زرادخانه ‌اى بزرگ به نام هند

۱۲ شهریور ۱۳۸۶ | ۰۵:۵۳ کد : ۵۹۹ اخبار اصلی
با گرم شدن روابط واشنگتن و دهلى نو، مقاطعه کاران آمريکايى که براى چند دهه از هند بيرون رانده شده بودند، با تقاضاهاى جديدى مواجه شده‌اند.رئيس بخش شرق آسياى لاکهيد مارتين مى‌گويد هند بهترين بازار ما به شمار می آید.
زرادخانه ‌اى بزرگ به نام هند

 

هند همزمان با رشد قدرت اقتصادى در تلاش است تا توان نظامى خود را نيز متناسب با آن افزايش دهد. کارشناسان مسائل نظامى انتظار دارند اين کشور در طول پنج سال آينده رقمى در حدود 40 ميليارد دلار، غير از بودجه‌ سالانه‌ تسليحاتى خود، براى به دست آوردن سلاح‌هاى پيشرفته هزينه کند.

 

سلاح ‌هاى مورد نظر هند تسليحات مختلفى مانند  جت ‌هاى جنگنده‌، توپخانه، زير دريايى و تانک را دربر مى ‌گيرد. اين کشور در زمان اتحاد جماهير شوروى با همکارى اين کشور زرادخانه خود را شکل داده بود و به نظر مى‌رسد در حال تبديل شدن به يکى از بزرگ ‌ترين بازارهاى تسليحاتى در جهان باشد.

 

با گرم شدن روابط واشنگتن و دهلى نو، مقاطعه کاران آمريکايى که براى چند دهه از هند بيرون رانده شده بودند، با موج تقاضاهاى جديدى مواجه شده‌اند.

 

 ريچارد کيرکلند، رئيس بخش شرق آسياى لاکهيد مارتين مى‌گويد که با توجه به پتانسيل رشد هند، اين کشور بهترين بازار ما به شمار مى‌رود. 

 

با اين حال موفقيت کمپانى‌ هاى آمريکايى در تبديل اين پتانسيل به سود بالقوه به چيزى بيش از گرم شدن روابط واشنگتن و دهلى نو بستگى دارد. موفقيت آنها به دقت و ظرافت در برخورد با رقيب ديرنه ‌اى به اسم روسيه بستگى دارد که از سال‌ها پيش تامين کننده تسليحات اين کشور است.

 

با درخواست تازه وزارت دفاع هند براى سفارش 162 جت جنگنده که ارزشى در حدود 10 ميليارد و 200 ميليون دلار دارد، اين رقابت شکل تازه‌اى به خود گرفت.

 

هند که براى راه اندازى صنايع تسليحاتى خود به شکل بومى کاملا مصمم است، براى رسيدن به هدف خود به تامين کننده‌ هاى خارجى محتاج است تا بتواند در آينده تجهيزات نظامى را در داخل کشور توليد کند.

 

براى مثال در قرارداد جت‌ هاى جنگنده، شرکت فروشنده بايد بخشى از وسايل مورد نياز خود را به اندازه نيمى از ارزش کل قرارداد در داخل اين کشور توليد کند. با اين ترتيب کمپانى ‌هاى آ‌مريکايى با صنايع محلى هماهنگ مى‌شوند.

 

علائق تجارى ايالات متحده نسبت به هند، فراتر از تسليحات نظامى است. اين کشور بازار بزرگى براى تجارت هوايى، کشتيرانى و پروژه ‌هاى زيربنايى محسوب مى‌شود.

چنين بازارى، شانس پديد آوردن بخش ‌هاى تدارکاتى و امنيتى را براى شرکت ‌هاى بزرگ آمريکايى فراهم مى‌کند.

 

والتر دوران، مدير بخش آسيايى رايتون و فرمانده اسبق نيروى دريايى آمريکا در اقيانوس آرام پيش بينى مى‌کند:” اگر هند برزگ ‌ترين شريک ما در طول دهه آينده نشود، حداقل يکى از بزرگ ‌ترين آنها خواهد بود.“ 

 

رويه جديد هند در هزينه کردن بودجه ‌هاي کلان براى تسليحات نظامى، نشان دهنده تغيير نگرش اين کشور نسبت به موقعيت  خودش است. آدميرال سورش مهتا، فرمانده نيروى دريايى هند در کنفرانسى که در ماه جولاى در دهلى نو برگزار شد، عنوان کرد که هند مانند هر کشور رو به پيشرفت ديگرى در آرزوى به دست آوردن جايگاه خود در عرصه جهانى است

 

اين مساله زمانى اهميت بيشترى پيدا مى‌کند که به ديدگاه هند براى تبديل شدن به پليس آب‌ هاى مجاور اين کشور، به خصوص اقيانوس هند، پى ببريم.

 

سيتانشو کار،‌ سخنگوى وزارت دفاع اين کشور چندى پيش عنوان کرده بود که اگر به حاشيه آب‌هاى آزاد از غرب آسيا تا اقيانوس آرام بنگريد، متوجه مى‌شويد 70 درصد از کل جابجايى ‌هاى محصولات نفتى جهان در اين منطقه اتفاق مى‌افتد. ما هم در اين ميان نقشى بر عهده داريم تا امنيت اين مسير دريايى را تضمين کنيم.

 

بر اساس اين ديدگاه است که دليل خريدهاى تازه هند مشخص مى‌شود. براى مثال کشتى آمريکايى ترنتون که نيروى دريايى هند آن را خريدارى کرد و جالاشوا ناميد، مى‌تواند 450 سرباز و 12 هليکوپتر را حمل کند. همچنين براى تخليه هندى‌ها،‌ کمک رسانى يا مداخله در مناطق آشوب ‌زده نيز قابل استفاده است.

 

با اين حال هند براى کارخانه‌ هاى اسلحه سازى آمريکا منطقه ‌اى بکر محسوب مى‌شود. اين کشور در طول دهه ‌هاى جنگ سرد، بيشتر به سمت اتحاد جماهير شوروى سابق گرايش داشت. پس از پايان جنگ سرد نيز با آزمايش اتمى سال 1998 در هند،‌ اين کشور با تحريم ‌هاى دولت کلينتون مواجه شد.

 

در دوران دولت بوش بود که تحريم‌ ها لغو شدند و روابط نظامى دو کشور عميق ‌تر شد. در ماه جولاى گذشته هند و آمريکا به توافقى تجارى در انرژى هسته ‌اى دست يافتند. بر اساس اين قرار داد آمريکا متعهد شده است تکنولوژى هسته ‌اى را که شامل سوخت هم مى‌ شود به هند منتقل کند

 

هر چند موقعيت آمريکا در اين کشور در حال تغيير است اما بسيارى از تحليل ‌گران صنايع نظامى معتقدند آمريکايى ‌ها هنوز فاصله زيادى تا تثبيت موقعيت خود در پيش دارند. در بسيارى از موارد آنها بايد با روسيه رو در رو شوند که  تامين کننده سنتى تسليحات هند  است.

 

با وجود آنکه ارتباط اين دو کشور پس از تجزيه اتحاد جماهير شوروي تا حد زيادى مختل شد اما در سال‌هاى پايانى دهه 1990 شرايط به حالت اوليه بازگشت.

 

هند و روسيه هم اکنون در حال مذاکره درباره قراردادى 10 ميليارد دلارى هستند که بخشى از آن را يک سيستم دفاع هوايى براى هند تشکيل مى‌دهد.


نظر شما :