کودکستانی به نام کابنیه بی بی

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
تجاوزات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه به صدمین روز خود رسید، اما عدم دستیابی به یک دستاورد ملموس برای نتانیاهو عملاً در مقام کاتالیزور اختلافات درون کابینه و اوج‌گیری انتقادات اعتراضات از مقامات صهیونیستو پررنگ تر شدن درخواست‌ها برای برکناری بی‌بی عمل می‌کند.
کودکستانی به نام کابنیه بی بی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: تجاوزات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه به صدمین روز خود رسید، اما عدم دستیابی به یک دستاورد ملموس برای نتانیاهو عملاً در مقام کاتالیزور اختلافات درون کابینه و اوج‌گیری انتقادات اعتراضات از مقامات صهیونیستو پررنگ تر شدن درخواست‌ها برای برکناری بی‌بی عمل می‌کند. چنانی که در همین باره روزنامه عبری معاریو روز شنبه گزارش داد که تنش در دولت اشغالگر بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده‌است. به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت که یوآو گالانت، وزیر جنگ پس از اینکه از همراهی رئیس دفترش با وی ممانعت به عمل آمد، جلسه کابینه جنگ را ترک کرد. به گفته دفتر نخست وزیری، این دفتر در ابتدای جلسه اصرار داشت که نشست بدون حضور دستیاران برگزار شود و وقتی گالانت اجازه نیافت مدیر دفتر خود را بیاورد در حالی که می‌دید دیگران دستیاران خود را آورده‌اند، تصمیم گرفت محل را ترک کند و در جلسه شرکت نکند.

به گفته دو منبع آگاه از جزئیات، دستیاران تزاخی هانگبی، رئیس شورای امنیت داخلی و دیگران در این بحث شرکت کردند، بنابراین گالانت تصمیم گرفت که نشست را ترک کند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قبل از ترک کردن آنجا گفت: از مانع‌تراش در کار من دست بردارید. هم بر اساس گزارش های واصله، در شرایطی که آمدن دستیاران به نشست کابینه امنیتی ممنوع اعلام شده بود، نتانیاهو هم پنج نفر از دستیاران خود را به نشست آورده بود. پیرو این خبرها، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» هم در تیتری با عنوان «ترک جلسه کابینه توسط وزیر جنگ» نوشت: تنش‌ها بین «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یوآف گالانت» وزیر جنگ تشدید شده است. در نشست شنبه شب کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو و دستیاران همه مقامات در این نشست حضور داشتند اما به رئیس دفتر گالانت اجازه حضور در این نشست داده نشد.

-    جنگ بی بی و گالانت!

تقابل نتانیاهو و یواو گالانت که در جریان بحث کابینه جنگ رخ داد، در شرایطی است که تنش‌های فزاینده بین نخست وزیر و وزیر جنگ از ابتدای جنگ آغاز شده‌است. از جمله این تنش‌ها این است که گاهی اوقات دفتر نخست وزیری از تایید مجوز ورود رئیس دفتر گالانت امتناع می‌کند که باعث درگیری‌های دوره‌ای می‌شود. روابط گالانت و نتانیاهو در ماه مارس زمانی که نتانیاهو وزیر جنگ را پس از هشدار درباره خطرات امنیتی «انقلاب قانونی»  و انتقاد از طرح جنجالی اصلاحات قضایی برکنار کرد، به مشکل خورد. به دلیل اعتراضات گسترده‌ای که در شب برکناری به راه افتاد، نتانیاهو این تصمیم را لغو کرد و اعلام کرد از تصمیمش بازگشته‌است.

از آن زمان، این دو رابطه کاری عادی را نشان دادند، اما در پشت پرده اختلافات جدی به خصوص بر سر ترویج «طرح اصلاحات قضایی» و بحران در نیروی هوایی و ذخایر پدید آمد. در همین حال، تنش بزرگی نیز بین وزیر بنی گانتس و وزیر امنیت داخلی ایتامار بن گویر، در پس زمینه موضوع انتصاب کمیسر پلیس مشاهده شده‌است. بن گویر شامگاه شنبه اعلام کرد که قصد دارد کمیساریای پلیس را منصوب کند، زیرا دستور کار دولت در روز یکشنبه شامل پیشنهاد تصمیم گیری برای تمدید مدت نیم ساله کمیساریای پلیس و انتصاب ناظر کوبی یاکووی به سمت سرپرست معاونت زندان است.

هم چنین کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز پیرامون اختلافات نتانیاهو و گالانت نوشت: دفتر نتانیاهو بر این باور است که دفتر گالانت مطالبی را که در دیدارهای دونفره بین وی و نتانیاهو مطرح‌شده را افشا کرده است. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز درباره این تنش نوشت: گالانت قبل از ترک نشست کابینه امنیتی، از نتانیاهو خواست که مزاحم او نشود. رسانه های صهیونیستی پیشتر نیز گزارش داده بودند بعد از آنکه نتانیاهو از حضور سران سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) و سازمان امنیت داخلی این رژیم (شین‌بت) در جلسه شورای جنگ جلوگیری کرده، جدال لفظی سختی میان وی و وزیر جنگ کابینه‌اش درگرفته است. رسانه‌های صهیونیستی همچنین از وجود اختلاف بین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس موساد بر سر پرونده اسرا خبر داده بودند.

-    هم‌حزبی نتانیاهو، کابینه وی را به کودکستان تشبیه کرد

شدت اختلافات در کابینه به قدری تشدید پیدا کرده که یک عضو کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی، درگیری‌ها بین اعضای کابینه این رژیم را به دعواهای کودکان در کودکستان‌ تشبیه کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «تالی گاتلیو» عضو کنست از حزب لیکود، اقدام کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی، برای جلوگیری از ورود دستیار «یوآف گالانت» وزیر جنگ به این نشست را اقدامی کودکانه خواند. وی طی پیامی در ایکس(توئیتر سابق) نوشت: شما چطور می توانید به کابینه ای اعتماد کنید که مثل بچه های کودکستانی رفتار می کنند؟ آیا در کابینه یک بزرگتر نیست که جلوی این رفتارهای بچه‌گانه را بگیرد؟ واقعا که! شماها می خواهید جنگ (علیه غزه) را به پیروزی برسانید!

وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی هم کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم را ناتوان در مدیریت صهیونیستها توصیف کرد و خواهان روی کار آمدن کابینه جدیدی شد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق و رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیتینیو» گفت: کابینه کنونی دیگر قادر به رهبری اسرائیلی ها نیست و باید کابینه جدیدی تشکیل دهیم. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز دیروز یکشنبه از شکاف و چند دستگی در بین سران تل آویو و توده صهیونیستها در یکصدمین روز جنگ تجاوزگرانه علیه نوار غزه ابراز نگرانی کرده بود. اختلافات بین وزیران در درون کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و در بین اعضای شورای جنگ و همچنین بین وزرای کابینه و شورای جنگ بالا گرفته است.

-    رئیس شاباک بلافاصله بعد از جنگ غزه استعفا می‌کند

قطار اختلافات و ناکامی ها کابینه به ایستگاه رئیس شاباک هم رسیده و گویا او قصد دارد پس از توقف جنگ علیه نوار غزه، از سمت خود استعفا کند. به گزارش ایسنا، پیامدهای ناکامی بزرگ نیروهای امنیتی و نظامی اشغالگر در ۷ اکتبر روز به روز آشکار می‌شود که آخرین آن مربوط است به اینکه رونن بار، بلافاصله پس از پایان جنگ از سمت خود استعفا می‌کند. یاکوب بیری، رئیس سابق شاباک دیروز یکشنبه در مصاحبه‌ای اظهار کرد که رونن بار، رئیس فعلی شاباک به کارمندان خود اطلاع داده که قصد دارد بعد از جنگ از سمت خود استعفا کند.

بیری در مورد بار گفت: «من مستقیماً با او صحبت کردم ... او یکی از اولین کسانی خواهد بود که کلیدها را تحویل می‌دهد.» رسانه‌های رژیم صهیونیستی توضیحی برای دلیل این استعفا ارائه نکردند. پیشتر رسانه‌های این رژیم فاش کرده بودند که به دلیل شکست مستمر در جنگ علیه غزه، اختلاف‌نظرهای شدیدی در کابینه جنگ و نیروهای امنیتی مختلف آن وجود دارد. بار که انتصابش توسط دولت نفتالی بنت در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان جانشین ناداو ارگمان پس از سه سال کار به عنوان دستیار وی تایید شد، اعلام کرده بود که مسؤولیت حمله به شهرهای غلاف غزه را بر عهده دارد.

-    اختلافات کابینه بی بی از کجا نشات می گیرد؟

با توجه به آنچه گفته شد، اگر چه عدم توفیق در جنگ صد روزه علیه نواز غزه موتور اختلافات را روشن کرده است، اما بخشی از این اختلافات جاری هم درباره رویکرد سیاستمداران و نظامیان نسبت به جنگ علیه غزه و بخشی نیز در قالب رقابت های زودهنگام انتخاباتی آینده است. براساس آخرین نظرسنجی ها، حزب لیکود به ریاست نتانیاهو و ائتلاف حاکم او در صورت برگزاری انتخابات، رای لازم برای تصدی دوباره پست نخست وزیری و کابینه را نخواهد داشت و «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق و عضو کنونی شورای جنگ از شانس تصدی پست نخست وزیری برخوردار است. براساس این نظرسنجی ها، ائتلاف اپوزیسیون خواهد توانست اکثریت کرسی های انتخابات پارلمانی آینده را کسب کند.

موفق نشدن نتانیاهو در اهداف خود در جنگ علیه غزه شاید خواست گانتس باشد، زیرا شانس او برای تصدی پست نخست وزیری آینده را افزایش می دهد. براساس پیش بینی تحلیلگران، کابینه نتانیاهو پس از پایان جنگ علیه غزه سقوط خواهد کرد و با توجه به سه پرونده فساد، ادامه جلسات دادگاه او برگزار و زندانی خواهد شد. برخی منابع صهیونیستی دیگر هم در خط تحلیلیِ همسو از احتمال فروپاشی شورای جنگ با خروج گانتس از آن خبر می دهند؛ هرچند که خود گانتس گفته است که شورای جنگ باقی خواهند و زمانی که صهیونیستها از او بخواهند، این شورا را ترک خواهند کرد. نتانیاهو در تلاش برای جایگزین کردن «اویگدور لیبرمن» رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیتنا» به جای او برای جلوگیری از این امر است. با توجه به ناکامی نتانیاهو، به نظر می رسد که گانتس می خواهد هرچه زودتر از قطار نتانیاهو پیاده شود تا مسئول ناکامی در جنگ قلمداد نشده و آرای خود را حفظ کند.

-    حضور گانتس در تظاهرات علیه نتانیاهو

در راستای نکات فوق، بنی گانتس به عنوان عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی که اخیرا با سرپوش گذاشتن بر اختلافات سیاسی میان مقامات تل‌آویو گفته بود در این کابینه خواهد ماند، در تظاهرات علیه نخست‌وزیر این رژیم مشارکت کرد. به گزارش ایسنا، بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تصویری از خود را حین شرکت در تظاهرات در تل‌آویو منتشر کرد که توسط خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه سازماندهی شد و هزاران نفر در آن مشارکت کردند. طبق گزارش شبکه الجزیره، شهرک‌نشینان و خانواده‌های اسرای صهیونیست شنبه‌شب علیه کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در خیابان «ایالون» تل‌آویو تظاهرات برگزار کرده و خواستار استعفای نتانیاهو شدند.

معترضان با سر دادن شعارهایی، خواستار امضای فوری توافق تبادل اسرا و بازگرداندن اسرای صهیونیست از غزه شدند. معترضان همچنین از بنیامین نتانیاهو خواستند تا هر چه زودتر جنگ را متوقف و برای تبادل اسرا اقدام کند. گانتش درحالی در در تظاهرات مشارکت کرده که خانواده‌های اسرای صهیونیست و حامیان آنها کابینه نتانیاهو را برای توقف جنگ تحت فشار قرار داده و علاوه بر آن اختلافات شدیدی میان اعضای کابینه جنگ شکل گرفته و درخواست‌ها برای کناره گیری نتانیاهو از سمتش بالا گرفته است.

-    ده‌ها تن از مقامات سابق رژیم صهیونیستی خواستار برگزاری انتخابات هستند

در شرایطی که نتانیاهو در یک منگنه سیاسی بی سابقه گرفتار شده است،  ده‌ها مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی هم طوماری را امضا کردند و خواستار برگزاری انتخابات فوری برای تغییر رهبران سیاسی با توجه به شرایط کنونی و جنگ در نوار غزه شدند. به گزارش ایسنا، روزنامه یدیعوت آحارونوت جمعه، طوماری را منتشر کرد که توسط بیش از ۱۷۰ مقام امنیتی، از جمله فرماندهان سابق سرویس اطلاعاتی موساد، سرویس امنیتی شاباک، ارتش و پلیس، امضا شد. آن‌ها خود را «انجمن دیوار دفاعی اسرائیل» نامیدند. این روزنامه توضیح داد: مهم ترین امضاکنندگان تامیر پاردو، رئیس اسبق موساد، یووال دیسکین و کارمی گیلون، روسای سابق شاباک و شلومو آهارونیشکی، راوی پیلید و موشه کاردی، روسای سابق پلیس هستند.

به گزارش یدیعوت آحارونوت، مقامات سابق گفتند: اسرائیل بهای سنگینی را به دلیل شکست در سطوح سیاسی و امنیتی پرداخت و علی‌رغم نشان دادن اتحاد، خود را در یک درگیری نظامی موجودیتی دیگر یافت و زمان انتخاب رهبری که مورد اعتماد مردم باشد، فرا رسیده است. سرلشکر نوآم تیوون، فرمانده سابق لشگر شمالی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: وضعیت امنیتی کنونی به رهبری جدیدی نیاز دارد که مردم به آن اعتماد کنند و راه صحیح انجام این کار از طریق انتخابات است. کابینه کنونی امنیت را محقق نکرد و ما نیاز داریم افرادی را انتخاب کنیم که بتوانند امنیت را بازگردانند. تیوون پیش بینی کرد کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی)، پس از شکست در جنگ هفت اکتبر گذشته، موعدی را برای انتخابات تعیین و آن را در دوره فعلی تصویب کند.

وی تأکید کرد: این دولت و هرکسی که سمتی را به عهده گرفته باید مسؤولیت پذیر باشد و استعفا بدهد و آنچه لازم است این است که مردم خود انتخاب کنند. این درخواست‌ها در سایه گزارش‌هایی مبنی بر اختلاف نظر بین مقامات رژیم صهیونیستی و تبادل اتهامات درباره مسؤولیت شکست در عملیات طوفان الاقصی صورت می‌گیرد که توسط گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس در هفت اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد. این امر همچنین همزمان با انتشار نظرسنجی‌هایی است که نشان می‌دهند ۶۴ درصد مردم معتقدند عملکرد نتانیاهو در جنگ غزه خوب نبوده است. همچنین حاکی از پایین رفتن حزب لیکود در ازای بالا رفتن اردوگاه رسمی به رهبری بنی گانتس، عضو کابینه جنگ هستند. هزاران اسرائیلی بارها با درخواست برای استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام تظاهرات کردند. نتانیاهو همواره در معرض انتقادات مخالفان و مقامات و نظامیان سابق قرار گرفته است که او را به ناتوانی در مدیریت دولت و جنگ کنونی غزه متهم کرده‌اند؛ جنگی که وارد نود و نهمین روز خود شده است.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو آمریکا فلسطین حماس نوار غزه


( ۲ )

نظر شما :