دشواری هایی که وجود دارد

چالش‌های بندر موقت امدادرسانی به غزه

۲۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
روز شنبه، فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اعلام کرد که ارتش امریکا کشتی «فرانک اس بیسون» از لشکر هجدهم را اعزام کرده است. این کشتی از پایگاه مشترک لانگلی-یوستیس در مسیر شرق مدیترانه خارج شد. سنتکام در بیانیه ای از طریق حساب کاربری خود در سکوی “X” اضافه کرد که این کشتی کمتر از ۳۶ ساعت پس از اعلام جو بایدن رئیس جمهور امریکا درباره ارسال کمک های بشردوستانه به غزه را از طریق دریا به حرکت درآمده است.
چالش‌های بندر موقت امدادرسانی به غزه

دیپلماسی ایرانی: ارتش امریکا برای ایجاد یک بندر موقت در سواحل غزه شتاب به خرج داده تا به بیش از 2 میلیون نفر کمک کند، اما این طرح با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است.

روز شنبه به نقل از دیپلمات‌ها و مقامات امدادی نوشت که تلاش‌های بشردوستانه برای جلوگیری از قحطی قریب الوقوع «با چالش های لجستیکی و سایر موارد مرتبط با هزینه و امنیت مواجه است.»

روز شنبه، فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اعلام کرد که ارتش امریکا کشتی «فرانک اس بیسون» از لشکر هجدهم را اعزام کرده است. این کشتی از پایگاه مشترک لانگلی-یوستیس در مسیر شرق مدیترانه خارج شد. سنتکام در بیانیه ای از طریق حساب کاربری خود در سکوی “X” اضافه کرد که این کشتی کمتر از 36 ساعت پس از اعلام جو بایدن رئیس جمهور امریکا درباره ارسال کمک های بشردوستانه به غزه را از طریق دریا به حرکت درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: کشتی پشتیبانی لجستیکی «بایسون» «اولین تجهیزات برای ایجاد یک اسکله موقت برای تحویل تجهیزات حیاتی بشردوستانه» را حمل می کند.

گزارش نیویورک تایمز خاطرنشان کرد که تصاویر کودکان گرسنه غزه، به گفته دیپلمات ها و مقامات امدادی، با توجه به تدابیر سختگیرانه تحمیل شده توسط رژیم صهیونیستی که ارسال کمک های زمینی به آب را کند می کند، طرح بین المللی به رهبری ایالات متحده را ضروری می کند.

کریدور دریایی برای ارسال کمک از قبرس به غزه، با توجه به نیاز به ایجاد یک بندر موقت، پیش از رسیدن به هدف ارائه دو میلیون غذا در روز به ساکنان غزه، احتمالاً چندین هفته یا چند ماه طول می کشد.

اولین کشتی حامل کمک در حال آماده شدن برای حرکت از قبرس به سمت غزه است که در معرض خطر قحطی قرار دارد.

در آغاز ماه مارس امسال، سازمان ملل هشدار خود را تکرار کرد که با ادامه محاصره غزه بیش از نیم میلیون نفر در غزه با خطر قحطی مواجه هستند.

سازمان خیریه اسپانیایی Open Arms گفت که کشتی که سه هفته پیش در بندر لارناکا قبرس پهلو گرفت، «آماده» حرکت در زمان بعدی خواهد بود، اما در انتظار مجوز نهایی است.

این سازمان توضیح داد که مقامات رژیم صهیونیستی در حال بازرسی یک محموله «200 تنی مواد غذایی، برنج، آرد و قوطی ماهی تن» در بندر لارناکا هستند. این سازمان افزود که سازمان خیریه امریکایی World Central Kitchen، که با Open Arms وارد همکاری شده است، تیم هایی در نوار محاصره شده غزه دارد که در حال ایجاد یک اسکله برای تخلیه محموله هستند.

این اولین محموله ای خواهد بود که از طریق کریدور دریایی به غزه منتقل می شود.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این طرح «بلندپروازانه» با انتقاداتی روبرو است، و خاطرنشان کرد که مقامات امدادی «اجازه دادن به ارسال کمک با کامیون را موثرترین راه برای کمک به مردم غزه می‌دانند و از تل آویو خواسته‌اند  کهگذرگاه‌های جدیدی در شمال غزه باز کند و محدودیت‌های اعمال شده برای دسترسی را کاهش دهد.

از جمله چالش‌های پیش روی این طرح، علاوه بر زمان، این است که اگرچه غزه در حال حاضر دارای یک بندر است، اما آب‌های ساحلی بسیار کم عمق آن، پهلوگیری بیشتر کشتی‌ها را دشوار می‌کند، به‌ویژه قایق‌های بزرگی که برای انتقال کمک‌های هنگفت مورد نیاز برای غزه ضروری است.

برآوردها همچنین نشان می‌دهد که این تلاش‌ها پرهزینه هستند و هزینه ساخت اسکله شناور و هزینه‌های حمل و نقل ممکن است طی چند ماه به ده‌ها میلیون دلار برسد.

مشکل توزیع و بیمه نیز همچنان یک مانع بزرگ دیگر است، زیرا این گزارش نشان می دهد که ایالات متحده تاکید کرده است که با توجه به خلاء امنیتی در نوار غزه پس از سرنگونی دولت حماس، نیرو زمینی در غزه نخواهد داشت.

این روزنامه امریکایی گزارش داد که مقامات سازمان ملل گفته اند که “کارمندان باقیمانده پلیس غیرنظامی حماس می توانند امنیت را در طول فرآیند ارسال کمک تامین کنند” اما این اقدامی است که احتمالا برای رژیم صهیونیستی و ایالات متحده غیرقابل قبول است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که «این امکان وجود دارد که ارتش اسرائیل با ورود کاروان های کمک به نوار گشت‌زنی بفرستد، اما حضور آنها برای سازمان ملل که تلاش می کند برای جلوگیری از هرگونه تنشی نزدیک به یکی از آنها دیده نشوند چالشی ایجاد خواهد کرد. ».

سازمان ملل متحد کاروان های کمک رسانی فعلی را با تل آویو هماهنگ می کند، اما از ارتش رژیم صهیونیستی نمی خواهد که امنیت آنها را تامین کند.

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) تخمین می زند که حدود 1.7 میلیون نفر یا بیش از 75 درصد جمعیت در داخل غزه آواره شده اند و بسیاری از آنها بیش از یک بار مجبور به آواره شدن شده اند.

ماه گذشته، رژیم صهیونیستی بمباران شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه در مرز با مصر را تشدید کرد، جایی که حدود 1.5 میلیون نفر در آن حضور دارند.

آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند که نرخ سوء تغذیه در میان کودکان شمال غزه «بسیار بالا» و حدود سه برابر بیشتر از نوار فلسطینی جنوبی است که کمک‌های بیشتری در دسترس است.

منبع: نیویورک تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: امریکا غزه حمله اسرائیل به غزه کمک رسانی کمک رسانی به غزه بندر موقت امریکا و فلسطین امریکا و غزه امریکا و اسرائیل اسرائیل بندر موقت امریکا امدادرسانی امدادرسانی به غزه جو بایدن دولت امریکا


نظر شما :