تاثیرگذاری دو عامل توازن و انتخابات

چرا امریکا به جنگ غزه بیش از اسرائیل اصرار دارد؟!

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۳۵۵۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: به نظر می رسد همین الآن اگر اسرائیل بگوید که حاضر است آتش بس را بپذیرد (که نمی پذیرد) این امریکاست که بر ادامه جنگ اصرار داشته باشد. چرا باید امریکا به دنبال تداوم جنگ در غزه باشد؟! دست کم دو دلیل را می توان برای تمایل امریکا برای ادامه جنگ متصور بود؛ نخست تحمیل توازن مورد قبول امریکا بر منطقه و دیگری افکار عمومی امریکا و انتخابات پیش روی این کشور.
چرا امریکا به جنگ غزه بیش از اسرائیل اصرار دارد؟!

دیپلماسی ایرانی: بعد از شکست آتش بس غزه روشن شد که کارزار جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه طولانی خواهد بود. با وجود اینکه جوامع بین المللی تلاش کردند تا آتش بس در غزه را تداوم دهند و به این جنگ خونین پایان دهند و نگذارند بیش از این مردم بیگناه فلسطین قربانی شوند، اما چنین نشد و عمر این آتش بس تنها 7 روز بود. انتظار هم می رفت که اسرائیل با تمدید آتش بس موافقت نکند، چرا که تمدید آتش بس در حالی که هیچ کدام از خواسته ها و اهداف اسرائیل محقق نشده به معنای شکست این رژیم در برابر حماس بود. به ویژه که احتمال سقوط دولت نتانیاهو بلافاصله بعد از پایان جنگ بسیار بالاست و این جدای از اینکه باب میل بنیامین نتانیاهو نیست، به ضرر احزاب تندروی دست راستی اسرائیل نیز تمام می شود. برای همین اسرائیل ادامه جنگ را انتخاب کرد.

البته به نظر می رسد ایالات متحده امریکا بیش از اسرائیل به دنبال ادامه جنگ است. وتوی چند روز پیش امریکا به قطعنامه آتش بس غزه نشان داد که چه بسا امریکا بیش از اسرائیل تمایل به ادامه جنگ داشته باشد. بر کسی پوشیده نیست که مستشاران امریکایی در اسرائیل حضور دارند و فرماندهی جنگ را آنها بر عهده گرفته اند. همچنین سیل سلاح هایی که در اختیار اسرائیل قرار گرفته نشان می دهد که دغدغه امریکا در جنگ غزه جدی است و امریکا مستشار و ناو و سلاح را به این سادگی به میدان نیاورده تا استفاده نشوند. 

به نظر می رسد همین الآن اگر اسرائیل بگوید که حاضر است آتش بس را بپذیرد (که نمی پذیرد) این امریکاست که بر ادامه جنگ اصرار داشته باشد. چرا باید امریکا به دنبال تداوم جنگ در غزه باشد؟! دست کم دو دلیل را می توان برای تمایل امریکا برای ادامه جنگ متصور بود؛ نخست تحمیل توازن مورد قبول امریکا بر منطقه و دیگری افکار عمومی امریکا و انتخابات پیش روی این کشور.

توازن قوا

شکی نیست با حمله حماس به اسرائیل و تلفات سنگینی که بر این رژیم تحمیل کرد، موازنه منطقه به هم خورده است. قبول آتش بس در وضعیت و زمان فعلی به معنای پذیرفتن قدرت حماس توسط غرب و تقویت جدی جایگاه محور مقاومت در منطقه به سود ایران و متحدانش است. اسرائیل و متعاقب آن، امریکا، از روز نخست هدف اصلی خود را نابودی حماس اعلام کردند. شاید این سنگ بزرگی باشد و زدن آن بسیار سخت، اما تعریف این هدف به تنهایی نشان می دهد که اسرائیل و امریکا درصدد بازگرداندن موازنه ای هستند که حماس با حمله اش به اسرائیل به هم زده است. 

در زمان برقراری آتش بس، حماس اسرای اسرائیلی را در شمال غزه رها کرد، جایی که اسرائیل ادعا می کرد از کنترل حماس خارج کرده است، این دهن کجی به اسرائیل نشان داد که کارزاری که به وجود آمده قرار نیست به راحتی پایان پذیرد. ضمن اینکه حماس همچنان قدرتی قابل ملاحظه در غزه است و اسرائیل آن را دست کم گرفته است. 

بنابراین به نظر می رسد تا زمانی که امتیازی قابل قبول برای اسرائیل و امریکا در غزه به دست نیاید پایان جنگ را نمی توان متصور شد، حتی اگر میزان کشته های فلسطینیان چند برابر رقم فعلی شود و خیابان های شهرهای جهان از معترضان مملو شود. احتمالا به همین دلیل است که اسرائیلی ها گفته اند سال 2024 سال جنگ خواهد بود، که البته هزینه های سرسام آور آن بر دوش اقتصاد اسرائیل سنگینی خواهد کرد. 

در حال حاضر حساسیت افکار عمومی و رسانه های جهانی نسبت به روزهای اول جنگ غزه کاهش یافته است و این موضوع نیز می تواند به سود امریکا و اسرائیل تمام شود. مگر اینکه ناگهان اتفاقی پیش بینی شده رخ دهد و دوباره افکار عمومی تهییج شود.

انتخابات امریکا

برخلاف آنچه انتظار می رود، افکار عمومی امریکا به نفع اسرائیل است و به ضرر دولت بایدن؛ لابی فعال یهودی ها در امریکا توانسته است افکار عمومی را مجاب کند که باید امریکا چشم بسته در کنار اسرائیل بایستد و شدت عمل بیشتری از خود نشان دهد. برای همین این جنگ بر میزان محبوبیت بایدن تاثیر منفی گذاشته است. 

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که تنها 30 درصد افکار عمومی امریکا از اوضاع انسانی جاری در غزه ناراحت هستند و اکثریت از رفتارهای خشونت آمیز اسرائیل حمایت می کنند. تداوم این وضعیت می تواند به ضرر دولت بایدن تمام شود. در حالی که بایدن خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری امریکا آماده می کند، عدم دست یافتن به یک امتیاز در خور توجه و قابل قبول می تواند افکار عمومی را علیه دولت حزب دموکرات تحریک کند و این مساله سبب می شود تا در انتخابات پیش رو کارزار سختی در انتظار بایدن باشد.

با این تصور نه تنها نمی توان انتظار داشت پایانی نزدیک برای جنگ غزه در پیش باشد بلکه حتی شاید بر شدت حملات و خشونت ها افزوده شود. حماس اعلام کرده است که برای شش ماه جنگ آمادگی دارد. با سپری شدن حدود دو ماه از آغاز جنگ غزه، برآورد می شود حماس حداقل برای چهار ماه دیگر تاب آوری داشته باشد، اما بعد از آن چه خواهد شد؟! آیا جبهه جدیدی به سود حماس گشوده خواهد شد؟! چه بسا امریکا و اسرائیل روی این چهار ماه باقی مانده حساب کرده اند و تلاش دارند در طول این مدت نهایت فشار را بر حماس وارد کنند. 

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: امریکا ایالات متحده امریکا اسرائیل امریکا و اسرائیل حمله اسرائیل به غزه غزه جنگ غزه خاورمیانه امریکا و فلسطین سید علی موسوی خلخالی وتوی امریکا انتخابات امریکا جو بایدن


( ۱۳ )

نظر شما :

ناشناس ۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۵
بر خلاف کارشناس محترم من می خوام کوچه بازاری تفسیر کنم . آمریکا به جنگ غزه نیاز داره چون می خواد آروم آروم تمرکز افکار عمومی دنیا از جنگ اوکراین ( بخوانید افتضاح ناتو و خیانت آمریکا ) منحرف بشه تا بی سر و صدا قائله را تمام کنند البته با باج دادن به روسها .
ابراهیم قدیمی ۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۰۴:۰۷
در اخبار دیدم نوشته بودند که هفتاد درصد سرمایه های امریکا متعلق به هواداران اسرائیل است۔ صنایع وتجارت های پول ساز و انرزی و وبانکداری و۔۔۔۔۔در اختیار انها است۔۔مخالفت امریکا با روسیه وچین منشا انباشت سرمایه دارد۔چین وروسیه در حال پیشی گرفتن از سرمایه های انان بود۔سرمایه داران مراقب سرمایه هستند انسانهای معمولی مراقب کیف پول و فقرا مراقب سکه های دریافت شده از این وان۔جنگ برای پول است وصلح برای پول۔زر نداری نتوان رفت بزور از دریا زور ده مرده چه فایده زر یک مرده بیار شیخ سعدی در حکایت مشت زن گلستان۔