نقش مرموز امريکايى‌ها در انتخابات عراق

۱۷ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۳۱ کد : ۶۳۶۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا که یکی از مرموزترین چهره‌های سیاسی ...
نقش مرموز امريکايى‌ها در انتخابات عراق

جو بایدن معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا این روزها بسیار به عراق سفر می‌کند. او که یکی از مرموزترین چهره‌های سیاسی امریکا محسوب می‌شود و در گذشته نیز طرح تجزیه عراق را مطرح کرده بود، این روزها نقشه تازه‌ای برای عراق دارد. نقشه‌ای که تا اندازه بسیاری مورد تایید باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا نیز هست. بایدن در عراق دو هدف بزرگ را تعقیب می‌کند. ترغیب مالکی به عدم همکاری با ائتلاف ملی عراق و دیگری افزایش حمایت‌ها از جریان ایاد علاوی و طراحی طرحی برای باز گرداندن وی به قدرت از اهداف تعریف شده امریکایی‌ها در عراق است.

هدف نخست

نوری مالکی نخست وزیر عراق نزدیک به یک ماه پیش ابراز تمایل کرد که به ائتلاف ملی بپیوندد. در آن تاریخ وی با انتقادهای گسترده‌ای بر سر انفجارهای خونین بغداد که به چهارشنبه خونین و یکشنبه خونین مشهور شدند، مواجه بود. به گونه‌ای که حتی موضوع توبیخش در مجلس عراق نیز مطرح شد. از این رو از خواسته‌‌های قبلی اش کوتاه آمد و پذیرفت به ائتلاف بپیوندد.

هنگامی که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در تاریخ 13 آبان به عراق سفر کرد، مالکی از او دعوت کرد تا با او دیدار کند و پیوستنش به ائتلاف ملی را نیز فراهم آورد. آن دیدار انجام شد ولی مالکی باز هم نپذیرفت به ائتلاف بپیوندد. برخی منابع آگاه می‌گویند که مالکی تحت فشار شدید امریکا از پیوستن به ائتلاف ملی عراق امتناع کرد.

ظاهرا امریکایی‌ها به مالکی وعده داده‌اند در صورتی که به ائتلاف ملی نپیوندد زمینه‌های انتخاب مجددش به نخست‌وزیری عراق را فراهم خواهند کرد.

امریکایی‌ها بر این اعتقادند که ائتلاف ملی عراق در حقیقت نماینده شیعیان عراق است و گرایش‌های طائفه‌ای‌اش به همین واسطه بالا است. مضافا بر آن متمایل به ایران است و باید تمام زمینه‌های لازم برای عدم پیروزی‌اش در انتخابات آتی را فراهم آورد.

بایدن یکی از طرفداران اصلی این ایده است. او می‌گوید اگر ائتلاف ملی در عراق پیروز انتخابات شود، به این معنی است که ایران در عراق پیروز شده و این موضوع موضع ایالات متحده را در عراق تضعیف خواهد کرد و به قدرت منطقه‌ای ایران خواهد افزود.

هدف دوم

بر خلاف وعده‌هایی که امریکایی‌ها به نوری مالکی داده‌اند و متاسفانه او نیز بر این وعده‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده، امریکایی‌ها به دنبال حمایت از او و انتخاب مجددش به سمت نخست‌وزیری عراق نیستند. امریکایی‌ها به دنبال حمایت از ایاد علاوی و گروه‌ها و احزاب گرد آمده در ائتلاف او هستند و در تلاشند که به هر قیمتی شده مجددا او را به قدرت باز گردانند.

از سوی دیگر امریکایی‌ها ارتباطات گسترده‌ای با بعثی‌ها برقرار کرده‌اند. برخی چهره‌های متنفذ امریکایی از جمله جو بایدن بر این باورند که بعثی‌ها را باید مجددا وارد عرصه سیاسی عراق کرد چرا که در این کشور همچنان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و مضافا بر آن مورد حمایت کشورهای عربی نیز هستند. از این رو این موضوع می‌تواند در صورت بازگشت آنها به قدرت امنیت و ثبات در عراق را به ارمغان آورد.

ایاد علاوی خود نیز ارتباطات گسترده‌ای با بعثی‌ها برقرار کرده است. وی از افشای این که بارها با رهبران حزب بعث دیدار کرده و با آنها نشست و برخواست داشته، ابایی ندارد. علاوی در توجیه این کارش می‌گوید، من این کار را برای حفظ منافع عراق انجام داده‌ام.

علاوی چون خود همیشه از چهره‌های مطرح حزب بعث بود، گمان می‌کند که بتواند در میان آنها برای خود جایگاهی دست و پا کند. او هنوز هم در سخنرانی‌هایش به روح میشل افلق موسس حزب بعث درود می‌فرستد. امریکایی‌ها نیز بر همین موضوع توجه ویژه‌ای دارند. از این رو تلاش می‌کنند مالکی را از اتحاد با ائتلاف ملی و دیگر جریان‌های مطرح شیعی جدا کنند، علاوی را به قدرت بازگردانند و در نهایت زمینه‌های حضور بعثی‌ها در عرصه‌های سیاسی عراق را نیز فراهم آورند. امریکایی‌ها تمام این کارها را می‌کنند برای این که بتوانند در سال 2011 با خیالی ظاهرا آسوده عراق را ترک کنند. ماموریت بایدن تا روز انتخابات نیز همین است.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :