سپر دفاعى موشکى امریکا از اروپای شرقی به خليج فارس آمد

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۵ کد : ۶۸۶۷ اخبار اصلی
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های نظامی امریکا نوشته است که کشورهای قطر، امارات متحده‌ عربی، بحرین و کویت با استقرار سیستم دفاع ضد موشکی در خاک خود موافقت کرده‌اند. قطر تمايل داشته استقرار اين سامانه‌ها مخفيانه صورت بگيرد.
سپر دفاعى موشکى امریکا از اروپای شرقی به خليج فارس آمد

دیپلماسی ایرانی: روزنامه‌ نیویورک تایمز در شماره‌ روز شنبه ۳۰ ژانویه‌ خود نوشته است که ایالات متحده امریکا به استقرار تدارکات دفاعی در منطقه‌ خلیج فارس برای مقابله با تهدیدهای احتمالی حکومت ایران شتاب بخشیده است. توجه ویژه بر روی تهدید موشکی احتمالی از طرف ایران است. به همین دلیل ادعا می‌شود در حال حاضر دو کشتی‌ مجهز به دستگاه ویژه‌ رادار در آب‌های سواحل ایران در خلیج فارس گشت‌زنی می‌کنند و همچنین فعالیت برای استقرار پدافند ضد موشکی در کشورهای منطقه آغاز شده است.

به نوشته نیویورک تایمز توسل به این اقدامات در یک مقطع بحرانی در تعامل پرزیدنت اوباما با ایران صورت می‌گیرد. پس از ماه‌ها تلاش دیپلماتیک بی‌حاصل دولت امریکا اکنون می‌کوشد به یک توافق گسترده بین‌المللی برای تشدید فشارهای تحریمی علیه ایران به ویژه بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیفزاید.

اوباما در آخرین نطق خود خطاب به ملت امریکا لحن همیشگی خود را تغییر داد و این بار به صراحت به ایران اخطار داد. اما با تمام این احوال امریکا همچنان با یک مانع بزرگ بر سر تحریم ایران مواجه است. چین به شدت با تحریم ایران مخالفت می‌کند.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا جمعه‌ ۲۹ ژانویه از پکن به دلیل مخالفتش با افزایش فشارها علیه ایران انتقاد کرد و مخالفت چین با اعمال تحریم‌های بیشتر در مورد ایران را کوتا‌ه‌بینانه خواند.

حال تدارک استقرار سیستم پدافند موشکی در منطقه‌ خلیج فارس حلقه‌ای استراتژیک از سوی دولت امریکا برای اعمال فشار بیشتر علیه دولت ایران است. تاکید بر دفاعی بودن این سیستم برای اجتناب از تحریک جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های نظامی امریکا نوشته است که کشورهای قطر، امارات متحده‌ عربی، بحرین و کویت با استقرار سیستم دفاع ضد موشکی در خاک خود موافقت کرده‌اند. کویت پیشتر دارای چنین سیستمی بوده است و اکنون با برنامه‌ جدید سیستم مستقر در آن کشور نوسازی می‌شود. عربستان سعودی و اسرائیل از مدتها پیش دارای سیستم دفاع ضد موشکی هستند.

زمینه‌چینی برای استقرار سیستم دفاع ضد موشکی در خلیج فارس از ماه‌ها پیش آغاز شده، اما کشورهای قطر، امارات، بحرین و کویت مایل نبودند دریافت کمک نظامی از امریکا را علنی کنند. اگرچه این موضوع از ابتدا حکم یک راز برملاشده را داشت.

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده ارتش امریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی به تازگی در یک سخنرانی جزئیاتی از سیستم پدافند ضد موشکی در منطقه خلیج فارس را فاش کرده است. او گفت: «این سیستم شامل دو کشتی گشت‌زنی با تجهیزات ویژه و دو سامانه دفاعی در هریک از چهار کشور قطر، امارات، بحرین و کویت خواهد بود.»

به نوشته نیویورک تایمز دولت امریکا با استقرار سیستم پدافند ضد موشکی در منطقه خلیج فارس بر آن است که به کشورهای عربی این منطقه اطمینان خاطر دهد و مانع از گرایش آنها به مسابقه‌ اتمی با دولت ایران شود. در ضمن امریکا امیدوار است بدین ترتیب جلوی تک‌روی اسرائیل برای حمله نظامی به ایران را نیز بگیرد.


نظر شما :