جنگ ۳۳ روزه تکرار می‌شود؟

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۵ کد : ۶۸۱۴ اخبار اصلی
منابع خبری نسبت به احتمال وقوع جنگ احتمالی میان اسرائیل و حزب‌الله هشدار می‌دهند...
جنگ ۳۳ روزه تکرار می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: منابع خبری نسبت به احتمال وقوع جنگ احتمالی میان اسرائیل و حزب‌الله هشدار می‌دهند. ظاهرا اطلاعاتی به دست آمده که حاکی از آن است که دو طرف قصد رویارویی مجدد با یکدیگر را دارند. آیا جنگ 33 روزه اسرائیل و حزب‌الله در سال 2006 برای سال 2010 نیز تکرار می‌شود؟

در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، حزب الله در حال انتقال موشک‌های دوربرد خود از جنوب به شمال لبنان به ویژه در وادی بقاع است تا در صورت حمله احتمالی از جانب اسرائیل آماده باشد.

نظامیان اسرائیلی مدعی شده‌اند که حزب الله از ایران موشک‌های دوربرد فجر دریافت کرده است.

منابع آگاه می‌گویند، در صورت وقوع جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل، ایران و امریکا از صحنه ماجرا دور خواهند ماند.

با این حال روزنامه واشنگتن پست نوشته است، در صورت بروز چنین جنگی لبنان در حقیقت عرصه رویارویی ایران و امریکا خواهد بود. چرا که ایران از حزب‌الله حمایت می‌کند و امریکا نیز حامی اسرائیل است. به نوشته این روزنامه، آرایش نظامی دوباره حزب‌الله نشان می‌دهد که این جنگ به مانند جنگ دوم لبنان در سال 2006 در مرزها تمرکز ندارد و به جای آن به داخل لبنان کشیده خواهد شد.

مروان حماده یکی از نمایندگان مجلس لبنان در این باره گفت: «این جا جایی است که موشک‌های ایرانی مستقر شده و جنگنده‌های اسرائیلی نیز فضای کشور را به همین دلیل نقض می‌کنند.»

گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که روز شنبه هواپیماهای تجسسی اسرائیل حریم هوایی لبنان را نقض کردند و از فراز شهرهای الشعب، مناطق جنوبی و شهر الناقوره گذشتند.

در پاسخ به این اقدام اسرائیل کلوديو گراتسيانو فرمانده‌ ایتالیایی نيروهاى يونيفل در جنوب لبنان در گفت‌وگو با راديو ارتش اسرائیل گفت: «پروازهاى جنگنده‌هاى اسرائيلى در حريم هوايى لبنان اهانتى به لبنانى‌ها و تجاوز به جايگاه و اعتبار نيروهاى يونيفل است. اسرائيل با پروازهاى هر روزه‌اش قطعنامه‌ 1701 را نقض مى‌کند و اهداف يونيفل و ارتش لبنان را از بين مى‌برد. حتى اگر پروازهاى ارتش اسرائيل در حريم هوايى لبنان در راستاى جمع‌آورى اطلاعات و منع قاچاق سلاح ضرورى باشد به منزله‌ نقض حاکميت لبنان است.»

گراتسيانو همچنین ادعاهاى اسرائیل درباره حزب‌الله لبنان را رد کرد و گفت: «در سال‌هاى اخير هيچ گونه سلاحى به جنوب لبنان قاچاق نشده و هيچ درگيرى در سال‌هاى گذشته ميان نيروهاى يونيفل و حزب‌الله لبنان رخ نداده است.»

گراتسيانو همچنین از اسرائیل خواست از بخش شمالى روستاى غجر عقب‌نشينى کند چرا که حضور نيروهاى اسرائيلى در اين بخش در شرايط کنونى نقض قطعنامه‌هاى سازمان ملل است.

در همین رابطه یوسی پلد وزیر مشاور بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه با اشاره به این که هدف اصلی تلاویو تضمین نسل‌های آینده خود برای کشوری یهودی است، گفت: «اسرائیل به سمت رویارویی با تشکیلات نظامی حزب‌الله لبنان در حرکت است.»

به گزارش روزنامع هاآرتص پلد که از اعضاى حزب ليکود اسرائیلی است در پاسخ به این سئوال که آیا تصور می‌کند دور تازه‌ای از خشونت‌ها در مرزهای شمالی این رژیم آغاز خواهد شد، گفت: «بله. فقط زمانش را نمی‌دانم، مثل اینکه هیچ کس نمی‌داند جنگ دوم لبنان چه زمان پایان می‌یابد.»

وی با بیان این که در صورت بروز درگیری در مرزهای شمالی، لبنان و سوریه مسئول آن خواهند بود، گفت: «جهان در رفتار با حزب‌الله و این که به این سازمان اجازه داده است سلاح جمع‌آوری کند ـ همان کاری که در سال 2006 کرد ـ ناموفق رفتار کرده است. لبنان تنها کشور جهان است که یک سازمان نظامی به نام حزب‌الله به طور مستقل دولتش را می‌گرداند و از سوی دو کشور خارجی نیز حمایت می‌شود.»

این در حالی است که دفتر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائیل با صدور بيانيه‌اى متناقض اعلام کرد، اسرائيل به دنبال جنگ و رويارويى جديد با لبنان نيست.

بیش از 10 هزار نیروی نظامی سازمان ملل متحد در مرزهای میان اسرائیل و لبنان مستقر هستند و تلاش می‌کنند آتش‌بس میان دو طرف پس از جنگ سال 2006 را حفظ کنند.

در همین رابطه نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با سعد حریری نخست‌وزیر لبنان به وی قول داد تمام تلاشش را به کار گیرد تا اسرائیل به لبنان حمله نکند.

این در حالی است که برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه در دیدار با سعد حریری در پاریس گفت: «اسرائیل دوست ماست و اگر تهدیدی علیه لبنان باشد در نتیجه اقدامات نظامی حزب‌الله ـ به سود ایران ـ خواهد بود.»

حزب‌الله لبنان نسبت به اظهارات کوشنر واکنش نشان داده و با صدور بیانیه ای اعلام کرد، سخنان کوشنر انعکاسی از صدای اسرائیل و انکار مسلم تاریخ فرانسه و میراث این کشور در مقاومتش برابر ظلم و اشغالگری است. این موضع گیری تلاش برای تبرئه رژیم اشغالگر قدس و سرپوشی برای نقض بی رحمانه حاکمیت لبنان است که از اشغالگری این رژیم حمایت و آن را به ادامه خشونت‌هایش تشویق می‌کند.

هفته گذشته ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز به حزب‌الله هشدار داد که از وارد شدن به جنگ با آن رژیم بپرهیزد. تلاویو اعلام کرده است که دولت لبنان مسئول نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل توسط حزب‌الله خواهد بود. باراک همچنین تأکید کرد، چنانچه حزب‌الله حمله‌ای صورت دهد، اسرائیل نه تنها علیه حزب‌الله که علیه لبنان و هر کشوری که به این سازمان کمک می‌کند، دست به کاری تلافی‌جویانه خواهد زد.

در همین حال و به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، سوریه و حزب‌الله نیز با پیش بینی هر گونه حمله اسرائیل به لبنان به حالت آماده باش درآمده‌اند. بر این اساس گفته می‌شود، حزب‌الله با احتیاط در حال کنترل تقویت نیروهای نظامی IDF در امتداد مرزهای لبنان است.

شيخ نعيم قاسم قائم مقام دبيرکل حزب‌الله لبنان در این باره می‌گوید: «هرچند شواهدی دال بر چنین برنامه‌هایی از سوی اسرائیل وجود ندارد اما حزب‌الله خود را برای انتقام‌جویی آماده می‌کند.»

در روزهای پایانی سال گذشته رئیس IDF هشدار داده بود که حزب‌الله از ده‌ها هزار موشک با برد 300 کیلومتر در اسرائیل بهره می‌برد.


نظر شما :