حالا که ایران نیز به جمع هر دو پیوسته است

انتظار ورود شانگهای و بریکس به بحران قره باغ

۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۴۲۳ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران، روسیه و چین باید باکو و ارمنستان را برای انجام مذاکرات صلح از طریق یک پلتفرم شرقی جدید تحت فشار بگذارند، زیرا تداوم این مذاکرات از طریق پلتفرم غربی معنایی جز از دست رفتن گسترده منافع سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی سه کشور و عقب نشینی آنها ندارد که دامنه آن در آینده به کشورهای آسیای میانه نیز کشیده شده و جبران این میزان خسارت بسیار دشوار خواهد بود.
انتظار ورود شانگهای و بریکس به بحران قره باغ

دیپلماسی ایرانی: عضویت ایران در دو سازمان همکاری های شانگهای و بریکس ظرفیت های تازه و منحصربه فردی را در حوزه اقتصادی در اختیار کشور قرار داده است که از جمله آنها می توان به کمک به دلارزدایی، امکان دریافت وام و کمک های اقتصادی در شرایط بحرانی یا برای تکمیل طرح های اساسی مانند کریدور شمال – جنوب و دور زدن تحریم های غرب اشاره کرد.

اما این دو سازمان تنها دارای ظرفیت های اقتصادی نیستند و هم افزایی آنها در حوزه های امنیتی و سیاسی نیز می تواند به حل چالش های خطرناک جهانی که منفعت کشورهای موسس و اصلی در دو سازمان مذکور را تهدید می کند، کمک کند.

پس از پیروزی آمریکا و متفقین در جنگ جهانی دوم، نظم آمریکایی با استفاده از سازمان های سیاسی و اقتصادی تاسیس شده توسط آمریکا و متحدانش در جهان مستقر شد که از جمله آنها می توان به سازمان ملل متحد و ارکان متنوع سیاسی و اقتصادی آن مانند شورای امنیت، یونسکو، یونیسف، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و نهادهای نظامی خاص مانند ناتو اشاره کرد.

آمریکا از طریق ایجاد این نظم شبکه ای و قدرتمند به هژمون برتر جهان مبدل شد و حل و فصل منازعات مهم جهانی، هدایت جریان پول و سرمایه و کنترل فرهنگ و هنر و آموزش را در جهان تا حد زیادی در اختیار گرفت. فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد توهم موفقیت قطعی را در آمریکا و متحدانش ایجاد کرد و فوکویاما نیز نظریه مشهور پایان تاریخ را مطرح کرد.

در طی تمام این سال ها و به خصوص پس از پایان جنگ سرد، تنها کشوری که نظم مستقر آمریکایی در نظام بین الملل را با همه سختی ها و فراز و نشیب ها به چالش کشید، ایران بود. این ایران بود که با صرف هزینه های فراوان مادی و معنوی و با ایستادگی ملتی سرافراز و ریشه دار توانست الگویی متفاوت برای زمامداری و حکمرانی را با همه نقاط ضعف و قوتش مطرح کند، بپروراند و آن را در جهان مطرح کند و شبکه ای از حامیان این ایده را در کشورهای مختلف ایجاد کند که چهل سال برای حفظ و تنومندسازی آن زحمت کشیدند و ثمرات این تلاش و مقاومت امروز در عراق، سوریه، یمن، لبنان، فلسطین، الجزایر و حتی برخی کشورهای آمریکای جنوبی قابل مشاهده و لمس است.

جنگ اوکراین و تحولات پس از آن موجب شد تا برخی کشورهای دیگر جهان مانند روسیه و چین برای به چالش کشیدن نظم آمریکایی انگیزه بیشتری پیدا کنند. این کشورها به علت توانایی های گسترده تر اقتصادی و سیاسی و نظامی در شکل گیری سازمان هایی مانند همکاری شانگهای و بریکس در جهان مشارکت کرده اند که می تواند نظم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی آمریکایی را متزلزل کند.

تعامل و هم افزایی این دو سازمان با جمعیت فراوان، تولید ناخالص داخلی بیش از کشورهای گروه هفت، منابع معدنی و فناورانه و نیروی انسانی نظیر می تواند به تسلط یک نظم تازه شرقی بر جهان منجر شود که بنیادهای هستی شناسانه و معرفتی خود را تا حد زیادی از اندیشه سیاسی جمهوری اسلامی ایران اخذ کند. زیرا این اندیشه علیرغم همه چالش ها و مشکلات توانسته برای بیش از چهار دهه نظم مستقر غربی را به چالش بکشد و تداوم حیات ایران سرافراز و موفقیت های آن را علی رغم فشارهای شدید اقتصادی و سیاسی و امنیتی ممکن کند.

سازمان همکاری های شانگهای و بریکس باید بنیان گذار یک سازمان ملل و شورای امنیت تازه باشند و ایده های جنبش عدم تعهد را احیا کنند، برای برقراری صلح و عدالت در جهان تلاش کنند و چالش ها و تهدیدهایی را که ناشی از زیاده خواهی غرب است، برطرف کنند.

یکی از مهم ترین چالش های نوظهور که توسط ناتو، ترکیه و اسرائیل به سه کشور ایران، روسیه و چین تحمیل شده، حضور آمریکا و برخی متحدانش در قفقاز جنوبی و آسیای میانه برای مقابله با این سه کشور است. ترکیه با تلاش برای ایجاد سازمان کشورهای ترک یا همان ناتوی ترکی در نقش پیاده نظام غرب و اسرائیل در قفقاز و آسیای میانه عمل می کند و خباثتی استثنایی از خود نشان می دهد.

ناتوی ترکی با ایجاد کریدور میانی یا ترانس کاسپین از مسیر چین تا کشورهای آسیای میانه، باکو، جنوب ارمنستان (در صورت اشغال سیونیک توسط رژیم علیف)، ترکیه و اروپا تا انگلستان معنا می یابد. اگر چه این کریدور می تواند برای کشوری مانند چین منفعت اقتصادی داشته باشد، ولی غرب و ترکیه از آن برای انتقال نیروهای ناتو و تکفیری ها و تجزیه طلب به مناطق ایغورنشین چین و تاتارنشین روسیه و تقویت تجزیه طلبی در این کشورها استفاده می کنند، چنانچه نقشه هایی مشابه برای نقاط آذری نشین ایران در سر می پرورانند.

غرب برای به تسلیم کشاندن ارمنستان و اجرای این طرح شوم در تلاش است، پلتفورم مذاکرات صلح ارمنستان و باکو در روسیه را از کار بیندازد و با همراهی علیف و پاشینیان ، پلتفرم غربی در اروپا و آمریکا را حاکم کند که نتیجه این تلاش تا به حال برای جهان شرق زیان بار بوده است.

طبق توافقات موجود کل قره باغ کوهستانی یا ارتساخ به عنوان خاک باکو قلمداد خواهند شد و ارامنه که بخشی طبیعی از اتحاد جهان شرق هستند، به شیوه های مختلف حذف شده، نیروها و کشورهای غربی اعم از ناتو و اسرائیل و ترکیه جایگزین خواهند شد. وجود سه فرودگاه نظامی در این منطقه که چسبیده به مرز ایران و ارمنستان هستند، مسدود کردن جاده لاچین از داخل ارمنستان برای دسترسی به قره باغ و جایگزینی مسیر آغدام به استپاناکرت از طریق خاک باکو دسترسی روسیه و ارمنستان و جهان شرق به قره باغ کوهستانی را ناممکن و نظم غربی را در این منطقه دارای ۶۰ میلیارد دلار ذخایر طلا مستقر خواهد کرد.

در ادامه نیز جهان غرب برای تسلط بر منطقه سیونیک و نابودی مرز ایران و ارمنستان و از کار انداختن کریدور شمال جنوب ایران تلاش خواهد کرد که این امر روسیه تحت محاصره غرب و نیازمند دسترسی به خلیج فارس، هندوستان محتاج به دسترسی به ارمنستان و چین نیازمند تنوع مسیرهای کریدوری را نیز به شدت متضرر می کند.

لذا ایران، روسیه و چین باید باکو و ارمنستان را برای انجام مذاکرات صلح از طریق یک پلتفرم شرقی جدید تحت فشار بگذارند، زیرا تداوم این مذاکرات از طریق پلتفرم غربی معنایی جز از دست رفتن گسترده منافع سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی سه کشور و عقب نشینی آنها ندارد که دامنه آن در آینده به کشورهای آسیای میانه نیز کشیده شده و جبران این میزان خسارت بسیار دشوار خواهد بود.

هر سه کشور از اهرم های فشار متنوعی برای وادار کردن علیف و پاشینیان به تغییر رویه فعلی برخوردارند و ایران باید در این زمینه ابتکار عمل را در دست گرفته و روسیه و چین را از خطرات روند صلح غرب محور در قفقاز جنوبی و ضرورت توقف این روند آگاه کند. موفقیت این تجربه مشترک به ایجاد سازمان ملل و شورای امنیت تازه ای منجر می شود که زندگی شرافتمندانه و سعادتمند ملت ها را به دور از تبعیض و ظلم و خوی استکباری آمریکا و متحدانش ممکن خواهد کرد و اولین گام زمینه ساز برای استقرار نظم مطلوب جمهوری اسلامی ایران در جهان خواهد شد.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: پیمان شانگهای بریکس ایران و بریکس ایران و شانگهای قفقاز بحران قفقاز احسان موحدیان آذربایجان ترکیه ارمنستان


( ۸۰ )

نظر شما :

علی منصوریان ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۰
من متعجبم که وزارت امور خارجه ایران از ایده های منحصر به فرد یکی از بزرگترین میهن پرستان ما احسان موحدیان استفاده نمی کند؟؟؟!!! من فکر می کنم پان ترکیست ها در همه جا در نهادهای کلیدی تصمیم گیری کشور لانه های محکمی ساخته اند. این یک مقاله بسیار قدرتمند و روشنگر است. علی منصوریان
Aysan Maral ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۷
مشاهده تمایل فردی مانند احسان محدیان که صرفاً به زبان فارسی تسلط دارد و به وزارت امور خارجه چین و روسیه مشاوره می دهد، جالب است. این نهادهای مربوطه، دیپلمات‌هایی را استخدام می‌کنند که به زبان انگلیسی تسلط دارند، مهارت در زبان انگلیسی نوشتاری و مهارت در ترجمه انگلیسی دارند. علاوه بر این، این دیپلمات ها به اطلاعات بسیار طبقه بندی شده دسترسی دارند. آیا منطقی است که ادعا کنیم چین و روسیه ممکن است از دریافت مشاوره از فردی که او را به عنوان یک کار اداری سطح پایین در وزارت امور خارجه خود استخدام نکنند، سود ببرند؟ آقای موحدیان از آسمان به زمین بیا. من سه زبان ترکی، فارسی و انگلیسی را می‌خوانم، می‌نویسم، می‌فهمم، اما هرگز به خود اجازه نمی‌دهم به وزارت امور خارجه چین و روسیه مشاوره بدهم. شما می دانید که منابع فارسی در اینترنت چقدر محدود است و فقط می توانید از منابع آن زبان استفاده کنید. پس واقع بین باشید. آیسان مارال
کامران ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰
اقای منصوریان زیاد حرص نخور ! امثال ایشان به عنوان یک کارشناس منطقه بدیهیات و وقایع رخ داده در منطقه را نمیدانند یا نمیخواهد بدانند ، با تلفیق گزاره های درست و غلط و اطاله کلام و مقالات سریالی سعی در ارشاد دیگران دارند.ایشان در کنفرانس کارشناسان خارجی که در باکو داشتند با مطرح کردن شایعات ساخته ارمنی ها موجب انبساط خاطر حضار را فراهم کردند .کارشناسی که وضعیت حقوقی در قره باغ را نمیداند ! کشور متجاوز و قربانی تجاوز را نمیداند ! نسل کشی و فجایع انسانی در قره باغ و ارمنستان علیه اذربایجانی ها را نمیداند! حداقل باید این را بداند که به عنوان یک ایرانی زمانی که قفقاز توسط روسیه اشغال شد انجا خانات قره باغ بود نه ارتساخ مجعول ! شهر خانکندی بود نه استپانکرتی که به افتخار رییس حزب کمونیست استپان شاهومیان نامگذاری جعلی شده است ! خانات ایروان بود با اکثریت جمعیت اذربایجانی !
آتیلا ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۶
این آقای موحدیان هر موضوعی را از زاویه دید داشناکها و تروریستهای ارمنی می بیند بریکس یک اتحادیه و گروه اقتصادی نمی دانم ربطش به آذربایجان و ارمنستان چیست؟ که می خواهد از نمد آن کلاهی برای تروریستها و اشغالگران ارمنی بسازد چگونه چین و روسیه و پاشینیان از وجود این مغز متفکر تا بحال غافل بودند چرا سیاستمداران چینی و روسی منافع خودشان نمی توانند تشخیص بدهند چرا از نظرات آقای موحدیان بهره مند نمی شوند!! چرا پاشینیان این آقای موحدیان را بعنوان مشاور خود بر نمی گزینند!!!!
کیروش ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۱
اخه برادر من قره باغ خاک آذربایجان هست خود ارمنستان این موضوع را قبول کرده حالا تو چرا فشاری می شوی فکر نمی کنی که دیگه زیاد از حد داری شورش را در میاری
حضرت عزرائیل ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۷
یک روز سرت را به باد خواهی داد با این نظرات و طرفداری افراطی از ارامنه
منصور ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۳
آذربایجان به هزاران دلیل موفق و پیروز خواهد شد ، یکی از این هزاران دلیل ، وجود دشمنانی همچون آقای احسان موحدیان است .
خراسانی ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۰
چین قصد ندارد حساسیت و تقابل با غرب داشته باشد و سیاست خنثی اتخاذ خواهد کرد مانند انچه در سوریه و عراق اتفاق افتاد و سود قرارداد نفتی و بازسازی زیر ساختهای عراق و سوریه و قطار چین و ترکیه .اما هندیها واکنش نشان خواهند داد بعلت همکاریهای پاکستان با باکو .روسها هم درگیری اوکراین دارند و توجه کمتر به جنوب قفقاز دارند و تا حدودی ایران مطمین از عدم واکنش روسها فقط میماند ایران که میتواند با هند و ارمنستان اثر خود را بگذارد (مانند کمیسیون مشترک 2ماه پیش هند ایران ارمنستان) بیشترین حربه و ضربه که باکو و ترکیه میتواند بزند به ایران لابی پانترکیسم در وزارت خارجه و اقتصاد است
ناشناس ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۲
به منصوریان . نه اینگونه نیست . پانترکیسم در نهایت خودش ، برخی جلسات مخفی و همراه با ترس را در حاشیه شهرهای شمال غرب کشور ، برگزار کنند . عمده حضورشان در ترکیه و آذربایجان است . من در مطلبی دیگر در همین سایت تاثیر فضای مجازی و ماهواره ها را بر آشفتگی تصمیم گیری بین مدیران ایران ، به صورت کامنت نوشته ام . واقعیت آنست که مدیران ما به شدت تحت تاثیر هجمه های رسانه ای ( خارجی و داخلی وابسته ) هستند و عملا دچار نوعی ترس در تصمیم گیری شده اند . همان چیزی که غربیها می خواهند . شما خودت را جای وزیری بگذارد که تصمیمی را رسانه ای می کند و بعد بهش خبر می دهند در فضای مجازی ، ماهواره ای و برخی رسانه ها داخلی وابسته ، بمب بارانی از تمسخرهای تحقیر کننده نثارش کرده اند و ... دشمن به جای لوله های تفنگ ، نوک قلمهایش را سمت ما گرفته ( سختترین تهدید ممکن )
مرتضی ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۱
سلام اولین جمله آقای موحدیان در این متن «ایران، روسیه و چین باید باکو و ارمنستان را ....» تا جایی که میدانیم ارمنستان یک‌کشور مستقل است و اذربایجان نیز یک کشور مستقل که اگر از نظر سیاسی سابقه و تاریخ و هم اکنون قدرت نظامی و سیاسی بالاتری از ارمنستان نداشته باشد،کمتر از آن نیست. لفظ باکو برای اذربایجان به چه معنی است؟ یعنی ایشان اذربایجان را به عنوان کشور قبول ندارند؟ همه بدانند ایران حداقل در تمام تاریخ بعد اسلام خود در دست سلسله های ترک بوده و هم اکنون هم با حرف های مفت امثال این فرد،چیزی عوض نشده و نمیشود
C4INT ‌‌ IL ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۲
بازیگر ایرانی یکی از بهترین حرکاتش رو انجام داد و قابل تقدیر هستش. جناب منصوریان، همکارانتون رو دست کم گرفتید
سولدوز ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۷
احسان خان چقدر از ترکها کینه داری مگر از حقوق بین الملل نخواندی قراداغ مال آذربایجان است خودش میداند در چهارچوب سرزمینی خود چگونه رفتار کند
بابک خرمدین ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۰
عقل اگر نباشد بدن در عذاب است. طرف هنوز نمیداند که موسس و مشوق کریدور میانی ( ترانس خزر) خود چین و روسها هستند. حتی باز گشایی دالان زنگزور را هم به نفع پیمان بریکس و شانگهای میدانند، و حمایت روس و چین از اذربایجان در سازمان ملل و شورای امنیت وتایید خواست اذربایجان مبنی بر بازگشایی دالان زنگزور در راستای منافعشان است. ولی کار به جایی رسیده که جناب موحدیان ترویج دشمنی با ترکان را به بریکس وشانگهای ترجیح و در اولویت قرار میدهد!
زنجان ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۳۰
احسان خاچاطوریان تعلق قره باغ به آذربایجان نه نقشه غرب است و نه اسرائیل،طبق مرزهای بین المللی شناخته شده از سوی سازمان ملل و جوامع جهانی از جمله ایران قره باغ خاک آذربایجان بود،است و خواهد بود.تا سال ۱۹۲۱سیونیک شما هم جزو خاک آذربایجان بود و در عهدنامه ترکمنچای جزو تومان نخجوان بود ،نامی از سیونیک شما نبود.کریدور زنگه زور هم برای ارمنستان منزوی و محاصره شده،هم برای روسیه که مرزهای غربی اش بسته شده،هم برای ایران تحت تحریم و هم برای چین سودمندتر از آذربایجان است لن تتفکرون.
نوید ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۱۰
کریدور شمال جنوب مگه از ۷۰ سال پیش موجود نیست؟ که از بندر عباس و بندر امام بار از طریق تبریز و جلفا تا مسکو و سن پترزبورگ می‌رفت یا کلا از وجود این مسیر بی اطلاع هستین این مسیر از ارمنستان هم عبور می‌کنه مثل دیوار مرزی افغانستان نشه یه وقت
محمد ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۱۹
لطفا از کارشناسان بی طرف و خیر خواه باسواد استفاده کنید
حسین ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۳۴
تحت هر شرایطی زنگه زور باید به آذربایجان برگردانده شود .
ناشناس ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۵
ایشون دشمن میهن هست چون که مدام بر طبل تفرقه می کوبد
مهدی ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۸
با سلام این مقاله فقط یک سری آروز و درخواست بر پایه تحلیل های غلط و مغرضانه هست و با موقعیت های میدانی همخوانی ندارد اولا جمهوری آذربایجان در آخرین جنگ قره باغ پیروز میدان هست و از موضع محکم تر و قوی تری هم از لحاظ نظامی و هم لحاظ حقوق بین الملل نسبت به ارمنستان برخوردار هست دوما کدوم کشوری میاد یک منطقه رو با یک شهر 60 هزاری نفری رو بعنوان کشور مستقل شناسایی کنه ؟ کاری در سی سال گذشته که ارامنه دست برتر رو داشتند نتونستند انجام بدهند. بغیر از روسیه هیچکدام از اعضای بریکس نفوذ چندانی در آذربایجان و ارمنستان ندارند.آذربایجان جلوی فعالیت گروه مشترک مینسک شامل فرانسه ، روسیه ، آمریکا در قره باغ رو بعد از سی سال متوقف کرد چه برسد به بریکس نوپا
مهدی سهیلی ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰
جای تأسف دارد که دولت ما در مسئله قره باغ منفعل عمل میکنن و حمایت موثری از ارمنستان نکرده...
ناشناس ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۷
به علی پانترکه که با نام ایسان اومده . یکی از نشانه ای بی سوادیت را می فرستم بفرست برای لیدرت ببین برای این سند چه جوابی باید بفرستی . این در حالیکه که ایران تحریمه و از بسیاری از منابع مادی و معنوی جهان محرومه .حتی بسیاری از مقالات دانشمندان ایران با دشمنی آمریکا ، در اینترنت به خوبی منعکس نمی شه . جالبه سرورت ایران ، چسبیده به ترکیه عقب افتاده و نور چشم بانک جهانی است . اگر ایران تحریم نبود جاش اون بالاهای لیست بود . https://en.m.wikipedia.org/wiki/Languages_used_on_the_Internet
بایرام اردبیلی ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۸
امروز اگر جلوی فاشیسم و جعلیات ترک نایستیم فردا دیر است..
حامد ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۳
چه فشاری به لابی‌های پانترکها در استانبول باکو آمد! یه کم آرامتر. هنوز برای وطن فروشی جا دارید.
حامد ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۸
اگر به نظرات این فرد پانترک دقت کنید خواهید دید توسط یک نفر و در فواصل قابل پیش‌بینی گذاشته شده اند.
علی ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۳
نویسنده مدام انتظارات ،آمال وآرزوهای خودوهمفکرانش را تریبونی که دراختیارش قرارداده اند نشر میدهد.وبصورت زیرکانه ای سعی دارد مقامات ایرانی را با طرح موضوعاتی مانند نفوذ اسرائیل وناتو در منطقه تحریک کرده وبحران بیافریند.اما غافل است از اینکه مقامات ایرانی تقریباٌ به سطحی از درک واقعیات موجود منطقه رسیده اند که گوششان با این حرفهای غیر عقلانی پراست وهرگز حاضر به ایجاد بحران تازه ای برای کشور نیستند. جالب است که ایشان در رویکرد تازه ای می خواهند فشار بر پاشینیان نیز برای تحقق آمال خود دوستانشان در دستور کار بریکس وشانگهای قرار بگیرد!!!! ولی توجه داشته باشند که مسیر حل مناقشه قره باغ در دست تورکها (تورکیه ، آذربایجان ، قزاقستان ، تورکمنستان ، قیرقیزستان وتورکهای اذربایجان ایران با نفوسی حدود 350 میلیون )به عنوان صاحبان اصلی این سرزمینها می باشد که با پیروزی در جنگ پس گرفتن سرزمینهای آذربایجان دست برتر را دارند. به امید پیروزی حق برباطل .
ایراندوست ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۴
جالبه که از نظر پانترکها اسرائیل باکو حق، و ایران و ارمنستان ناحق هستند!!!! خیانت به وطن در روز روشن توسط عوامل میت ترکیه.
به علی ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰
خطر نفوذ اسراییل و ناتو و تکفیریهای ترک تبار واقعیتی که مسولان نظامی و سیاسی ایران را به رزمایش نظامی و پل اندازی در رود ارس کرده و در میدان دیپلماسی مخالفت شدید و هشدارهای رهبری و مسولان سیاسی و نظامی در خصوص مرزهای چند هزار ساله ایران با قفقاز و ارمنستان گوشزد کرده ،ابتکار در دست باکو و ارمنستان است ولی چنانچه قیم باکو ترکیه و ناتو است هشدار و رزمایشات ایران هم پیام روشن به باکو و ترکیه و ناتو است ،کشورهای ترک هم غیر از نگرانی اقدام خاصی به باکو نکردند چرا؟؟؟؟؟چون نه ظرفیت دارند و نه منافع خود با روسیه و چین به خطر میندازند ،شما هم دل خوش کن به چند شبه کشور اقماری شوروی که در درون خود مشکلات زیاد دارند و فرصت اعلام حمایت حتی از باکو ندارند و منافع خود را با چین روسیه و هند تنظیم میکند نه توهمات قومیتی و نژادی