ملاحظات تهران و ریاض

چرا و چگونه پکن به بهبود روابط ریاض و تهران کمک کرد؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۰۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد:  توافق ایران و عربستان برای احیای کامل روابط دیپلماتیک یک دستاورد مهم است. در گفت‌وگوهایی که چین از آن حمایت کرد و با کمک‌های قبلی عراق و عمان، دو کشور معامله‌ای را انجام دادند که وعده کاهش تنش‌های فزاینده بین دو کشور را می‌دهد.
چرا و چگونه پکن به بهبود روابط ریاض و تهران کمک کرد؟

نویسنده: سید رحمان موسوی؛ کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی

دیپلماسی ایرانی: در دهم مارس، با تشویق چین، ایران و عربستان سعودی توافق کردند که پس از هفت سال قطع روابط، ظرف دو ماه روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. اما دقیقا چه چیزی در مورد توافق ایران و عربستان قابل توجه است؟

 توافق ایران و عربستان برای احیای کامل روابط دیپلماتیک یک دستاورد مهم است. در گفت‌وگوهایی که چین از آن حمایت کرد و با کمک‌های قبلی عراق و عمان، دو کشور معامله‌ای را انجام دادند که وعده کاهش تنش‌های فزاینده بین دو کشور را می‌دهد.

ریاض و تهران رقبای دیرینه ای هستند. از نظر عربستان سعودی، ایران یک قدرت تجدیدنظرطلب است که از طریق حمایت از بازیگران غیردولتی در عراق، لبنان، سوریه و یمن به ناآرامی در خاورمیانه دامن می زند. ریاض معتقد است که ایران تهدیدی برای امنیت پادشاهی و منطقه است. از نظر ایران نیز، عربستان سعودی رقیب هژمونی منطقه ای است که قدرت های خارجی را به خلیج فارس می کشاند. هر دو کشور مایلند به عنوان رهبر همه مسلمانان دیده شوند. آنها در طرف مقابل بسیاری از جنگ های منطقه در دهه های اخیر بوده اند، به ویژه امروز در یمن، جایی که عربستان سعودی از دولت یمن و ایران از حوثی ها حمایت می کند.  ریاض و تهران در سال 2016 پس از آن که مقامات سعودی نمر النمر، روحانی شیعه و مخالف را به دار آویختند، روابط خود را قطع کردند و باعث شد معترضان در پایتخت ایران به سفارت عربستان حمله کنند.

زمان رسیدن به توافق تعجب آور بود!

ایران و عربستان سعودی مدتی در مورد برقراری مجدد روابط دیپلماتیک صحبت می کردند، اما به نظر می رسید که این گفت وگوها به بن بست رسیده است. یک مقام ارشد سعودی در اواخر سال 2022 به Crisis Group توضیح داد، «ایران می‌خواهد روابط خود را از سر بگیرد، اما ما باید در وهله اول درباره چرایی قطع روابط صحبت کنیم. ایران باید بپذیرد که این مسائل [روابطش با بازیگران غیردولتی، به‌ویژه حوثی‌ها] وجود دارد تا بتواند با گفت‌وگو به جلو حرکت کند».  دلایل متعددی وجود دارد که چرا این توافق سریعتر از حد انتظار ظاهر شد و دخالت چین مطمئناً یکی از آنهاست. پکن به‌عنوان یک قدرت بزرگ، احتمالاً می‌توانست به هر دو طرف تضمین‌هایی بدهد که به آنها کمک می‌کرد تا بر ابهامات طولانی‌شان غلبه کنند.

در بیانیه سه جانبه مشترک، جدول زمانی را برای احیای کامل روابط دیپلماتیک، از جمله تبادل سفرا، تعیین می کند. در این بیانیه که به امضای مساعد بن محمد آل ایبان، مشاور امنیت ملی عربستان، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و وانگ یی، مدیر کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین رسیده است، آمده: هر یک از دو طرف به اصول حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی طرف دیگر احترام بگذارند و دو ماه به طرفین فرصت می‌دهد تا دیدار کنند و درباره اقدامات عملی تجدید روابط و بازگشایی سفارت‌ها اقدام کنند. همچنین آنها را به دو توافقنامه قبلی که در سالهای 1998 و 2001 امضا شده بودند، مجدداً متعهد می کند.

اولین مورد شامل وعده تجارت و سرمایه گذاری بیشتر و همچنین همکاری در زمینه های فناوری، علم، فرهنگ، ورزش و جوانان بود و دومی درباره آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران و عربستان برای مقابله با انواع تهدیدها، از جمله گروه‌های تروریستی، که هر دو کشور با آن روبه رو هستند.

اما این توافق فقط یک نقشه راه است. در بیانیه مشترک جزئیاتی در مورد آنچه دو طرف ممکن است به منظور بهبود روابط به یکدیگر داده باشند، ارائه نمی کند.

چرا حالا؟

این معامله پس از چندین سال تعامل محتاطانه انجام شد. در سال 2019، چندین حمله به زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی و همچنین کشتی‌هایی که با پرچم‌های مختلف در خلیج فارس تردد داشتند، صورت گرفت. در آن زمان، بیشتر کشورهای عربی خلیج فارس حامی کمپین «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا علیه ایران بودند. خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته ای 2015 با ایران و تشدید تحریم های اقتصادی علیه این کشور برای پذیرش توافقی بود که شامل محدودیت های بسیار شدیدتر بر برنامه هسته ای اش می شد.

از آن طرف حملات موشکی یا دخالت در درگیری های منطقه، پادشاهی‌های خلیج‌فارس و دولت‌های غربی را به ایران نسبت دادند و ریاض و ابوظبی برای حفاظت از خود به ایالات متحده چشم دوخته بودند. اما وقتی دولت ترامپ هیچ اقدامی انجام نداد، آنها نگران شدند: آنها احساس کردند که سیاست "فشار حداکثری" آنها را در خط آتش قرار داده است در حالی که در ازای آن چیز کمی به دست آوردند. ابتدا امارات متحده عربی و بعداً عربستان سعودی بی سر و صدا با ایران تماس گرفتند تا تنش ها را کاهش دهند.

میانجیگری عراق و عمان، عربستان سعودی و ایران را به میز مذاکره کشاند و مذاکرات دوجانبه رسمی در آوریل 2021 آغاز شد. بغداد و مسقط میزبان چندین دور گفتگو بین سران امنیتی و با همراهی افرادی از وزارت خارجه دو کشور بودند. سرانجام به خاطر مسائل مختلف داخلی و بین المللی که عراق داشت، ایران و عربستان سعودی پیشرفت کمی در گفتگو داشتند؛ تا جایی که یک مقام ارشد سعودی گفته بود که پس از دور پنجم مذاکرات در آوریل 2022، دو طرف برای ماه‌ها هیچ تماس جدی با یکدیگر نداشتند.  با این حال، این مقام تاکید کرد که مذاکرات تسهیل شده توسط عراق زمینه را برای توافق نهایی آماده کرد.

در اوایل دسامبر 2022، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین برای اولین اجلاس سران چین و اعراب به ریاض رفت؛ عربستان سعودی و ایران هر کدام دلایل قانع کننده ای برای قرار دادن چین در مرکز صحنه داشتند.

 میانجیگری پکن در توافق به تهران این امکان را می دهد که نشان دهد آنقدر که سیاست گذاران غربی که تحریم ها را تشدید می کنند، منزوی یا وابسته به مسکو نیست. ایران همچنین برای پیوندهای اقتصادی خود با چین ارزش قائل است. با افزایش فشار بین المللی بر ایران، با متوقف شدن مذاکرات برای احیای توافق هسته ای 2015 و مسائل داخلی این کشور، تهران مایل است مشارکت های بین المللی خود را به نمایش بگذارد، به ویژه با  پکن، رقیب اصلی ابرقدرت واشنگتن.

در مورد عربستان سعودی، این توافق به ریاض اجازه می دهد نشان دهد که منحصراً به واشنگتن وابسته نیست. ریاض معتقد است که ایالات متحده به آرامی در حال عقب نشینی از خاورمیانه است و بنابراین نسبت به گذشته ضامن امنیتی کمتر قابل اعتمادی است. 

 این کشور از تلاش های ایالات متحده برای دیکته کردن اقدامات خود، مانند اواخر سال 2022، زمانی که دولت بایدن تلاش کرد این کشور را متقاعد کند که نفت بیشتری تولید کند تا قیمت نفت را کاهش دهد، مخالفت می کند. توافق عربستان و ایران پس از سه اجلاس سران چین و عربی که همگی در ریاض برگزار شد، انجام شد و چین را به ترتیب با عربستان سعودی، شش عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب همراه کرد. 

این نشست ها منجر به ایجاد ده ها توافق اقتصادی و همچنین مشارکت استراتژیک جامع بین عربستان سعودی و چین شد.

این توافق چه تاثیری می تواند در خاورمیانه داشته باشد؟

باید دید این توافق چه تاثیری بر منطقه خواهد داشت.  همانطور که در بالا اشاره شد، عربستان سعودی و ایران برای هژمونی در طیف وسیعی از جبهه ها رقابت می کنند.  آنها همچنین دیدگاه های متفاوتی برای امنیت منطقه دارند، به طوری که یکی به حضور بسیاری از قدرت های خارجی در امنیت منطقه معتقد است و دومی معتقد است که امنیت منطقه باید در حیطه اختیارات کسانی باشد که در منطقه هستند. 

در نهایت اینکه اگر طرفین به دستورات توافق عمل کنند، برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، تنها اولین گام تهران و ریاض در رسیدگی به اختلافات مهمشان است.

 یکی از جاهایی که این توافق می‌تواند پیشرفت داشته باشد، جنگ در یمن است، که ریاض نتیجه آن را برای امنیت عربستان سعودی مهم می‌داند.  گفت وگوهای حوثی و عربستان درباره گسترش آتش بس رسمی هنوز در جریان است.  ایران می‌تواند با متقاعد کردن حوثی ها به کاهش پیش‌شرط‌های خود در مسیر به اصطلاح بشردوستانه کمک کند، جایی که از دولت شناخته‌شده بین‌المللی می‌خواهد حقوق نظامی و خدمات ملکی را در بخش‌هایی از یمن که تحت کنترل نیروهایش است بپردازد و دشمنانش همه محدودیت‌ها را لغو کنند.  در فرودگاه صنعا و بندر حدیده.

منابع گروه بحران در یمن از حرکت در این مسیر و همچنین توافق بالقوه ای خبر می دهند که به موجب آن تهران دیگر حوثی ها را برای انجام حملات فرامرزی در داخل عربستان سعودی تشویق نمی کند – که یک اولویت مطلق برای ریاض است.  توافق عربستان و حوثی‌ها به خودی خود کافی نیست: همه طرف‌های درگیر باید برای ترسیم مسیری به سوی آتش‌بس سراسری و مذاکرات سیاسی فراگیر برای پایان دادن به جنگ آغاز کنند.  با این حال، در مجموع، تصور صلح پایدار برای یمن در حالی که ایران و عربستان سعودی (و شرکای ائتلاف آن) همچنان در مورد آینده آن در تضاد هستند، دشوار است.
 

کلید واژه ها: ایران و عربستان عادی سازی روابط ایران و عربستان ایران و چین ایران و چین و عربستان ایران و امریکا ایران و امریکا و عربستان خاورمیانه ایالات متحده امریکا


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۸
درایجاد رابطه احتمالی بین ایران وعربستان ایران بیشتر تغییر کرده است یا عربسنان یا هردو ؟۔عربستان نسبت به سیاستهای جهانی شناخت بهتری یافته است۔ایران نیز درک کرده است که ارامش منطقه ای باعث پیشرفت است ومنطقه نیاز به ارامش جهت پیشرفت دارد۔
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۱
با ورود امریکا به مذاکرات هسته ای ایران ، برجام شکل گرفت و با خروج ان کشور برجام متلاشی شد. پیام راهبردی امریکا به دنیا ،هیچ کار وزینی بدون ما به سرانجام نمیرسد. فارغ از سرعت بسیار بالا و مشکوک توافق بین سه کشور که الحق محل شک است . نظر به قدرت اقتصادی ، سیاسی و .... امریکا که فعلا استمرار دارد ، معتقد ام از این توافق آبی برای ایران گرم نمی شود و حداکثر عربستان به صلح ابرومند با یمن میرسد و مجدد خصم ما میشود و چین به امنیت انرژی میرسد و دست ایران برای هرگونه بهر بردای از قدرت میدان را میبنند.