لبنان ؛ ۲۴ ساعت تا جنگ ۲۴ ساعت تا صلح

۲۹ آبان ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۳ کد : ۱۰۶۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالى که تنها یک روز به جلسه پارلمان لبنان براى راى ‌گيرى براى انتخاب رئيس‌جمهورى جديد اين کشور باقى مانده، خبرهاى تازه ‌اى به گوش مى‌رسد که بر خلاف انتظار چند روزه گذشته نشان مى‌دهد اختلاف‌هاى سياسى در اين کشور بالا گرفته است.
لبنان ؛ ۲۴ ساعت تا جنگ ۲۴ ساعت تا صلح

در حالى که تنها یک روز به جلسه پارلمان لبنان براى راى ‌گيرى براى انتخاب رئيس‌جمهورى جديد اين کشور باقى مانده، خبرهاى تازه ‌اى به گوش مى‌رسد که بر خلاف انتظار چند روزه گذشته نشان مى‌دهد اختلاف‌هاى سياسى در اين کشور بالا گرفته و ممکن است در آينده ‌اى بسيار نزديک شاهد وخامت شديد اوضاع سياسى در لبنان باشيم.

 

بنا به گزارش‌ها به احتمال بسيار قوى هيچ کدام از گروه‌هاى 14 مارس و 8 مارس تا روز چهارشنبه بر سر رئيس‌ جمهورى جديد به توافق نخواهند رسيد.

 

در همين حال «برنار کوشنر» وزير امور خارجه فرانسه نيز در يک سفر ناگهانى براى ششمين بار وارد بيروت شده تا شايد بتواند، ميان احزاب متخاصم لبنانى بر سر انتخاب رئيس‌جمهورى توافقى بوجود آورد. موضوعى که با توجه به اظهارات کوشنر هنگام ورودش به بيروت بسيار بعيد به نظر مى‌رسد.

 

وى ساعاتى پس از ورود به بيروت پايتخت لبنان با شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتى گفت:«کمترين اميد براى رسيدن به توافق بر سر انتخاب رئيس‌ جمهورى جديد وجود ندارد. اکنون با وضع تازه ‌اى مواجه شده‌ايم. به گونه‌اى که مى‌توانم بگويم کوچکترين دريچه اميدى براى رسيدن به توافق وجود ندارد.»

 

وى در ادامه افزود:«اوضاع بيش از پيش گره خورده است. در درون جبهه مسيحيان انشقاقى بوجود آمده که پيش از اين تا بدين اندازه قابل پيش‌بينى نبود.»

 

کوشنر همچنين گفت:«در پيمان‌هاى موجود ميان احزاب نيز طى چند روز گذشته تحولات بزرگى اتفاق افتاده است. تحولاتى که تنها باعث شگفتى است و به هيچ وجه قابل پيش‌بينى نبود.»

 

کوشنر همچنين انتظار دارد«عمرو موسى» دبير کل اتحاديه عرب که قرار است ظرف امروز و فردا وارد بيروت شود، بتواند با مذاکره با طرف‌هاى درگير در لبنان توافقى ميان آنها بر سر انتخاب رئيس‌جمهورى جديد بوجود آورد.

 

همچنين برخى منابع خبرى ايران خبر دادند، کوشنر قرار است با همين هدف وارد تهران شود تا با منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران مذاکره کند.

 

اين در حالى است که تا پيش از اين همه از جمله مقام‌هاى عالى‌رتبه اروپايى و لبنانى خبر از وجود اميدهايى براى رسيدن به راه حلى براى انتخاب رئيس‌جمهورى جديد در لبنان داده بودند. بويژه  اين که «بطريک نصرالله صفير» رهبر مارونى‌هاى لبنان نيز فهرست اسامى پيشنهادى را با حمايت فرانسه و کشورهاى عربى براى راى ‌گيرى در پارلمان به «نبيه برى» رئيس پارلمان و «سعد حريرى» رئيس گروه اکثريت پارلمان لبنان تحويل داده بود.

 

بلافاصله پس از آن نيز نبيه برى و سعد حريرى با يکديگر ملاقات کردند تا درباره نامزدهاى پيشنهادى بطريک نصرالله صفير با يکديگر مذاکره کرده و شرايط را براى انتخاب آنها بررسى کنند.

 

در همين حال «کاندوليزا رايس» وزير امور خارجه آمريکا با بطريک نصر الله صفير، نبيه برى رئيس پارلمان و فواد سنيوره نخست‌ وزير اين کشور تلفنى تماس گرفت و با آنها درباره آخرين تحولات لبنان بويژه درباره اوضاع جارى انتخابات رياست‌ ‌جمهورى به گفت و گو پرداخت.

 

«محمد الحجار» عضو فراکسيون «گفت و گوى دموکراتيک» نيز خبر داد، بطريک صفير به دو شرط اسامى نامزدها را به پارلمان تحويل داده است، نخست اين که مجلس در روز موعد خود تشکيل جلسه دهد و دوم اين که رئيس‌جمهور آينده از ميان نام‌هاى مطرح شده در فهرست ارائه شده انتخاب شود.

 

گفته مى‌شود، بطريک صفير کسانى را براى رياست جمهورى پيشنهاد داده که خود چندان تمايلى براى انتخاب آنها ندارد.

 

«ناجى البستانى» وزير سابق دولت لبنان در اين باره مى‌گويد:«صفير کسانى را در فهرست آورده که مورد رضايتش نيستند. اگر او مى‌خواست نام افراد مورد تمايلش را انتخاب کند، بحران تازه ‌اى برايش بوجود مى‌آمد و آن رو در رويى با گروه اکثريت بود.»

 

وى در ادامه افزود:«رهبران گروه‌هاى سياسى توپ را در زمين صفير انداختند. اگر او نام نامزدها را به رئيس پارلمان تحويل نمى‌داد، همگان او را متهم به ايجاد مشکل در روند انتخاب رئيس‌جمهورى مى‌کردند.»

  

جانشين لحود کيست؟

 

تا کنون هيچ گروه سياسى نام نامزدهاى مندرج در فهرست بطريک صفير نصرالله را فاش نکرده است. اما با اين حال گفته مى‌شود، بطريک صفير با ارسال نامزدهاى پيشنهادى خود توپ را از زمين خود خارج کرده است.

 

شبکه خبرى الجزيره به نقل از خبرنگار خود در بيروت گزارش داد، گفته مى‌شود در اين ليست نام «ميشل عون» نامزد گروه مخالف دولت، «پطرس حرب» نماينده پارلمان لبنان و «نسيب لحود» نماينده سابق پارلمان و احتمالا دو تکنوکرات اقتصادى «دميانوس قطار» و «ژوزف طربيه» وجود دارد.

 

اما شبکه خبرى العربيه به نقل از خبرنگار خود در بيروت گزارش داد، سه نفر در اين ليست وجود دارند. «الياس مور» وزير دفاع و يک فرد مستقل که تا کنون نامى از وى فاش نشده است و يک نفر ديگر که تا کنون مشخص نيست وابسته به چه گروه يا حزبى است.

 

به وضوح مى‌توان ديد تا چه اندازه فهرست نام‌هاى ارائه شده براى انتخاب رئيس‌جمهورى در لبنان مخفيانه است. به گونه‌اى که حتى نمى‌توان حدس زد چه کسانى در اين ليست وجود دارند.

 

سناريوهاى پيش‌بينى‌ شده

 

گفته مى‌شود در صورتى که تلاش‌هاى کنونى بتواند به نتيجه برسد، نمايندگان با انتخاب دو سوم آرا رئيس ‌جمهورى کشور را همانطور که در قانون اساسى بر آن تاکيد شده انتخاب خواهند کرد. به اعتقاد برخى از کارشناسان احزاب و فراکسيون‌هاى لبنانى در دقيقه نود بر سر رئيس ‌جمهورى به توافق مى‌رسند و به همين شيوه يعنى در همان مرحله نخست رئيس‌جمهور انتخاب مى‌شود. پيش‌بينى که با وجود اوضاع جارى تحقق آن بعيد به نظر مى‌رسد.

 

اما اگر در مرحله اول نتوانند نمايندگان با اکثريت دو سوم آرا رئيس‌جمهور را انتخاب کنند راى‌گيرى مجدد بلافاصله پس از راى‌گيرى دور نخست انجام خواهد شد و در اين مرتبه رئيس‌جمهورى بايد با اکثريت دو سوم آرا انتخاب شود.

 

در صورتى که در دور دوم نيز راى‌گيرى به شکست انجامد، نمايندگان اکثريت ترجيح مى‌دهند، انتخابات با حد نصاب نصف به علاوه يک انجام شود. موضوعى که نمايندگان اکثريت آن را قانونى مى‌دانند اما نمايندگان مخالف دولت به شدت با آن مخالف هستند. موضوعى که سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله نيز آن را به شدت رد کرده و تهديد کرده در صورت انتخاب رئيس‌ جمهور از اين طريق، گروه مخالف دولت به سمتى حرکت خواهد کرد که حکومتى تشکيل دهد تا صلاحيت‌هاى رئيس‌جمهورى را خود تقبل کند.

 

گروه اکثريت نيز تاکيد کرده‌اند، در صورتى که نتوان به توافق براى انتخاب رئيس‌جمهورى جديد رسيد صلاحيت‌هاى رئيس‌جمهورى را به «فواد سنيوره» نخست‌ وزير را تا زمان برگزارى انتخابات تفويض خواهد کرد. همانطور که قانون اساسى نيز بر آن تاکيد کرده است.

  

اما جداى از اين اختلاف‌ها اختلاف ديگرى نيز وجود دارد. مهمترين اختلاف پس از اختلاف نظر بر سر توافق براى انتخاب رئيس‌جمهورى جديد، محل راى‌گيرى است. برخى از نمايندگان پارلمان با وجود دعوت رسمى رئيس ‌پارلمان براى حضور در مجلس براى راى‌گيرى از حضور در پارلمان سر باز زده‌اند. بعضى‌ها پيش ‌بينى مى‌کنند، با دعوت «فريد مکارى» نماينده فراکسيون اکثريت پارلمان جلسه انتخاب رئيس‌جمهورى در هتل «ونيزيا» برگزار شود. اين هتل مدتى است که تحت تدابير شديد امنيتى به شدت محافظت مى‌شود تا مبادا حوادث تروريستى که اين روزها همانند خوره به جان لبنانى‌ها افتاده دوباره تکرار شود.

 

در حدود 40 نماينده نيز خواستار برگزارى انتخابات در کاخ «بيت‌الدين» جنوب شرقى بيروت، مقر تابستانى و رسمى رئيس‌جمهورى لبنان که در منطقه تحت نفوذ «وليد جنبلاط» رهبر درزى‌ها لبنان قرار دارد، هستند.

 

برخى نيز خواهان برگزارى جلسه انتخاب رئيس‌جمهورى در فرودگاه نظامى «قليعات» شمال لبنان هستند. اين مکان جايى است که در سال 1989 «رينيه معوض» رئيس‌جمهورى سابق لبنان به اين سمت انتخاب شد.

 

برخى ديگر نيز احتمال داده‌اند که جلسه راى‌گيرى در جايى خارج از لبنان انجام شود.

 

با تمام اين احوال اگر رئيس‌جمهورى جديد انتخاب نشود و کشور به سمت تشکيل دو حکومت موازى حرکت کند، پيش‌بينى مى‌شود اتفاقات بسيار ناخوشايندى در کشور بوجود آيد.

 

بويژه اين که از هم‌اکنون زمزمه‌هاى ناآرامى و اغتشاش در لبنان به گوش مى‌رسد. برخى گزارش‌ها حاکى از آن است که بيم و وحشت از آغاز ترورهاى جديد در لبنان به شدت بالا گرفته است. همچنين شايعاتى به گوش مى‌رسد مبنى بر اين که گروه‌‌هاى مردمى خود را آماده کرده‌اند تا در صورتى که رئيس‌جمهورى با اکثريت نمايندگان انتخاب نشود، به خيابان‌ها آمده و با بستن راه‌ها و اشغال مرکزهاى رسمى کشور اجازه ندهند رئيس‌جمهورى جديد که به اعتقاد آنها غير قانونى انتخاب شده مسئوليت‌هاى خود را بپذيرد. همچنين گروه‌هايى نيز خود را براى حمله به کاخ «بعبدا» محل استقرار «اميل لحود» رئيس‌جمهورى کنونى در صورت عدم کناره‌گيرى وى از سمت رياست‌جمهورى يا تحويل قدرت به دولتى غير از سنيوره آماده کرده‌اند.

 

اما سئوال بزرگى که در اين ميان پيش مى‌آيد، اين است که وظيفه ارتش لبنان در صورت بروز بحران امنيتى چيست؟ آيا ارتش به وظيفه خود بدون هيچ قيد و شرطى عمل خواهد کرد؟ 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :