کريستوفر هيل: امريکا از عراق به ايران حمله نمى‌کند

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۰۵ کد : ۶۸۷۵ اخبار اصلی
کريستوفر هیل در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: «ایالات متحده امریکا هیچ نیتی برای استفاده از خاک عراق برای حمله به ایران ندارد و آنچه ایرانی‌ها در این زمینه می‌گویند، نشان از مشکلات داخلیشان است.»
کريستوفر هيل: امريکا از عراق به ايران حمله نمى‌کند

دیپلماسی ایرانی: کریستوفر هیل سفیر ایالات متحده امریکا در عراق هر گونه استفاده از خاک عراق برای حمله احتمالی به ایران توسط کشورش را رد کرد.

هیل در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: «ایالات متحده امریکا هیچ نیتی برای استفاده از خاک عراق برای حمله به ایران ندارد و آنچه ایرانی‌ها در این زمینه می‌گویند، نشان از مشکلات داخلیشان است.»

پیش از این احمد وحیدی وزیر دفاع ایران غرب را تهدید کرده بود در صورت حمله نظامی به آن کشور پایگاه‌های غرب و امریکا در آب‌های خلیج فارس و عراق نخستین هدف ارتش ایران خواهد بود.

این در حالی است که حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق که روزهای پایانی ماموریتش در این پست را می‌گذراند در این باره گفته بود، عراق هیچ‌گاه عرصه درگیری یا رویارویی تهران و واشنگتن نخواهد بود.

هیل همچنین درباره وظیفه نیروهای امریکایی در عراق گفت: «وظیفه نیروهای امریکایی در عراق تنها به کمک و حمایت از عراقی‌ها محدود است. نیروهای امریکایی به توافق‌نامه امنیتی امضا شده میان دو کشور صد در صد پایبند هستند و خروج نیروهای امریکایی از شهرهای بزرگ عراق دلیلی بر این ادعا است.»

در روزهای اخیر تنش در روابط ایران و امریکا و به طور کل غرب بر سر پرونده هسته‌ای به شدت افزایش یافته و حتی برخی مقامات امریکایی و کارشناسان امور خاورمیانه امکان حمله نظامی به ایران را مطرح کرده‌اند.

در همین حال اسرائیل نیز دائما بر طبل جنگ با ایران می‌کوبد و دولت تندروی آن نیز به فکر حمله به ایران است. گرچه بسیاری از چهره‌های معتدل امریکایی و اسرائیلی هر گونه حمله نظامی به ایران را بسیار خطرناک می‌دانند و نسبت به عواقب آن دائما هشدار می‌دهند.

این در حالی است که زمزمه‌های جنگ بروز احتمالی در مرزهای اسرائیل و لبنان نیز بسیار جدی است. منابع خبری خبر از تحرکات نظامی در دو طرف مرزهای لبنان و اسرائیل می‌دهند.  

هفته گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از کشورهای عربی خواست که به امریکایی‌ها اجازه ندهند که از پایگاه‌های مستقر در کشورهایشان علیه ایران حمله نظامی انجام دهند.


نظر شما :