در چهارمین سفر به خاورمیانه از ۷ اکتبر

بلینکن در منطقه چه می کند؟

۲۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۰۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
شاید سفر اخیر وزیر خارجه امریکا به منطقه، این بار پیام متفاوتی همراه داشته باشد و با توجه به افزایش درگیری ها و خطر آن، بلینکن برنامه ای را به همراه دارد تا شاید از طریق آن امریکا درگیری ها را پایان دهد.
بلینکن در منطقه چه می کند؟

دیپلماسی ایرانی: در پی تشدید تنش خطرناک در منطقه و افزایش احتمال تبدیل جنگ در نوار غزه به جنگ در منطقه که منافع امریکا و متحدان او را تهدید خواهد کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در چهارمین سفر خود به خاورمیانه در تلاش برای جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل به ترکیه رفت.

به گزارش میدل ایست نیوز، بلینکن در ابتدای سفر خود به خاورمیانه، وارد آنکارا شد و با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و هاکان فیدان، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد تا بتواند حمایت ترکیه از چشم انداز واشنگتن برای شیوه حکومت در غزه پس از جنگ را کسب کند.

چهارمین سفر بلینکن به منطقه با ورود جنگ غزه به چهارمین ماه خود همزمان شده است؛ جنگی که هزینه انسانی سنگینی داشته و اسرائیل در تحقق اهداف خود ناکام مانده است.

حال باید دید سفر رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا به منطقه می تواند مانع از گسترش جنگ و درگیری در خاورمیانه شود.

دستورکار سفر بلینکن

براساس ارزیابی های امریکا، تشدید تنش در خاورمیانه نزدیک است به نقطه بی بازگشت به خصوص در شمال اراضی اشغالی در مرزهای لبنان و همچنین در دریای سرخ برسد؛ جایی که انصار الله کشتی های اسرائیلی و کشتی هایی که به سمت بنادر اسرائیل می روند را هدف قرار می دهد.

در همین راستا، ماتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره برنامه سفر بلینکن گفت که او با مقامات اسرائیلی درباره برنامه هایشان برای انتقال به مرحله پس از عملیات و اقدامات برای حفاظت از غیرنظامیان در غزه گفت وگو خواهد کرد.

وی افزود که وزیر خارجه امریکا به بررسی تلاش ها برای توقف درگیری و جنگ در چارچوب گام های مشخصی که طرف ها می توانند اتخاذ کنند، خواهد پرداخت.

تولر تصریح کرد که بلینکن در این سفر، درباره اینکه طرف ها در منطقه چگونه می توانند از نفوذ خود با دیگران در منطقه برای جلوگیری از تشدید تنش و گام ها برای جلوگیری از حملات انصار الله به کشتی های تجاری در دریای سرخ رایزنی خواهد کرد.

قرار است وزیر خارجه امریکا علاوه بر ترکیه به یونان، اسرائیل، کرانه باختری، اردن، قطر، عربستان، امارات و مصر نیز سفر کند.

منافع تهدید شده

دولت امریکا در تلاش است تا اوضاع در منطقه را به ویژه در سایه تشدید تنش میان حزب الله و اسرائیل و تشدید حملات گروه های مسلح عراقی به منافع و پایگاه های امریکا در عراق و سوریه و همچنین تداوم حملات انصار الله در دریای سرخ و تاثیر آن بر تجارت و امنیت انرژی جهان کنترل کند.

با توجه به این شرایط که منطقه را به سمت درگیری گسترده تر می کشاند، بلینکن به خاورمیانه سفر کرد تا فرمول جدیدی برای پایان تنش ها بیابد و اسرائیل را وادار به توضیح شرایط مرحله آتی عملیات نظامی خود، بررسی وضعیت غزه پس از جنگ و همچنین افزایش کمک های بشردوستانه به ساکنان غزه کند.

شاید بیشترین مساله ای که امریکا را در این مرحله نگران کرده و موجب شده رئیس دستگاه دیپلماسی آن به کشورهای خاورمیانه سفر کند، تحرکات انصار الله در دریای سرخ و خلیج عدن است.

با تشدید تهدیدها، امریکا، پاسخ نظامی قاطعانه علیه گروه های عراقی را آغاز کرد و بنابر گزارش روزنامه نیویورک تایمز امریکا، پنتاگون در حال بررسی اقداماتی علیه انصار الله است.

پیام امریکا به ایران

ایران نیز بخشی از برنامه های بلینکن است و بنابر گزارش فرانس پرس، وزیر خارجه امریکا پیام واضحی به امریکا دارد که قصد دارد از طریق کشورهای عربی به ایران منتقل کند.

یک مسئول امریکایی در گفت وگو با فرانس پرس گفت که بلینکن از کشورهای منطقه خواهد خواست از ارتباط خود با ایران برای انتقال پیام امریکا به این کشور استفاده کنند و این پیام را منتقل کنند که امریکا به دنبال تشدید تنش نیست بلکه به دفاع از منافع خود در صورت حمله به آن اکتفا می کند.

واشنگتن همچنین تلاش خواهد کرد بر تهران فشار وارد کند تا تهران از طریق نفوذ خود در منطقه مانع از گسترش درگیری در خاورمیانه شود و این در حالی است که تنش در شمال لبنان تشدید شده و به وضعیت خطرناکی رسیده است.

امریکا و ایران یکدیگر را به برهم زدن امنیت منطقه متهم می کنند، ایران می گوید امریکا عامل تداوم حملات اسرائیل به غزه است و امریکا نیز ایران را به دست داشتن در حملات گروه های مسلح در عراق، سوریه و دریای سرخ متهم می کند.

رویکرد امریکا برای پایان درگیری

شاید سفر اخیر وزیر خارجه امریکا به منطقه، این بار پیام متفاوتی همراه داشته باشد و با توجه به افزایش درگیری ها و خطر آن، بلینکن برنامه ای را به همراه دارد تا شاید از طریق آن امریکا درگیری ها را پایان دهد.

لقاء مکی، پژوهشگر مرکز پژوهش های الجزیره گفت که دقیقا نوع این رویکرد امریکا را نمی دانیم اما به مرحله غزه پس از جنگ مرتبط است و به دور از بلندپروازی های اسرائیل نخواهد بود اما کاملا با رویکرد اسرائیل نیز مطابقت ندارد و بلینکن برای توازن میان این دو رویکرد تلاش خواهد کرد.

وی پیش بینی کرد که بلینکن یک رویکرد واقع بینانه ای را مطرح خواهد کرد که شامل فشار بر طرف های درگیری و همه طرف ها در منطقه برای تضمین عدم گسترش درگیری ها به کشورها و مناطق دیگر همانند جنوب لبنان یا حتی یمن یا عراق می شود.

این پژوهشگر گفت که اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه بلینکن پیام های غیر مستقیمی به ایران از طریق میانجیگران در منطقه انتقال خواهد داد و محتوای آن پایان خفقان میان دو کشور و عدم شعله ور کردن درگیری ها در منطقه و جلوگیری از ارسال پیام از طریق درگیری مسلحانه است به خصوص با توجه به اینکه عملیاتی علیه منافع امریکا در منطقه توسط گروه های مسلح عراقی، انصار الله و حزب الله انجام می شود که هر چند این درگیری ها محدود است اما امکان گسترش دارد.

مکی توضیح داد که امریکا از طریق پیام های این چنینی ممکن است به دنبال پایان این درگیری خشونت آمیز میان امریکا، اسرائیل و سایر طرف ها در منطقه باشد تا شاید این راهی برای پایان بحران غزه در آینده باشد.

وی درباره نتایج احتمالی این سفر بیان کرد که نتایج این سفر و تلاش بلینکن مشخص نیست و افزود که ایران حتی اگر به این راه حل راضی شود، بها می خواهد چرا که هیچ چیزی بدون بها نمی شود همانطور که قطعی نیست همه طرف ها در منطقه به ویژه انصار الله پایبند به این راه حل باشند.

وی در پایان تاکید کرد که این سفر مهم است و کشورهای متعددی را شامل می شود و نباید فراموش کرد که این سفر پس از سفر پیشین بلینکن به اسرائیل در پی ترور صالح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس انجام شده است در نتیجه گمان می شود که این بار وزیر خارجه امریکا، رویکردی برای مهار تحولات ناشی از جنگ غزه در منطقه به همراه داشته باشد و رویکردی برای پایان این جنگ ارائه کند.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آنتونی بلینکن خاورمیانه اسرائیل فلسطین اسرائیل و فلسطین ترور صالح العاروری حمله اسرائیل به غزه جنگ غزه ایران و امریکا


( ۴ )

نظر شما :