تلاش امارات برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین مرکز تجارت الماس جهان

دبی، بهشت تجارت الماس

۲۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۳۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
در سال های اخیر، دبی به دومین مرکز بزرگ تجارت الماس در جهان تبدیل شده است، و تجارت الماس در این شهر از ۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ به ۱۷.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و ۲۲.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.
دبی، بهشت تجارت الماس

دیپلماسی ایرانی: برای ثروتمندانی که عاشق درخشندگی الماس هستند، دبی یک انتخاب عالی است که می توانند الماس های باکیفیت را با قیمتی تا 50 درصد ارزان تر از هر جای دیگر دنیا خریداری کنند.

به گزارش میدل ایست نیوز، الماس و فلزات گران‌بها در امارات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی نیستند و موقعیت استراتژیک امارات حمل و نقل الماس از کشورهای آفریقایی صادرکننده آنها را تسهیل می کند و این به معنای کاهش هزینه های حمل و نقل است.

در سال های اخیر، دبی به دومین مرکز بزرگ تجارت الماس در جهان تبدیل شده است، و تجارت الماس در این شهر از 3.5 میلیارد دلار در سال 2003 به 17.5 میلیارد دلار در سال 2020 و 22.8 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی تایمز، امارت دبی به رقیبی برای شهر آنتورپ بلژیک تبدیل شده است که برای 600 سال مهم ترین مرکز صنعت الماس در جهان بوده است.

این روزنامه در گزارشی اعلام کرد که دبی در آستانه تصاحب عنوان پایتخت تجارت الماس جهان است که شهر آنتورپ تا امروز در اختیار دارد.

به گزارش تایمز، تجارت جهانی الماس علاوه بر فاصله نزدیک با معادن الماس در آفریقا، به مقصدی با مالیات کم و قوانین واردات و صادرات انعطاف‌پذیرتر نیز نیاز داشت که اکنون همه آنها فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد که اگرچه بورس دبی اخیراً در سال 2004 تأسیس شده است، اما اکنون پس از بورس آنتورپ به دومین بورس بزرگ جهان برای تجارت الماس تبدیل شده است.

رتبه اول

در سال 2021، مرکز کالاهای دبی (DMCC)، منطقه آزاد پیشرو در جهان، میزبان پنجمین کنفرانس الماس دبی بود.

احمد بن سلیم، اولین مدیرعامل و مدیر اجرایی مرکز کالاهای دبی، در سخنرانی افتتاحیه خود خاطرنشان کرد که امارات متحده عربی در صدر فهرست مراکز الماس خام در جهان قرار دارد، زیرا حجم معاملات در بخش الماس خام این کشور از 22.8 میلیارد دلار در سال 2021 فراتر رفته است.

بن سلیم اظهار داشت: از سال 2015، ارزش تجارت الماس خام در امارات 76 درصد افزایش یافته و از بلژیک که مرکز پیشرو تجارت الماس خام در جهان است، پیشی گرفته است.

وی افزود: تجارت الماس در امارات بین سال های 2020 تا 2021 به رشد 83 درصدی دست یافت که نشان دهنده انعطاف پذیری این بخش در کشور و نقش تثبیت شده دبی در این بخش در سطح جهانی است.

وی تصریح کرد: پروازهای مستقیم بین کشورهای شورای همکاری و سایر مراکز الماس در سراسر جهان از جمله کشورهای آفریقایی که میزبان معادن الماس و مراکز تولید الماس در هند هستند، به دسترسی امارات به این مرکز کمک کرده است.

گرانترین سنگ الماس

در اکتبر 2021، مرکز کالاهای دبی میزبان یکی از مهم ترین مناقصه های الماس در سراسر جهان بود و در آن دبی موفق به فروش گران ترین الماس خام به ارزش 5.2 میلیون دلار شد.

این سنگ 118.58 قیراط وزن دارد و به عنوان بخشی از مناقصه رکوردشکنی در بورس الماس دبی به قیمت 5.22 میلیون دلار فروخته شد.

این سنگ الماس در مناقصه ای به میزبانی خانه حراج و الماس خام Transatlantic Game Sales به شرکت های بزرگ تجارت الماس از هند، رژیم صهیونیستی و اروپا پیشنهاد شد.

این پس از مناقصه ای است که توسط Star Gems در بورس الماس دبی در ماه دسامبر 2020 برگزار شد و با فروش 87 میلیون دلار الماس خام رکوردها را شکست.

سال گذشته اولین مدیر عامل و مدیر عامل مرکز کالاهای دبی، در اظهاراتی به روزنامه اماراتی الاتحاد، برنامه های بلندپروازانه این مرکز برای جذب شرکت های بین المللی فعال در بخش الماس با اولویت تمرکز بر امریکا را تشریح کرد.

وی گفت: عمده واردات الماس دبی از آفریقا و همچنین کانادا و برزیل انجام می شود، در حالی که کنگو، آنگولا، بوتسوانا و آفریقای جنوبی برجسته ترین مقاصد صادراتی از این امارت محسوب می شوند.

بن سلیم گفت که انتظار می رود که تعداد شرکت‌ها در مرکز کالای دبی تا سال 2025 به 30 هزار شرکت برسد، که به معنای رشد 50 درصدی در مقایسه با تعداد فعلی شرکت‌هاست که از 16 هزار شرکت فراتر رفته است.

وی ادامه داد: بورس الماس دبی طی سال های گذشته گام های مهمی را برای رسیدن به جایگاه جهانی که در حال حاضر در اختیار دارد، انجام داده است که از آن جمله می توان به عضویت در فدراسیون جهانی مبادلات الماس، ریاست دفتر فرآیند کیمبرلی سازمان ملل متحد و افتتاح دفتر مرکزی خود در دبی اشاره کرد.

چرا امارات؟

اما دلایلی که امارات متحده عربی و به ویژه دبی را به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تجارت الماس در جهان معرفی کرده است، چیست؟

عاصم احمد، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال می گوید: موقعیت جغرافیایی امارات مهمترین چیزی است که آن را به مرکزی برای تجارت الماس میان کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده تبدیل کرده است».

وی با بیان اینکه بزرگترین کشورهای صادرکننده الماس در آفریقا قرار دارند، در حالی که بزرگترین کشورهای مصرف کننده الماس هند و چین هستند، تصریح کرد: به این ترتیب شاهد هستیم که امارات در بین این کشورها قرار گرفته و روابط خوبی با همه دارد، بنابراین به مهمترین مرکز الماس در جهان تبدیل شده است.

وی افزود: دبی فضای سرمایه گذاری جذابی برای تجارت الماس دارد، علاوه بر این که مالیات بر ارزش افزوده برای آن وضع نمی کند که باعث رونق تجارت آن در این کشور می شود چون باعث می شود که قیمت الماس بسیار ارزان تر از دیگر نقاط جهان باشد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ویژگی امارات توسعه زیرساخت ها است، مانند بنادر و فرودگاه‌ها و دارای امنیت بالا و بازاری که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را گرد هم می‌آورد و بر این اساس به راحتی می‌توان به مهم‌ترین مراکز تجارت الماس در جهان تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: این تجارت به توسعه اقتصاد امارات کمک زیادی می کند و منابع مالی زیادی برای آن به دست می آورد، زیرا صدها شرکت در دبی در زمینه الماس سرمایه گذاری می کنند و حجم این تجارت به 20 میلیارد دلار می رسد.

وی تصریح کرد: این تجارت به طور غیرمستقیم برای امارات نیز سود اقتصادی به همراه دارد، چرا که سالانه صدها هزار خریدار و سرمایه گذار را جذب می کند و این افراد ثروتمند هستند و هر یک از آنها در طول روزهای اقامت خود در این کشور هزاران دلار هزینه می کنند.

منبع: الخلیج آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: الماس تجارت الماس امارات امارات متحده عربی اقتصاد امارات دبی


( ۴ )

نظر شما :