ادعاى امريکا مبنى بر مشهود شدن اثرات تحريم عليه ايران

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۳ کد : ۶۸۸۰ اخبار اصلی
به نظر مایکل راتنی نماینده دولت امریکا در امور خاورمیانه تحریم‌های اعمال شده توسط جامعه بین المللی علیه ایران تاثیر مثبت خود را نشان داده است.
ادعاى امريکا مبنى بر مشهود شدن اثرات تحريم عليه ايران

دیپلماسی ایرانی: به نظر مایکل راتنی نماینده دولت امریکا در امور خاورمیانه تحریم‌های اعمال شده توسط جامعه بین المللی علیه ایران تاثیر مثبت خود را نشان داده است.

راتنی در مصاحبه با خبرگزاری ترند نیوز گفت: «جامعه بین‌المللی از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و اقدامات دیگر تحریم‌هایی علیه ایران را به دلیل عدم رعایت به تعهدات بین المللی خود اعمال کرده است.» 

ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای ایران تا کنون به هیچ توافقی نرسیده‌اند و به همین دلیل غرب قصد دارد برای رویارویی با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحریم‌های جدیدی را علیه تهران اعمال کند.

تا کنون شورای امنیت سازمان ملل متحد پنج قطعنامه علیه ایران با در خواست توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی این کشور تصویب کرده است. در سه تا از این قطعنامه‌ها علیه ایران تحریم‌هایی اعمال شده و در دو قطنامعه دیگر به ایران هشدار داده شده است.

در 27 ماه نوامبر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی طرح قطعنامه علیه ایران ارائه به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل (ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) شد و این قطعنامه از سوی 25 کشور از 35 عضو به تصویب رسید.

به ادعای راتنی در نتیجه این اقدامات تجارت با ایران کاهش یافته است. مثلا میزان خطرپذیری بیمه بالا رفته و بسیاری از بانک ها از صدور بیمه به شرکت‌هایی که برای تجارت با ایران تلاش می‌کنند، منصرف شده‌اند.

راتنی گفت: «بسیاری از بانک‌های بزرگ بین المللی به‌ دلیل نگرانی از وضع کنونی ایران روابط خود را با این کشور قطع کرده‌اند.»

به گفته وی همراه با در خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد از کشورهای عضو، اتحادیه اروپا نیز اقداماتی را برای محدود کردن اعتبارات صادراتی انجام داده است که در نتیجه برخی از کشورهای اروپایی موفقیت ریسک اعتبارات صادراتی به ایران را کاهش داده‌اند. اما راتنی بر این باور است که ایران با تمام این حرکت‌ها که از سوی غرب انجام شده، تلاشی برای تغییر سیاست‌های خود نخواهد کرد و تعهدات خود در مقابل آژانس بین المللی انرژی هسته ای و شورای امنیت سازمان ملل متحد را انجام نخواهد داد.

وی در این باره گفت: «ما همچنان به سراغ راه حل از طریق مذاکره هستیم. اما ایران باید درک کند که خودداری از تعهدات می‌تواند عواقب منفی در پی داشته باشد.»

در حال حاضر اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد تحریم‌های جدید علیه ایران مذاکراتی را انجام می‌دهند.

در نشستی که در رابطه با افغانستان در لندن برگزار شد، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش اظهار داشت که جامعه جهانی علیه برنامه هسته‌ای ایران متحد می‌شود.

لاوروف نیز گفت: «در مسئله ایران و عدم همکاری این کشور با جامعه بین‌المللی مایوس شده است.»

این در حالی است که چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالف است.

اواخر هفته گذشته مجلس سنای امریکا طرحی را علیه ایران به تصویب رساند که در صورت تایید آن توسط باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا شرکت هایی که در حمل و نقل بنزین به ایران شرکت می‌کنند، تحریم خواهند شد.


نظر شما :