نشانه‌هایی از صبر و تامل ایران در برابر روسیه

۱۷ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۸ کد : ۶۳۷۷ اخبار اصلی
در واکنش‌ مقامات ایران نسبت به عملکرد روسیه در تصویب قطع نامه اخیر می‌توان ...
نشانه‌هایی از صبر و تامل ایران در برابر روسیه

دیپلماسی ایرانی: اکنون که روسیه بازی دوگانه خود را با سرعت غیر قابل باوری در برابر ایران به نمایش می‌گذارد، تهران نیز به تامل بیشتر برای برخورد با این برخوردهای دوگانه واداشته شده است.

همزمان با رایزنی‌ها و توافقات انرژی میان ایران و روسیه که روز سه شنبه ( دهم آذر) میان مقامات ایران و وزیر انرژی اتمی روسیه انجام شد، ابتدا سخنگوی وزارت خارجه ایران از رای موافق روسیه به قطع نامه دیگری در آژانس علیه ایران به نیابت از دستگاه دیپلماسی کشور واکنش نشان داد و پس از او محمود احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود رای موافق روس‌ها را اشتباه خواند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه رای مثبت روسیه به قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سئوال برانگیز خواند و خواستار پاسخگویی و شفاف‌سازی مسکو در این رابطه شد.

محمود احمدى نژاد نیز در  گفت و گوى مفصل تلویزیونى خود با انتقاد از عملکرد روسیه در قبال مساله هسته‌اى ایران و اشتباه دانستن این برخورد روسیه گفت: " روسیه اشتباه کرد. روسیه تحلیل درستى از شرایط امروز دنیا ندارد، شاید بر اساس اطلاعاتی که درست نیست به آن طرف رفت."

این سخنان آقای احمدی نژاد خطاب به کشوری است که تهران معتقد است نقش ویژه در تحولات منطقه‌ای دارد و شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی می‌طلبد که ایران با این کشور روابط استراتژیک داشته و این روابط را ادامه دهد. همچنین این گفته‌ها خطاب به کشوری است که در کسب منافع ملی خود با بازی بر سر ایران به خوبی توانست استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در اروپای شرقی را که مساله‌ای به زیان روسیه محسوب می‌شد، به حالت تعلیق درآورد.

این واکنش‌ها از سوی مقامات ایران در حالی ابراز می‌شود که سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه در همان روز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد کشورش هیچ معامله‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام نداده و قطعنامه شورای حکام را صرفاً تصمیمی از جانب گروه پنج به علاوه یک می‌داند؛ حال آن که روسیه نیز یکی از اعضای این گروه است و در تدوین پیش نویس قطع نامه و تصویب نهایی قطع نامه علیه ایران نقش کلیدی داشته است.

وی گفت که کشورش همکاری موثر و شفاف ایرانبا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور رفع نگرانی‌ها را به تشدید تحریم‌ها علیه ایران ترجیح می‌دهد "روسیه قصد ندارد از طریق تهدید ایران موجب پیچیده‌تر شدن شرایط موجود شود." با این حال رییس جمهور روسیه نیز چندی پیش استفاده از ابزار تحریم علیه ایران را منتفی ندانسته بود.
اما آقاى احمدى نژاد معتقد نیست که تحریم‌های بیشتر در راه باشد، او گفت: "پیش بینى من این نیست که آنها به دنبال تحریم‌هاى جدید هستند چون اصلا فایده اى ندارد."

درست فردای این سخنان یعنی روز چهارشنبه( یازدهم آذر) اما شاهد واکنش دیگری بودیم، واکنشی که نقاط اشتراکی با پیش بینی آقای احمدی نژاد ندارد. یک دیپلمات بلند پایه روسی روز چهارشنبه (یازدهم آذر) اعلام کرد که: "روسیه از تصویب قعطنامه تحریمی در سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت خواهد کرد."

این دیپلمات روسی که نخواسته نام خود را افشا کند به خبرگزاری ایتارتاس گفته است که" روسیه قصد ندارد در مذاکرات با گروه 1+5 در انزوا قرار گیرد و قصد دارد در صورت موافقت آنها با تحریم ایران به این کشورها بپیوندند. "این دیپلمات روسی همچنین گفته است که روسیه موضوع تحریم ایران را در مذاکرات با گروه 1+5 مدنظر قرار خواهد داد."

از سوی دیگر شاهدیم مسکو تلاش دارد نشان دهد که موضوع هسته‌ای ایران، اختلافات ایجاد شده در این مورد میان ایران و آژانس و غرب و مسائلی این چنین بر روند کار تهران و مسکو در نیروگاه بوشهر تاثیری نخواهد داشت.

در این ارتباط میخاییل مارگلوف، رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه تاکید دارد که تنش‌هایی به وجود آمده میان دولت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به احداث نیروگاه اتمی بوشهر ارتباطی ندارد. وی گفت: "احداث نیروگاه اتمی بوشهر نشان دهنده سطح عالی همکاری‌ها میان روسیه و ایران است و به‌نظر می‌رسد همین مسئله چندان خوشایند رقبای کنونی و بالقوه مسکو در بازار انرژی هسته‌ای نبوده است."

این مقام روس با بیان این‌که کشورش قرار است در زمینه‌های دیگر از جمله نفت و شیمی نیز با ایران همکاری داشته باشد، اعلام کرد که بر شانس مساعد مسکو در این بخش امیدوار است.

این مجموعه از اظهارات و اقدامات مقات روسی را نباید در تعارض با یکدیگر دید، برای کرملین کاملا مسیری که در برابر ایران پیش گرفته کاملا روشن است؛ در این مسیر مسکو زمینه های همکاری فنی، اقتصادی، انرژی و صنعتی با ایران را تقویت می‌کند و برای حضور در پروژه‌های جدید اتمی ایران برنامه‌هایی در سر دارد اما در مقابل اعلام همراهی با تحریم‌های بیشتر یا موافقت با قطع نامه چهار شورای امنیت را برگ برنده دیگری در این مرحله از بازی روسیه، ایران، آژانس و غرب می‌بیند.

اما در واکنش‌ مقامات ایران نسبت به عملکرد روسیه در تصویب قطع نامه اخیر می‌توان رگه‌هایی از این احتمال را دید که تهران برای برداشتن گام بعد در همکاری با مسکو در حال تامل بیشتری است هرچند هیچ گاه چشم بر این روابط و تعاملات نخواهد بست.


نظر شما :