ترور زبانی ترکیه

آقای اردوغان، کردستان، "ترورستان" نیست!

۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: صلاح الدین خدیو
صلاح الدین خدیو در یادداشتی می نویسد: رهبر "زبان ساز" در بازگشت از قاهرە، گفت که اجازەی تشکیل یک "ترورستان" را در مرزهای جنوبی کشورش نخواهد داد. واژەی فارسی ساختەی ترورستان بدیل مطلوب اردوغان برای نامیدن کردستان است.
آقای اردوغان، کردستان، "ترورستان" نیست!

دیپلماسی ایرانی: "روزی در تابستان 1935 علی ضیا نمایندەی اسکی  شهر را دیدم. او گفت از آنکارا می آید و در حال کار روی یک اثر پانصد صفحەای دربارەی ریشەی ترکی کلمات عربی است. سپس مثالی زد: مثلا "فرعون" واژەای عربی پنداشته می شود، در حالی که ترکی و برگرفته از واژەی " بوراون" به معنای بینی است. بینی عضوی است که از بدن شخص بیرون زده، همینطور، حاکم شخصی است که جلوتر از جامعه حرکت می کند. در مصر حاکم را بینی می نامیدند، واژەی burun در گذر زمان به Furovun تبدیل شد.*"

آتاترک با این منطق سبک، ترکی عثمانی را منقلب کرد و اکنون اردوغان شایستەترین میراث دار این بوالهوسی زبانی است.

نود سال پس از خاطرەی شنیدنی بالا، او در بازگشت از سرزمین فراعنە، به یک کردار زبانی مشابه دست زد. گویی روح علی ضیا در کالبدش حلول کرده و خود را فرعونی می بیند که چون دماغی گنده و دراز، پینوکیووار از مستطیل ترکیه بیرون زده است!

دماغی که از غرب در سواحل "میهن آبی" غوطه ور است و در شرق نیز از صحاری سوزان آسیای میانه سر برآورده است!

رهبر "زبان ساز" در بازگشت از قاهرە، گفت که اجازەی تشکیل یک "ترورستان" را در مرزهای جنوبی کشورش نخواهد داد. واژەی فارسی ساختەی ترورستان بدیل مطلوب اردوغان برای نامیدن کردستان است. طرفه آن که اخیرا یک بار نتانیاهو نیز آن را برای نامیدن نوار غزه بکار برد و احتمالا باید از بابت اضافه شدن یک واژەی جدید به خزانەی لغاتش از فرعون ترکیه سپاسگزار باشد.

سرکوب و ستمگری از طریق زبان و مهندسی گرامر آن سابقەای بس دراز دارد. سخن هاینریش بل دربارەی خیانت بە زبان آلمانی در زمان رایش سوم، معروف تر از آنست که نیازمند تکرار باشد.

بسیاری از مهم ترین کارزارهای ملی گرایی در ساحت زبان به وقوع پیوستە و زبان از نخستین مکان هایی است که به نژادپرستی و قوم گرایی و انحطاط اخلاقی دچار می شود. اما به جرات می توان گفت تجربەی ترکیه در این زمینه همزمان دارای سویەهای غم انگیز و کمیک بود.

انقلاب زبانی آتاترک که به کارزار پالایش ترکی عثمانی از هزاران واژەی فارسی و عربی و دستور زبان آنها اطلاق می شود، چیزی از نسل کشی ارامنه و سرکوب های سیاسی خونین دورەی جمهوری کم نداشت.

هزاران واژەی قدیمی و مرسوم به وادی فراموشی سپرده شدند و شکافی بزرگ میان زبان گفتار و نوشتار پدید آمد.

زمانی که از سویەهای ضد حقوق بشری سیاست زبانی دولت ترکیه در ممنوعیت زبان کردی یاد می شود، کمتر کسی به فکر "زبان کشی" دورەی آتاترک علیه "ترکی قدیم" می افتد.

قسمی تروریسم زبانی که علیه یک سنت فرهنگی چند صد ساله با میلیون ها گویشور و انبوهی میراث مکتوب و شفاهی رخ داد و انقطاعی جبران ناشدنی از پی آن برآمد: گسست میان زبان توده و نخبگان، نوشتار و گفتار، امروز و دیروز و به طور کلی شمع آجین کردن یک میراث بشری گرانبها.

تردیدی نیست که کارزار یاد شده که به هدف پایان فرودستی تاریخی زبان ترکی در برابر زبان های فاخر و متعالی فارسی و عربی صورت گرفت، به فقیر شدن آن انجامید.

چه شاهدی بهتر از این که آقای اردوغان امروز برای تخطئەی نام کردستان واژەای با قواعد زبان فارسی می سازد!
ترکیب ترور با پسوند ستان فارسی به معنای جا و مکان.

بگذریم از این که اصل ناپرهیزی در کاربرد واژەی ترور و چسپاندن آن به هر کس و ناکس خود قسمی تروریسم زبانی به قصد آلوده کردن جوهر حقیقت است.

نه کردستان ترورستان است و نه رهبر دماغ ملت!

* جفری، لوئیس، اصلاح زبان ترکی، ترجمەی طاهر خدیو، تهران، شیرازه، چاپ اول، 1400، ص 101

صلاح الدین خدیو

نویسنده خبر

کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر مسائل کردی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه فارسی زبان فارسی زبان ترکی کُرد کردستان اقلیم کردستان رجب طیب اردوغان صلاح الدین خدیو زبان ترکی


( ۸۷ )

نظر شما :

جواد ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۱
خدیو جان حنای تو دیگه رنگی ندارد. استفاده از واژه فارسی هیچ ایرادی ندارد. سال هاست در جنوب شرق ترکیه و غرب ایران کردستان در دست تروریستان است‌.
یونس ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۹
حلقه محاصره قندیل تنگ و تنگ تر می شود و فریاد خدیو و دوستان بلندتر! اردوغان نه تنها اجازه تشکیل ترورستان در جنوب ترکیه را نمی دهد، بساط تروریستهای قاچاقچی مواد مخدر در اروپا را نیز بر می چیند. تروریستی که به دختران و پسران همزبان خودش رحم نمی کند و از آنها استفاده ابزاری می نماید، باید در همان کوهستانهای شمال عراق مدفون شود تا بوی فساد آن بیشتر ازین منطقه را آلوده نکند. مردم شریف کردزبان ترکیه قبل از اردوغان طومار این تروریستها را پیچیده اند و نیازی به وکیل مدافعی چون خدیو را ندارند.
ناشناس ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۹
وقتی گزمه خوابه ، ... . برید ببینید در جمهوریهای شوروی سابق سریالهای ترکیه ( البته با زیرنویس ) چه جولانی میدهند . سریال هایی که نه محتوا دارند و نه فرم مناسب فقط عده ای دختر و پسر بزک کرده جلوی دوربین چرخ می زنند . اما اون لالوها گوش مخاطب را به زبانشان عادت می دهند و ما چه ؟! با افتخار در حال نهایی کردند دوبله سریال جدید کره ای هستیم . فرهنگ و اقتصاد و حتی تاریخ را به رقبای ضعیف منطقه ایمان در حال باختن هستیم و البته اسیر امور پیش پا افتاده ی کشوری . که چای دبش و موبایل کورش و تقلب در امتحانات نهایی و واردات خودروی دسته دوم و ... شده دغدغه و اولویت یک ملت و کشور . گلیم چیز خوبیست و دانستن طول و عرضش از خود آن مهمتر . خودمان را چنان اسیر و درگیر بازیهای بزرگ و فرسایشی جهانی کرده ایم که دیگر رمق و توانی برای مدیریت محیط پیرامونمان نداریم . ترکیه نه رقیبمان است و نه حتی دشمنی درخور . ویزویزی مداوم است که شیر دربند را آزار می دهد . این که چرا این شیر ، دربند امور یومیه شده ... بماند اخوی .
رضا ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۱
اینکه اردوغان به فکر اقتدار خود بوده و از هر چیزی بهره میبرد، یک بحث. اما اینکه پ.ک.ک با کمک آمریکا و اسرائیل شمال سوریه را اشغال کرده به دلایل گوناگون به هیچ عنوان مطلوب کشورهای منطقه نیست. از جمله اینکه پ.ک.ک یک گروه تروریستی است، دوم اینکه این منطقه مورد نظر آنان نه واقعا یک منطقه مستقل کرد بلکه حیاط خلوت غرب به ویژه آمریکا برای تحت فشار دادن ترکیه، سوریه، ایران و عراق است. همچنین کردها در منطقه مورد نظر حتی ده درصد هم نیستند! تا زمانی که پ.ک.ک و ی.پ.گ مناطق اشغالی در شمال سوریه را ترک نکنند امنیت و صلح باز نخواهد گشت!
ناشناس ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۶
ایران هم همین کارها و مواضع را دارد. هم در مورد پالایش زبان کشور و هم در مورد اجازه ندادن به تشکیل کشور کردستان در نزدیک مرزهایش .چرا به سیاست ایران اعتراض نمی کنید؟
چمران ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۵:۵۸
شما به درستی از "نسل کشی ارمنی ها" به دست پان ترکها اشاره نمودید اما از نسل کشی "کردهای شیعه" به دست پان ترکها که از نسل کشی ارمنی ها هیچ کم نداشت اشاره ایی ننمودید! نسل کشی شیعیان کرد در سالهای 1937 تا 1938 در ناحیه "درسیم" رخ داده است. بر خلاف مورد ارمنی ها که جهان به همت و کوشش مسیحیان از آن آگاهند و هیچگاه فراموش نخواهند نمود، کسی از نسل کشی کردهای شیعه در آناتولیا که به غلط ترکیه نامیده شد خبر ندارد!
آریایی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۰
به اراجیف اردوغان و طرفداران تروریستش باید پاسخ به موقع داده شود ولی نباید روی آنها خیلی تاکید کرد. قسمتی از مغز این افراد به خاطر تفکرات پانترکی و داعشی از بین رفته است و توانایی تفکر درست ندارند. واضح است که افکار فاشیستی و داعشی روی همه اظهارات اینها پرده ای کشیده است. اردوغان مانند بیمار نژادپرستی است که هر شب کابوس کردها را می‌بیند و وقتی صبح هراسان از خواب برمی‌خیزد این خزعبلات را تولید می‌کند‌. این صحبت‌های بیمارگونه ثابت میکند که امثال اردوغان و باغچه لی و سایر افرادی که آمیزه ای از تفکرات پانترکی و داعشی دارند سال‌های اخیر یک خواب راحت از دست کردها نداشته اند و باید به کردها برای ایستادن در برابر نژادپرستی و داعش در خاورمیانه تبریک گفت.
کوروش داریوش راده ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۹
آقای خدیو به فکر نان شکم باش. همین که در ایران و ترکیه و عراق دارید نفس می کشید خدا را شکر کنید مگر نه باید به هند برگردانده شوید.
منصور ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۷
آقای خدیو نظر خودشون رو در رابطه با گروهک هایی مانند پ ک ک و پژاک هم بیان کنند ممنون می شویم
فرهاد ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۴
واقعا اردوغان هذیان می گوید. ترکها چند میلیون ارمنی را نسل کشی کردند. فقط بیشتر از ۲۰۰ هزار کرد علوی و زازا و ... را در درسیم و آرارات و ... قتل عام کردند. نزدیک به ۴۰۰ هزار آشوری را کشته اند. یک میلیون یونانی را کشته اند. کدام گروه تروریستی یک هزارم اینها آدم کشته است؟؟؟؟؟؟ همین روزها به طور روزانه غیرنظامیان را در عراق و سوریه می‌کشند. اگر اینها به پ ک ک که فقط نظامی ها را هدف می‌گیرند می‌گویند تروریست، به حکومت و ارتش ترکیه چه باید بگوییم. فوق تروریست؟ یا سلطان تروریسم؟
خسرو ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۷
خدیو عصبانی و اندوهگین و ناکام بابت ، تجزیه نشدن عراق و ترکیه و سوریه و ایران و تشکیل نشدن کردستان خیالی پانکردها ، تمامی مفاهیم فرضی و اثبات نشده را گرد آورده است برای محکوم کردن اردوغان ( البته که ترکیه و ایران ، که از استقلال کردستان پانکردها جلوگیری می‌کنند) که خود را میراث دار عثمانی و سلسه های ترک قبل از آن می‌داند ترور واژه لاتین است و پسوند " ستان " در زبان‌های ترکی و فارسی و اردو و ... بکار برده می‌شود بنابر این تروریستان ترکیب فارسی نیست و البته ترکیب صحیح نیست و در ثانی خدیو با فرار به جلو اشتباها تروریستان را کردستان فرض می‌کند که این ستم به مردم کرد است البته که زبان عربی به عنوان زبان قرآن و زبان فارسی بعنوان زبان مشترک ما ایرانی‌ها عزیزند ولی فرودست نامیدن زبان ترکی که زبان مادری سیصد میلیون نفر انسان است تروریسم زبانی بزرگتری است و ستم زبانی فوق بیشتر نشانگر عقده و حقارت در مقابل قدرت فائق ایران و ترکیه در سرکوب تجزیه گری است
رضا ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۱
منظورش سوریه و عراق است ، شما به خودت نگیر
مهدی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۹
آنچه که امروزه فارسی نامیده می شود مخلوطی است از سه زبان عربی ، هندی ، تورکی . و اگر لغات این سه زبان را حذف کنیم زبان موسوم به فارسی تبدیل به پانتومیم میشود . زبانی که امروزه فارسی نامیده میشود آنقدر ضعیف است که حتی اعداد یک تا ده اش هم هندی است. این چه زبانی است که توانایی تولید اعداد یک تا ده را ندارد و آنها را از زبان هندی کپی می کند ...
شهرام ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۹
متاسفانه روشنفکران کرد همیشه در خدمت بیگانگان و دشمنان تمامی منطقه بودند و ملت خود را هم به خیانت و دشمنی با دولتهای مرکزی تشویش و ترغیب میکردند و میکنند. توجه کنید در سوریه به بشار اسد. در عراق به دولت مرکزی بغداد. در ترکیه و ایران هم همینطور. و همین الان کردستان عراق به مرکز فتنه و تروریست پروری خاورمیانه تبدیل شده است. از نقش کردستان عراق یا تروریستان در شهادت، شهید سلیمانی و.... هرگز نمی توان به سادگی گذشت. آیا این تروریستان همان جایی نبود که ایران و شیعه های عراق آنجا را با نثار خون خود از دست داعش نجات دادند. حالا برای ایران و.... شاخ شده اند. حال قضاوت با شماست. با تشکر.
آریوبرزن ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۷
اردوغان حق داره بگه اجازه ایجاد تروریستان رو نمیده چون آتاتورک قبلا تروریستان رو ایجاد کرده و نمی‌خوان شعبه دوم داشته باشن! قتل و ترور هزاران کرد و ارمنی و آشوری و علوی و ... از افتخارات به اصطلاح جمهوری ترکیه ست که تا به امروز با زندانی کردن و کشتن سیاست مداران و روزنامه نگارها و غیرنظامی های کرد ادامه داره ولی اردوغان فکر کرده همه دنیا مثل ترکیه ست که اردوغان با وقاحت دروغ بگه و به مشت مزدور براش دست بزنن!
جعفر ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۳
آقای خدیو اگر با سیاستهای اردوغان مشکلی داری نقد و حتی تخریب او اشکال ندارد . اما شما حق نداری زبان ملتی را تحقیر کنی . زبان ترکی غیر از کشور ترکیه ، زبان میلیونها انسان در ایران نیز هست . فراموش نکنید که از نظر زبان شناسی ، تعداد افعال و قدرت واژه سازی هر زبانی و قابلیت استفاده بجا از واژه های دیگر زبانها و نیز قانونمند بودن آن ، نشانه قدرتمند بودن آن زبان است و پیشرفت آن زبان را ممکن می سازد . به عملکرد سیاسی آتاترک مانند هر سیاستمدار دیگر می توان نقد کرد . اما دستور او برای مدرن سازی زبان ترکی بزرگترین خدمت او بر این زبان است و سبب پیشرفت زبان ترکی شد . این مثل روز روشن است . بزرگترین اشتباه آتاترک مانند رضاشاه آن است که سیاست تک زبانی را در کشور ترکیه رواج داد و زبان کردی در ترکیه و زبان ترکی در ایران ممنوع شد . خواهش می شود تحلیل سیاسی ارائه فرمائید نه تحقیر سیاسی .
سامان ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۶
نوشته خوبی بود. ممنون
احمد ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۲
الحق که اردوغان راست گفته، و باید مرکز توطئه و صهیونیزم را هم اضافه میکرد. اقلیم کردستان یا بهتر بگویم ترورستان مرکز آموزش تروریستهایی است که متاسفانه همیشه به ایران ضربه میزنند. ای کاش آقای خدیو ((مدافع اکراد و نویسنده مقالات حامی اکراد و شناخته شده برای خوانندگان)) کمی مطالعه خود را افزایش دهد.
کوروش ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۲
تروریستان نیازی به ایجاد شدن ندارد چون همین حالا ترکیه خطرناک ترین گروه های تروریستی منطقه را پشتیبانی می‌کند. چه کسی هست که نداند ترکیه فرودگاه هایش را برای عبور اعضای خارجی داعش به سوریه باز گذاشت و خانواده های آنها را در خاک خودش اسکان داد تا به جنگ کردها و ارتش سوریه بروند. بعد که داعش شکست خورد، اعضای باقی مانده آنها را در گروه های دیگر مثل ارتش آزاد سازمان دهی کردند. ابوبکر البغدادی در منطقه مورد حفاظت ارتش ترکیه بود که کشته شد و اعضای خانواده اش با آرامش در ترکیه زندگی می‌کردند. همین اتفاقات در مورد گروه های مرتبط با القاعده مثل جبهه النصره هم افتاد و کاملا از طرف ترکیه حمایت شدند.
به مهدی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۴
زبان ترکی اگر قابلیت و خدمت به بشر داشت چرا در ریاضیات فاسفه نجوم و پزشکی تولید دانش و خدمت نکرد ؟؟؟؟چرا باید وزیر تیمور ازبک ترک تبار (شیر علی نوایی )از حسرت و ضعف زبان ترکی بر فارسی می نالید؟؟؟ .کلیپ ترک شناس معروف ایلبر اورتایلی در اپارات و یوتیوب و دایرتالمعارف ترک محمود کاشغری(30سال وقت گذاشت و مسافرت و سختی کشید فقط 7 هزار کلمه با ریشه ترکی پیدا کرد ) یا کتاب نویسنده ترک فاروق سومری و....اذعان به عقیم بودن زبان ترکی با بیش از 7000 کلمه فارسی و 8000کلمه عربی و 12000کلمه فرانسوی و سیاست پانترکی اتاترک با دست و پا شکستن کلمات سعی در ایجاد ریشه ترکی دارد .افت دارد حکومت چند سده ترکها زبان ترکی جایگزین نشده است؟؟؟؟سوالی است که قشر جوان اتراک قفقازی و قبچاقی و ایرانی دارند از تاریخ ؟؟؟
ناشناس ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۹
همه تروریست ها از کردستان سرچشمه می گیرند مثل پ ک ک و ی پ گ پژاک و..
ایرانی ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۷
این حجم از صحبتهای مکرر و توهین آمیز اردوغان راجع به کردها حیرت آور است. البته یک دلیل آن می‌تواند ضعفی باشد که نسبت به کردها احساس می‌کنند. فاشیسم ترک برای وارد نشدن کردها به مجلس ترکیه ابتدا حد نصاب ۱۰ درصدی تعیین کرد و کردها از آن عبور کردند. کردها در حال حاضر در عراق و سوریه تعیین کننده هستند. در ترکیه رهبر حزب حامی کردها یعنی صلاح‌الدین دمیرتاش را که حرفی جز صلح نمیزد را زندانی کردند و همه دادگاه های حقوق بشری رای به آزادی او دادند. گذشته از همه اینها اردوغان در مقابل زبان کردی خود را قرار داده است که سابقه آن بسیار قدیمی تر از زبان ترکی در آناتولی است و که در زمان مهاجرت ترکمن‌ها قبل از عثمانی وارد منطقه شد. زبان کردی با فاصله زیادی از ترکی استامبولی هشتمین زبان غنی دنیاست. ضمنا کردها بر خلاف بسیاری دیگر از ملتها، زبان خود را هزاران سال در منطقه حفظ کرده اند و لباس‌های مختص به خود را دارند که فقط هم در مراسم‌ نمی‌پرسند. رسوم و آیین‌های چند هزارساله خود را بسیار باشکوه برگزار می‌کنند و همین حالا جشنهای نوروزی را شروع کرده اند که منحصر به فرد است. حالا شما عده ای پانترک و نژادپرست ترک و همینطور افراد با تفکرات بنیادگرایانه داعشی را تصور کنید که بسیاری از آنها تست دی ان ای داده اند و در فضای مجازی منتشر کرده اند و فهمیده اند ریشه های ارمنی و یونانی و ایرانی و کردی دارند!!! و در مقابل چنین ملتی قرار گرفته اند که حاضر نیستند به سرنوشت ارامنه و آشوری‌ها و علویها دچار شوند. مسلما وقتی کل ترفندهای رژیم ترکیه که از قتل و بمباران تا زندانی کردن و بایکوت زبان مادری به نتیجه نمیرسد، راهی ندارند جز این فحاشیها.
ایراندوست ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۶
آفرین بر جناب خدیو که با شجاعت باز هم پانترکهای جیره بگیر از میت ترکیه را رسوا کردند و باعث رسوایی آنها می‌شوند.
خسرو ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۱
زبان ترکی با پسوند های قاعده مند و لغات دقیق برای هر مفهومی ، زبان پویا و زنده ای است لااقل سیصد میلیون نفر به ترکی صحبت می‌کنند در هشت کشور مستقل و یازده جمهوری فدرال زبان رسمی است بیخودی از زبان امیر علی شیرنوایی یا سومری یا ایلبر اورتایلی دروغ نبافید از اعدادی که برای کلمه ها گفتید کذب و غیرواقع بودن نظرات آنتی ترک را اثبات کردی
کردستان ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۷
زبان مغولی اگر غنی بود اردوغان از پسوند فارسی استفاده نمی‌کرد.
به خسرو ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۶
حداقل به خود زحمت بده جستجو کن تا به تهی بودن ادعا خودتان و زبان ترکی پی ببرید ،التماس اندکی تفکر
خسرو ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۶
زبان مغولی با اینکه در گروه زبانهای اورال آلتاییک است ولی از ترکی آذربایجانی دور است مثل فرق بین روسی و اسپانیایی ، ولی ترکی و فارسی به جهت وجود جمعیت انبوه ترکهای ایران از همدیگر تاثیر مثبت گرفته اند کلمات فراوان ترکی در فارسی و برعکس هر دو زبان را غنی تر کرده است و اگر اردوغان از کلمات فارسی استفاده کند این را باید به فال نیک گرفت
کردستان ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۹
بله همه زبانهای مجاور ازهم تاثیر میگیرند هرچند که ترکی استانبولی با فارسی مجاور نیست و مناطق کرد زبان بین این دو قرار می‌گیرند ولی عثمانیها حتی در دربارشان به ترکی صحبت نمی‌کردند و آن را عار میدانستند و به فارسی افتخار می‌کردند. بسیار از ناسزاهای متداول در خصوص ترکها را خود عثمانیها پایه گذاشتند.
به خسرو ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۶
زبان شعرا و درباریان عثمانی فارسی بوده است و وزن و سبک و....در شعر فارسی میتوان آنرا حس کرد و مفهوم را به مخاطب میرساند و دلیل آنکه اردوغان تا به حال به زبان ترکی شعر نگفته است بدین علت است هرچند نشان قدرت و نفوذ زبان فارسی بر مخاطبان آن غیر قابل انکار است
خسرو ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۵
شاه اسماعیل صفوی هم دیوان شعر ترکی دارد در سنن دربار ، شاهزاده های عثمانی زبانهای فارسی و روسی و ... یاد می‌گرفتند ویا اسلحه سازی یا زرگری و موسیقی و ... یاد می‌گرفتند از اینکه عثمانی ها شعر فارسی گفتند خرسندیم و مفتخریم و نمی توانید کسی را به خاطر فارسی یاد گرفتن تحقیر کنید در همان دوران شاهزاده های روس و اورپایی هم ترکی یاد می گرفتند اجداد ما ترکهای ایرانی در داخل ایران در مناطق مجاور عثمانی می زیستند و‌کردها در سه قرن اخیر از شبه قاره هند به منطقه آمده اند در ضمن زبانهای گروه‌های کرد مثل شکاک (بیشترین جمعیت کردها را دارند ) نزدیک به ترکی و سورانی نزدیک به لری و بقیه نزدیک به عربی اند و به جهات زبان‌شناسی ، به علت نزدیکی به زبان‌های دیگر مشخصات یک زبان مستقل را ندارند بطوری که وقتی یک شکاک صحبت می‌کند ما ترکها متوجه می‌شویم و وقتی یک سورانی صحبت کند فارس زبانها متوجه می‌شوند و البته این مزیت است به پانکردها نصیحت میکنم دست از نفاق و دروغ بافی و دشمنی با ایران و ترکیه بردارید اگر قرار باشد روزی کردستان خیالی شما شکل بگیرد فقط با موافقت و کمک ایران و ترکیه خواهد بود زرنگی نکنید بیشتر از آنچه که به ترکیه بدوبیراه می گویید دشمن ایران هستید ولی جسارت ندارید
ناشناس به خسرو ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۴
حاکمان عثمانی دیوان شعر فارسی داشتند و زبان درباریان فارسی بود .اجداد شما طبق تاریخ قرن5میلادی و 7 هجری به فلات ایران مهاجرت کردند .و اجداد عثمانیها قبایل بیابانگرد ترکمن اوزن حسن بود که با تجاوز به ایران و بیزانس (ترکیه )امروزی باعث وضعیت حال شدند .شما که مهمان هستید چرا سایر اقوام(کرد و...) را مهاجر میدانید ؟؟؟؟؟ دست ترکیه رو شده قصد اشغال شمال و شمال غرب و عراق و سوریه را دارد تا توهم تشکیل حکومت توران را به واقعیت تبدیل کند البته دلگرم پانترکهای ایران مسلخ و استحاله شده است
حامد ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۹
اتفاقا این ترکها بودند که بعد از اسلام از مغولستان و دشتهای به این منطقه آمدند و این را خود تاریخ دانان ترکیه می‌گویند. تا قبل از این زبان مردم آذربایجان فعلی شاخه ای از پهلوی و زبان مردم آناتولی یونانی و ارمنی و آشوری و کردی بود. همه تاریخ نگاران می‌دانند که کردها سابقه چند هزار ساله در این منطقه دارند حداقل از زمان مادها و گوتی ها. اینکه پانترکهای نژادپرست طرفدار داعش می‌خواهند تاریخ جعلی بسازند هم برای همه منطقه و دنیا آشکار است و برای همین گفته اند که تا کوچکترین ابهامی در تاریخ بوجود می آیند پانترکها هارای هارای گویان هجوم می آورند و پانترکیسم را مغلمه ای از بی سوادی و بی شعوری دانسته اند و این سخن یک کرد نیست. همه ملت کرد لهجه های مختلف زبان کردی را متوجه می‌شوند و این شما هستید که می‌خواهید ترکی را به آذری و قزاقی و مغولی و ... بچسبانید در حالیکه در اجلاس رسمی هم همه اینها با مترجم با هم صحبت می‌کنند! چنین چیزی را نه در اقلیم کردستان بین کرمانجها و سورانی ها میبینید و نه در ایران بین اوراماناتی ها و بقیه کردها.زبان هندی هم بحثش را همبن فاشیستهای طرفدار میت ترکیه راه انداختند البته بیشتر در مقابل فارسی. همه زبانهای هند و اروپایی با هم شباهت هایی دارند البته نه به اندازه ترکی و مغولی! با استدلال اینها اروپایی‌ها هم باید از هند در سیصد سال گذشته آمده باشند! لااقل جعل هم میکنید این کار را احمقانه انجام ندهید. کار شما هم دقیقا مثل اربابتان یعنی پدر معنوی داعش، تروریسم زبانی است.
خسرو ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۴
زبان سورانی ها که جمعیت شان ۲۰درصد کردهاست زبان مرجع هست یا زبان شکاک ها و کرمانج ها که ۵۰درصد هستند؟ زبان گورانها و بارزانی ها چطور ؟ مذهب علوی که چهل درصد کردهاست ؟ یا تسنن شافعی که ۳۰درصد و تشیع که ۲۰ درصد است؟ ایزدی های نیمه مسیحی چطور؟ راستی وقتی سورانی ها و کرمانج ها مجبورند برای ارتباط ترکی یا فارسی صحبت‌کنند چه حالی دارد ؟ باور کنید که اقوامی که خود را کرد می‌دانند نمی توانند یک ملت باشند و چسب اورپایی ها و اسرائیل نمی تواند موثر باشد شکاک ها و سورانی ها و ... در داخل ایران زندگی خوبی دارند و سایرین در همان کشورهایی که ساکنند بیخودی زندگی مردم عادی کرد را با تفکرات تجزیه طلبانه خراب نکنید پانکردهای فریب خورده ، خود را جلو مشت آهنین ملت ایران قرار ندهید
حامد ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۵
عزیز جوجه پانترک که اسم فارسی اصیل هم برای خودت انتخاب می‌کنی ما خودمان مشت میزنیم بچه جان. برو خدا روزی ت را در داعش یا در ترکیه توسط پانترکهای نوچه اردوغان بدهد. کردها خیلی قبل از شما در اینجا بوده اند و بعد از شما هم همانجا خواهند بود. مهاجرین مغولی می آیند و می‌روند همچنان که معلوم شد در ارومیه هم اقلیتی بیش نبودند ولی کردستان پابرجاست. ما ندیدیم که کردها به غیر از زبان خودشان با هم صحبت کنند دیدارهای سرلن کرد از جمله طالبانی ها و بارزانیها و رهبران کرد سوریه همبن الان در نت موجود است. ولی مغول‌ها و قزاق‌ها و قرقیزها و عثمانیها و باکوییها مجبورند با مترجم صحبت کنند‌. همان اتحادیه کشورهای به اصطلاح ترک هم اگر مترجم نباشد جواب سلام همدیگر را هم نمی‌توانند بدهند! تجزیه طلب از شما پانترکها کسی در ایران یافت نشده فعلا.
خسرو ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۲
بچه پانکرد من جای پدرت هستم ، سال‌های سال جوانان بینوای کرد را با تشخیص اشتباه اینکه میتوانید یک ملت باشید و کشور مستقل کردستان را داشته باشید با یک کلاشینکف فریب داده و راهی کوهها کردند و بچه مردم را به کشتن دادند سوابق روشن ۱۵۰ سال گذشته نشان داده است که مردمی که خود را کرد مینامند دارای گسل های زبانی و دینی و مذهبی و اقتصادی و فرهنگی هستند و نمی توانند یک دولت ملت شوند و در ضمن در کشورهای موجودشان زندگی خوبی دارند و ایران و ترکیه و عراق و سوریه و ملت هایشان اجازه تجزیه نمی دهند یعنی تلاش بیخودی می کنید در ضمن در کشور ایران همه مردم --- بدون توجه به مذهب و دین و زبانشان در هر شهری می‌توانند زندگی کنند و صرف وجود یک جمعیت کرمانج در اورمیه وعدم استقبال اکثریت ترک شیعه در انتخابات مجلس و ... نمی تواند اثبات چیزی باشد
حامد ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۵
در میت ترکیه ممکن است هر کسی باشید ولی بیا در ایران قرار بگذاریم ببینیم پلنترکها در واقعیت چند چند هستند. می‌توانید همین شعارهای پانترکی را در واقعیت بدهید یا نه. آمار جعلی ساخته میت هم به ما ندهید. همیشه آمار مشارکت کردها در انتخابات کمتر از آذری‌ها بوده.‌ آمار استان کردستان را با تبریز مقایسه کنید. ترکها هم هیچوقت موجودیت مستقلی نبوده اند و همان عثمانی هم از صدقه کردها و اعراب داشتند و بعد هم با نسل کشی ارمنی‌ها و کردها و یونانیها و ... ترکیه را تشکیل دادند. وگرنه حق واقعی شان همان قرارداد سور بود. شما هم هر وقت دستتان کوتاه می‌شود ژست ایران دوستانه نگیرید. پلاکاردهای روزهای اخیرتان را دیدیم که مثلا در هیچ جای ایران وجود ندارد. لااقل انقدر جرات داشته باشید که بگویید تجزیه طلب هستید.