چند نکته درباره تحولات سریع قفقاز

جنگ احتمالی سیونیک و رسالت تاریخی ایران

۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۶۸۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
احمد کاظمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سرعت زیاد تحولات در قفقاز، تحرکات بازیگران متعدد از جمله امریکا، فرانسه، رفتارهای اشتباه روسیه در قفقاز و خیزش مجدد ماده گرگ پرستان در داخل ایران برای به اشتباه انداختن کشور، وضعیت پچیده ای در ترسیم وضعیت کنونی ایجاد کرده است. 
جنگ احتمالی سیونیک و رسالت تاریخی ایران

نویسنده: دکتر احمد کاظمی  (دکترای حقوق بین الملل و پژوهشگر ارشد اورآسیا) 

دیپلماسی ایرانی: طی روزهای اخیر با گسیل گسترده نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و نیروهای تکفیری ملبس به یونیفورم ارتش این کشور به سمت سیونیک، قراباغ و بخشی از مناطق مرزی ارمنستان، آژیر جنگ سوم بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به صدا در آمده است. این تحرکات جمهوری آذربایجان پس از مذاکرات آشکار و پنهان فشرده یک ماه اخیر میان جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی انجام می شود. انتقال تسلیحات جدید از سوی رژیم صهیونیستی به باکو به پیشنهاد این رژیم و در قبال موافقت علی اف برای استقرار تسلیحات مضاف بر تسلیحات مورد نیاز برای جنگ با ارمنستان (راهبرد ادامه استقرار تسلیحات ضد ایران توسط رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان) انجام شده است.

سرعت زیاد تحولات در قفقاز، تحرکات بازیگران متعدد از جمله امریکا، فرانسه، رفتارهای اشتباه روسیه در قفقاز و خیزش مجدد ماده گرگ پرستان در داخل ایران برای به اشتباه انداختن کشور، وضعیت پچیده ای در ترسیم وضعیت کنونی ایجاد کرده است. برای تبیین شرایط موجود در قفقاز و رویکرد ایران در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است:

اول: همانطوریکه پیش از این در تحلیل «ریشه یابی دلایل هیاهوی الهام علی اف علیه ایران و تبعات آن» ذکر شد خاندان علی اف این کشور را به طور کامل در اختیارات رژیم صهیونیستی قرار داده و سرنوشت خود را به دالان موهوم زنگزور یا همان دالان تورانی ناتو پیوند داده اند. این در شرایطی است که نه در موافقتنامه 2020 مبنای حقوقی برای این دالان موهوم وجود دارد نه با وجود اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از خاک ایران (راه ارس) به چنین دالانی نیاز نیست. با وجود این دالان تورانی ناتو بخشی از فتنه ناتو با محوریت انگلستان برای جلوگیری از گذار به نظم نوین جهانی با محوریت ایران، روسیه و چین است. به همین دلیل آنها تلاش دارند با سوءاستفاده از زوال نسبی اقتدار قفقازی روسیه به واسطه جنگ اوکراین، بتوانند این فتنه ژئوپلیتیکی را بر پایه ایده دویست ساله تورانیسم انگلیسی مستقر کنند. 

دوم: مهمترین مانع در مسیر استقرار دالان تورانی ناتو، مواضع ایران است. برآورد باکو و رژیم تل آویو و لندن این است که تا زمانی که ایران دچار اشتباه تصمیم گیری یا آشوب و اغتشاش داخلی نشود اجرای دالان تورانی با استفاده از زور ممکن نیست. از این رو جای تعجب نیست که باکو طی ماه های اخیر و همچنین سال گذشته بیشترین تحرک را در کنار رژیم صهیونیستی و انگلستان برای اغتشاشات در ایران و از سرگیری آن داشته است. در جدیدترین نوع از این دست تحرکات، مرکز سایبری رژیم صهیوینستی در باکو با همکاری خاندان علی اف، روی ایجاد اعترضات در مناطق شمال غرب ایران به بهانه خشک شدن دریاچه ارومیه متمرکز شدند اما آگاهی غیور مردمان شمال غرب ایران که شاهد تروربیسم آبی ترکیه (سدسازی های روی ارس) و جمهوری آذربایجان (از طریق تغییر مسیر رودخانه های فرعی متصل به ارس) هستند، مانع شکل گیری این اعتراضات شد. البته رژیم تل آویو و باکو در این خصوص نیز دچار اشتباه راهبردی هستند، چنانچه رزمایش فاتحان خیبر در مهر 1400 همزمان با اغتشاشات انجام شد و نشان داد که ایران در جلوگیری از فتنه ژئوپلیتیکی در منطقه عزم جدی دارد. 

سوم: لابی های باکو و آنکارا که همان «ماده گرگ پرستان حقیر» و البته گاهی اوقات ذینفوذ در مراکز تصمیم گیری کشور هستند، امیدوارند به مانند تجربه تلخ جنگ دوم قراباغ (2020) مانع اجماع در کشور شوند و راه را برای اجرای طرح فتنه انگیز اشغال سیونیک و دالان تورانی ناتو فراهم سازند. آنها طی یک سال اخیر تلاش کردند تمامی خباثت های علنی دولت باکو در همکاری با منافقین در آلبانی، توافق با اقلیم کردستان برای آشوب در ایران، اعطای امتیازات امنیتی و نظامی بی سابقه به رژیم صهیوینستی و  دخالت آشکار علی اف در امور  داخلی ایران از جمله آذری ها، را با سانسور، تقلیل یا توجیه کنند. در حال حاضر آنها از هر بهانه ای سعی می کنند برای به اشتباه انداختن تصمیم گیران ایرانی استفاده کنند، جدیدترین این مورد علم کردن تمرین نظامی آمریکا و ارمنستان است.

چهارم: برگزاری تمرین کوچک نظامی امریکا و ارمنستان بر خلاف بازنمایی ماده گرگ پرستان در داخل کشور، موضوع جدیدی نیست. ارمنستان بمانند جمهوری آذربایجان و گرجستان از سال 1994 عضو برنامه مشارکت برای صلح ناتو است و از آن زمان حتی زمانی که روس گرایانی مانند کوچاریان و سرکیسیان در راس حکومت بودند، دوره های آموزش نظامی بین ارمنستان و امریکا بارها برگزار شده است. جالب این که بعد از عراق، بزرگترین سفارت امریکا در جهان در ارمنستان قرار دارد که در دوره کوچاریان روسگرا احداث شد و گنجایش بیش از 500 نیرو را دارد.

مقامات ایروان بارها در سه دهه اخیر بر همکاری توامان با روسیه و امریکا تاکید کرده اند. البته ایران در گذشته و اکنون نیز مخالف حضور امریکا و بیگانگان در قفقاز از جمله در ارمنستان یا جمهوری آذربایجان بوده است، اما تمرکز و غلّو «ماده گرگ پرستان» روی تمرین نظامی امریکا و ارمنستان نه از بعد نگرانی از حضور امریکا در قفقاز، بلکه برای ایجاد تردید در مقامات ایرانی در واکنش قاطع به تجاوز نظامی خاندان علی اف به ارمنستان است. کما اینکه آنها هیچ گاه در خصوص همین تمرین های نظامی امریکا با جمهوری آذربایحان آن هم در دریای کاسپین هیچ گاه واکنشی نشان ندادند. این طیف ریاکار، همان کسانی هستند که شهریور 1401 همزمان با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به ارمنستان مدعی بودند که پیرو این سفر، ایروان با کریدور درخواستی باکو و آنکارا موافقت خواهد کرد، بنابراین نباید ایران از تمامیت ارضی ارمنستان حمایت کند حال آن که در همین مدت دولت ایروان از قراباغ چشم پوشی کرد ولی زیربار درخواست کریدور نرفت.   

پنجم: واقعیت این است که روسیه با اشتباهات پی در پی در قفقاز و در سیاست اش با ترکیه، زمینه سرخوردگی ارامنه را فراهم ساخته است. خودداری روسیه از فعال کردن ماموریت پیمان امنیت دسته جمعی علی رغم تجاوز نظامی جمهوری آذربایجان به داخل خاک ارمنستان در شهریور 1401 و همچنین ناتوانی در صلح بانی در کریدور مسدود شده لاچین و قرار گرفتن قراباغ و جمعیت غیر نظامی آن در یک محاصره غیر انسانی و انفعال در قبال کوبیدن باکو بر طبل جنگ و تهدیدهای آشکارش علیه تمامیت ارضی ارمنستان توجیه خوبی برای دولت غربگرای پاشینیان در ارمنستان ایجاد کرد که تاکید کند که همزمان با همکاری با روسیه، روی همکاری امنیتی با امریکا و اروپا نیز تمرکز می کند.

در این میان سرمستی الهام علی اف و خروج از دایره تعیین شده برای وی در خصوص قراباغ، (آغاز فاز نسل کشی و جابه جایی اجباری ارامنه قراباغ با توسل به سلاح به قحطی کشاندن و محاصره که بر اساس اساسنامه رم جنایت علیه بشریت است) باعث شده فرانسه و امریکا برای کاهش فشار افکار عمومی غرب که این روزها در حال نضج گیری است، «فعلا» با کنار گذاشتن تمرکز بر فتنه دالان، فشارها را به باکو افزایش دهند تا حقوق و امنیت ارامنه (در قالب خودمختاری) تامین شود. سفر مکرون به منطقه پس از خط و نشان های پاریس و قطعنامه های سنگین سنای فرانسه علیه باکو و تمرین نظامی ایروان و واشنگتن موید این موضوع است. در واقع به صورت مقطعی هم شده، در حال حاضر نوعی همسویی میان بخش هایی از رویکرد ایران، آمریکا و فرانسه ایجاد شده و همین موضوع، مضاعف، ماده گرگ پرستان و مزدوران باکو و آنکارا را ناخرسند ساخته است. 

ششم: اساس رفتار ایران در تحولات جاری قفقاز از جمله رزمایش های برگزار شده و احداث کنسولگری در قاپان مرکز سیونیک را منافع ملی و مصالح اسلامی کشور تشکیل می دهد. ایرانیان هم از رفتار خباثت آمیز خاندان علی اف در شیعه ستیزی و در ایران زدایی در جمهوری آذربایجان و هم عهدی وی با دشمنان ایران متنفر هستند؛ هم از رویکردهای غربگرایانه پاشینیان نیز ناراحتند. بنابراین عزم ایران برای مقابله با تحرکات باکو، تل آویو و آنکارا برای اشغال سیونیک به معنای حمایت از ارمنستان نیست بلکه در راستای خط قرمز مشخص شده توسط مقام معظم رهبری (در دیدار با اردوغان و پوتین در تیر 1401) مبنی بر جلوگیری از تغییرات مرزی و ژئوپلیتیکی و بسته شدن شاهراه های تاریخی است.

از این منظر، مبانی حقوقی واکنش مقتدرانه نظامی ایران به ماجراجویی های احتمالی باکو در سیونیک یا شمال سیونیک عبارتند از: اعمال صلاحیت برای صیانت از منشور سازمان ملل در خصوص احترام به مرزهای بین المللی، پاسخ به تهدید جدی و قریب الوقوع نیروهای تکفیری، صهیونی و تجزیه طلب که توسط باکو اسکان یافته اند، مطالبه عمومی ایرانیان که معتقدند کشور ضمن سکوت طولانی مدت در قبال آزار و اذیت شیعیان در جمهوری آذربایجان، نظاره گر جنگ دوم قراباغ و پیوند باکو و تل آویو بوده است. نکته مهمتر از منظر حقوقی اینکه تهاجم جمهوری آذربایجان به جنوب ارمنستان «شناسایی» جمهوری آذربایجان را لغو می کند، چون شناسایی فعلی بر مبنای مرزهای بین المللی بوده نه مرزهای تحت تجاوز.

هفتم: باکو نه براساس منافع مردم اش، بلکه تحت تاثیر تحریک رژیم صهیونیستی و انگلستان برای ایجاد کریدور جعلی زنگزور تلاش می کند در حالی که با وجود مسیر ایران و «راه ارس»، نیازی به چنین کریدوری وجود ندارد. دولتمردان باکو امیدوارند با ایجاد رعب و راه اندازی جنگ روانی علیه ایروان، آنها را مجاب به چشم پوشی از تمامیت ارضی خود کند. دلیل انتشار گسترده ویدئوهای گسیل شده با صلاح ارتش جمهوری آذربایجان به مرزهای ارمنستان و قراباغ برای همین کارکرد جنگ روانی است. البته احتمال دارد که در صورت به نتیجه نرسیدن این هدف، راهکار نظامی پیگیری شود. در این صورت با هدف غافلگیر و منفغل کردن ایران احتمال دارد که اشغال جنوب ارمنستان از ناحیه جرموک و شمال استان سیونیک صورت گیرد نه از نوار رزی ایران و ارمنستان. حال آنکه تبعات ژئوپلیتیکی هر دو سناریو برای ایران یکی است و تهران فارغ از محل تجاوز نظامی، اقدامات لازم برای جلوگیری از تغییرات مرزی با تمرکز بر اقدامات چند وجهی را اجرا خواهد کرد.

ایران به خوبی می داند که فتنه ژئوپلیتیکی دالان تورانی ناتو و اشغال سیونیک علاوه بر اینکه با هدف ضربه زدن به ایران، روسیه و چین در زمینه های چهارگانه «معادلات انرژی، معادلات ترانزیتی، ترویج پان تورانیسم و توسعه ناتو به هارتلند قفقاز و آسیای مرکزی» صورت می گیرد، در فاز بعدی، به زعم طراحان، ایجاد تجزیه طلبی در مناطق شمال غرب ایران و با محوریت تبریز قهرمان را دنبال می کند. موضوعی که حتی در کتب درسی باکو نیز تبلیغ می شود. در واقع تبعات ژئوپلیتیکی تحقق فتنه دالان تورانی ناتو کمتر از جدایی بحرین از ایران نخواهد بود. بنابراین در صورت شروع جنگ سیونیک، محوریت اقدامات ایران این خواهد بود که علاوه بر جلوگیری از تغییرات مرزی، شرایط جدیدی را برای جبران پسرفت های چند ساله اخیر در قفقار و تغییر بنیادین معادلات در این منطقه ایجاد می کند. 

هشتم: پس از تاکید مقام معظم رهبری در دیدار جداگانه بر پوتین و اردوغان بر اینکه ایران با تغییرات ژئوپلیتیکی در قفقاز مخالفت خواهد کرد، مقامات ایرانی بارها بر خطوط قرمز در این خصوص تاکید کرده اند. جدیدترین آن در دیدار وزیر امور خارجه ایران با الهام علی اف در باکو در مرداد 1402 و سفر هاکان فیدان -که یکی از معماران تنش های ده سال اخیر منطقه است - به تهران، تاکید شده است. با وجود این به نظر می رسد اکثر رسانه های کشور در این زمینه، جهاد تبیین مدنظر مقام معظم رهبری را نتوانسته اند به درستی ایفاء کنند. علی رغم گذشت یک سال از بیایانات معظم له (در دیدار با پوتین و اردوغان)، هنوز برخی از خبرگزاری های کشور، مکررا از واژه مجعول کریدور زنگزور استفاده می کنند که رویکردی مغایر با قواعد حقوقی و تبلیغ جعل تاریخی صورت گرفته توسط حاکم باکو است، یا اینکه علی رغم اینکه مقام معظم رهبری در بیایانات آبان 1399 در کنار تاکید بر تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، بر امنیت ارامنه قراباغ تاکید کردند، سیاست هشت ماهه خاندان علی اف در انسداد کریدور لاچین و به قحطی کشاندن اجباری جمعیت غیر نظامی ارامنه قرباغ، در رسانه ها چندان پرداخت نمی شود. در تحولات اخیر قفقاز نیز ضعف تبیین رسانه ای مشهود است. بنابراین رسانه ها باید در این خصوص به رسالت تاریخی خود با محوریت بیانات مقام معظم رهبری به صورت جدی و جهادی عمل کنند. 

نهم: چنانچه پیش از این در مطلب «آقای اردوغان لطفا مغلطعه نکنید»، تاکید کردم علی رغم هیاهوی ترکیه و رژیم صهیونیستی، اگر تجربه سوریه را در نظر بگیریم، بویژه با توجه به مزیت و اشراف ژئوپیلیتکی ایران بر قفقاز، با عزم ایران امکانی، برای ایجاد دالان تورانی ناتو وجود ندارد. ایجاد ثبات در قفقاز بخشی از رسالت تاریخی ایران است. در این روند، هشدار چین به شکل گیری کریدور قومی در منطقه که امنیت سین کیانیگ را می تواند تهدید کند، توسعه همکاری هند با ارمنستان و چرخش رویکرد روسیه مبنی بر اینکه با توجه به جنگ اوکراین، در یک تقسیم کار، ایران در مقابله اشغال سیونیک و فتنه ژیوپلیتیکی دالان تورانی ناتو، حضور پررنگ داشته باشد، همگی شرایط را برای نقش آفرینی مقتدرانه ایران ایجاد کرده است. این موضوع در کنار تقویت شکل گیری دالان ترانزیتی محور مقاومت، عادی سازی مناسبات ایران با عربستان، عضویت در شانگهای و بریکس و گسترش همکاری ایران با روسیه و چین، نشان می دهند که فتنه انگلیسی دالان تورانی ناتو، محکوم به شکست است و هزینه اصرار بر آن را در وهله اول خاندان علی اف که قمارگونه سرنوشت حکومت خود را به این کریدور جعلی گره زده اند، خواهند پرداخت. 

کلید واژه ها: احمد کاظمی جمهوری آذربایجان ارمنستان ایران قفقاز قره باغ استان سیونیک


( ۵۶۲ )

نظر شما :

داریوش ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۳
چه عجب. بالاخره یک نفر با صراحت جلوی پانترکها در قضیه زنگه زور ایستاد.
Aysan Maral ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۴
آقای کاظمی فراموش نکنید که آذربایجان و ترکیه ماموریت تاریخی برای بازگرداندن سرزمین تاریخی ما از جمله زنگزور دارند. بیانیه شوشا یک بیانیه توخالی نیست. این یک اعلامیه استراتژیک با هدف دستیابی به اهداف بلند مدت است.
سرباز گمنام ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۶
نگران ماده گرگ پرستان بظ خور سر در اخور باکو و ترکیه نباشید ،انها کف روی اب هستند ،واقعا دیپلماسی ایرانی مقاله مهمی و با جزییات کامل گذاشتی ممنونم و از استاد که دلسوز وطن مایه امیدواری و مباهات ایران هستند ، ان شالله در اینده نزدیک در باکو شاهد کودتا خواهیم بود نشانه های ان پدیدار شده است
مهدی A ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۷
به آقایان احمد کاظمی و احسان موحدیان پیشنهاد می شود کمی هم از برگزاری مانور مشترک ارمنستان و آمریکا در خاک ارمنستان مطلب بنویسند . و از حضور نظامی ناتو در بیخ گوششان نیز تحلیلی ارایه دهند ...
مهتی ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۶
آذربایجان آیینه‌ای است که درون مسلمانان واقعی و مسلمان‌نماها را می‌شود در آن دید دوست و دشمن آذربایجان بخوبی شناخته شدند حتی آنهایی که زبانشان ترکی ولی دلهایشان چیز دیگری است.
مهدی ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۰
بسیار عالی بود
مهدی سهیلی ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۶
با وجود مستقر کردن پایگاه های نظامی اسرائیل و انگلیس و انواع نیرو های تروریستی در مرز ایران توسط رژیم باکو ادامه حیات این رژیم یک خطر بالقوه برای ایران می باشد. گذر از این خطر نیازمند اتحاد ایران و ارمنستان است.
حسین ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۶
رهبر ایران آزادی سرزمین‌های اسلامی رو تایید کردن . شماها دیگه چی میگین . ارامنه حقشونه. مگه نمیدونین با مساجد چیکار کردن این کفار.
احمد ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۲۳
برای اعمال نفوذ در قفقاز و شکست طرح دالان تورانی نباید با آمریکا رویارویی کرد و امریکا را مصمم به قرار گرفتن در کنار آنها کرد.
حسن ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۲۶
اگر بین آذربایجان و ارمنستان جنگی صورت گیرد .دخالت ایران در جنگ آنها به ضرر ایران تمام خواهد شد .تنها بازنده این وسط ایران خواهد بود
نجفی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۳۳
درود بر عرق ملی و اسلامی و شرف این نویسنده ، تحلیل های آقای احمد کاظمی را بارها خوانده ام سراسر دفاع از کیان و عزت ایران اسلامی با زبان منطق و صراحت است. بغض وطن فروش های بی هویت و خائن پان ترک علیه وی عجیب نیست. او ادامه دهنده راه پرافتخار شهید احمد کاظمی هاست .
تورک اوغلو ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۲:۲۸
چه نظرات نادرست وبرداشتهای مغرضانه ای
ناشناس ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۶
دالار زنگزور قمار علیف است . یا برنده می شود و فرزندش هم چون خودش تاخ و تخت را خواهد دید و یا می بازد و می شود شاه فراری .
حامد ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰
متاسفانه همینطور که اشاره شده است خیانت‌های پانترکهای وطن فروش باعث از دست رفتن مسیر ترانزیتی ایران در جنگ اخیر قره باغ شد. مسئولان به هوش باشند قبل از اینکه خود مردم به شمال غرب کشور بروند و کار وطن فروشان و دشمنان ایران را برای همیشه یکسره کنند.
کیانوش ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۲
عالی بود ماده گرگ پرستان رو خوب اومدی, اینها همواره ضعف ماده گرگ ها را داشتند, دارند و خواهند داشت
ناشناس ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۲
نماد فارس ها هم شیر هست پس بگیم ماده شیر پرستان
ایران ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۳
کافیه ایران کردهای مخالف اردوغان رو مسلح کنه و جنگ رو به دو جبهه بکشونه تا اردوغان جرات کمک به الهام رو نداشته باشه.
علی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۵
یک بار سیلی به پانترک کافی هست تا به زباله‌دان تاریخ و به قعر دشت قبچاق و گبی برگردن
ایرانی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۴
این مهدی پانترکه اگه یکبار متن رو خونده بود می‌فهمید که مانورهای مشترک آمریکا و ارمنستان ا: سالیان پیش برگزار می‌شده و چیز جدیدی نیست‌. ضمنا بر خلاف حضور نظامی اسرائیل در باکو، آمریکایی‌ها در ارمنستان حضور دائمی ندارن.
ناشناس ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۳
فرهنگ ایران غنی تر از آنست که به حیوانات آویزان شود . کشوری که تاریخش به تنهایی معادل تمام کشورهای منطقه ، بزرگ و بزرگ زاده و بزرگ پرور دارد ، از فیلسوف تا شاعر ، از ستاره شناس تا طبیب ، از ریاضی دان تا عارف ، نیازی ندارد به چهار تا جک و جونور آویزون بشه . جک و جونورها از گوگولی مگولیشان تا درندهایش مال کشورهایی است که مردمانشان از شرم جرات نمی کنند به گذشته شان نگاه بیاندازند . در هیچ جای تاریخ ایران حیوان نماد هویت ایرانیها نبود . سمبل بود . سمبل هایی مانند شجاعت ، اما هویت خیر که مانند برخی کشورهای بی تاریخ بخواهند دور یک حیوان جمع شوند . ما دور بزرگانی جمع می شویم که داشته ایم . داریم و خواهیم داشت . حیوان در ایران سمبل بود و هست و نه سند هویت و شناسنامه ی ملی .
پاسخی به قومگرا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۶
اذربایجان ایینه ای است که مسلمان (مخالف نژاد پرستی و طاغوت ) و مسلمان نما (منافق و تزویر )را نشان داد .حتی انهاییکه زبان ترکی دارند واقعیتها را میبیند ودلهایشان سوق میدهد . اما ان عزیز رهبر ایران ازادی سرزمین اسلام تایید کرد به چند شرط به رسمیت شناختن حق زندگی و امنیت ارامنه .عدم قطع دسترسی مرزهای ایران و عدم نفوذ قدرتهای فرا منطقه و بیگانه در سیره اسلام به پیروان اهل کتاب کفار نمی گویند کفار کسی که شرک ورزد به خدا (نژاد پرستی پانترکیسم نوعی شرک است )و قتال به مسلمانان نه دفاع از کاشانه و جان و مال و ناموس خود واقعیتها را بگویید نه انکار یا تقطیع کنید .ماموریت تاریخی باکو و ترکیه برگشت به همان مرزهای بین المللی است و جهان و کشورهای همسایه به صرف بیانیه که بار حقوقی ندارد و در راستای سیاستهای نژاد پرستی و قومیتگرایانه است قبول نخواهد شد .نماد ایران خورشید .شیر و....است ولی امروزه در ورزشگاهها و میادین نه پرچم میبریم نه ....میکشیم
بیژن خدیو ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۲
نگاه حقوقی نویسنده به تحولات قفقاز ارزشمند است ، توصیه می کنم مقاله ایشان با عنوان ارزیابی وضعیت اشغال قره‌باغ کوهستانی از لحاظ حقوق بین الملل را مطالعه نمایید http://ca.ipisjournals.ir/article_13820.html
تبریزی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۴
علی اف آیا نمی فهمد که عثمانی و ترکیه هم ارامنه و هم آذریها را قتل عام کرده است . ارامنه را در 1870 تا 1915 آذریها را در جریان اشغال تبریز .
علی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۹
نویسنده چنان با هیجان واورژانسی نوشته است که انسان احساس می کند به کشور حمله شده وایشان جزء تصمیم گیران حاکمیت هستند و نقشه های مختلف برای حمله به تورکها راترسیم کرده است . ابتدا باید گفت تمام گفته های شما خلاف بیانات مقام رهبری در دیدار با هیئت دولت بود. ایشان صراحتاٌ بر حفظ وگسترش روابط مناسب با همسایگان تاکیدکردند. ا طرف دیگردر چندین نقطه از نوشته نتیجه گرفتید که فتنه انگلیسی دالان تورانی ناتو، محکوم به شکست است و هزینه اصرار بر آن را در وهله اول خاندان علی اف که قمارگونه سرنوشت حکومت خود را به این کریدور جعلی گره زده اند، خواهند پرداخت پس چرا این قدر نگرانید!! چرا می خواهید کشور به ناآرامی رسیده و بیهوده با همسایگان درگیر شود حتی لفظی ؟ بدانیداستفاده از کلماتی مانند ماده گرگ پرستان یا غیره از وزن نوشته کاسته است وآن را به صورت فاشیستی و نژاد پرستانه درآورده است اگر چه ممکن بود تصور شود جملاتی هم به نفع کشور گفته شده است .توهین به اعتقادات هر ملتی اشتباه محض است . تصور کنید در هندوستان (باهارات) که کشور هزار مذهب نامیده می شود طرفداران مذاهب مختلف با این کلمات به همدیگر بتازند نتیجه چه خواهد شد؟ آیا چیزی جز درگیری و اتلاف نیرو و زمان وهزینه های گزاف برای کشور خواهد داشت؟به نظر من کشور ارمنستان باید به عنوان متجاوز سرزمینهای تورکها را ترک کرده وبرای حفظ سرزمین فعلی اش با آذربایجان سر میز مذاکره بنشیندچون در نظر روسها هم تاریخ مصرف ارمنستان به عنوان کشور به اتمام رسیده و با روشهای مختلف سعی دارد این موضوع به ارمنی های داشناک بفهماند. آنچه مسلم است این استکه منطقه متعلق به تورکهاست اگر چه ممکن است از نژادهای دیگر هم به عنوان میهمان ساکن منطقه شده باشند وتورکها به عنوان ساکنان بومی منطقه با روی باز از آنها مهمان نوازی کرده است که این موضوع را کردها بهتر از بقیه می دانند و می توانند شهادت دهند.
محمد ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۸
حرفات و بوی تورک ستیزی میده و اینکه چقدر از آذربایجان می ترسی
علی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۵
نویسنده محترم در رشته حقوق بین الملل تخصص دارد ولی این مطلب بیشتر با رویکرد سیاسی و روابط بین المللی نوشته شده است. ضمنا شبیه یک بیانیه سیاسی و حزبی احساسی و هیجانی است تا تحلیل علمی. نگاه جانبدارانه و غیربیطرفانه در این مطلب موج می زند. پیشنهاد می کنم بجای تحریک مسئولان ایرانی به درگیری در جنگهای منطقه ای از جمله بین آذربایجان و ارمنستان، به فکر اقتصاد و مهار تورم در کشور خودمان باشند.
بابک ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۷
استان بادکوبه رو به مام وطن برگردونید. قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان باطل هستند.
مهدی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۸
نوشتاری بود کاملا به‌جا، درست و واقع‌گرایانه به دور از هیجان و احساسات
مهدی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۱
در هنگام به خطر افتادن منافع کشور باید باید و باید دندان‌ها را به هم فشرد و با قدرتی هرچه بیشتر، توان بازدارندگی را به رخ دشمنان و خائنان کشید و ریشه‌یشان را کنده و دور انداخت. نتیجه سستی و انفعال را سی سال پیش دیدیم و بچه مار در آستین پروراندیم و تاکنون ساده‌انگارانه آن را برای خودمان افعی شاخدار کرده‌ایم این آخرین فرصت خواهد بود که در این پیچ تاریخی با کوبیدن سر افعی، هم این ناامنی را از خود برانیم و هم به یاری خداوند کشور را به حق تاریخی خود در قفقاز برسانیم با اقدامی قاطعانه و به‌موقع هیچکس جلودار ما نخواهد بود.
خسرو ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۷
ارمنی های وحشی مردم مسلمان قفقاز را نسل کشی می‌کنند آنوقت جنایت هایشان را با همکاری مدیای صلیبی انکار می‌کنند ، من می توانستم اینطور بگویم ولی نمی گویم کجای این دیپلماسی است که طرف به ترک وحشی بگوید به مغول وحشی بگوید و بعد اظهار انسان بودن بکند این ایجاد نفرت بین مردم ایران است اینها دشمن ایرانند ترکها بخش بزرگی از ملت ایران هستند در حالی که ارامنه هوادار داشناق ، فقط ده درصد ارمنی های ساکن ایران هستند فقط چند صد نفر که عمرشان را صرف نژادپرستی و نفاق کرده اند
آتر ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۱
بدجور زده به برجک تجزیه طلبان و پان ترکهای خجالتی.انگار آب ریخته تو لونه موریانه ها
حسن ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۷
مقاله یا مقدمه ای برای وارد کردن ایران به جنگی که با دلایل پوچ منافع ملی ایران نشان داده می شود و هیچ ربطی به ایران ندارد مسیر ارتباط ما با اروپا مسیر ترکیه است و مسیر ارمنستان به گرجستان ختم می شود و درصورت ورود ایران به هر درگیری هر چند محدود می تواند وخامت اوضاع اقتصادی مردم را بیشتر کند.جنگ اوکراین و روسیه ثابت کرد که استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تعیین کننده نتیجه جنگ هست نه تعداد نفرات و تانک و غیره ارتشها
رضا ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۸
وطن فروشان پانترک بدونن که اگر خیانت کنند عاقبتی مثل عربهای برخی شهرهای خوزستان دارن که بافریب صدام وطن فروختن ولی بلایی برسرشون بعثیها اوردن که درتاریخ نوشته شد کسی که وطن فروشد ناموس هم فروشد وطن ناموسست
ایرانی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۲
پانترک متجاوز پانترک جنایتکار پانترک فاشیست
علی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰
ایران باید یک ذره چشم از علی اف بگیرد که اسرائیل و ترکیه و ارمنستان حساب کار دستشون بیاد
جواد ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۰
گوش به فرمان رهبریم
رضا ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۶
بعنوان یه ترک ساکن آذربایجان میگم هرگزتمامیت ایران عزیزفدای زیاده خواهی های اردوغان و الهام علی اف و نقشه های روباه پیرنخواهیم کرد.آذربایجان درطول تاریخ جزئی از ایران بزرگ بوده وددرادامه هم خواهدبود.بزرگان آذربایجان درطول تاریخ ازبابک تاستارخان هرگزدنبال تجزیه وطن نبوده اند پس ماهم نیستیم
ایرانی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۹
احسنت
محمد ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۸
بسمه تعالی محضر عالی جناب استاد احمد کاظمی که نام شما یادآور خاطره قهرمان ملی و سرباز حضرت امام ( ره ) است، اشاره دقیق شما به احتمال تعمیق بروز درگیری اولیه در مناطق دور از مرزهای ما قابل توجه بود که شاید این نتیجه گیری در نزد سران فتنه گر و جنگ طلب‌ ، مربوط به طرح مانور و جابجایی ادوات مکانیزه ما در رزمایش مورد اشاره عالی بوده وعدم نمایش قدرت در هوابرد وسیع و عمیق واحد های نوهد و صابرین که شایسته بود به نحوی با همکاری دیپلماتیک با ارمنستان در بخش‌هایی از اراضی شمالی آن کشور انجام می گرفت و یا لااقل تجربه بار ریزی تانک اسکورپین توسط ترابری نیروی هوایی در عمق خاک ارمنستان و انتقال زمینی آن تا محل رزمایش ، محاسبات دشمن را با سوالات اولیه فراوانی مواجه می نمود .مسئله زمینه چینی درگیری ، امری مستقل از خود جنگ نیست لیکن یک مورد نسبتا خود مختار است که اگر هر یک طرفین جنگ به کنترل این امر موفق شوند قادر به سود بردن از بروز یا عدم بروز جنگ خواهند بود ( رابطه چاشنی و نارنجک ). اگر آذربایجان بی پروا اقدام به نمایش قدرت و انتقال تسلیحات و غیره می‌نماید، حاصل برآوردهای اطلاعاتی از مجموعه امکانات دیپلماتیک ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و در نهایت نظامی ما است که آنها را مطمئن از حدود و برد مولفه های اشاره شده نموده . یعنی آذربایجان و متحدان و محرکان فهمیده اند ما در ابعاد یک رزمایش مشترک محدود جهت انتقال یک گردان چترباز به داخل خاک ارمنستان ، دچار مشکل دیپلماتیک و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بودیم که در مقام اقدام نظامی پدیدار نشده است. اما برای حاکمان عمدتا مست آذربایجان نشانه های واضحی از تحلیل و نتیجه گیری غلط از خویشتنداری ما وجود دارد ؛ ۱: هشت سال دفاع مقدس ما ۲: بیش از سی سال قدرت گرفتن و استقامت در ما در برابر نیروهای فرامنطقه‌ای ۳: ابتکارات سیاسی ایران در مسائل گوناگون بین الملل ۴: واهمه آمریکا از آغاز جنگ با ایران پس از اشغال افغانستان و عراق ۵: تحکیم اراده ایران در سوریه ۶: دفاع از منافع ملی در شمال عراق ۷: تحقیر آمریکا در عین الاسد ۸: توقیف متقابل نفتکشهای انگلیسی و آمریکایی در خلیج فارس و... البته همان ارزیابان اطلاعاتی مشاور حاکم باکو در همه موارد فوق کار ایران را تمام شده اعلام می نمودند. توصیه ی مهمی به صلح طلبان واقعی دارم که الباقی شجره خبیسه و اولاد صدام لعین را برای مدتی به آذربایجان منتقل کنید تا خانواده علی اف آینده نزدیک خود را عینا ملاقات نمایند. موفق و پیروز باشید
آذر ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۲
ماده گرگ پرستان چه کسانی هستند؟
آذربایجانی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۰
به فارس های قفقاز و اطراف رود ارس آذربایجانی می گفتند. در اثر حملات عثمانی ها و روس‌ها در طی قرون ۱۷ تا ۱۹ م زبان مردم از فارسی ( = میانه موسوم به اذری ) به نوعی ترکی تبدیل شد. امروزه به غلط به تورکها در ایران و قفقاز اذری می گویند.
مهدی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۷
به علی پانترکه نکنه یادت رفته کیا از قبچاق اومدن و کردستان اشغال کردن !
بختیاری ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۷
درود . ایران چندین میلیون لر داره از لرستان تا چهارمحال وبختیاری و خوزستان تا اهواز از این ور تا خلیج فارس و آماده هستیم که خانم علیف رو سر جاش بنشونیم
علی ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۲
ایران باید هرچه که در توان دارد به کار برد تا مرز ایران و ارمنستان دچار تغییر نگردد و مثال‌ گذشته ها دست روی دست قرار ندهد
خسرو ۰۲ آذر ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۶
تمامی تحلیل های آبکی پژوهشگر ارشد اوراسیا اشتباه از آب در آمد قره باغ به صاحب اصلی اش برگشت و آب از آب تکان نخورد ایران با قبول عبور کریدور عبور و مرور ارس ، روابط تاریخی با آذربایجان را نجات داد و ارمنستان بر خلاف آرزوی احمد کاظمی سرسپرده کامل آمریکا و غربی‌ها شد حق به حقدار رسید