اقدامات تلافی جویانه در حریان است

بازی پنهانی آمریکا، روسیه و چین با حق وتو

۰۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: ظاهرا بین روسیه و ایالات متحده از سویی و ایالات متحده و چین از سوی دیگر درباره استفاده از حق وتو در تصویب و عدم تصویب قطعنامه ها نوعی اقدامات تلافی جویانه در جریان است.
بازی پنهانی آمریکا، روسیه و چین با حق وتو

دیپلماسی ایرانی: اجلاس وزرای خارجه گروه 20(G20) در 18 و 19 فوریه 2024 در ریودوژانیرو با حضور وزرای 19 کشور عضو، به علاوه اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا برگزار شد.

ریاست دوره ای جی 20 دستور کار گروه را برای یک سال هدایت می کند و میزبانی اجلاس را عهده دار است. 

گروه 20 شامل دو مسیر موازی است: مسیر مالی و مسیر شرپا (که شامل 15 گروه کاری، دو نیروی کاری و یک ابتکار).روند جی 20 از طرف شرپا، توسط شرپاهای کشورهای عضو که فرستادگان شخصی رهبران هستند، هماهنگ شده است. مسیر مالی توسط وزرای دارایی و مدیران بانک مرکزی کشورهای عضو اداره می شود. در این دو مسیر، گروه های کاری موضوعی وجود دارند که در آن نمایندگان وزارتخانه های مربوطه اعضا و همچنین از کشورهای دعوت شده و مهمان و سازمان های مختلف بین المللی شرکت می کنند. مسیر مالی عمدتا توسط وزارت های دارایی هدایت می شود.

این گروه های کاری به طور منظم در طول دوره ریاستی گروه دیدار می کنند. شرپاها بر مذاکرات در طول سال نظارت و در مورد موضوعات دستور کار اجلاس و هماهنگی کار اساسی گروه 20 بحث می کنند. علاوه بر این، گروه های تعامل وجود دارد که جوامع مدنی، نمایندگان مجلس، اندیشکده ها، زنان، جوانان، کار، کسب و کار و محققان کشورهای گروه 20 را گرد هم می آورد .این گروه دبیرخانه دائمی ندارد.

 ریاست توسط تروئیکا حمایت می شود ؛ ریاست قبلی، فعلی و آینده. در دوران ریاست هند، تروئیکا به ترتیب شامل اندونزی، هند و برزیل بود. در دوران ریاست برزیل، تروئیکا شامل هند، برزیل و آفریقای جنوبی (سه کشور جنوب جهانی) خواهد بود.امریکا در اجلاس جی 20 منزوی شده است زیرا بحران غزه بدتر می شود.

مخالفت ایالات متحده با آتش بس فوری در غزه در جریان نشست دو روزه دیپلمات های ارشد 20 اقتصاد بزرگ جهان،آخرین نشانه انزوای واشنگتن در مورد این موضوع مورد انتقاد مکرر قرار گرفت. «مائورو ویرا»، وزیر امور خارجه برزیل که میزبان گردهمایی سالانه گروه ۲۰در سال جاری است، این نشست را با محکوم کردن وتوی قطعنامه سوم برای آتش بس فوری از سوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز کرد. 

وی اظهار داشت «این حالت از عدم اقدام منجر به از دست دادن زندگی بی گناهان می شود».استرالیا، متحد نزدیک ایالات متحده، از آتش بس فوری در غزه حمایت کرد و به شدت در مورد «ویرانی بیشتر» که می تواند ناشی از عملیات نظامی اعلام شده اسرائیل در شهر جنوبی رفح باشد، هشدار داد. وی گفت «ما دوباره به اسرائیل می گوییم - این مسیر را طی نکنید،.

این امر غیر قابل توجیه خواهد بود.»ظاهرا بین روسیه و ایالات متحده از سویی و ایالات متحده و چین از سوی دیگر در باره استفاده از حق وتو در تصویب و عدم تصویب قطعنامه ها نوعی اقدامات تلافی جویانه در جریان است. وتوی قطعنامه های شورای امنیت در باره اسرائیل از سوی آمریکا و محکومیت روسیه در حمله نظامی به اوکراین از سوی روسیه، و در مواردی وتوی چین، شورای امنیت به طور اخص و سازمان ملل ملل را بطو اعم از کارایی بازداشته است و این سازمان و عدم توجه به هشدارها در تاکید زیاد بر آتش بس بین اسرائیل و حماس از سویگوترش دبیرکل سازمان ملل، ثابت می کند که این سازمان برای امروز جهان کارایی ندارد.

جنگ غزه محور عمده اجلاس

در برزیل، دیپلمات‌ها از همان اصول برای انتقاد از جنگ جاری در غزه استفاده کردند که ایالات متحده برای آن پوشش سیاسی و میلیاردها دلار بمب و تجهیزات نظامی فراهم کرده است.بنا به گفته مائورو ویرا، وزیر امور خارجه برزیل در اجلاس گروه 20 در برزیل تقریباً به اتفاق آرا از راه حل تشکیل دو کشور به عنوان تنها راه صلح در مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت کردند. در راه حل دو کشور به عنوان تنها راه حل مناقشه، اتفاق نظر وجود داشت.همه اعضای گروه بزرگترین اقتصادهای جهان بر نگرانی‌ها در مورد جنگ غزه و خطر گسترش درگیری در خاورمیانه تاکید کردند.درخواست‌هایی برای آتش‌بس و دسترسی به غزه برای کمک‌های بشردوستانه وجود داشت، در حالی که «بسیاری» کشورها از حمله نظامی اسرائیل به رفح انتقاد کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با وجود وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در این هفته برای سومین بار، گفت که با اعضای گروه 20 در مورد غزه «اشتراک» پیدا کرده است که نشان دهنده ناامیدی فزاینده بین المللی از حمایت ایالات متحده از اسرائیل است. وی در یک کنفرانس خبری پس از نشست گروه 20 گفت که پایان دادن به درگیرییک هدف مشترک است و راه دستیابی به آن از طریق توافقی است که ایالات متحده به میانجیگری بین اسرائیل و حماس برای آزادی گروگان ها کمک می کند.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشتر گفته بود که در مورد نیاز به راه حل دو کشوری در اسرائیل اتفاق نظر وجود دارد که هر سخنران که به این مناقشه پرداخته است، حمایت می شود.در این نشست تنش‌های کنونی در جهان که عمدتاً بر نبرد در غزه و اوکراین متمرکز بود، مورد بحث قرار گرفت.

همه از تلاش برای رسیدن به توافق گروگانگیری حمایت میکنند. همه از داشتن یک آتش بس بشردوستانه گسترده حمایت می کنند. همه از یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها حمایت میکنند.

«اکنون به نظر می رسد دولت بایدن در حال از دست دادن کنترل خود در حوادث اوکراین و غزه است و ممکن است کنترل خود را در انتخابات نوامبر نیز از دست بدهد .نماینده آرژانتین ضمن اذعان به اینکه «این درگیری باعث یک فاجعه انسانی» شده است، «اقدامات گروگانگیری حماس را محکوم کرد و خواستار آزادی بی قید و شرط گروگان‌ها» شد.

مقامات آمریکایی گفتند که آنها همچنان بر تلاش برای رسیدن به اهداف برزیل برای G-20، از جمله هماهنگی در شیوه های کار، تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی متمرکز هستند. آنها گفتند که امیدوارند که اختلافات بر سر غزه این تلاش ها را از بین نبرد، اما اظهارات رئیس جمهور برزیل چند روز قبل از ورود بلینکن در مقایسه با کشتار فلسطینی ها در غزه با نسل کشی یهودیان در طول جنگ جهانی دوم، مانع دیگری بود .

کلید واژه ها: روسیه ایالات متحده امریکا روسیه و امریکا اوکراین غزه حمله اسرائیل به غزه بهرام امیراحمدیان جنگ غزه


( ۱ )

نظر شما :