جامعه جهانى از انتخاب مردم تونس تقدير کرد

۲۵ دی ۱۳۸۹ | ۲۲:۵۷ کد : ۱۰۰۱۱ اقتصاد و انرژی
مردم مصر جمعه شب در مقابل سفارت تونس تجمع کردند و پيروزى ملت مصر بر استبداد زين العابدين بن على را به ملت تونس تبريک گفتند. تظاهر کنندگان شعار مى دادند: \"بن على به مبارک بگو هواپيما منتظر تو هم هست\".
جامعه جهانى از انتخاب مردم تونس تقدير کرد
 

 ديپلماسى ايرانى: تحولات تونس با استقبال گسترده جوامع بين‌المللى مواجه شده است. اولين تبريک را ملت مصر به مردم تونس گفتند. مردم مصر جمعه شب در مقابل سفارت تونس در قاهره تجمع کردند و پيروزى ملت مصر بر استبداد زين العابدين بن على را به ملت تونس تبريک گفتند. تظاهر کنندگان شعار مى دادند: "بن على به مبارک بگو هواپيما منتظر تو هم هست". اين در حالى است که دولت مصر اعلام کرد، بعيد مى‌داند که بحران تونس به مصر سرايت کند. با اين حال منابع خبرى از آماده شدن جامعه مصر براى انجام تحرکاتى عليه حکومت استبدادى حسنى مبارک سخن مى‌گويند.  برخى رهبران گروه هاى اپوزسيون مصرى ضمن استقبال از پيروزى اى که ملت تونس به دست آوردند، ابراز اميدوارى کردند روزى مشابه همين اتفاق در کشورشان رخ دهد.

پس از آن اين ايالات متحده بود که سقوط ديکتاتورى تونس را به مردم اين کشور تبريک گفت. وزارت امور خارجه ايالات متحده با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد، مردم تونس حق دارند که خود رهبرانشان را تعيين کنند. پس از آن باراک اوباما، رئيس جمهورى اين کشور از "شجاعت و کرامت ملت تونس" تقدير کرد و خواستار برگزارى انتخابات آزاد و سراسرى در اين کشور شد.

اوباما در اين باره گفت: «ايالات متحده در کنار جامعه جهانى شاهد شجاعت‌هاى ملت تونس براى رسيدن به حقوق جهانى خود بود که البته لازم است از دستاوردهاى آن به خوبى حمايت کنيم و يادآور شويم که بايد وجهه ملت تونس که تلاش مى‌کند صدايش را به گوش همگان برساند، مراقبت کنيم.»

رئيس جمهورى امريکا در پيام خود همچنين سرکوب ملت تونس را محکوم کرد و گفت: «استفاده از خشونت عليه مردى که آرايش را به شکل مسالمت‌آميز به گوش حکام رسانده، محکوم است و همگان بايد خود را موظف به حفظ آرامش و مقيد به اجتناب از خشونت کنند.»

به گزارش شبکه خبرى الجزيره، در اردن نيز هزاران نفر از شهروندان اردنى در برابر سفارت تونس در امان تجمع کرده و پيروزى ملت تونس را تبريک گفتند. اين در حالى است که هنوز دولت اردن در برابر اين تغيير واکنشى از خود نشان نداده است.

اتحاديه عرب نيز با صدور بيانيه اى خواستار مذاکرات همه جريان هاى سياسى تونس براى رسيدن به يک راه حل نهايى براى خروج از بحران جارى در اين کشور شد.

عربستان سعودى نيز که ميزبان رئيس جمهورى مخلوع تونس شده، از حضور رئيس جمهورى تونس در خاک اين کشور استقبال کرده و اعلام کرده است که مردم تونس برادر و دوست مردم عربستان هستند.

برخى از نمايندگان مجلس کويت نيز از تغييرات به وجود آمده در تونس استقبال کرده و با صدور بيانيه اى اعلام کردند، سرنوشت زين العابدين بن على سرنوشت هر ديکتاتور فاسدى است که بخواهد به مردم پشت کند. آنها همچنين ضمن اعلام همبستگى با مردم تونس حرکت آنها را دفاع از آزادى و حقوق حقه شان دانستند. 

وزارت امور خارجه قطر نيز با صدور بيانيه اى اعلام کرد، دوحه به انتخاب مردم تونس احترام مى گذارد و در همين راستا بر حفظ روابط نزديک خود با تونس ادامه مى دهد.

فرانسه نيز از تحرکات اخير مردم تونس حمايت کرد و منابع نزديک به اليزه به منابع خبرى گفتند: «پاريس به هيچ وجه تمايل ندارد که بن على قدم به خاک سرزمين فرانسه بگذارد چرا که نمى‌خواهد با اين کار باعث خشم مردم تونس مقيم فرانسه شود.»

نيکولا سارکوزى، رئيس جمهورى فرانسه روز گذشته در حالى که زين العابدين بن على تلاش بسيار داشت که به اين کشور سفر کند، پيام داد تنها در حالتى حاضر به پذيرش وى است که او از فرانسه تقاضاى پناهندگى کند. سارکوزى همچنين هر گونه ديدار با بن على را رد کرد.

کاخ رياست جمهورى فرانسه همچنين با صدور بيانيه‌اى خواستار پايان بخشيدن به خشونت‌ها و حفظ آرامش شد و تاکيد کرد، گفت‌وگو تنها راه موجود براى رسيدن به دموکراسى و خروج از بحران فعلى است.

اين در حالى است که مطبوعات فرانسه که نام تحرکات اخير تونس را "انقلاب ياسمن" نام نهاده اند از انتخاب مردم اين کشور استقبال کرده و در برابر دولت فرانسه را به تلاش براى همراهى با زين العابدين بن على متهم کردند. روزنامه هاى ليبراسيون، لو فيگارو و لوموند روزنامه هايى بودند که سارکوزى را متهم به تنها گذاشتن مردم تونس و ايستادن در کنار رئيس جمهورى سابق اين کشور کردند. 

بان‌کى‌مون دبير کل سازمان ملل نيز نگرانى خود را از تحولات جارى در تونس ابراز داشت و از اين که مردم تونس متحمل خسارت‌هاى انسانى شدند، ابراز تاسف کرد. وى همچنين خواستار پايان بخشيدن به بحران جارى در تونس بر اساس راهکاريهاى دموکراتيک و احترام کامل به آزادى بيان و جامعه مدنى شد.

اتحاديه اروپا نيز خواستار حل دموکراتيک و دائمى بحران تونس شد و با صدور بيانيه‌اى از مردم تونس خواست با خروج زين العابدين بن على از کشور آرامش را حفظ کنند.

سخنگوى وزارت امور خارجه بريتانيا نيز گفت: «تونس در يک لحظه تاريخى به سر مى‌برند. ملت تونس در هفته‌هاى گذشته به خوبى خواسته‌هاى خود را به گوش جهانيان رساندند.»

دولت آلمان نيز خواستار به کار گيرى همه تلاش‌ها براى برگزارى گفت‌وگوهاى سازنده و حل مسالمت‌آميز مشکلات براى جلوگيرى از درگيرى درگيرى‌هاى بيشتر شد.  


نظر شما :