جایی برای شایعه پراکنی، ترور شخصیتی و ایجاد درگیری مذهبی و سیاسی

یگان سایبری ۸۲۰۰ اسرائیل

۰۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۶۵۶۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمد حسین واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کسانی که به یگان ۸۲۰۰ جذب شده اند، برای رواج اندیشه های صهیونیستی و نفوذ در جهان عرب و مسموم کردن فرهنگ و تفکرات آنان و نیز ضربه زدن به ارزش‌های اخلاقی و انسانی و عقیدتی به کار گرفته شده‌اند و در واقع این جمع، یک ارتش سایبری را تشکیل داده‌اند تا در فضای مجازی اهداف خاصی را دنبال کنند.
یگان سایبری ۸۲۰۰ اسرائیل

نویسنده: محمدحسین واحدی، عضو انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا

دیپلماسی ایرانی: واحد ۸۲۰۰ یک سازمان بسیار مخوف اطلاعاتی در اسرائیل است که مسئولیت هک سیستم ها، شنود الکترونیک، رمزگشایی کدها و کدگذاری دیجیتالی را برعهده دارد.

این واحد در سال 1952، یعنی تنها چهار سال پس از تأسیس اسرائیل با استفاده از تجهیزات آمریکایی راه‌اندازی شده و دو سال بعد در مقر دائمی خود در Glilot، منطقه‌ای واقع در شمال تل آویو مستقر شد. گفته می‌شود یگان 8200، بزرگترین واحد در وزارت دفاع اسرائیل  از نظر تعداد نیروها است. یگان ۸۲۰۰ زیر مجموعه سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، آمان است. بیشتر اعضای این سازمان مانند تیم فوتبال خیلی جوان و توانایی خیلی بالایی دارند و این افراد معمولا ۱۶تا ۱۸ سال سن دارند.

کسانی که به یگان 8200 جذب شده اند، برای رواج اندیشه های صهیونیستی و نفوذ در جهان عرب و مسموم کردن فرهنگ و تفکرات آنان و نیز ضربه زدن به ارزش‌های اخلاقی و انسانی و عقیدتی به کار گرفته شده‌اند و در واقع این جمع، یک ارتش سایبری را تشکیل داده‌اند تا در فضای مجازی اهداف خاصی را دنبال کنند.

هم‌اکنون صدها تن از اعضای این بخش از واحد 8200، در پوشش کاربران فضای مجازی در کشورهای مختلف جهان، مشغول شایعه پراکنی، ترور شخصیتی رهبران مستقل جهان، ایجاد درگیری‌های مذهبی و سیاسی و . . . هستند.

این واحد همچون سازمان های اطلاعاتی آمریکا تمام مکالمات جهان را شنود می‌کند. یکی از این شنودهای جنجالی با استفاده از بد افزار پگاسوس انجام گرفت.

پایگاه بیزینس اینسایدر مدعی شده یگان 8200 به تربیت نیروهایی می‌پردازد که از نظر تخصص، سرآمد علوم رایانه در جهان هستند تا جایی که می‌توان گفت این یگان، «پیشگام جهش در فناوری اطلاعات» است. این پایگاه مهارت نیروهای یگان 8200 را قابل استفاده در دنیای مجازی عادی دانسته و از آگهی‌های استخدامی خبر داده که مخصوصاً در آن اشاره شده صرفاً به فارغ التحصیلان یگان 8200 نیاز دارند.

روزنامه لوموند دیپلماتیک در سال 2010 فاش ساخت یگان 8200 در صحرای جنوبی اسرائیل موسوم به نقب، پایگاه عظیمی را استقرار داده است. مسئولیت این شبکه وسیع اطلاعاتی، شنود و مانیتورینگ تماس های تلفنی، ایمیل‌ها و مانند آن است، از هر جا که باشد، آفریقا، آسیا، خاورمیانه و حتی اروپا. حتی کشتی‌ها در دریا نیز از دسترس این پایگاه خارج نیستند. یگان 8200، همه سفارت‌خانه‌های اسرائیل در کشورهای مختلف جهان را رصد می‌کند و از جت‌های مجهز شرکت آمریکایی گلف استریم برای عملیات‌های جاسوسی خود بهره می‌گیرد.

این سازماندر سال 1950، یگان 8200 بودجه ای به میزان 15 هزار دلار (تقریبا 478 هزار دلار با قیمت های آغاز سال 2019) دریافت کرد و 110 هزار دلار دیگر (تقریبا 3.5 میلیون دلار با قیمت های آغاز سال 2019) نیز برای خرید تجهیزات الکترونیک از خارج در اختیار آن قرار گرفت که برای خرید سیستم های رایانه ای پیشرفته‌تر مبلغ ناچیزی بود. اما این یگان به منظور حفظ ماهیت محرمانه توانمندی های اطلاعاتی خود، فناوری های مورد نیازش را در داخل تولید و تامین کرد و در اوایل دهه 50 قرن 20، پایگاه های شنود خود را در سراسر فلسطین اشغالی مستقر کرد، اما تجهیزات مورد استفاده در آنها پیشرفته نبودند

در سال 1960 ارتش اسرائیل سیستم رایانه ای "فیلکو" را از آمریکا خریداری و "مرکز سیستم های رایانه ای و نگهداری اسناد" موسوم به "مامرام" (MAMRAM) را راه اندازی کرد و بدین ترتیب، یگان 8200 تبدیل به یکی از بهترین یگان های هک و رمز گشایی از اطلاعات پیچیده شد. ارتش صهیونیستی این مرکز رایانه ای را در جریان جنگ سال 1967 به کار گرفت و توانست تماس های نیروهای هوایی مصر و سوریه را شنود و از اطلاعات آنها رمزگشایی کند و نیروی هوایی این رژیم هم بدین ترتیب قدرت برتری در عرصه هوایی و سیطره بر حریم هوایی پیدا کرد.

به گفته یوسی ملمن، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارشناس نظامی – امنیتی اسرائیلی با انتشار کتابی به نام جاسوسی علیه آرماگدون: جنگ مخفی در داخل اسرائیل در سال ۲۰۱۲ شرحی از این واحد ارائه کرده است. به گفته‌ وی، هیچ عملیات اطلاعاتی در اسرائیل وجود ندارد که یگان ۸۲۰۰ در آن حضور نداشته باشد و در هر عملیات نظامی خارج از اسرائیل، پوشش اطلاعاتی از سوی یگان ۸۲۰۰ است. نقش یگان ۸۲۰۰ شنود و هشدار به نیروهای خودی درباره‌ی وجود خطر است.

کلید واژه ها: اسرائیل یگان سایبری 8200 شنود شنود مکالمات اسرائیل و امارات ایران و اسرائیل پگاسوس امان اسرائیل موساد جاسوسی شبکه جاسوسی شایعه پراکنی ترور شخصیت


( ۳۷ )

نظر شما :