گشایش در روابط دیپلماتیک ایران و امریکا

۱۶ مهر ۱۳۸۷ | ۱۳:۲۴ کد : ۲۸۴۸ گفتگو
گفت و گو با دکتر علی خرم، کارشناس مسائل امریکا و استاد دانشگاه
گشایش در روابط دیپلماتیک ایران و امریکا
طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی صدور مجوز فعالیت شورای ایرانیان-امریکاییان از سوی دولت امریکا منتشر شد که در ادامه تلاش های مستمر جامعه ایالات متحده در ارتباط با روابط مردم دو کشور قابل بررسی است، با وجود این دولت ایران در برابر پیشنهاد تاسیس دفتر حفاظت از منافع ایالات متحده امریکا در تهران، سکوت کرده است.
 
برای آگاهی از میزان تاثیر این نوع اقدامات و پیشنهادات برای برقراری روابط دو جانبه بین تهران و واشنگتن، گفت و گویی با دکتر علی خرم، کارشناس مسائل امریکا و استاد دانشگاه انجام داديم که در ادامه مى‌آيد:
 
-آیا اقداماتى مثل صدور مجوز براى فعالیت شورای ایرانیان-امریکاییان از سوی دولت امریکا  می‌تواند در شکل‌گيرى رابطه ایران و امریکا، راهگشا باشد؟
دو دیدگاه در این مورد وجود دارد، در دیدگاه اول، هرگونه آماده سازی یا تسهیل روابط دیپلماتیک بین دو کشور، از راه همین اقدامات اولیه میسر است از این رو نتیجه نهایی کلیه اقداماتی از این دست، می تواند منجر به روابط دو جانبه بین دو کشور شود.
 
از دیدگاهی دیگر، اراده سیاسی دو دولت ایران و امریکا است که باید نسبت به برقراری روابط فی مابین تصمیم گیری کند؛ چه نهادهایی از قبیل شورای ایرانیان- امریکاییان، ایجاد شده باشد و چه نشده باشد. در این دیدگاه، ارائه چند پیشنهاد و یا آغاز به کار برخی نهادها در خصوص روابط دو کشور، به معنای برقراری روابط دیپلماتیک بین آنها نیست، با این وجود باید اذعان داشت که هرگونه گشایش در این مسیر، مقدمه ای برای روابط دیپلماتیک بین دو دولت خواهد بود.
 
-آیا دولت ایران مجوزی برای فعالیت شورای ایرانیان- امریکاییان صادر خواهد کرد؟
 
بستگی دارد که این شورا چه شرح وظایف، اهداف و سیاست هایی داشته باشد، اگر فعالیت این شورا بر اساس منافع و امنیت ملی ایران باشد، بطور قطع مجوز فعالیت به آنها خواهند داد چراکه آنها ایرانیانی هستند که لابی ایران در امریکا محسوب می شوند.
 
- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که دولت امریکا از طرح گشایش دفتر حفاظت منافع در تهران منصرف شده است اما کاخ سفید در مقابل این خبر، سکوت کرده است. در صورت صحت خبر، چگونه می توان به توفیق ادامه تلاش ها برای آغاز روابط میان دو کشور امید داشت؟
سکوت دولت امریکا دال بر مخالفت با روابط نیست، با این وجود نمی توان انتظار داشت که اقدامی شگرف و اساسی تا پایان دولت فعلی امریکا در زمینه روابط ایران و امریکا انجام شود.
 
- چه پیش بینی از روابط ایران و امریکا در دوران رئیس جمهور آینده ایالات متحده دارید؟
این مسئله بستگی به هر دو دولت دارد، از یک سو باید دید کدام کاندیدا در انتخابات پیروز می شود و چه سیاستی نسبت به ایران خواهد داشت، از سوی دیگر باید دید دولت ایران چه دیدگاهی نسبت به گسترش روابط با غرب و امریکا دارد.  

نظر شما :