مجله هفته/ يک خبرساز

۰۳ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۲۵ کد : ۹۷۳۹ آمریکا
از ميان چهره هايى چون حامد کرزى، مارک زوکربرگ، جوليان آسانژ و معدنچيان شيليايى، اين زوکربرگ خالق شبکه اجتماعى فيس بوک بود که به عنوان شخصيت سال انتخاب شد.
مجله هفته/ يک خبرساز

زوکربرگ شخصيت سال تايم شد

مارک زوکربرگ بنيانگذار فيس بوک به عنوان شخصيت برگزيده سال هفته نامه تايم انتخاب شد. اين ميلياردر 26 ساله به عنوان پرنفوذترين فرد سال 2010 شناخته شده است. پيشتر جوليان آسانژ بنيانگذار سايت ويکى ليکس برنده نظرسنجى خوانندگان هفته نامه تايم به عنوان پر نفوذترين شخصيت سال 2010 شده بود اما سردبيران و گزارشگران تايم نتوانستند از جاذبه فيس بوک دست بکشند و بنابراين مارک زوکربرگ را انتخاب کردند.

زوکربرگ پس از اعلام اين خبر گفت که بردن جايزه تايم افتخار بزرگى است و تلاش هاى گروه کوچک ما را براى مرتبط کردن جهان به اثبات مى رساند. من از اينکه در جريان اين تلاش ها قرار گرفته ام خوشحالم.

اما ريچارد استنگل سردبير اجرايى هفته نامه تايم گفته است که شبکه اجتماعى فيس بوک که زوکربرگ راه اندازى کرد، نحوه زندگى روزمره ما را متحول کرده است.

فيس بوک خيلى زود توانست جايگاه خودش را نزد کاربران اينترنت باز کند و با دسترسى هاى سريع تر و امکانات جذاب ترى که ارائه داد، شبکه هايى چون وبلاگ را از رونق انداخت. فيس بوک در کشورهاى جهان سومى و بويژه در قلمرو حاکميت هايى که فضاى رسانه اى و اجتماعى محدودى را در اختيار شهروندانشان گذاشته اند، محبوبيت و کاربرد بيشترى دارد.

زوکربرگ در سال 2004 زمانى که دانشجوى هاروارد بود، فيس بوک را همراه با چند نفر ديگر تاسيس کرد. اين شبکه اجتماعى اکنون 500 ميليون کاربر و بيش از هزار و هفتصد نفر کارمند دارد. فيس بوک روز به روز در حال رشد است و هر ماه ميليون ها کاربر جديد در آن ثبت نام مى کنند.

مارک زوکربرگ يکى ثروتمندترين شهروندان امريکا به شمار مى رود که دارايى او را نزديک به هفت ميليارد دلار تخمين مى زنند. او به تازگى اعلام کرده است که بخشى از دارايى هاى خود را به موسسه هاى خيريه خواهد بخشيد.

زوکربرگ يکى از ده فرد تأثيرگذار بر دنياى اينترنت به شمار مى آيد. لارى پيج و سرگئى برين در سال 1998 گوگول را راه اندازى کردند، مارک زوکربرگ در 19 سالگى فيس بوک را به عنوان يک شبکه اجتماعى براى نوجوانان و جوانان کالج راه اندازى کرد، جرى يانگ و ديويد فيلو ياهو را راه انداختند، تام اندرسون ماى اسپيس را تأسيس کرد، پيير اميديار مؤسس eBay، بليک راس موسس Mozilla و...

عنوان شخصيت سال از سوى سردبيران هفته نامه تايم به فردى داده مى شود که بيشترين تاثير را بر رويدادهاى جهان داشته است. به گفته ناشران اين هفته نامه اين تاثير لزوما نبايد مثبت باشد. اعطاى اين عنوان بعضا با جنجال ها و انتقادهايى هم همراه بوده است. از جمله انتخاب آدولف هيتلر صدراعظم آلمان و رهبر حزب نازى در سال 1938 و دو بار انتخاب شدن ژوزف استالين ديکتاتور اتحاد جماهير شوروي.

در فهرست نامزدهاى شخصيت برتر سال 2010 علاوه بر جوليان آسانژ، حامد کرزى رييس جمهور افغانستان و معدنچيان شيليايى که بيش از دو ماه در اعماق زمين گير افتاده بودند نيز به چشم مى خورد.

اما در همين هفته فيلمى هم که بر اساس زندگى و ابداع اين جوان نابغه ساخته شده، از سوى اتحادیه ملی منتقدان سینمای امریکا به عنوان بهترين فيلم سال 2010 انتخاب شد. اين فيلم "شبکه اجتماعى" نام دارد که توسط يکى از مطرح ترين کارگردان هاى سينماى جهان ديويد فينچر ساخته شده است. فيلم ماجراى شکل گيرى فيس بوک را از ابتدا تا فراگير شدنش به نمايش مى گذارد. اين فيلم در مدت سه روز در 2771 سینما به فروش 5/15 میلیون دلارى رسيد. کارگردان اين فيلم سازنده فیلم‌های «هفت» و «باشگاه مشت‌زنی» هم بوده و تماشاگران مشتاق بودند ببينند که اين فيلمساز مشهور چه روايتى از زندگى خالق فيس بوک ارائه داده است. فیلم هرچند درباره موسس جوان فیس‌بوک است اما خود زوکربرگ و هیچ‌کدام از کسانی که در تاسیس فیس‌بوک نقشی داشته‌اند در تولید این فیلم با فینچر همکاری نکرده‌اند. «شبکه اجتماعی» داستان یک دانشجوی مبتکر رشته کامپیوتر دانشگاه هاروارد است که تصمیم به راه‌اندازی سایتی می‌گیرد که دانشجویان دانشگاه‌های مختلف را با هم پیوند دهد. نوعى سایت تفریحی برای دور هم جمع شدن دانشجویان. پروژه‌ای که وقتی وارد فاز مالی می‌شود و حامی قدرتمندی چون شان پارکر پیدا می‌کند که خودش جزو افراد قدرتمند اینترنت است ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند.


نظر شما :