمستان سرد اروپا اعتراضات پهپاد شورای امنیت سازمان ملل حسین امیرعبداللهیان باقری کنی


( ۸ )

نظر شما :

ناشناس ۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۸
در اعتراضات این سری که همه میدانیم ریشه ی داخلی ولی هدایت خارجی دارد ، آمریکا هر چه دارد پای کار آورده است . هر چه که به ذهن خطور کند . از جنگ شهری تا شورای امنیت . بهانه ی سلاح به روسیه تا نقشه ی اشکار تجزیه ایران . از قطار کردن جمعیت نیم درصدی از ایرانیهای اروپا تا کنفرانس زن و غیر زن . هر چه دارد آورده . البته با یک نگاه کوچولو به یک حاشیه کوچولو می توان فهمید که این سری هم نتوانست آن کند که می خواست . همین سانسور اندک صفحات منتسب به جمهوری اسلامی در فضای مجازی در مقابل هزاران صفحه مخالف . نهایت زور آمریکا در برابر ایران همین بود . حدس می زنم البته شاید غلط باشد ، بعد از این ریسک بزرگ همراه با شکست ، در آینده نزدیک آمریکا جدی تر و با انقلت کمتری پای مذاکره بیاید .
ناشناس ۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۱
انسجام داخلی در حال از هم پاشیدگی است .مشکلات اقتصادی متعدد .نا کارامدی مسئولین .نارضیتی عمومی.و بی تجربیگی مدیران ارشد دولتی + سیاستهای غلط در حوزه روابط بین الملل همگی نشان از شرایط تیره و تار در اینده نزدیک است