دولت بایدن به تلافی حمله به پایگاه این کشور در اردن، دور اولیه حملات هوایی را انجام داد

حملات ادامه دارد؟

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ارتش آمریکا جمعه‌شب اعلام کرد دولت بایدن دور اولیه حملات هوایی را به تلافی حمله به پایگاه این کشور در اردن انجام داده و از «بیش از ۱۲۵ مهمات دقیق» در چندین سایت در عراق و سوریه استفاده کرده است. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد در پاسخ به کشته‌شدن سه نظامی خود در حمله هفته گذشته به پایگاه این کشور در خاک اردن، مواضعی را در سوریه و عراق هدف قرار داده است. سنتکام مدعی هدف قرار‌دادن ۸۵ موضع در این حملات شد. بعد از این خبر بود که شبکه خبری الجزیره گزارش داد مناطق «حیدریه و الشبلی» در المیادین در حومه دیرالزور سوریه هدف حمله قرار گرفته‌اند. منابع محلی هم گزارش کردند اطراف شهر البوکمال در شرق دیرالزور نزدیک مرز سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفت. همچنین گزارش‌هایی از حمله به القائم در استان الانبار واقع در غرب عراق منتشر شد.
حملات ادامه دارد؟

دیپلماسی ایرانی: ارتش آمریکا جمعه‌شب اعلام کرد دولت بایدن دور اولیه حملات هوایی را به تلافی حمله به پایگاه این کشور در اردن انجام داده و از «بیش از ۱۲۵ مهمات دقیق» در چندین سایت در عراق و سوریه استفاده کرده است. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد در پاسخ به کشته‌شدن سه نظامی خود در حمله هفته گذشته به پایگاه این کشور در خاک اردن، مواضعی را در سوریه و عراق هدف قرار داده است. سنتکام مدعی هدف قرار‌دادن ۸۵ موضع در این حملات شد. بعد از این خبر بود که شبکه خبری الجزیره گزارش داد مناطق «حیدریه و الشبلی» در المیادین در حومه دیرالزور سوریه هدف حمله قرار گرفته‌اند. منابع محلی هم گزارش کردند اطراف شهر البوکمال در شرق دیرالزور نزدیک مرز سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفت. همچنین گزارش‌هایی از حمله به القائم در استان الانبار واقع در غرب عراق منتشر شد.

در همین حال منابع امنیتی عراقی اعلام کردند اهداف بمباران‌شده به وسیله هواپیماهای آمریکایی در القائم قبلا تخلیه شده بودند. در‌این‌بین ارتش آمریکا مدعی شده در این حملات ۸۵ هدف از‌جمله پست‌های فرماندهی و اطلاعات، انبارهای مهمات، هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات لجستیکی گروه‌های مقاومت هدف قرار گرفته‌اند. هرچند ساعات اولیه این حمله گسترده، اطلاعات از میزان خسارات و آسیب‌ها بسیار پراکنده منتشر شد، اما با توجه به واکنش جمهوری‌خواهان، در موفقیت‌آمیزبودن این حمله تلافی‌جویانه باید تردید داشت؛ زیرا جمهوری‌خواهان به‌شدت به این حملات انتقاد کردند؛ حملاتی که پنج روز پس از آن انجام شد که بایدن برای اولین بار به حمله پهپادی انتحاری در پایگاه نظامی در اردن موسوم به «برج ۲۲» پاسخ داد. سناتور دن سالیوان در رسانه‌های اجتماعی نوشت که واکنش دولت به حملات اخیر در غرب آسیا «تا حد خطرناکی فاجعه‌بار بوده است».

سناتور تام کاتن نیز به فاکس‌نیوز گفت حملات احتمالا یک «موفقیت تاکتیکی» خواهد بود؛ اما او درباره اینکه آیا آنها به «موفقیت استراتژیک» دست خواهند یافت یا خیر، تردید کرد. سناتور راجر ویکر نیز در بیانیه‌ای تکرار کرد که دولت «نزدیک به یک هفته احمقانه، تلگرافی از مقاصد آمریکا به دشمنان‌مان فرستاد و به آنها زمان داد تا جابه‌جا و مخفی شوند». مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: متأسفانه دولت یک هفته منتظر ماند و ماهیت پاسخ ما را به جهان از‌جمله ایران ارسال کرد. او افزود: «اظهارات علنی عمومی و سیگنال‌دهی بیش از حد، توانایی ما را برای پایان‌دادن قاطع به رگبار حملاتی که نیروهای‌ ما در چند ماه گذشته تحمل کرده‌اند، تضعیف می‌کند».

همچنین به نوشته پایگاه راشا تودی، رابرت اف. کندی جونیور که برادرزاده جان اف. کندی، رئیس‌جمهوری اسبق ترور‌شده آمریکاست نیز در واکنش به این حملات در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) منتشر کرد، نوشت: آمریکا باید سربازان ارتش خود را از کشورهای حوزه غرب آسیا که موافق حضور این سربازان در خاک خود نیستند، خارج کند. به گفته او، تشدید درگیری در این منطقه قابل جلوگیری بود. این عضو خانواده کندی که هم پدرش «رابرت اف‌. کندی» (سناتور آمریکایی) و هم عمویش «جان اف‌. کندی» (سی‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا) ترور شده‌اند، گفت اگر واشنگتن ارتشش را در غرب آسیا «در تیررس قرار نمی‌داد» دیگر تشدید درگیری‌های فعلی اتفاق نمی‌افتاد. او همچنین گفت که وجود گروه‌های ضد آمریکا در غرب آسیا «میراث جنگ غیرقانونی ما در عراق» است. رابرت اف. کندی جونیور یادآور شد که هم عراق و هم سوریه از سربازان آمریکایی درخواست کرده بودند خاک کشورهای‌شان را ترک کنند و ایران نیز حضور نظامی آمریکا در نزدیکی مرزهایش را تحمل نمی‌کند. البته پیش ‌از ‌این در پی انتقادات جمهوری‌خواهان در تعلل آمریکا برای نبرد تلافی‌جویانه مقامات آمریکایی مدعی شده بودند که آب‌و‌هوا یکی از عوامل عقب‌انداختن زمان حملات بوده است.

احتمالا حملات به سوریه و عراق ادامه یابد

در این ‌بین «جان کربی» هماهنگ‌کننده امور راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا، در‌این‌باره اظهار کرد که وزارت دفاع کشورش در حال ارزیابی نتایج حملات خود به اهدافی در سوریه و عراق است. او در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی‌ نیوز» گفت سه تأسیسات وابسته به گروه‌های مقاومت در عراق و چهار تأسیسات دیگر در سوریه هدف قرار گرفت. کربی همچنین گفت: احتمالا این حملات در روزهای آتی نیز ادامه یابد. کربی تأکید کرد: «ما نمی‌خواهیم شاهد حمله دیگری به مواضع یا سربازان آمریکایی در منطقه باشیم». او توضیح داد که هیچ ارتباطی بین زمان انتخاب‌شده برای انجام این حملات انتقام‌جویانه -‌که ازجمله به شرایط آب‌و‌هوایی بستگی دارد‌- و مراسمی که روز جمعه به مناسبت تحویل اجساد سه سرباز آمریکایی برگزار شد، وجود ندارد. این سه سرباز یکشنبه گذشته در حمله پهپادی به پایگاهی در اردن در نزدیکی مرز سوریه کشته شدند.

البته چند ساعتی بعد از این حملات، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد پایگاه اشغالگران آمریکایی «حریر» در اربیل واقع در شمال عراق را هدف حمله پهپادی خود قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق با انتشار این بیانیه‌ رسما حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی «خراب الجیر» در عمق سوریه را بر ‌عهده گرفت.

در واکنش به حمله آمریکا، همچنین دفتر ریاست‌جمهوری عراق خواستار نشست اضطراری سران سیاسی کشورش شد و وزارت خارجه عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: در اعتراض به حمله آمریکا به پایگاه‌های نظامی و غیرنظامی، دیوید برگر، کاردار سفارت آمریکا را به دلیل حضورنداشتن سفیر احضار کردیم. به نقل از سومریه نیوز، در این بیانیه آمده است: این اقدام برای ارائه یادداشت اعتراض رسمی درباره حمله آمریکا به مناطق عکاشات و القائم انجام شد.

ادعای هماهنگی با عراق نادرست است

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق نیز دراین‌باره اعلام کرد: ادعای آمریکا درباره هماهنگی قبلی با بغداد در زمینه حملات بامداد امروز کذب محض است. طرف آمریکایی با اعلام اینکه از قبل درباره این حمله با ما هماهنگ کرده، عمدا حقایق را جعل کرده است. این ادعایی نادرست با هدف گمراه‌کردن افکار عمومی بین‌المللی و فرار از زیر بار مسئولیت قانونی این جنایت است که طبق همه قوانین بین‌المللی مردود است. به نقل از سومریه‌ نیوز، العوادی گفت: دولت آمریکا اقدام متجاوزانه جدیدی علیه حاکمیت عراق انجام داد و محل استقرار نیروهای امنیتی ما در منطقه عکاشات و القائم و همچنین مناطق غیرنظامی مجاور را بمباران کرد. این حمله آشکار منجر به شهادت ۱۶ نفر ازجمله چند غیرنظامی و زخمی‌شدن ۲۵ نفر دیگر شد و همچنین خساراتی را به ساختمان‌های مسکونی و املاک شهروندان وارد کرد. او گفت: چنین حملاتی امنیت عراق و منطقه را به خطر می‌اندازد و با تلاش‌ها برای حفظ ثبات مغایرت دارد. ما مجددا تأکید می‌کنیم که نمی‌خواهیم خاک عراق میدانی برای تسویه‌حساب‌ها باشد و همه طرف‌ها باید بدانند که سرزمین و حاکمیت کشور ما مکان مناسبی برای ارسال پیام و نمایش قدرت بین طرف‌های متخاصم نیست. العوادی تأکید کرد: ائتلاف بین‌المللی که از چارچوب وظایف محوله و مأموریتی که به آن واگذار شده خارج شده، به دلیلی برای تهدید امنیت و ثبات عراق و توجیهی برای کشاندن عراق به نزاع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است. دولت عراق تمام تلاش خود را برای حفاظت از سرزمین، شهرها و جان نیروهای مسلح خود به کار خواهد گرفت.

روسیه خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

روسیه هم حملات هوایی آمریکا به خاک عراق و سوریه را محکوم کرد و خواستار برگزاری جلسه فوری در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. به گزارش «اسپوتنیک» ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، دیروز گفت: ما به‌شدت تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا علیه کشورهای دارای حاکمیت را محکوم می‌کنیم. زاخارووا ادامه داد: ما فورا از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد به بررسی اوضاع به‌وجود‌آمده می‌پردازیم. وی افزود که آمریکا با اقدامات خود در تلاش است تا کشورهای خاورمیانه را به درگیری بکشاند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: واضح است که حملات هوایی تشدید بیش از پیش درگیری است. آنها عامدانه تلاش می‌کنند از طریق حمله به آنچه به ادعای خود «اهداف گروه‌های طرفدار ایران» می‌خوانند، اغلب کشورهای خاورمیانه را به درگیری بکشانند.

چنین حملاتی نقض حاکمیت عراق است

در‌عین‌حال کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز حملات مکرر نیروهای آمریکایی به مقرهای حشد‌الشعبی را که بخشی از نیروهای امنیتی عراق هستند، محکوم کرد. این کمیته در بیانیه‌ای تأکید کرد: چنین حملاتی نقض حاکمیت عراق است. تکرار چنین حملاتی باعث تضعیف تعامل امنیتی بین عراق و ایالات متحده می‌شود. این تعامل امنیتی در توافق‌نامه همکاری نظامی مشترک میان دو طرف گنجانده شده است، اما باید در آن تجدید‌نظر شود. این کمیته از دولت عراق خواست با ارائه شکایت رسمی به شورای امنیت به مسئولیت خود درباره حفاظت از نیروهای‌ حشد‌الشعبی که یکی از تشکیلات نیروهای مسلح عراق است و همچنین سرعت‌بخشیدن به روند توافق برای خروج نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی از عراق عمل کند. در بیانیه حشد‌الشعبی هم در‌این‌باره آمده است که در پی حمله ناجوانمردانه آمریکا ۱۶ نفر از نیروهای این سازمان به شهادت رسیده و ۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این اتفاق مؤید همدستی و هم‌پیمانی آمریکا با داعش است

وزارت دفاع سوریه نیز درباره حملات آمریکا بیانیه صادر کرد و نوشت: نیروهای اشغالگر آمریکایی به مناطق و شهرک‌هایی در شرق سوریه و نزدیک مرز با عراق حمله کردند. طبق گزارش خبرگزاری «سانا»، این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: حمله هوایی آمریکا به مواضع و شهرها در شرق سوریه منجر به شهادت و مجروح‌شدن چندین غیرنظامی و نظامی و وارد‌شدن خسارات مالی درخور توجهی شد. در ادامه این بیانیه آمده است: منطقه‌ای که حملات آمریکا در شرق سوریه آن را هدف قرار داد، همان منطقه‌ای است که ارتش سوریه با بقایای گروه تروریستی داعش می‌جنگد. این اتفاق مؤید همدستی و هم‌پیمانی آمریکا و نیروهای نظامی آن با این سازمان (داعش) است. وزارت دفاع سوریه همچنین ادامه داد: این حمله همچنین تأیید می‌کند که آمریکا در تلاش است تا داعش را به‌عنوان بازوی میدانی خود در سوریه و عراق با تمام ابزارهای کثیف احیا کند. در این بیانیه همچنین تأکید شده است: این حمله آمریکا هیچ توجیهی جز تلاش برای تضعیف توانایی ارتش سوریه و متحدانش در زمینه مبارزه با تروریسم ندارد؛ اما ارتش به دفاع از سرزمین و مردم سوریه و ضربه‌زدن به همه سازمان‌ها ادامه خواهد داد و در این راه به اینکه حامیان آنها چگونه تلاش می‌کنند مانع از دستیابی به این هدف شوند، توجهی نخواهد کرد. وزارت دفاع سوریه در ادامه اضافه کرد: اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه از سوی نیروهای آمریکایی نمی‌تواند ادامه یابد و نیروهای مسلح کشور به جنگ خود علیه تروریسم تا نابودی آن ادامه خواهند داد و مصمم به آزادسازی تمام خاک سوریه از هرگونه تروریسم و اشغالگری هستند.

«یحیی رسول»، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق نیز با محکوم‌کردن این حملات گفت: «حملات آمریکا نقض حاکمیت و تضعیف تلاش‌های دولت عراق است و در زمانی انجام شده که عراق به دنبال تضمین ثبات منطقه است و این حملات تأثیرات مخربی به دنبال خواهد داشت».

شهادت یک مستشار ایرانی در پی حملات صهیونیست‌ها

در ادامه واکنش‌ها به حملات آمریکا، سفارت ایران در سوریه از به شهادت رسیدن یک مستشار ایرانی در حملات اسرائیلی‌ها به حومه دمشق در روز جمعه خبر ‌داد. سفارت ایران در سوریه جمعه‌شب در پیامی در شبکه ایکس به زبان عربی در این ارتباط نوشت: گروه تروریستی صهیونیستی با نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت سوریه به یک محله مسکونی در حومه دمشق حمله موشکی کرد و یک مستشار نظامی جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید. سفارت ایران تأکید کرده که پاسخ به این جنایت قطعی است.

 امیر‌عبداللهیان: تجاوزات آمریکا به سوریه و عراق ناشی از تداوم رویکرد اشتباه این کشور است

در این بین هانس گروندبرگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن که به تهران سفر کرده است، دیروز دیداری با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه داشت که به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ایران در این دیدار تأکید کرد رویکرد نظامی دولت آمریکا و به‌خصوص حملات نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمن و قرار‌دادن مجدد نام انصارالله در فهرست تروریستی ایالات متحده، شرایط را پیچیده‌تر و راه‌حل سیاسی را با مشکل مواجه کرده است. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با محکوم‌کردن تجاوزات اخیر آمریکا به اهدافی در سوریه و عراق، آن را ناشی از تداوم رویکرد اشتباه و ناکام این کشور برای حل‌وفصل مسائل با توسل به زور و نظامی‌گری دانست. امیرعبداللهیان با اشاره به تداوم حمایت کشورمان از برقراری صلح و امنیت پایدار در یمن، تأکید کرد: تلاش‌ها در جهت برقراری ثبات و امنیت در سراسر منطقه به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز در ابتدای این دیدار، مراتب تسلیت مجدد خود را به امیرعبداللهیان و خانواده شهدای حادثه تروریستی در حاشیه مراسم سالگرد بزرگداشت شهید سلیمانی در کرمان ابراز کرد. هانس گروندبرگ با تقدیر از موضع و اهتمام جمهوری اسلامی ایران به ثبات و امنیت در منطقه به‌خصوص یمن، گزارشی از اقدامات سازمان ملل متحد درباره ایجاد صلح و آرامش در یمن و کاهش تنش‌ها در داخل این کشور ارائه کرد و ضرورت حل‌وفصل ریشه‌ای بحران‌های منطقه با استفاده از ظرفیت‌های درون‌منطقه‌ای را مورد تأکید قرار داد.

کنعانی: حملات آمریکا به عراق و سوریه خطای راهبردی بود

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز حملات نظامی آمریکا به عراق، سوریه و یمن را تأمین‌کننده اهداف رژیم صهیونیستی دانست و تأکید کرد این حملات، آمریکا را بیشتر از قبل در منطقه درگیر می‌کند و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات نظامی بامداد شنبه آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه را شدیدا محکوم کرد. کنعانی این حملات را ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل متحد دانست و گفت افزون بر حمایت تمام‌عیار آمریکا از چهار ماه حملات بی‌امان و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه غربی و نیز حملات نظامی به یمن و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، حمله جمعه‌شب به سوریه و عراق، اقدام ماجراجویانه و خطای راهبردی دیگری توسط دولت آمریکاست که نتیجه‌ای جز تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت.

حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سوریه در واکنش به حمله جمعه‌شب آمریکا به خاک عراق و سوریه در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: اقدام تروریستی دولت آمریکا در حمله شب گذشته (جمعه) بیش از هر چیز با هدف جبران شکست‌های رژیم صهیونیستى در غزه و ایجاد خلأ در مرزهای عراق و سوریه به منظور تقویت تروریست‌های تکفیری مسلح صورت پذیرفت. وی همچنین نوشت: برخلاف ادعاها مبنی بر هدف قراردادن پایگاه‌ها و مستشاران ایرانی، حملات بر نابودی زیرساخت‌های مدنی سوریه با هدف انتقام از جامعه مقاومت و مردمانی است که در تمام این سال‌ها همراه آرمان مقاومت بوده‌اند.

در همین راستا، «صباح زنگنه» نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حملات آمریکا به مقاصدی در سوریه گفت: این حملات نشان می‌دهد آمریکا با چند مشکل مواجه است، یکی از آنها ساختاری به اسم اسرائیل در منطقه است؛ قرار بود اسرائیل به آمریکا در کنترل قدرت‌های منطقه و قیام‌های مردمی علیه خودش و کنترل دولت‌های عربی پیرامونش کمک کند، اما این کارکرد در هفت اکتبر در عمل فروریخت. آمریکا با تمام قدرت و ظرفیت از اسرائیل حمایت کرد و تسلیحات فرستاد و در بعد سیاسی، تبلیغاتی و امنیتی تمام وزنش را در کنار اسرائیل گذاشت و بقیه قدرت‌های غربی را بسیج کرد و بارها مقامات آمریکا، انگلیس و فرانسه و سایر کشورها به فلسطین اشغالی فرستاده شدند. او با بیان اینکه آنچه در هفت اکتبر تا امروز برای اسرائیل رخ داده در 70 سال اخیر رخ نداده بود، گفت: بنا بود اسرائیل از آمریکا و غرب در منطقه دفاع کند، اما معادله برعکس شد و آمریکا مجبور شد با وجود تمام حمایت‌های مادی و معنوی از اسرائیل وارد شود و دخالت کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل مسئله دیگر برای آمریکا را حمایت گروه‌ها و کشورهای منطقه و دنیا و حمایت افکار عمومی جهانی از مسئله فلسطین و غزه دانست و افزود: در اطراف موضوع غزه و فلسطین شاهد گسترش عملیات علیه اسرائیل در حمایت از مردم فلسطین و غزه بودیم. این ایستادگی و حمایت، آمریکا را دچار بحران داخلی هم کرد و مردم، دانشجوها، نیروهای روشنفکر و حتی سیاست‌مداران در بخش‌های مختلف به حمایت از فلسطین حرکت کردند و سیاست دولت آمریکا را دچار بحران کردند.

در همین شرایط نیروهای مقاومت عراق، سوریه، حزب‌الله و یمن وارد صحنه شدند و موقعیت‌های آمریکا را در واکنش به حمایتش از اسرائیل در منطقه مورد تعرض قرار دادند و این به معنای از‌بین‌رفتن حیثیت و هژمونی آمریکا می‌تواند تلقی شود. زنگنه گفت: از طرفی این بحران‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شود و بین حزب دموکرات و جمهوری‌خواه این مسابقه آغاز می‌شود که هر‌کدام نشان دهند کدام به موجودیت دست‌ساخته یعنی اسرائیل وفادارترند؛ از‌این‌رو باید گفت که بخشی از این اقدامات نمایش قدرت در آستانه انتخابات است. او با اشاره به حملات اخیر آمریکا به مقاصدی در سوریه اظهار کرد: آمریکا ادعا می‌کند نیروهای مقاومت در منطقه به ایران وابسته هستند و در واکنش به حملات نیروهای مقاومت علیه نیروهای آمریکایی دست به این اقدام زده است؛ با‌این‌حال اینکه آمریکا خطوط قرمزی را نگه داشته و به نیروهای مقاومت در عراق و سوریه حمله کرده است، نشان می‌دهد تمایلی به گسترش و دامنه جنگ و درگیری در منطقه در شرایط فعلی ندارد. البته دولت عراق در یکی، دو هفته اخیر گفت‌وگوهای زیادی با گروه‌های مقاومت داشته است و تعدادی از این گروه‌ها اعلام آمادگی کردند تا اقداماتشان را به‌طور موقت ادامه ندهند و رفتار آمریکا را ارزیابی کنند.

تأیید توقیف بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران توسط آمریکا

‌به گزارش ایسنا، وزارت دادگستری آمریکا بعد از حملات خود، با انتشار یک بیانیه علیه آنچه ادعا کرده «شبکه تأمین‌کننده مالی سپاه پاسداران ایران» است، اتهامات تروریسم و فرار از تحریم را مطرح کرد و به این بهانه ۵۲۰ هزار بشکه نفت ایران را توقیف کرد. در این بیانیه که روی وب‌سایت وزارت دادگستری آمریکا قرار گرفته است، این وزارتخانه با طرح ادعاهایی از بازگشایی سه پرونده فدرال در دو دفتر دادستانی ایالات متحده، به عنوان جدیدترین پرونده در مجموعه تلاش‌ها برای مبارزه با صادرات نفت ایران که مدعی است بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تأمین می‌کند، خبر داد. وزارت دادگستری آمریکا به همین بهانه اتهاماتی را نیز علیه خریداران نفت خام ایران در چین، روسیه و سوریه مطرح کرد. همچنین در این بیانیه آمده است: در منطقه جنوبی نیویورک، هفت متهم از‌جمله یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و مأموران یک گروه انرژی ترکیه به جرائم تروریسم، فرار از تحریم، کلاهبرداری و پول‌شویی در ارتباط با قاچاق و فروش نفت ایران به خریدارانی در چین، روسیه و سوریه متهم شده‌اند.

علاوه‌براین، ایالات متحده ۱۰۸ میلیون دلار را که به‌ عنوان بخشی از طرح این متهمان ضبط کرد. وزارت دادگستری آمریکا با بیان اینکه ‌«این ۱۰۸ میلیون دلار متعلق به شرکت سهامی خاص نفت چین (سی‌اوپی‌سی) است»، مدعی شد این شرکت به عنوان شرکت صوری متعلق به سپاه پاسداران ایران فعالیت می‌کند. بر اساس این بیانیه، وزارت دادگستری آمریکا به‌علاوه علیه یک زن چینی به نام شائویون وانگ و یک شهروند عمانی به نام محمود رشید عمور الحبسی به اتهام آنچه نقض تحریم‌های ایران و پول‌شویی مرتبط با انتقال و فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های دولتی چین عنوان کرده است، در دادگاهی در پایتخت آمریکا اعلام جرم کرد. مریک گارلند، وزیر دادگستری و دادستان کل ایالات متحده نیز پس از انتشار این بیانیه مدعی شد این وزارتخانه از همه اختیارات خود برای مسدود‌کردن روند «تأمین مالی غیرقانونی و توانمند‌کردن فعالیت‌های کینه‌توزانه ایران که در ماه‌های اخیر آشکارتر شده است»، استفاده خواهد کرد.

سرقت نفت ایران توسط ایالات متحده در حالی انجام شده است که وزارت خزانه‌داری این کشور نیز روز چهارشنبه یک شرکت واقع در لبنان را به اتهام و ادعای ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و دو شرکت ترکیه‌ای و لبنانی را به اتهام ارتباط با حزب‌الله لبنان در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. آمریکا علاوه‌براین در اقدامی مشترک با دولت انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه چند شخص ایرانی و واحد ۸۴۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرده بود./شرق

کلید واژه ها: ایران آمریکا عراق سوریه داعش جو بایدن سنتکام حسین امیرعبداللهیان ناصر کنعانی


( ۷ )

نظر شما :