سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش‌های دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: برای آزادی اتباعمان در اروپا با جدیت تلاش می کنیم/لغو نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خلیج فارس به دلیل فعل و انفعالات سیاسی دو سه کشور بود

۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۸ کد : ۲۰۲۲۱۵۹ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
کنعانی در پاسخ به سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره چرایی عدم برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس در نیویورک نیز گفت: درباره این نشست همان طور که مطلع هستید بنا بود وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خلیج فارس با ابتکار دبیرکل سازمان ملل در مقر سازمان ملل برگزار شود، در این زمینه توافق کلی بود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را هم اعلام کرده بود، اما متاسفانه به دلیل فعل و انفعالات سیاسی میان دو یه سه کشور حوزه شورای همکاری خلیج فارس اختلافاتی به وجود آمد و مسائلی را مطرح کردند که در نهایت باعث شد که این نشست برگزار نشود. 
کنعانی: برای آزادی اتباعمان در اروپا با جدیت تلاش می کنیم/لغو نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خلیج فارس به دلیل فعل و انفعالات سیاسی دو سه کشور بود

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در ابتدا میلاد با سعادت ختمی مرتبت رسول اکرم (ص) را تبریک گفت و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره احتمال آزادی اتباع اروپایی در ایران یا تبادل زندانی میان ایران و برخی کشورهای اروپایی گفت: درباره تبادل زندانی در حال حاضر بنده اطلاعی ندارم که برنامه ای با کشورهای اروپایی برای انجام این کار وجود داشته باشد. ولی بحث آزادسازی زندانیان ایرانی خارج از کشور به ویژه در اروپا به ویژه  آن دست از شهروندانی که با انگیزه های سیاسی و بدون دلیل قانع کننده و حقیقی زندانی شدند، این جزء اولیت های حدی جمهوری اسلامی ایران است و در نشست آقای امیرعبداللهیان  همتایان اروپایی ایشان در نیویورک این موضوع به طور جدی دنبال شد و این موضوع به طور جدی پیگیری می شود.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره چرایی عدم برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس در نیویورک نیز گفت: درباره این نشست همان طور که مطلع هستید بنا بود وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خلیج فارس با ابتکار دبیرکل سازمان ملل در مقر سازمان ملل برگزار شود، در این زمینه توافق کلی بود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را هم اعلام کرده بود، اما متاسفانه به دلیل فعل و انفعالات سیاسی میان دو یه سه کشور حوزه شورای همکاری خلیج فارس اختلافاتی به وجود آمد و مسائلی را مطرح کردند که در نهایت باعث شد که این نشست برگزار نشود. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات رفع تحریم ها و طرح عمان یا دستورالعمل پادشاه عمان گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که به مذاکره پایبند هستیم و مذاکره را روندی همه جانبه برای بازگشت همه طرف ها به برجام می دانیم. در این چارچوب مذاکرات با طرف های اروپایی و امریکایی انجام شد. در این راستا برخی کشورهای دوست پیشنهادهایی را برای بازگشت همه طرف ها به توافق مطرح کردند. ما بارها اعلام کرده ایم آنچه درباره آن مذاکره می شود همان توافق برجام است که در سال 2015 امضا شد و همه آن را امضا کردند. جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود عمل کرد اما کشورهای اروپایی و امریکایی از تعهدات خود شانه خالی کردند. بنابراین طرحی که از سوی سلطان عمان مطرح شد نه دستورالعمل جدید بلکه ابتکار عملی است برای بازگشت همه طرف ها به برجام است. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است از ابتکار عمل کشورهای دوست استقبال می کند. این روندی است که جمهوری اسلامی ایران مسئولانه تا کنون دنبال کرده و در این راستا از ابتکار عمل کشورهای دوست حمایت کرده است. صحبت های وزیر امور خارجه هم در همین راستاست. ما به روند دیپلماسی و بازگشت به توافق پایبند هستیم اما در عین حال تلاش های خود را در روابط خارجی و روابط بین المللی به مذاکرات رفع تحریم ها گره نمی زنیم. ما به مذاکرات پایبندیم و برای بازگشت همه طرف ها به توافق تلاش می کنیم.

کنعانی در ادامه افزود: ما با وجود برخی ملاحظاتی که نسبت به بعضی بندهای برجام داریم به این تعهد بین المللی پایبندیم و علی رغم بدعهدی طرف های دیگر همچنان به تعهدات خود عمل کرده ایم. از پیشنهادهایی که برای بازگشت به توافق می شود نیز استقبال می کنیم و این نشان پایبندی ما به توافق است. مساله، خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق است که عدم اجرای تعهداتش وضعیت فعلی را به وجود آورده است. مسیر توافق یک مسیر دو طرفه است، این طبیعی است و جمهوری اسلامی ایران به مسیر دیپلماسی ادامه می دهد.

سخنگوزی وزارت امور خارجه درباره تحولات اخیر قره باغ و سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان به تهران نیز گفت: این سفر درباره مسائل دوجانبه و مسائل قفقاز جنوبی و همچنین تحولات اخیر در حوزه قفقاز است. در این چارچوب گفت وگوهایی میان دبیر شورای عالی ارمنستان با دبیر شورای عالی جمهوری اسلامی ایران انجام شد و آخرین تحولات در حوزه قفقاز و قره باغ مورد بررسی قرار گرفت و مهمان ارمنستانی گزارشی درباره آخرین تحولات این منطقه ارائه کرد. همچنین تحرکات نظامی در این منطقه مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت. فرصتی بود که جمهوری اسلامی ایران نیز دیدگاه های خود را درباره منطقه قفقاز و قره باغ مطرح کند. تمامیت ارضی ارمنستان مورد تاکید طرف ایران قرار گرفت. ایشان در حال حاضر در تهران است و قرار است با وزیر امور خارجه دیدار کند و گفت وگوها همچنان ادامه یابد. موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مرزهای منطقه کاملا روشن و مشخص است. ما بارها دیدگاه خود را اعلام کرده ایم. ما به ضرورت حل و فصل اختلافات در چارچوب مذاکرات سیاسی و راه های مسالمت آمیز معتقد هستیم و از حل و فصل اختلافات ارمنستان و آذربایجان حمایت کرده ایم. ما همواره تاکید کرده ایم که با تغییر مرزهای بین المللی و تغییرات جئوپلتیکی مخالف هستیم. ما از تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان حمایت می کنیم. در خصوص بازگشت قره باغ به جمهوری آذربایجان موضع ما روشن بوده و همواره از بازگشت این سرزمین ها به عنوان سرزمین های اشغالی به آذربایجان حمایت کرده ایم اما اگر بنا باشد در این راستا تغییرات جئوپلتیکی رخ دهد با این تغییرات موافق نیستیم. ما از چارچوب قالب 3+3 برای حل اختلافات حمایت می کنیم و همواره اعلام کرده ایم حاضر به کمک و حضور در این فرمت هستیم.

وی سپس درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق که طرف عراقی گفته به همه تعهدات خود عمل کرده است، گفت: بر اساس توافق قرار بود ظرف شش ماه دولت عراق و مقامات دولتی محل اقلیم کردستان عراق نگرانی های جمهوری اسلامی ایران را نسبت به نیروهای مسلح تروریست در اراضی اقلیم کردستان عراق برطرف کنند و مقرها و پایگاه های نظامی آنها را جمع و آنها را خلع سلاح کنند. این موعد در تاریخ 28 شهریور ماه تمام شد. بر اساس ارزیابی اولیه ما بخش هایی از این توافق اجرا شده و بخش هایی هنوز باقی مانده که انجام نشده است و باید انجام شود. با اتمام این موعد هیئت جمهوری اسلامی ایران برای ارزیابی به عراق سفر کردند که با استقبال خیلی خوب مقامات عراقی روبه رو بودند که از این بابت از طرف عراقی تشکر می کنیم. ما منتظر گزارش هیئت ایرانی هستیم تا مورد بررسی قرار بگیرد تا ارزیابی میدانی به اطلاع مقامات ارشد کشور برسد و با طرف عراقی مشورت خواهد شد. در گفت وگوهای دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در ایران و همچنین در گفت وگوهای انجام شده با مقامات دولت اقلیم کردستان، همه آنها گفته اند که خود را به اجرای کامل توافقنامه امنیتی مشترک متعهد می دانند و خود را به اجرای آن ملزم می دانند. آنها در گزارش خودشان گفته اند که بخش قابل توجهی از نیروهای تروریستی مسلح تخلیه شده و خلع سلاح شده اند و به عمق عراق به گونه ای که از مرزهای جمهوری اسلامی ایران دور باشند منتقل شده اند و مقرهایشان تخریب شده است. بخش های دیگری که باقی مانده است نیز پاکسازی و تخریب خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت مرزی خود به هیچ عنوان کوتاهی نخواهد کرد و هیچ گونه مسامحه ای را نمی پذیرد. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره مستقیم ایران با امریکا نیز تاکید کرد که هیچ مذاکره مستقیمی انجام نشده و قرار هم نیست انجام شود و هر گونه خبری در این زمینه را قویا رد می کنیم. 

کنعانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نزدیک شدن به موعد ماه اکتبر و احتمال انجام اقدامات خلاف برجامی کشورهای اروپایی در نقض تعهدات خود و تاثیر آن بر سیاست های آتی ایران نیز گفت: عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات خود هیچ تاثیری بر بهره برداری حقوق ایران نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا از حقوق خود مطابق با موازین بین المللی استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزرات امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با همتای مصری اش در نیویورک و احتمال ارتقای روابط دو کشور نیز گفت: در راستای تحولات مثبتی که در منطقه شاهد هستیم تحولات مثبتی را در روابط ایران و مصر شاهد بودیم. از جمله تبادل هیئت میان دو کشور و دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در نیویورک و گفت وگوهای روسای مجلس دو کشور در آفریقای جنوبی بودیم. این گفت وگوها اراده مثبتی را برای برداشتن گام های مشترک رو به جلو خواهد بود. گفت وگوها ادامه خواهد یافت و ما نسبت به روند توسعه روابط خوشبین هستیم. جمهوری اسلامی ایران همواره به گسترش روابط با کشورهای عربی، اسلامی و منطقه ای اهتمام جدی دارد و هر گونه اقدام مثبتی را با اقدام مثبت پاسخ خواهد داد. در رابطه با مصر نیز این روند ادامه خواهد یافت.

وی درباره هتک حرمت دوباره به قرآن کریم در سوئد نیز گفت: آقای امیرعبداللیهان این موضوع را در نیویورک به جدیت دنبال کردند و در گفت وگو با وزیر امور خارجه سوئد نیز تاکید کردند که به هیچ وجه مورد قبول نیست که کشوری با ادعای استناد به قوانین خودش نسبت به ارزش های دیگران توهین بکند و به ارزش های بیش از 2 میلیارد جمعیت مسلمان دنیا بی تفاوت باشد. جمهوری اسلامی ایران این موضوع را صرفا در گفت وگوهای سیاسی دنبال نمی کند بلکه در گفت وگوهای چند جانبه از جمله در جمع کشورهای عضو کنفرانس اسلامی و کنفرانس وحدت اسلامی به طور جدی دنبال می کند. کما اینکه آقای رئیس جمهوری نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی این موضوع را مطرح کردند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره در پاسخ به پرسشی درباره تبادل زندانیان و امکان دنبال کردن این سیاست برای آزادی دیگر اتباع با طرف امریکایی نیز گفت: مرحله تبادل انجام شد، در این ارتباط هیچ دستورالعمل جدیدی در حال حاضر مطرح نیست. البته بحث آزادی زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر از جمله امریکا در دستور کار است. جمهوری اسلامی ایران عملا نشان داده است که نسبت به آزادی شهروندان خود در کشورهای دیگر ولو جرمی مرتکب شده باشند جدیت دارد. علاوه بر پنج زندانی که بدون هیچ جرمی زندانی شده بودند و آزاد شدند جمهوری اسلامی ایران برای آزادی اتباعش در دیگر کشورها نیز تلاش می کند. 

وی درباره مناسبات ایران و آذربایجان و احتمال سفر مقامی از این کشور به ایران نیز گفت: برنامه برای سفر مقام یا مقامات عالی رتبه جمهوری آذربایجان در چارچوب تداوم مناسبات دو کشور در دستور کار است اما هنوز تاریخ دقیقی برای آن وجود ندارد. موضوعات مختلفی را ما با طرف آذربایجانی دنبال می کنیم از جمله بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تحولات اخیر قره باغ با طرف آذربایجانی گفت وگو داریم. با توجه به پیشرفت خوبی که در روابط دو کشور وجود دارد و گفت وگوهای موثری که توسط دو طرف انجام شده است امیدواریم سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به زودی بازگشایی شود.

 کنعانی درباره استقرار سفیر در کشورهایی که هنوز سفیر نداریم مثل انگلیس، یمن، فرانسه و جاهای دیگر نیز گفت: این روندی است که مورد توجه و اهتمام است. اتفاقا نسبت به یکی دو کشوری که در پرسش اشاره شد، اقداماتی انجام شده و بعد از آن که روند اداری اش طی شد و به نتیجه رسید اطلاع رسانی خواهد شد.

او درباره لغو روادید با عربستان و برخی دیگر از کشورها نیز گفت: این موضوع در دست بررسی است. چند طرح و ایده در این زمینه وجود دارد. جلساتی با نهادها و موسسات ذی ربط در داخل کشور برگزار شده است. لازم است پس از بررسی دقیق همه ابعاد فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی با توجه به موضوع افزایش جذب گردشگر خارجی وزارت امور خارجه ارزیابی نهایی خود را به هیئت وزیران ابلاغ کند. این موضوع روند طبیعی خود را دارد که باید طی شود.  

کنعانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال قبول ایران برای عضویت در معاهده اف ای تی اف نیز گفت: ما سازوکار داخلی خود را داریم ولی نسبت به عضویت در اف ای تی اف من اطلاع جدیدی ندارم.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی جمهوری اسلامی ایران ایران و امریکا زندانیان ایرانی ایران و اروپا ایران و شورای همکاری خلیج فارس


نظر شما :