نقشه تخلیه یا نقشه راه برای آینده غزه؟

از ایجاد منطقه حائل در غزه تا کوچاندن اجباری

۱۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۳۴۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
با تداوم حملات صهیونیست ها به نوار غزه اکنون طرح های مختلف و متفاوتی برای آینده این باریکه در نظر گرفته شده است.   بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و خود صهیونیست‌ها به فراخور منافع و اهداف خود این طرح‌ها را مطرح کردند. پیرو این نکته و در پی انتشار اخباری از طرح رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک «منطقه حائل» در نوار غزه، منابع مطلع از ابلاغ این طرح به چند کشور عربی توسط نخست‌وزیر رژیم اشغالگر خبر دادند. به گزارش ایسنا، منابع مصری و منطقه‌ای اعلام کردند، رژیم صهیونیستی به چند کشور عربی از تمایل خود برای ایجاد منطقه حائل در نوار غزه برای جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی به سرزمین‌های اشغالی به عنوان بخشی از پیشنهادات مطرح شده در خصوص دوره «پساجنگ» در غزه اطلاع داده است.
از ایجاد منطقه حائل در غزه تا کوچاندن اجباری

حسین فاطمی، روزنامه نگار

 دیپلماسی ایرانی: با تداوم حملات صهیونیست ها به نوار غزه اکنون طرح های مختلف و متفاوتی برای آینده این باریکه در نظر گرفته شده است. بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و خود صهیونیست‌ها به فراخور منافع و اهداف خود این طرح‌ها را مطرح کردند. پیرو این نکته و در پی انتشار اخباری از طرح رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک «منطقه حائل» در نوار غزه، منابع مطلع از ابلاغ این طرح به چند کشور عربی توسط نخست‌وزیر رژیم اشغالگر خبر دادند. به گزارش ایسنا، منابع مصری و منطقه‌ای اعلام کردند، رژیم صهیونیستی به چند کشور عربی از تمایل خود برای ایجاد منطقه حائل در نوار غزه برای جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی به سرزمین‌های اشغالی به عنوان بخشی از پیشنهادات مطرح شده در خصوص دوره «پساجنگ» در غزه اطلاع داده است.

طبق گزارش رویترز، سه منبع منطقه‌ای گزارش دادند که رژیم صهیونیستی مصر، اردن و امارات را در جریان طرح خود قرار داده است. این منابع همچنین فاش کردند که این ایده به عربستان سعودی نیز ارائه شده است. این منابع اعلام نکرده‌اند که عربستان سعودی از چه طریقی در جریان این طرح رژیم صهیونیستی قرار گرفته است؛ چراکه ریاض کانال‌های ارتباط رسمی مستقیم با این رژیم ندارد. منابع مذکور همچنین اعلام کردند که ترکیه نیز از طرح ایجاد منطقه حائل در غزه مطلع شده است. طبق گزارش رویترز، دولت‌های مصر، عربستان سعودی، قطر، اردن و ترکیه هنوز به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده‌اند.

-    اهداف بی بی از ایجاد منطقه حائل در غزه

خبرگزاری رویترز جمعه شب به نقل از «آویر فولک»، مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که این رژیم طرحی برای ایجاد منطقه حائل در نوار غزه دارد و این طرح شامل سه هدف است که به مرحله «مابعد حماس» اختصاص دارد. وی گفت، این طرح شامل «نابودی حماس، خلع سلاح غزه و پایان دادن به اقدامات حماس در غزه» است. عمق منطقه حائل هنوز مشخص نیست و احتمالا به یک یا دو کیلومتر یا صدها متر در داخل غزه برسد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز پیش از این اعلام کرده بودند که نتانیاهو در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به وی اعلام کرده که این رژیم قصد دارد پس از جنگ یک منطقه امنیتی عمیق را در داخل نوار غزه ایجاد کند. مقامات رژیم صهیونیستی و در راس آنها بنیامین نتانیاهو درحالی از آرزوی دور و دراز خود برای غزه «پساجنگ» و مرحله پس از «نابودی جنبش حماس» صحبت می‌کنند که ارتش این رژیم از هفتم اکتبر (15 مهر) از هر جنایتی استفاده کرده تا مقاومت فلسطین را به زانو دربیاورد، اما مقاومت هربار قدرتمندتر از قبل به آن پاسخ داده و واقعیت متزلزل این رژیم و شکنندگی «ارتش افسانه‌ای» ادعایی آن را برای جهانیان آشکار کرده است.

-    نقشه تخلیه یا نقشه راه برای آینده غزه؟

پیرو آنچه گفته شد ارتش رژیم صهیونیستی نقشه جدید تخلیه منطقه غزه را برای ساکنان این باریکه منتشر کرد که به نظر می‌رسد نقشه راهی برای ترسیم آینده نوار غزه خواهد بود. چرا که به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها سعی دارند در بحبوحه جنگ به نام کاهش تلفات غیرنظامیان، ساختار و بافتار جمعیتی و پراکندگی فلسطینیان در این باریکه را به شکلی مدیریت کند که در نهایت بتواند اهداف و طرح‌های خود را برای آینده غزه پیاده نمایند. براساس بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی، این نقشه تخلیه که در آن قلمرو غزه براساس مناطق قابل تشخیص، به بخش‌های متعددی تقسیم شده است، «مناطق تخلیه» را برای استفاده در «مرحله بعدی جنگ» نشان می‌دهد.

ارتش رژیم صهیونیستی صبح جمعه اعلامیه هایی را در مناطق جنوب غزه پرتاب کرد که حاوی یک کد QR بودند که پس‌از اسکن‌شدن به‌وسیه گوشی موبایل، صفحه‌ی مربوط به نقشه را برایشان باز می‌کرد. هم چنین آویچای آدرایی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل نقشه‌هایی را در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر کرده است که نشان می‌دهد فلسطینی‌ها چه بخش‌هایی از غزه را باید ترک کنند و به کجا باید فرار کنند. بر اساس این نقشه‌ها، فلسطینیان ساکن جنوب غزه، از جمله محله بنی سهیله در نزدیکی خان‌یونس، باید محله های خود را تخلیه کرده و به پناهگاه‌هایی در رفح در مرز با مصر (یکی از چندین بخش جنوبی نوار غزه که اسرائیل از زمان پایان آتش‌بس در روز جمعه بمباران کرده است) بروند.

آویچای آدرایی با استفاده از نقشه‌های متعددی که به زبان عربی تشریح شده‌اند، به مردم ساکن در چندین محله از جمله جبالیا و شجاعیه گفته است که به مناطق مختلف از جمله شهر غزه بروند. بر اساس این نقشه‌ها، فلسطینیان ساکن جنوب غزه، از جمله محله بنی سهیله در نزدیکی خان‌یونس، باید به پناهگاه‌هایی در رفح در مرز با مصر(یکی از چندین بخش جنوبی نوار غزه که اسرائیل از زمان پایان آتش‌بس در روز جمعه بمباران کرده است) بروند.

-    نقشه آمریکایی ها برای آینده غزه

در این بین و برخلاف تمام ادعاهایی که دولت بایدن و مقامات کاخ سفید دال بر تاکید بر راهکار دوکشوری برای برون رفت از بحران کنونی به زبان رانده اند، اکنون مشخص شده که آمریکایی ها هم در پشت پرده سعی دارند که نوار غزه را حالی از فلسطین ها کنند. این در حالی است که پیشتر دولت بایدن با اقدام صهیونیست ها برای کوچاندن اجباری ساکان غزه مخالف بودند. اما روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم در گزارشی، جزئیات طرح اعضای کنگره آمریکا برای انتقال و اسکان ساکنان غزه در چهار کشور خاورمیانه را افشا کرد. بر اساس این طرح، کمک‌های آمریکا به کشورهای عربی منوط به آمادگی آنها برای پذیرش پناهجویان غزه خواهد بود و حمایت اعضای ارشد احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا را نیز جلب کرده است.

طبق طرح مزبور، برنامه کوچاندن باید از طریق مصر به عنوان تنها مسیر تحقق یابد و قاهره باید مجبور به انجام این کار شود و در عین حال یک میلیون نفر از فلسطینیان غزه را بپذیرد، نیم میلیون فلسطینی نیز به ترکیه، 250 هزار نفر به یمن و همین تعداد نیز به عراق خواهند رفت. به زعم کارشناسان، این طرح بیش از آنکه فعلاً جنبه عملی داشته باشد، تلاشی از سوی طراحان و‌‌ ایده‌پردازان آن به منظور سنجش میزان واکنش کشورهای عربی و اسلامی و به‌ویژه خود فلسطینیان در مورد این اتفاق است. به هر روی، منابع گازی کشف‌شده در اطراف نوار غزه اشتهای صهیونیست‌ها را برای بازگشت به این منطقه به‌شدت افزایش داده است، این در حالی است که شرایط در این منطقه با زمانی که آریل شارون، نخست‌وزیر وقت تصمیم به خروج از این منطقه گرفت به‌شدت متفاوت شده است.

به اعتقاد این کارشناسان، به طور حتم گروه‌های مقاومت اجازه حضور آزاد صهیونیست‌ها را در این منطقه نخواهند داد، در حالی که آزاد گذاشتن دست غزه برای استخراج این منابع هم به معنای تقویت هرچه بیشتر آنها خواهد بود. از دیدگاه این طراحان، اخراج فلسطینیان ساکن غزه هم می‌تواند راه را برای بازگشت بدون دردسر اسرائیلی‌ها به این منطقه باز کند و هم طرح بزرگ صهیونیست‌های افراطی برای راه‌حل یک دولت اسرائیلی را محقق سازد و هم چیزی به نام دولت فلسطینی را به طور کامل از بین ببرد. با این حال، این فقط یک روی سکه است و روی دیگر آن مقاومت جانانه‌ای است که مردم فلسطین سال‌هاست در مقابل این نوع طرح‌های اسرائیلی و غربی از خود نشان داده‌ و بعد از آغاز تهاجم به نوار غزه آن را به عینیت رسانده‌اند و ثابت کرده‌اند که تل‌آویو نه قادر است این معادله را حل کند و نه توانایی پاک کردن صورت‌مساله را خواهد داشت.

-    غزه در خون و آتش

پنجاه و هفت پس از عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی به شکل بی‌سابقه‌ای حملات و کشتار خود را کماکان در دستور کار   قرار داده تا با ایجاد رعب، ساکنان غزه را مجبور به کوچ اجباری از این باریکه کند. در همین راستا و تنها در یک فقره از جنایت های دیروز، سخنگوی نیروهای امدادی غزه اعلام کرد که در نتیجه بمباران یک مجتمع مسکونی در شهرک الشجاعیه واقع در شرق نوار غزه این مجتمع با خاک یکسان شده است و بیش از ۳۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. وی تاکید کرد که این مجتمع دست‌کم ۱۰۰۰ نفر ساکن داشته و نیروهای امدادی غزه تلاش می‌کنند تا افراد زیرآوار را نجات بدهند، اما تاکنون موفق به بیرون آوردن پیکر ۶۰ تن از قربانیان این جنایت شده‌اند. این در حالی است که اشغالگران صهیونیست به صورت عامدانه کادر نیروهای امدادی غزه را هدف قرار می‌دهند. 

در فقره دیگری از جنایت های دیروز، جنگنده‌های صهیونیست، ساختمانی مسکونی را در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه که افراد آواره و بی‌سرپناه آنجا اسکان داده شده بودند، بمباران کردند که در این جنایت وحشیانه بیش از ۱۰۰ فلسطینی شهید شده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی با بمب‌های ممنوعه فسفری شمال نوار غزه را هدف قرار داد. خبرنگار المیادین گزارش داد که رئیس دانشگاه اسلامی به همراه خانواده‌اش در منطقه الفالوجه در اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه به شهادت رسیده‌اند. هم چنین مسجد الروضه در شهر جبالیا نیز از سوی جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی بمباران شد. مضافا اطراف بیمارستان شهدای الاقصی غزه نیز توسط توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی گلوله‌باران شد.

در جنایتی دیگر از ارتش رژیم صهیونیستی در نتیجه حمله به برج‌های حمد نیز ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیدند. علاوه بر این خبرنگار الجزیره از بمباران یک خانه مسکونی در شرق خان یونس واقع در جنوب نوار غزه خبر داد. یک خانه دیگر نیز در اردوگاه المغازی غزه توسط جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی بمباران شد. علاوه بر این خانه‌ای دیگر در منطقه القراره واقع در شمال شرق خان یونس از سوی ارتش رژیم صهیونیستی بمباران شد. در منطقه عسقوله واقع در شرق غزه نیز یک خانه مسکونی دیگر از سوی رژیم جنایتکار صهیونیستی مورد هدف قرار گرفت. در نتیجه این جنایت‌های وحشیانه چندین فلسطینی به شهادت رسیدند و چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد: از آغاز جنگ علیه غزه تاکنون ۱۵۲۰۷ فلسطینی به شهادت رسیدند. شمار مجروحان نیز تا این لحظه به ۴۰۶۵۲ نفر رسیده است. سخنگوی وزارت بهداشت غزه در ادامه بیان کرد: از آغاز جنگ ۲۸۰ نفر از کادر پزشکی و درمانی به شهادت رسیدند. وی با اشاره به اینکه قربانی حملات رژیم صهیونیستی بیشتر زنان و کودکان هستند، افزود: ۷۰ درصد از قربانیان جنگ در غزه زن و کودک هستند. اشرف القدره همچنین بیان کرد: نظامیان اسرائیلی تاکنون ۳۱ نفر از کادر پزشکی و درمانی را بازداشت کرده و تحت شکنجه و بازجویی قرار دادند. اشغالگران اسرائیلی ۱۳۰ مرکز درمانی را هم بمباران کردند و ۲۰ بیمارستان نیز به کلی از خدمت خارج شده است.

از طرف دیگر خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی صبح دیروز تنها طی چند دقیقه ۵۰ حمله هوایی علیه منطقه القراره واقع در خانیونس انجام دادند. بر اساس گزارش این شبکه، قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی نیز حملات خود را علیه سواحل خانیونس تشدید کرده اند. جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی نیز منازل مسکونی را در شرق دیرالبلح و اطراف بازار الیرموک در مرکز نوار غزه بمباران کردند.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا بنیامین نتانیاهو حماس نوار غزه فلسطین


( ۶ )

نظر شما :