نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان - ۶ اکتبر

۱۶ مهر ۱۳۸۷ | ۰۳:۳۴ کد : ۲۸۶۰ آمریکا
هرالد تريبيون: کیپلین پیلین معاون،* لس آنجلس تايمز: یک جالی راجر فشرده،* ایندیپندنت: مک­کین خود را در برابر موج­های بزرگ فریب می­دهد،* فایننشال تایمز: چین باید مخارج خود را گام به گام کنترل کند.
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان - ۶ اکتبر

روزنامه هرالد تریبیون سرمقاله امروز خود را به موضوع بحران اقتصادی اخیر اختصاص داده و با عنوان کیپلین پیلین معاون، نوشته است، بعد از من تکرار کنید: خوک نمی­تواند پرواز کند، ماه از پنیر ساخته نشده است، آتش حتما می­سوزاند. شاید برایتان تعجب آور باشد که ازتان بخواهم این عبارت­ها را تکرار کنید. اما اجازه دهید شما را با چیزی رو به رو کنم، افتضاح وال استریت که باید از 700 میلیارد دلار از سرمایه نسل­های امریکا برای نجات آن هزینه کرد باز گو کننده این حقیقت است که قابلیت­های انسانی به آخر رسیده و حقایق نادیده گرفته شده­اند و همه چیز به قدم زدن در سرزمین رویاها و بر روی ابرها تبدیل شده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، خطر باز هم بیشتر از این احساس می­شود. بدهی­ها موسسات مالی می­تواند به جایی برسد که 200 هزار دلار بابت هر مسکن از مشتریان خود پول دریافت کند. حقیقت این است که این کار می­تواند قیمت­ها را به شدت افزایش دهد. زهر مهلک وام­ها به زودی امنیت ما را به مخاطره خواهد انداخت. قبلا وام گرفتن مطبوع بود و بعضی وقت­ها بسیار دوست داشتنی، کاری که می­توانستید بر اساس آن روی خیلی چیزها حساب کنید. چهار چهار تا می­شد پنج تا. و خیابان­ها را با طلا فرش کنید، اما حالا همه چیز عوض شده. چه اتفاقی افتاده؟ این پرسشی است که از شدت خشم لب­های هر کسی را مانند فنر می­جهاند.

 

روزنامه  ­لس آنجلس تایمز سرمقاله امروز خود را به دزدان دریایی سومالیایی اختصاص داده و با عنوان یک جالی راجر فشرده نوشته است، دزدان دریایی که کشتی کاملا مسلحی با آن همه تجهیزات نظامی را دزدیدند و آن را به سرپناه یا پناهگاه خود منتقل کردند تا در آخر آن را در یک معامله که ترجیحا القاعده باشد به فروش برسانند، امنیت جهانی را به شدت به مخاطره انداخته است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است به همین دلیل است که طالبان در پشت میز مذاکرات که می­نشیند با دست بالا به مذاکره می­پردازد و در آخر همه چیز را به باد می­دهد زیرا چشم امید به باغ امید سبز خاورمیانه دوخته است. جایی که عده­ای کشتی می­دزدند تا محتویات آن را به القاعده و طالبان بدهند. بی­شک این اتفاق با امنیت ملی ما و جهان به طور کل در ارتباط است، از این رو نمی­توان از آن به راحتی گذشت. نیروهای دریایی جهان باید همگی دست به کار شوند تا جلوی این معامله­های مرگبار را بگیرند.

 

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به مواضع مک­کین در رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری اختصاص داده و با عنوان مک­کین خود را در برابر موج­های بزرگ فریب می­دهد، نوشته است، جان مک­کین در سخنرانی­های خود تلاش می­کند بحران­های ناگهانی و شادمانی­هایش را از هم جدا کند. جنگ عراق برای او ارزشی برابر با یک تریلیون دلار دارد و دیوانگی­های اقتصادی نیز صدها میلیارد دلار. اما او تلاش می­کند تمام این موارد را از هم دور نگه دارد. از این رو از آنجا که وی معتقد است هدف وسیله را توجیه می­کند، توصیه می­کند که نیازهای مالیش برای راه انداختن کارهایش به هر نحوی به دستش برسد. این را می­گویم که به موضوع عراق برسم. نمی­دانم ایشان چه اصراری دارد، تا به موضوع عراق اشاره می­شود فورا این پرسش را مطرح کند که آیا شما شک دارید صدام می­خواست به سلاح­های کشتار جمعی دست یابد؟ آیا شک دارید صدام به وقایع 11 سپتامبر مرتبط بود؟ اما اشاره نمی­کند که چرا 70 درصد عراقی­ها معتقدند که اگر ارتش امریکا از کشورشان خارج شود امنیتشان بیشتر تامین خواهد شد تا این که آنها در عراق بمانند؟

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را درباره چین و تحولات اقتصادی آن اختصاص داده و با عنوان چین باید مخارج خود را گام به گام کنترل کند، نوشته است، قضاوت درباره تحولات و بازتاب­های غرب باعث نمی­شود که تحولات اقتصادی چین را نادیده بگیریم. چینی­ها پس از آن که در سال 2007 رشد 12 درصدی را تجربه کردند امسال مجبور هستند میزان رشد پایین­تری چیزی در حدود 8 درصد را تجربه کنند. رشد مدرن باعث شده که اکنون یک بلای اقتصادی سختی به وجود بیاید. اما با این حال همانطور که همه کارشناسان معتقدند، اقتصاد چین به این بستگی دارد که رشد اقتصادی امریکا، اروپا و ژاپن تا چه اندازه باشد.


نظر شما :