تصمیم تازه سازمان ملل برای بررسی مجدد ابعاد جنایات اسرائیل در غزه

۱۳ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۹ کد : ۷۱۱۶ اخبار اصلی
سازمان ملل قصد دارد تحقیقات تازه‌ای در زمینه‌ وقایع جنگ غزه در پایان سال ۲۰۰۸ آغاز کند. تحقیقاتی متفاوت با تمامی تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است. در آن جنگ بیش از هزار فلسطینی جان خود را از دست دادند، اما پس از گذشت یک سال هنوز چند و چون ماجرا به درستی روشن نشده است.
تصمیم تازه سازمان ملل برای بررسی مجدد ابعاد جنایات اسرائیل در غزه

دیپلماسی ایرانی: سازمان ملل قصد دارد تحقیقات تازه‌ای در زمینه‌ وقایع جنگ غزه در پایان سال ۲۰۰۸ آغاز کند. تحقیقاتی متفاوت با تمامی تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است. در آن جنگ بیش از هزار فلسطینی جان خود را از دست دادند، اما پس از گذشت یک سال هنوز چند و چون ماجرا به درستی روشن نشده است. 

بر اساس مصوبه جدید سازمان ملل با پیشنهاد فلسطینی‌ها و ۱۹ کشور عربی موافقت شد تا هیئت ویژه‌ای درباره حمله سال گذشته اسرائیل به نوار غزه تحقیق کند. در رای‌گیری داخل مجمع عمومی بیشتر کشورها با این موضوع موافقت کردند و تنها ۷ کشور، از جمله امریکا و اسرائیل به آن رای منفی دادند.

درباره شرایط و انگیزه‌های جنگی که در پایان سال ۲۰۰۸ میلادی شروع شد و بیش از هزار نفر از اهالی غزه در آن قربانی شدند، هنوز گزارش روشنی منتشر نشده است. هیئت مستقلی تحت ریاست ریچارد گولدستون در این باره گزارشی منتشر کرد و در آن هم اسرائیل و هم گروه حماس را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد. اسرائیل این گزارش را به شدت رد کرد.

دولت اسرائیل در عین مخالفت با تحقیقات تازه، می‌گوید که برای همکاری با سازمان ملل متحد آماده است. وزارت امور خارجه اسرائیل گفته است درباره جنگ غزه تا کنون دو گزارش مفصل منتشر کرده که به آنها توجه نشده است.

در لایحه تازه‌ای که در مجمع عمومی به تصویب رسید، از دو طرف خواسته شده است که با تحقیقات موثق و مستقل درباره جنایات احتمالی در نوار غزه موافقت کنند. آنها باید به قربانیان بیشمار این جنگ احترام بگذارند و به افشای موارد نقض حقوق بشر کمک کنند.

اسرائیل طرح تازه را جانبدارانه دانسته و مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. نماینده اسرائیل در سازمان ملل اظهار داشت: «آیا حماس حاضر است بپذیرد که کودکان را به خاطر مقاصد خود قربانی کرده است؟ آیا حماس حاضر است قبول کند که از مدارس و بیمارستان‌ها و مساجد سوءاستفاده کرده است؟»

نماینده اسرائيل همچنین گفت: «ما طبق قوانین جاری اسرائيل به جریان جنگ رسیدگی کردیم و برای روشن شدن موضوع آماده هستیم. اما اسرائیل هرگز در اجرای وظیفه خود در دفاع از آزادی و دموکراسی شهروندان خود غفلت نخواهد کرد.»

نماینده امریکا ضمن دفاع از موضع اسرائيل اظهار داشت: «ما فکر می‌کنیم که تنها راه حل مناقشه، تشکیل یک دولت فلسطینی است که بتواند با کشور اسرائیل مناسبات صلح آمیز داشته باشد.»

از سوی دیگر، نمایندگان ایران و سوریه به شدت به اسرائیل حمله کردند و گفتند که نقض مداوم حقوق بشر برای این کشور امری عادی شده است.

در همین رابطه ایالات متحده از اسرائیل می‌خواهد که به سوی عادی سازی شرایط غزه گام بردارد. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده از اسرائیل تقاضا کرد که در محاصره نوار غزه تسهیلاتی ایجاد کند. هیلاری کلینتون و جورج میچل نماینده ویژه ایالات متحده در امور خاورمیانه در دیدار با ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل از این رژیم خواستند که از شدت محاصره نوار غزه بکاهد.

وزیر دفاع اسرائیل پیش از گفت‌وگو خاطر نشان کرد که محاصره غزه ادامه دارد چرا که گلعاد شلیط همچنان در اسارت فلسطینیان است. این سرباز ارتش اسرائیل بیش از سه سال پیش توسط افراد مسلح حماس ربوده و به داخل نوار غزه برده شد. حماس تلاش می‌کند از این سرباز برای آزادی شمار هرچه بیشتری از زندانیان فلسطینی که در اسرائیل محبوس هستند، استفاده کند.

اسرائیل چنین استدلال می‌کند که محاصره نظامی غزه برای جلوگیری از فعالیت‌های خشونت آمیز حماس ضرورت دارد.


نظر شما :