در مقابل ایران باید منطقی برخورد کرد نه احساسی

۳۰ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۶ کد : ۴۳۲۱ سرخط اخبار
یادداشتی از فرانسوا نیکولو، سفیر سابق فرانسه در ایران
در مقابل ایران باید منطقی برخورد کرد نه احساسی

فرانسوا نیکولو، در بین سال­های 2001 تا 2005 سفیر فرانسه در ایران بود. وی در مقاله­ای به بررسی برنامه هسته­ای ایران پرداخته است و نقش غرب و آژانس بین المللی انرژی هسته­ای را مورد بررسی قرار داده است.

مذاکرات در مورد برنامه هسته­ای ایران، بیش از سه سال است که متوقف شده است.

به نظر می­رسد کشورهایی که خود بر روی زرادخانه­های هسته­ای نشسته­اند، فکر می­کنند می­توانند به ایران دستور دهند و بگویند، آنچه را که من می­گویم انجام بده، نه انچه را که من انجام می­دهم.

توهم دیگری که در غرب طرفداران زیادی هم دارد بر این پایه استوار است که اگر فشارها را بر ایران افزایش دهند، ایران تسلیم خواهد شد. هر کسی که ایران را بشناسد می­داند که این رفتارها تنها پاسخهای ستیزه­جویانه ایران را دربرخواهد داشت.

البته ایران نیز توهماتی را در سر پرورش می­دهند که بر این تصور است که می­تواند از حمایت کشورهای ضد غربی و یا کشورهای اسلامی بهره­مند شود. اما آنچه تاکنون شاهد آن بودیم، این بود که در هر مرحله­ای از این بحران، دوستان ایران، صحنه را خالی کردند.

ایران همچنین بر این باور بود که می­تواند فرانسه و آلمان را از ایالات متحده در تصمیماتشان جدا کند.

 ادامه انزوای ایران، این کشور را مجبور می­کند تا تکنولوژی­های هسته­ای را که توسط دیگران ابداع شده است را دوباره با نتایجی نه چندان خوب نوآفرینی کند.

این مسئله تنها مشکل غرب نیست. مسئله حقوق بشر نیز از دیگر مسائلی است که غرب انگشت اتهامش را به سوی ایران نشانه گرفته است.  

این اعتقاد بنیادین در غرب وجود دارد که حکومتی مانند آنچه که در حال حاضر در ایران حاکم است خواهان سلاح­های هسته­ای است و رفتارهایش نیز چنین نشان می­دهد. اما ایران پیش­بینی کرده­است که در 20 سال آینده توانایی دسترسی به بمب هسته ای را خواهد داشت. اما مردم بر این باورند که سال آینده و یا یکسال بعد از آن این پیش­بینی به واقعیت تبدیل خواهد شد.

آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان در سال 2007 در سخنرانی خود در سازمان ملل اعلام کرد که جهان نباید به ایران ثابت کند که این کشور در حال ساخت بمب هسته­ای است. ایران باید جهان را متقاعد کند که بمب نمی­خواهد.

گاه­به­گاه محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین­المللی انرژی اتمی به همه یادآوری می­کند که در مورد ایران باید بر روی توانایی­ها و نه قصد و نیت ایران تمرکز کرد.

گفته می­شود که ایران باید این برنامه­ها را با یکدیگر همسو کند و چنین فرایندی نمی­تواند مخفی بماند. ممکن است که ایران ظرفیت لازم برای تولید یک یا دو بمب هسته­ای را طی سال­های آینده به دست آورد اما چنین فعالیت­هایی باید در فضایی باز انجام شود چراکه ایران باید تحت نظارت آژانس انرژی هسته­ای به غنی سازی اورانیوم خود ادامه دهد.

در این مرحله، ایران یک یا دو سال دیگر زمان نیاز دارد تا بتواند به بمب هسته­ای دست پیدا کند. سخترین بخش تولید بمب همچنان پیش رو است و برای رسیدن به آن بیش از یک دهه زمان لازم است.

به درستی نمی­توان گفت که حکومت ایران برنامه ساخت بمب هسته­ای را دنبال می­کند.

اما آیا مذاکرات شانسی برای موفقیت در دوران احمدی­نژاد خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال خیر است اگر که ما همچنان خواهان گزارش کامل ایران از برنامه­هایش باشیم.

اگر ما شرایط را تغییر دهیم، پیشرفت امکان­پذیر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر برنامه هسته­ای ایران تحت نظارت آژانس انرژی هسته­ای به کار خود ادامه دهد، آژانس می­تواند به عنوان یک ناظر نقش بازی کند و اعتماد نسبت به قصد و هدف ایران به آهستگی تغییر کند.


نظر شما :