اسرائیل در کانون توجهات است

خروج نتانیاهو از مدار واشنگتن

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۵۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت جو بایدن با تحرکات دولت جدید اسرائیل علیه دستگاه قضا با حساسیت شدیدی برخورد می‌ کند، اگرچه این یک پرونده سیاسی داخلی است که به صورت مستقیم ارتباطی با روابط خارجه اسرائیل ندارد.
خروج نتانیاهو از مدار واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: دولت ایالات متحده امریکا از طرح وزیر دادگستری اسرائیل برای اصلاح نظام قضایی ناخرسند است و معتقد است که این اصلاحات به دستگاه قضایی این رژیم آسیب می ‌زند. به اعتقاد جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده «اصول دموکراسی مشترک در مرکز روابط میان امریکا و اسرائیل است. نهادهای مستقل اسرائیل نقش سرنوشت ‌سازی درباره حفظ دموکراسی دارند.»

مقامات  ارشد دولت امریکا اعلام کردند که تحرکات دولت جدید اسرائیل که تندروترین دولت تاریخ اسرائیل است، علیه سیستم قضایی و نگرانی درباره آسیب زدن به نهادهای دموکرات اسرائیل محور مذاکرات کاخ سفید در هفته‌ های اخیر درباره سیاست‌ های امریکا در قبال دولت بنیامین نتانیاهو بوده است. دولت جو بایدن با تحرکات دولت جدید اسرائیل علیه دستگاه قضا با حساسیت شدیدی برخورد می‌ کند، اگرچه این یک پرونده سیاسی داخلی است که به صورت مستقیم ارتباطی با روابط خارجه اسرائیل ندارد. دولت آمریکا معتقد است که اجرای این طرح احتمالا بر ماهیت نظام «دموکراسی» در اسرائیل و در نتیجه روابط میان اسرائیل و امریکا که فقط بر اساس منافع نیست، بلکه بر اساس ارزش ‌های مشترک نیز هست، تأثیر می گذارد.

سخنان سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه امریکا نشان دهنده ناخرسندی واشنگتن از طرح وزیر دادگستری است و این پیام حساسی برای دولت اسرائیل است. یکی از دلایل پیگیری تحرکات دولت جدید توسط امریکایی ‌ها درباره سیستم قضایی این است که دادگاه عالی یک نهاد قضایی در اسرائیل است که با طرح‌ ها و رویکردهای دولت در کرانه باختری و ارائه کمک به فلسطینی ‌ها در این منطقه تعامل می ‌کند. امریکا همواره تاکید می‌ کند که دستگاه قضایی اسرائیل قدرتمند و مستقل است و هیچ گونه دلیلی برای تحقیقات از سوی دادگاه‌ های بین ‌المللی وجود ندارد. لطمه زدن به استقلال دستگاه قضایی باعث می ‌شود که امریکایی ‌ها نتوانند از اسرائیل در محافل بین ‌المللی دفاع کنند.

منبع: یوروآسیا دیلی (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو اسرائیل دولت اسرائیل دولت بنیامین نتانیاهو دولت نتانیاهو اسرائیل و امریکا امریکا و اسرائیل راست گرایان افراطی افراطیون اسرائیلی تشکیل دولت افراطی دولت تندروی اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :